Auta na baterky - má to budoucnost?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #15 kdy: 27. 08. 2019, 16:57:39 »
Bateriovy provoz na prvni pohled vypada jednoduse (clovek by rekl "jen elektromotor"), ale opak je pravdou. Je to mechanicky jednodussi, to je pravda, nicmene elektronicky uz ne. Treba pro Fiat 500E (elektroauto od FCA):

http://www.obdtester.com/ficom-eculist/fiat/500_2007_2019

Battery Pack Control Module
Electronic Vehicle Control Unit
On Board Charging Module (OBCM)
Power Inverter Module
Regenerative Brake Controller
EAC kompresor

+ casto je u aut jeste normalni prevodovka, protoze vyrobci tak nejak elektromotor roubuji na stavajici koncepci (coz neni priklad Tesly, ale treba myslim ze nejaky Renault to tak presne ma).

Realne si myslim, ze se to prodava jen kvuli dotacim v kalifornii a odtud se to po nejake lhute vozi do Norska, kde je dalsi dotace ...

Tak zkuste si vypsat, co vse je potreba ohledne spalovaku, ECU muzete vynechat, to ma kazdy auto...

Dale je nutno si uvedomit, ze spalovaky maji jednu nevyhodu. Obecne jsou staveny na dany typ paliva a i to se zatim musi vyrobit (tzn, je potreba elektrina). Elektromotor ale muze mit "palivo" z libovolneho zdroje.

Navic, pokud chceme expandovat do vesmiru, tak urcite potrebujeme neco univerzalnejsiho, nez jsou spalovaky. Palivove clanky jsou nase budoucnost, bohuzel zatim stale vzdalenou.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #16 kdy: 27. 08. 2019, 17:15:54 »
Velkou. A myslím, že auto do každé rodiny bude za tři dekády jen historka z pravěku. Auto si buď půjčíš nebo dostaneš služební, ale průměrný Novák na něj mít nebude. Koneckonců, když může půlka Asie žít na mopedech a tuk-tucích, proč by si měl západ vozit zadek v limuzíně (to je sarkasmus, ale fakt myslím, že jedinci bez konexí za pár let prostě na auto mít nebudou).

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #17 kdy: 27. 08. 2019, 17:25:46 »
Velkou. A myslím, že auto do každé rodiny bude za tři dekády jen historka z pravěku. Auto si buď půjčíš nebo dostaneš služební, ale průměrný Novák na něj mít nebude. Koneckonců, když může půlka Asie žít na mopedech a tuk-tucích, proč by si měl západ vozit zadek v limuzíně (to je sarkasmus, ale fakt myslím, že jedinci bez konexí za pár let prostě na auto mít nebudou).

z čeho usuzujete? Auta nezdražují v porovnání třeba s bydlením. Není problém nasekat libovolné množství elektromobilů, jakmile se vybudují výrobní kapacity. Masovější výroba začala před pár lety.
« Poslední změna: 27. 08. 2019, 17:27:24 od gill »

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #18 kdy: 27. 08. 2019, 17:30:04 »
Koneckonců, když může půlka Asie žít na mopedech a tuk-tucích

to za pár let nebude pravda. V Číně už se prodává víc nových aut na hlavu než v ČR. Ostatní rozvojové země rychle dohánějí.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #19 kdy: 27. 08. 2019, 17:38:17 »
1 galon je 3,8litru benzínu, na to snad nějaké superusporne auto dokáže ujet i 100km při 80kmh. Co říkal Elon Musk:

“You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline,” he asserts. “You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the [Tesla] Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours.”
https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

Tzn. Říkáš to blbe, Tesla na to ujede jen 20mil. A další problém je, že co říkal Musk je nejspíš cele kravina.

článek ze stránky Council on Foreign Relations je z roku 2011, kdy byly elektromobily v plenkách, je nesmyslný. Podle autora se energie pro rafinaci získaná spalováním části ropy nepočítá.

Za vším hledejte skrytou agendu. Americká závislost na ropě vyhovovala určitým zájmovým skupinám a státům. Council on Foreign Relations je pro-izraelský think tank, autor Michael A. Levi je podle jména žid.

S dojezdem Tesly na 5kWh se nic od roku 2011 určitě nezměnilo. Co by taky mělo.

Více energie už do těch článku nastrkat nejde, než je teď. Může to celé ještě o něco zlevnit, ale na benzinak to mít nikdy nebude.

A palivové články na vodík, který se nejprve musí elektřinou vyrobit, jsou už úplně dementní, to už jsou možná lepší ty baterie :-)



Oni budou tak dlouho vyvíjet baterie, až nakonec vymyslí, ž
« Poslední změna: 27. 08. 2019, 17:43:05 od PetrK »


gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #20 kdy: 27. 08. 2019, 17:40:19 »
S dojezdem Tesly na 5kWh se nic od roku 2011 určitě nezměnilo. Co by taky mělo.

účinnost nabíjení u nových modelů.
« Poslední změna: 27. 08. 2019, 17:43:17 od gill »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #21 kdy: 27. 08. 2019, 17:44:27 »
S dojezdem Tesly na 5kWh se nic od roku 2011 určitě nezměnilo. Co by taky mělo.

účinnost nabíjení u nových modelů.

Účinnost nabíjení bude tipují značně lepší než 90%, tam si pomohli tak o pár drobných.

r223

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #22 kdy: 27. 08. 2019, 18:27:38 »
Zcela bez pochyby, akorat to nebude hned.
Bez ohledu na cokoliv jineho - dnes z ropnych penez podporujeme nase jasne nepratele (Araby) a geopolitickou konkurenci (Rusko). Je to opravdu hodne penez, ktere kdyz zustanou doma, bohate vykompenziji dopad, ktery odstup od ropy bude mit. Akorat to potrva 30 let...

Kit

  • *****
  • 708
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #23 kdy: 27. 08. 2019, 20:14:02 »
S dojezdem Tesly na 5kWh se nic od roku 2011 určitě nezměnilo. Co by taky mělo.
účinnost nabíjení u nových modelů.
Účinnost nabíjení bude tipují značně lepší než 90%, tam si pomohli tak o pár drobných.

To je mnohem víc než u vodíku - tam je to jen asi 50 %.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #24 kdy: 27. 08. 2019, 20:56:19 »
S dojezdem Tesly na 5kWh se nic od roku 2011 určitě nezměnilo. Co by taky mělo.

5 kWh + 5-6 kWh ze spálení jednoho galonu benzínu = 12 kWh podle Muska, 9 kWh podle Leviho. Přečti si ten článek i ten rozhovor s Muskem.

mhi

  • *****
  • 500
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #25 kdy: 27. 08. 2019, 21:37:23 »
Bateriovy provoz na prvni pohled vypada jednoduse (clovek by rekl "jen elektromotor"), ale opak je pravdou. Je to mechanicky jednodussi, to je pravda, nicmene elektronicky uz ne. Treba pro Fiat 500E (elektroauto od FCA):

http://www.obdtester.com/ficom-eculist/fiat/500_2007_2019

Battery Pack Control Module
Electronic Vehicle Control Unit
On Board Charging Module (OBCM)
Power Inverter Module
Regenerative Brake Controller
EAC kompresor

+ casto je u aut jeste normalni prevodovka, protoze vyrobci tak nejak elektromotor roubuji na stavajici koncepci (coz neni priklad Tesly, ale treba myslim ze nejaky Renault to tak presne ma).

Realne si myslim, ze se to prodava jen kvuli dotacim v kalifornii a odtud se to po nejake lhute vozi do Norska, kde je dalsi dotace ...

Tak zkuste si vypsat, co vse je potreba ohledne spalovaku, ECU muzete vynechat, to ma kazdy auto...

Dale je nutno si uvedomit, ze spalovaky maji jednu nevyhodu. Obecne jsou staveny na dany typ paliva a i to se zatim musi vyrobit (tzn, je potreba elektrina). Elektromotor ale muze mit "palivo" z libovolneho zdroje.

Nejprve - nechci rypat, ale at' se dorozumime: ECU = Electronic control unit. ECM/PCM = Engine/Powertrain control module; ECU je obecna ridici jednotka cehokoliv od tlacitek az po ABSko.

Spalovaci motor ma prave tu ECM/PCM, nicmene snahou meho sdeleni bylo spis to, ze to neni az zase tak jednoduche ve srovnani se spalovacim motorem. Jinak do motoru lze taky nacpat ruzna paliva, bezne se pro Brazilii apod. prodavaji auta ktera umi schroupat lecjake tekute nebo plynne palivo (oni tam maji ty ruzne kukuricne alternativy castejsi nez my).

Nicmene zasadni problem je hustota ulozene energie, ktera je ve srovnani s benzinem nebo naftou tragicka. Stejne tak ztraty z distribuce (vc. nabijeni/vybijeni baterek, ktere nema ucinnost 100%). Tvrdim, ze bez dotaci by to neslo. A to ze se prodava hodne elektroaut v CN je samozrejme mozne, nicmene analyzoval bych to az treba za 5 let kdy se uvidi jednak zivotnost tech jejich vehiklu a zda to skutecne jde financovat.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #26 kdy: 27. 08. 2019, 22:12:55 »
Řekl bych že i ta elektronika nebude moc složitá, v tomhle je to lepší než spaloval. Potřebuješ baterie, řídící desku pro ty baterie, motor, ten potřebuje mít hal sondy, a pak potřebuješ krabici co ti ze SS napětí vyrábí sinusoidu pro motor. Motor je synchronní trifazovy. A to je všechno, oproti benzinaku je toho méně. Samozřejmě nějaké senzory tam kolem toho budou. Vesměs potřebuješ elektroniku, co ti ji vyrobí Číňani. Nejdražší je na tom všem ta hrozná baterie, ty dojezdu a životnost je směšná. A to se ti ještě ten dojezd rychle zkrátí, jak baterie bude klesat kapacita, a největší průser je že ta bude klesat ikdyx nebudeš jezdit. Pro priměstskou dopravu jako jsou autobusy je to ideální, ale jinak je to totální nesmysl pro hipstery. Akorát je kolem toho takový brainwashing of Musk's a ekoterorustickych organizací.
« Poslední změna: 27. 08. 2019, 22:19:55 od PetrK »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #27 kdy: 27. 08. 2019, 22:26:13 »
Akorát samozřejmě že elektromobily nebudou spolehlivější ikdyx na to mají, výrobci budou dělat plánovanou obsolescrnci a zařazovat různá kurvitka.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #28 kdy: 27. 08. 2019, 23:13:30 »
Pro priměstskou dopravu jako jsou autobusy je to ideální
Ideálne je to akurát pre prevádzku na štýl ČSAD - autobus hodinu ide pajdavým tempom a potom hodinu a pol stojí v nejakej kyslej zadeki. Pri naozaj efektívnej prevádzke napr. v mestskej hromadnej doprave, kde autobus jazdí celý deň a vodiči sa striedajú, majú dnešné elektrobusy problém odjazdiť celú službu - a tak sa zaraďujú na okrajové linky (kde by sa hodilo skôr dorážať staré stroje), čím to ekonomicky zas prestáva dávať zmysel.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #29 kdy: 28. 08. 2019, 10:19:46 »
Nicmene zasadni problem je hustota ulozene energie, ktera je ve srovnani s benzinem nebo naftou tragicka. Stejne tak ztraty z distribuce (vc. nabijeni/vybijeni baterek, ktere nema ucinnost 100%).
Na druhou stranu má elektřina jiné výhody - snadnější transport, možnost decentralizace výroby a jednodušší uskladnění. Fotovoltaika jde dolů cenou a nahoru účinností, takže si každý může na střechu plácnout panely a auto tím (alespoň z části) krmit. Za 10 let bude dle mého celkem běžně k vidění obchoďák, kde bude parkování zastřešené, na střeše budou panely a pod tím bude stání s automatem na dobíjení.
Nemluvě o dalších x způsobech, jak můžeš elektřinu vyrábět.