Obávám se, že není málo učitelů (i vysokoškolských), kteří vyučují něco, co se jim samotným dostalo ve formě "Lži-dětem" a pokud by někdo chtěl, aby mu vysvětlili srozumitelně, o čem vlastně přednášejí, asi by upadli do rozpaků a snažili by odvést řeč jinam.
Kazda vedecka teorie (vsimni si, ze to, ze to neni faktum, to ma uz v nazvu), je jen aktualnim zpusobem videni a pokusem o vysvetleni daneho jevu. A kazda drive ci pozdeji dojde do faze, kdy se zjisti, ze je to vlastne lez.
Pokud bychom znali fakta (tedy nikoli jen teorie) nemuze nam delat problem spocitat kuprikladu naprosto exaktne a presne pocasi v libovolnem case a miste. Jenze mi mame jen tu teorii. U nekterych je to pak viditelnejsi nez u jinych. Ostatne, ani zakladni veliciny neumime merit absolutne presne. Vzdy umime merit jen s nejak ohranicenou presnosti.
A viz makovec_2 - pokud budu pocitat, za jak dlouho dopadne na povrch kg zeleza, opravdu k tomu nepotrebuju resit vazby a kmitani atomu. Pokud budu merit, jestli je zed dostatecne stejne dlouha a dostatecne rovna, nepotrebuju merit na nanometry. A kdykoli pak prohlasim, ze neco meri jeden metr, lzu, protoze to neni pravda.
...
Ja to chapu spis tak ze kdyz existuje lepsi model, ale ja scvalne pouziju nejaky zjednoduseny tak je to "lez". Kdyz pouziju ten nejlepsi znamy model, tak to neni lez i kdyz ten model neni presny...
Jenze ona to lez je, protoze se vi, ze ten model sice rekneme nejlepe vystihuje aktualni znalosti, ale vi se, ze existuji situace, ktere nepostihuje, ale neumime je zatim nijak lepe popsat.