Proč se neustále cpe elektronika informatikům?

hu

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #135 kdy: 16. 10. 2015, 10:38:19 »
Kdybych tady s neutilitárním přístupem k nabývání znalostí neuspěl, zkusím dodat motivaci i těm, co si potenciál širšího rozhledu zatím neuvědomují.

Historicky za vznikem a rozvojem výpočetní techniky stála potřeba řešit konkrétní problémy. Vzpomeňme na různé balistické stroje či generování statistik ze sčítání lidu. Chci tím zejména říct, že informatika bez informací, nad kterými je třeba konat zpracování, je poněkud samoúčelná; už z toho důvodu by měl informatik mít kromě zobecnitelných informačních konceptů (třídění, efektivní datové struktury, diskrétní matematika) i přesah do nějaké jiné oblasti či oblastí lidského konání.

V úvodu zazněl dotaz, proč by se měla učit teorie obvodů, takže teď k tomu zmíněnému přesahu. Můžeme to považovat za poměrně arbitrární volbu (pomineme-li, že asi tak 100% smysluplných výpočetních strojů je pomocí elektrických obvodů realizováno), ale zároveň se může jednat o zajímavý odrazový můstek, jelikož při analýze lineárních obvodů se používá několik relevantních nástrojů - stran sestavování obvodových rovnic to bývá první seznámení s teorií grafů a její první účelná aplikace (konkrétně hledání kostry grafu).
Diferenciální rovnice raději zmíním jen okrajově, neboť mi bude jistě vyčteno, že je jejich znalost naprostá zbytečnost; osobně si myslím si opak, považuju za důležité alespoň pochopit, co vlastně vyjadřují; vyskytují se ve fyzice všude a vlastně ve všech systémech s pamětí (např. i v ekonomii). Nicméně se dozvíme, jak jejich určitou třídu řešit pomocí standardních algebraických rovnic skrze Laplaceovu transformace, což je poněkud rozšířená transformace Fourierova. O FFT předpokládám všichni slyšeli.
Součástí výuky obvodů bývá obvykle i syntéza filtrů a od obvodů už je to jen krok k teorii vzorkování a diskrétním systémům, a protože umíme syntetizovat filtry, rázem zvládáme naprogramovat ekvalizér do winampu nebo korektní resampling obrázku, umíme v něm detekovat hrany a vůbec, začínáme rozumět DSP - a to DSP obecně, není třeba, aby zpracovávaný signál měl elektrický původ.


v

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #136 kdy: 16. 10. 2015, 10:47:51 »
Diferenciální rovnice
kvůli nim to vzniklo, ne?

hu

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #137 kdy: 16. 10. 2015, 10:59:10 »
Diferenciální rovnice
kvůli nim to vzniklo, ne?

Pokud narážíš na počítací stroje obecně, tak mimojiný jo, ale to hlavně kvůli těm, co je třeba řešit numericky. Viz to zmíněný počítání balistickejch křivek.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #138 kdy: 16. 10. 2015, 11:30:19 »
Ze to porad resite. Nebylo by jednodussi, kdyby ajtaci, kteri maji pocit, ze studiem elektroniky na FELu nezaslouzene trpi, sli radsi prodavat hamburgery? Tam je elektronikou nikdo tyrat nebude. Dostanou prouzkovanou kosili a ksilt a celkove to tam bude mnohem lepsi.

Tuxik

  • *****
  • 1 473
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #139 kdy: 16. 10. 2015, 11:35:54 »
Ze to porad resite. Nebylo by jednodussi, kdyby ajtaci, kteri maji pocit, ze studiem elektroniky na FELu nezaslouzene trpi, sli radsi prodavat hamburgery? Tam je elektronikou nikdo tyrat nebude. Dostanou prouzkovanou kosili a ksilt a celkove to tam bude mnohem lepsi.
Třeba tam do nich budou hustit drastickou chemii aneb výrobní postup syntetického fritovacího oleje z ropy a recyklovaných PET flašek :D


hu

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #140 kdy: 16. 10. 2015, 11:57:02 »
Ze to porad resite. Nebylo by jednodussi, kdyby ajtaci, kteri maji pocit, ze studiem elektroniky na FELu nezaslouzene trpi, sli radsi prodavat hamburgery? Tam je elektronikou nikdo tyrat nebude. Dostanou prouzkovanou kosili a ksilt a celkove to tam bude mnohem lepsi.

Pro všechny by hlavně bylo jednodušší nesnažit se bejt za každou cenu vtipnej a vyjadřovat se k věci.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #141 kdy: 16. 10. 2015, 12:12:48 »
K veci tu bylo jiz vyjadreno dost. Jestlize si dotycny vybere skolu, kde se k IT uci i elektronika, nevim, proc si stezuje, ze se uci elektronika. To je jak vegetarian, ktery se jde nazrat do putyky a stezuje si, ze kdyz chce bramborove knedliky se spenatem, tak na jidelnicku je maji akorat s uzenou krkovickou.

hu

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #142 kdy: 16. 10. 2015, 12:25:40 »
K veci tu bylo jiz vyjadreno dost. Jestlize si dotycny vybere skolu, kde se k IT uci i elektronika, nevim, proc si stezuje, ze se uci elektronika. To je jak vegetarian, ktery se jde nazrat do putyky a stezuje si, ze kdyz chce bramborove knedliky se spenatem, tak na jidelnicku je maji akorat s uzenou krkovickou.
No a oba skončej tak, že si daj rum.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #143 kdy: 16. 10. 2015, 12:55:43 »
Radsi s mirou, aby si pak na naledi nezlomili jatra. BTW, copak asi dela Kapitan Rum? Nejak tu dlouho nebyl.

Pupi1

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #144 kdy: 16. 10. 2015, 13:34:00 »
mne sa paci, ako tu vela ludi na tomto fore hovori, ze aki su budisnicemovia ti, co robia weby, rozumej webove aplikacie, inf. systemy. nehovorim o webikoch v php a html. IT je aj softver a patri tam aj tvorba webu, a inych aplikacii. co je dnes moderne? mobilne aplikacie, weby, desktopove aplikacie, SAP. vyfiltrujte si ponuky a kolko z nich je na programovanie a kolko z nich si ziada nejake elektricke vzdelanie?
Ked niekoho nieco bavi, tak sa tomu venuje a ked mu to vynasa prachy, preco nie? mat ako s.r.o 4500e nie je zly prijem, kolko ludi si vobec pricuchne k takemuto platu? predsa to nemaju ani nemusia mat ti, ktori maju neviem aky siroky prehlad ;)

j

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #145 kdy: 16. 10. 2015, 14:03:09 »
Mně tenhle utilitární přístup nesedí. Čekal bych, že na exaktně orientované obory (kterými teoretická informatika i výpočetní technika jistě jsou) se budou hlásit zejména lidé, které zajímá, jak svět funguje v obecné rovině. Vlastně bych to čekal tak nějak u všech potenciálních vysokoškoláků, klapky na očích podle mě implikují ignorantství.

Nebudu nicméně předstírat, že dominující motivaci proč studovat techniku znám. Třeba se opravdu na IT fakulatách vyskytují v nadprůměrné míře studenti, pro které je hlavní obdržení státní certifikace (diplomu) a nikoliv přírodovědný rozhled s nějakou konkrétnější specializací.

Boze, dalsi .. takze znova SKOLA je ustav, ktery te pripravuje na VYKON BUDOUCIHO POVOLANI. Kdyz budes chtit delat vedu, tak se muzes nasledne dovzdelat, ale takovych lidi spoelcnost potrebuje promile, narozdil od lidi, kteri by meli rozumet a ovladat konkretni techniky a technologie.

A jestli to chces polopaticky, tak na zakladce se naucis cist a psat, na stredni se naucis jak funguje smycka, jak bys mel psat kod abys ho neprasil, ... a na VS se muzes (treba) ucit, jak fungujou ruzny graficky operace, muzes se ucit psat AI, databaze - navrh a optimalizace, testovani SW .... jsou tisice veci, ktery vyzadujou spoustu casu a je kolem toho spousta veci, ktery by clovek mel znat. Ale NEEXISTUJE skola, ktera by to ucila, protoze uci misto toho picoviny.


Buď nemáš řidičák, nebo nevím...
Ja uz vim, ty ses uplne blbej. Protoze nedokazes pochopit ani jednoduchou vetu. KCEMU dopice potrebuje ridic vedet jak funguje motor? Je mu to UPLNE KNOVNU! A to pro tvoji informaci mam Ccko. A protoze vis hovno tak ani netusis, ze kamionak nic jinyho nez ze zvedne telefon ani delat NESMI. Vazne te chci videt, jak budes nekde sam vymenovat rezervu, ktera vazi 200kg nebo opravovat vstrikovani ... vnoci na silnici.

Ano, musime vsechny duchodce naucit, jak se vyrobi CPU, a kazdy z nich to musi umet jak kdyz bicem, bez toho nelze pripustit, aby sedeli u pocitace.

Dobrý řidič musí pasivně znát činnost motoru, převodovky, turba, diferenciálu a další. Nemusí to umět konstruovat, ale musí vědět co se tam děje. Jinak to bude řidič nahovno.
Ne, ridic nemusi vubec tusit, ze neco takovyho v aute ma. Stejne jako 99,9999% uzivatelu netusi, ze v ty krabici pod nohama je nejaka RAM, CPU, Chipset, ... presto to muze byt treba spickovy grafik, animator, ...

Tuxik

  • *****
  • 1 473
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #146 kdy: 16. 10. 2015, 14:25:09 »
Aha, tak už tomu začínám rozumět. Tím se vysvětlilo vše potřebné a další diskuze s J opravdu nemá cenu. Vrať se k práci, protože diskutování evidentně není tvým oborem, evidentně jsi se na tento předmět nepřihlásil a nejsi k tomu dostatečně kompetentní. Nakecal jsi teď takový nepodložený kraviny, že se stydím i za tebe. A to vše navíc tónem "já jsem nejlepší, vím všechno a ostatní jsou kreténi". Gratuluju.

hu

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #147 kdy: 16. 10. 2015, 14:50:37 »
...A jestli to chces polopaticky, tak na zakladce se naucis cist a psat, na stredni se naucis jak funguje smycka, jak bys mel psat kod abys ho neprasil...

Tak tohle mě zajímá. Jsi schopen nějakým způsobem shrnout, jaké výstupní kvality by podle tebe měl mít absolvent střední školy (předpokládejme úplné vzdělání zakončené maturitou)? Protože existují diametrální rozdíly mezi jednotlivými typy škol - střední odborné školy budou patrně orientované na jinou skupinu studentů než gymnázia či lycea.

A BTW, jaká je tvoje motivace k tomu se vzdělávat? Jdeš prostě tam, kde jsou prachy?

davkol

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #148 kdy: 16. 10. 2015, 18:30:58 »
Na VUT som mal fyziku a preberalo sa tam sirenie svetla, merali sme tam rozne fyzikalne veliciny pomocou pristrojov a zapisovali do protokolov. Nechapem k comu. Zbytocny predmet. Podobne Teoria obvodov, kde ste mali elektricke obvody a pocitali ste prudy a diferencialne rovnice a ine sracky.
IT ma byt o IT a nie o elektrike. ak niekto chce vyucovat elektriku, nech to robi na elektrotechnickej fakulte, nie na IT. Potom zo skol vychadzaju ludia, ktori hovno vedia, resp. vedia z kazdeho nieco a poriadne nic. Je to na zaplakanie. Vyvojar, analytik, soft. architekt nikdy nepride do kontaktu s obvodmi, nikdy nebude pocitat prudy a ine picoviny, proste je to tak. A ti co tvrdia opak, tak nevideli realnu prax, alebo su jedinecni. V 4 firmach som posobil, ale nikde sa elektrika neriesila a normalna IT firma to ani neriesi, pokial nie je zamerana na HW, ale tam maju nato aj ludi, ktori to ovladaju.
Skolam chyba vela, a vacsina tychto predmetov je ako sito.
Tomu se pak, mezi námi děvčaty, říká fachidiot.

davkol