Proč se neustále cpe elektronika informatikům?

Tuxik

  • *****
  • 1 473
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #105 kdy: 15. 10. 2015, 13:04:10 »
Zrovna u toho Arduina ta amaterstina cele komunity je krasne videt a spojit znalosti fyziky (elektro) a programovani by opravdu potrebovali.
Trošku mi to připomíná jednoho kolegu, kterýmu jsem ukazoval nějaký pokusy v nepájivým poli na atmelím ATMEGA. Jakožto eletrotechnicky nepolíbenému člověku se to strašně líbilo, jak je to jednoduchý, objednal si součástky v tmečku, nasázel to do pole včetně ethernet controleru, všechno pozapojoval a vrhnul se do programování (nahrával to tam přes LPT bastl, kterej jsem mu půjčil). Pak za mnou došel, jakože bezva, že diody diodují (zkoušel jakýsi blikátko), ale že není schopnej rozchodit ten ethernet. Vůbec mu nebylo divný, že na PC mu to ani nelinkuje a když jsem se ho ptal, jestli si uvědomuje, že ethernet se připojuje přes oddělovací transformátory, koukal na mě jak puk. A já se jenom chechtal, že měl na výstupy z ethernet controleru připojenej ustřiženej patchcord :) Tohle už teda netvrdím, že musí vědět každej programátor, ale pobavilo mě to.


Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #106 kdy: 15. 10. 2015, 14:01:40 »
Na druhou stranu si stejně myslím, že na studiu informatiky je vhodné rozvinout znalosti z fyziky základních a středních škol (elektřina a magnetismus atd) a znát alespoň základní principy technologií, na kterých dělám.

Programátor má přednostně dobře znát programování, OS, sítě a podobně. Jestli stihne po večerech něco víc, tak je to jeho plus, ale není to nutné. Je sice hezké vědět jak funguje třeba ATX zdroj, ale programátor to opravdu nepotřebuje.

Jestli máš na mysli programátorskou lopatu, která má i na zapojení monitoru do zásuvky nějakého IT Support otroka, tak souhlasím. Ale taková lopata nepotřebuje VŠ. Stačí jí SŠ + specializované kurzy.

balki

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #107 kdy: 15. 10. 2015, 14:04:33 »
Na druhou stranu si stejně myslím, že na studiu informatiky je vhodné rozvinout znalosti z fyziky základních a středních škol (elektřina a magnetismus atd) a znát alespoň základní principy technologií, na kterých dělám.

Programátor má přednostně dobře znát programování, OS, sítě a podobně. Jestli stihne po večerech něco víc, tak je to jeho plus, ale není to nutné. Je sice hezké vědět jak funguje třeba ATX zdroj, ale programátor to opravdu nepotřebuje.

Jestli máš na mysli programátorskou lopatu, která má i na zapojení monitoru do zásuvky nějakého IT Support otroka, tak souhlasím. Ale taková lopata nepotřebuje VŠ. Stačí jí SŠ + specializované kurzy.

Kablikarom zasa staci zakladna skola + cisco kurzy.

Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #108 kdy: 15. 10. 2015, 14:05:57 »
Vyštudoval som MFF UK informatiku. S elektronikou som sa tam nestretol. Nikto z nej odo mňa nič nechcel..

A tak je to v pořádku. Můžeš si vybrat mezi studijními programy bez hlubšího pochopení základní funkce počítačů a ne s ním. Volba je na tobě podle tvého uvažovaného budoucího zaměření.

Takhle je to v pořádku a má to tak být.

Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #109 kdy: 15. 10. 2015, 14:13:36 »
Na druhou stranu si stejně myslím, že na studiu informatiky je vhodné rozvinout znalosti z fyziky základních a středních škol (elektřina a magnetismus atd) a znát alespoň základní principy technologií, na kterých dělám.

Programátor má přednostně dobře znát programování, OS, sítě a podobně. Jestli stihne po večerech něco víc, tak je to jeho plus, ale není to nutné. Je sice hezké vědět jak funguje třeba ATX zdroj, ale programátor to opravdu nepotřebuje.

Jestli máš na mysli programátorskou lopatu, která má i na zapojení monitoru do zásuvky nějakého IT Support otroka, tak souhlasím. Ale taková lopata nepotřebuje VŠ. Stačí jí SŠ + specializované kurzy.

Kablikarom zasa staci zakladna skola + cisco kurzy.

Souhlasím.

Takže jsme si vysvětlili že na úzce zaměřené a relativně rutinní profese není VŠ nutná.

A jsme zpátky u toho, co to znamená "Informatik s VŠ" a jaké má být jeho zaměření a proč. Já si dokáži představit dost lidí v IT, kteří nikdy nic z elektroniky potřebovat nebudou. A potom spoustu těch, kteří ano. A proto je podle mně správné, že existují studijní plány pro "Informatiky" nepolíbené čímkoliv mimo programování samotné a pro "Informatiky" s přesahem do ostatních oborů.

A student má mít možnost si vybrat.


k

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #110 kdy: 15. 10. 2015, 14:52:51 »
Jestli máš na mysli programátorskou lopatu, která má i na zapojení monitoru do zásuvky nějakého IT Support otroka, tak souhlasím. Ale taková lopata nepotřebuje VŠ. Stačí jí SŠ + specializované kurzy.

Nemyslím. Zapojit monitor zvládne i moje babička když si vezme brýle a dopočítá se pinů, programátor to jistě dokáže také.

Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #111 kdy: 15. 10. 2015, 15:21:44 »
Jestli máš na mysli programátorskou lopatu, která má i na zapojení monitoru do zásuvky nějakého IT Support otroka, tak souhlasím. Ale taková lopata nepotřebuje VŠ. Stačí jí SŠ + specializované kurzy.

Nemyslím. Zapojit monitor zvládne i moje babička když si vezme brýle a dopočítá se pinů, programátor to jistě dokáže také.
To byla drobná nadsázka. Ale nic to nemění na tom, že takovému člověku stačí SŠ (neelektro) + specializované kurzy.

balki

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #112 kdy: 15. 10. 2015, 15:27:45 »
Jestli máš na mysli programátorskou lopatu, která má i na zapojení monitoru do zásuvky nějakého IT Support otroka, tak souhlasím. Ale taková lopata nepotřebuje VŠ. Stačí jí SŠ + specializované kurzy.

Nemyslím. Zapojit monitor zvládne i moje babička když si vezme brýle a dopočítá se pinů, programátor to jistě dokáže také.
To byla drobná nadsázka. Ale nic to nemění na tom, že takovému člověku stačí SŠ (neelektro) + specializované kurzy.

Ak je v poziadavkach ze ma zle kodit, tak ano.

noef

  • *****
  • 897
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #113 kdy: 15. 10. 2015, 18:37:00 »
...
Takže jsme si vysvětlili že na úzce zaměřené a relativně rutinní profese není VŠ nutná.
...

Osobne nevidim ani tak problem ve VS, jako ve firmach - i na tyto rutinni profese je minimu bc., vetsinou chteji mgr/ing. VS by nemely byt pro masy, jak je tomu ted a nemely by byt vyzadovany na zamestnani, kde nejsou potreba. Stat je klasifikuje IIRC jako "soustavnou pripravu na budouci povolani", pritom tento ucel vetsinou neplni.

Nechapal jsem, kdyz jsem videl inzerat na uklizecku a pozadovali alespon maturitni vzdelani :o.

k

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #114 kdy: 15. 10. 2015, 19:24:06 »
To byla drobná nadsázka. Ale nic to nemění na tom, že takovému člověku stačí SŠ (neelektro) + specializované kurzy.

Zase špatně. Vývoj software a související věci jsou dneska natolik složité, že se nedají zvládnout za 4 roky SŠ. "Výroba" programátora trvá 10 let, nejméně.

Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #115 kdy: 15. 10. 2015, 19:33:37 »
To byla drobná nadsázka. Ale nic to nemění na tom, že takovému člověku stačí SŠ (neelektro) + specializované kurzy.

Zase špatně. Vývoj software a související věci jsou dneska natolik složité, že se nedají zvládnout za 4 roky SŠ. "Výroba" programátora trvá 10 let, nejméně.

Ne, není to špatně. Mluvíme o (tupé) programátorské lopatě, která dělá strikně podle přesného a detailního zadání a nalajnovaných postupů. Před sebou má architekta, který specifikuje požadavky + někoho kdo definuje přesnou metodiku, a za sebou testera a quality inženýra, kteří kontrolují jestli to dělá dobře.

balki

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #116 kdy: 15. 10. 2015, 20:20:58 »
To byla drobná nadsázka. Ale nic to nemění na tom, že takovému člověku stačí SŠ (neelektro) + specializované kurzy.

Zase špatně. Vývoj software a související věci jsou dneska natolik složité, že se nedají zvládnout za 4 roky SŠ. "Výroba" programátora trvá 10 let, nejméně.

Ne, není to špatně. Mluvíme o (tupé) programátorské lopatě, která dělá strikně podle přesného a detailního zadání a nalajnovaných postupů. Před sebou má architekta, který specifikuje požadavky + někoho kdo definuje přesnou metodiku, a za sebou testera a quality inženýra, kteří kontrolují jestli to dělá dobře.

Taki nemaju co v praxi robit, ked im musi analytik do detailov vsetko rozpisat, to uz rovno moze kodit analytik.

Pupi1

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #117 kdy: 15. 10. 2015, 21:28:52 »
Na VUT som mal fyziku a preberalo sa tam sirenie svetla, merali sme tam rozne fyzikalne veliciny pomocou pristrojov a zapisovali do protokolov. Nechapem k comu. Zbytocny predmet. Podobne Teoria obvodov, kde ste mali elektricke obvody a pocitali ste prudy a diferencialne rovnice a ine sracky.
IT ma byt o IT a nie o elektrike. ak niekto chce vyucovat elektriku, nech to robi na elektrotechnickej fakulte, nie na IT. Potom zo skol vychadzaju ludia, ktori hovno vedia, resp. vedia z kazdeho nieco a poriadne nic. Je to na zaplakanie. Vyvojar, analytik, soft. architekt nikdy nepride do kontaktu s obvodmi, nikdy nebude pocitat prudy a ine picoviny, proste je to tak. A ti co tvrdia opak, tak nevideli realnu prax, alebo su jedinecni. V 4 firmach som posobil, ale nikde sa elektrika neriesila a normalna IT firma to ani neriesi, pokial nie je zamerana na HW, ale tam maju nato aj ludi, ktori to ovladaju.
Skolam chyba vela, a vacsina tychto predmetov je ako sito.

Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #118 kdy: 15. 10. 2015, 21:41:01 »
Taki nemaju co v praxi robit, ked im musi analytik do detailov vsetko rozpisat, to uz rovno moze kodit analytik.

Vidíš, přesto spousta firem takhle funguje.

A tím se vracíme zpátky k otázce, co je to "Informatik" a jaké činnosti tato profese pokrývá. Odtud vede cesta k odpovědi na otázku, jestli je nutné se učit základy elektroniky*elektrotechniky a nebo ne.

Mirek

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #119 kdy: 15. 10. 2015, 23:05:18 »
Na VUT som mal fyziku a preberalo sa tam sirenie svetla, merali sme tam rozne fyzikalne veliciny pomocou pristrojov a zapisovali do protokolov. Nechapem k comu. Zbytocny predmet. Podobne Teoria obvodov, kde ste mali elektricke obvody a pocitali ste prudy a diferencialne rovnice a ine sracky.
IT ma byt o IT a nie o elektrike. ak niekto chce vyucovat elektriku, nech to robi na elektrotechnickej fakulte, nie na IT. Potom zo skol vychadzaju ludia, ktori hovno vedia, resp. vedia z kazdeho nieco a poriadne nic. Je to na zaplakanie. Vyvojar, analytik, soft. architekt nikdy nepride do kontaktu s obvodmi, nikdy nebude pocitat prudy a ine picoviny, proste je to tak. A ti co tvrdia opak, tak nevideli realnu prax, alebo su jedinecni. V 4 firmach som posobil, ale nikde sa elektrika neriesila a normalna IT firma to ani neriesi, pokial nie je zamerana na HW, ale tam maju nato aj ludi, ktori to ovladaju.
Skolam chyba vela, a vacsina tychto predmetov je ako sito.

Jen víc lidí s takovými názory. Alespoň budou lidi s přesahem a širším záběrem pořád dobře placení.