Auta na baterky - má to budoucnost?

Karmelos

  • *****
  • 1 049
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #90 kdy: 29. 08. 2019, 16:33:33 »
Možná tak většina levičáků. Pokud je argument "domnělá většina to tvrdí", tak potom se těžko argumentuje. :)

No já to tak vidím okolo sebe, a pokud se někdo ptal na můj názor ohledně elektromobilů, tak jsem si ho dovolil napsat.

Sám mám problém té imho většině uvěřit, protože vlastní konstrukce hypotézy a metody její propagace se mi vůbec nelíbí. Na druhou stranu argumenty opačné strany také nejsou příliš přesvědčující.
Takže se osobně domnívám, že o fenoménu klimatických změn a jejich predikci nevíme tolik, aby bylo možno kvalifikovaně rozhodnout.

Nicméně, to mi nezabraňuje sledovat dění kolem sebe, média, reakce a prohlášení vlivných lidí a vytvořit si svůj názor na budoucí vývoj situace.
Gréta je nejlepší.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #91 kdy: 29. 08. 2019, 16:38:20 »
Možná tak většina levičáků. Pokud je argument "domnělá většina to tvrdí", tak potom se těžko argumentuje. :)

No já to tak vidím okolo sebe, a pokud se někdo ptal na můj názor ohledně elektromobilů, tak jsem si ho dovolil napsat.

To je naprosto v pořádku, jen to kazí ta prezentace jako "faktu".

Sám mám problém té imho většině uvěřit, protože vlastní konstrukce hypotézy a metody její propagace se mi vůbec nelíbí. Na druhou stranu argumenty opačné strany také nejsou příliš přesvědčující.
Takže se osobně domnívám, že o fenoménu klimatických změn a jejich predikci nevíme tolik, aby bylo možno kvalifikovaně rozhodnout.

Nicméně, to mi nezabraňuje sledovat dění kolem sebe, média, reakce a prohlášení vlivných lidí a vytvořit si svůj názor na budoucí vývoj situace.

ok

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #92 kdy: 29. 08. 2019, 16:39:52 »
Já tady za fakta nic nevydávám, přečti si noviny, poslechni si Grétu. Většina publikujících vědců, celebrit i politiků má za to, že tyto klimatické změny způsobil člověk. To je ten fakt.
Zrovna Grétu bych teda raději netahal. Teda aspoň pokud chceš někoho přesvědčovat o tom, že jde primárně o vědu a ekologii a ne o propagandu a ideologii. Klausové a jim podobní musí slintat blahem.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #93 kdy: 29. 08. 2019, 17:14:34 »
"Většina publikujícíhc vědců...."
No jestli to počítají tímhle systémem, tak chraň nás pán Bůh od těch vědců:

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-97procentni-shoda.A170415_225251_p_klima_wag

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #94 kdy: 29. 08. 2019, 18:50:24 »
Treba tady uzivatel "urvustrop" si mysli, ze kdyz to ma do chorvatska 900km, tak ze to pojede na 2x s jednou delsi prestavkou. Ne, nepojedes, prestavky si das tak 2 protoze nadoraz jet nemuzes a nabite to nebudes mit drive nez za 1 hodinu. A tu 1 hodinu budes cekat nekde na elektricke pumpe. A beda jestli pojedes po te dalnici 140 nebo 150kmh.

Dalsi vec, kterou si tady "urvustrop" mysli, je marketingovy zvast, ze Tesla najela 200tis. km a ma jen 90% kapacity baterie. Protoze tento udaj je naprosto k nicemu, neni-li znama doba za kterou se to ujelo. Ty baterie totiz ztraci kapacitu ikdyz se nepouzivaji. Koupis teslu, budes ji 10 let pucovat v garazi, a z baterie ti zbyde 60% puvodni kapacity.

Za domaci ukol si "urvustrope" spocitej, jaka te za tech 10 let bude cekat cesta do Chorvatska.

A jaste jedna vec. Kdy ta baterka bude mit uz jen 60% kapacity, tak to neznamena, ze ji budes nabijet uz jen 60% puvodniho casu. Haha.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #95 kdy: 29. 08. 2019, 19:01:49 »
Treba tady uzivatel "urvustrop" si mysli, ze kdyz to ma do chorvatska 900km, tak ze to pojede na 2x s jednou delsi prestavkou. Ne, nepojedes, prestavky si das tak 2 protoze nadoraz jet nemuzes a nabite to nebudes mit drive nez za 1 hodinu. A tu 1 hodinu budes cekat nekde na elektricke pumpe. A beda jestli pojedes po te dalnici 140 nebo 150kmh.

Dalsi vec, kterou si tady "urvustrop" mysli, je marketingovy zvast, ze Tesla najela 200tis. km a ma jen 90% kapacity baterie. Protoze tento udaj je naprosto k nicemu, neni-li znama doba za kterou se to ujelo. Ty baterie totiz ztraci kapacitu ikdyz se nepouzivaji. Koupis teslu, budes ji 10 let pucovat v garazi, a z baterie ti zbyde 60% puvodni kapacity.

Za domaci ukol si "urvustrope" spocitej, jaka te za tech 10 let bude cekat cesta do Chorvatska.

A jaste jedna vec. Kdy ta baterka bude mit uz jen 60% kapacity, tak to neznamena, ze ji budes nabijet uz jen 60% puvodniho casu. Haha.
Opravdu mě baví, když někdo současný stav aplikuje na budoucnost. Protože zítra se veškerý vývoj zastaví, Tesla se bude pořád prodávat za stejnou cenu, nikde nebudou žádné nabíječky, rozhodně se nebude zvyšovat kapacita baterií, jejich životnost, rychlost nabíjení, dojezd auta... Podívej se na stav před 10 lety a srovnej ho se současností. Nebo si aspoň přečti celou diskuzi.

A ano, běda mi, jestli pojedu rychle. Protože co? Protože se to nesmí, ty mudrlante.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #96 kdy: 29. 08. 2019, 19:14:20 »
omg

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #97 kdy: 29. 08. 2019, 21:19:53 »
Opravdu mě baví, když někdo současný stav aplikuje na budoucnost. Protože zítra se veškerý vývoj zastaví, Tesla se bude pořád prodávat za stejnou cenu, nikde nebudou žádné nabíječky, rozhodně se nebude zvyšovat kapacita baterií, jejich životnost, rychlost nabíjení, dojezd auta... Podívej se na stav před 10 lety a srovnej ho se současností. Nebo si aspoň přečti celou diskuzi.

A ano, běda mi, jestli pojedu rychle. Protože co? Protože se to nesmí, ty mudrlante.
On ten pokrok je ale minimální a způsobilo ho spíše masové používání mobilních telefonů. Baterie do auta na startování jsou stejně velké a podobně těžké jako před padesáti lety.
Už za komunistů jezdili po nádražích na baterky takové vozíky na vykládání balíků z vlaku, předpokládám, že někde jezdí dodnes. A na brněnské přehradě fungovali "parníky" na dobíjecí baterie od roku 1946 - https://www.brnenskaprehrada.cz/p_doprav.html   Tedy ještě dříve než se komunisti dostali k moci, po válce v době, kdy byly potraviny na jídlo  - 73 let. Kdyby dnešní korupčníci nestáli o velkou zakázku na nové trapně vypadající lodě, tak tam jezdí dodnes. Te omezení na co se hodí baterie je totiž pořád stejné.

Tesla se chlubí řadou inovací, ale ty inovace jsou buď nepodstatné a nebo jsou pořád jen ve vývoji. Mají hlavně dobré PR a dovedou oblbovat lidi. Je jen otázka času kdy ta bublina splaskne a Tesla zkrachuje.
« Poslední změna: 29. 08. 2019, 21:21:51 od xsouku04 »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #98 kdy: 29. 08. 2019, 21:43:03 »
Na druhou stranu má elektřina jiné výhody - snadnější transport, možnost decentralizace výroby a jednodušší uskladnění. Fotovoltaika jde dolů cenou a nahoru účinností, takže si každý může na střechu plácnout panely a auto tím (alespoň z části) krmit. Za 10 let bude dle mého celkem běžně k vidění obchoďák, kde bude parkování zastřešené, na střeše budou panely a pod tím bude stání s automatem na dobíjení.
Nemluvě o dalších x způsobech, jak můžeš elektřinu vyrábět.
Ty solární panely jsou pořád trapně neúčinné stejně jako trapně ztrátové uskladnění elektrické energie v bateríích.
Solární panely na obchodním centru by mohly živit maximálně několik nabíječek - pokud by svítilo slunce.
A hlavě výroba baterií i solárů je neekologická. A tohle se nezlepšuje.

Mnohem efektivnější je solární ohřev vody nebo vzduchu. To se ekonomicky dost vyplácí i bez dotací. Mít teplou vodu téměř celý rok zdarma a bez emisí by stálo za to většině lidí, jen to není tolik v módě. Případně je možné si tím ve slunečných ale chladných dnech i přitápět. To je to čemu by se měla dělat osvěta.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #99 kdy: 29. 08. 2019, 21:55:00 »
Teda já už do Chorvatska dlouho nejel a znám to jen z doslechu, ale když už se tu tím tady operuje...
V živých barvách si představuju, jak zhruba v půlce cesty všichni ti, co zatím dělají fronty jen u tunelů, mýtných bran atd. zastaví a začnou hromadně nabíjet...
A plánují v Rakousku a Slovinsku novou atomovku s letním provozem pro nabíjení turistům?
Někdy mi přijde odborný postoj těch, co pro ně postavit spoustu nabíjecích stanic není problém jako tady v tom notoricky známém videu o sedmi červených navzájem kolmých linkách.

https://www.youtube.com/watch?v=BKorP55Aqvg&list=PL7CeZ4dvu0d9udlckCynDS5zmWRHSTxO3

R

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #100 kdy: 29. 08. 2019, 23:23:34 »
A plánují v Rakousku a Slovinsku novou atomovku s letním provozem pro nabíjení turistům?
Někdy mi přijde odborný postoj těch, co pro ně postavit spoustu nabíjecích stanic není problém jako tady v tom notoricky známém videu o sedmi červených navzájem kolmých linkách.

https://www.youtube.com/watch?v=BKorP55Aqvg&list=PL7CeZ4dvu0d9udlckCynDS5zmWRHSTxO3

Přesně tak.
A atomovka v Rakousku či Slovinsku by nestačila. I u nás by se musely posílit elektrárny. Vždyť například u Dukovan vyprší životnost v řadové pár desítek let a v současné době pokrývá kolik, pětinu celkové ČR spotřeby? A to se ty elektroauta ani zdaleka nerozšířila. Dále dovede si někdo představit jak by republika vypadala, kdyby se mělo "zašifrovat" každou nabíječku schopnost na ráz nabíjet 30 aut? To bychom nad hlavami měli všude ty vysokonapěťové elektrické vedeni. Myslím že nejen sensibilum by z toho bolela hlava, ale i ostatním živočichům by to nedělalo dobre.. No a pokud by se to vedlo v zemi, tak kdo ví, jak by to ovlivnilo život v zemi.

Takže teoreticky pokud by se všechna současná auta na spalovací či vznětový motor měla vyměnit za elektroauta, kdo ví, kolika násobek současného příkonu do sítě bychom potřebovali. A obávám se, že nějaký "šidítka" typu fotovoltaika, energie z vody a vzduchu nemají šanci v budoucnu poptávku po energii pokrýt.
Takže jako alternativa k cestování elektroauta ano, ale z mého pohledu úplné nahrazení současného cestování díky energii z fosilních paliv ne.
Pokud si teda z krajiny nechceme udělat něco co bylo v městě strojů v Matrixu.
Standartní BFU používající OS na bázi Linuxu :)

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #101 kdy: 30. 08. 2019, 07:31:30 »
No hlavně ale ty baterie jsou hrozně drahé a to hlavně z toho důvodu, že je nutné v nich používat různé drahé kovy  a jiné drahé materiály. A zrovna tohle se nijak zásadně nezlepšuje a stále není vyhlídka na to, že by se to podstatně zlepšilo. Naopak. Leda že by se přišlo na baterie co fungují nějak úplně jinak, ale že by to bylo použitelné o tom jsem neslyšel. Výzkum na tohle téma si jistě zaslouží nějaké dotace, ale o tom se nemluví.
Pokud se těch baterií začne najednou vyrábět mnohonásobně více než doposud, i když se zefektivní výroba, půjde cena ještě nahoru, protože drahé kovy budou více drahé. S tím také zapomínají příznivci počítat.
Co se týče MHD tak vyzkoušené spolehlivé řešení zde už existuje více než 70 let. Trolejbusy. Nebo ještě lépe tramvaje či metro. Proč nikdo netlačí náhradu autobusů za trolejbusy? Ty dovedou ekonomicky fungovat dokonce i bez dotace. Stačila by drobná pobídka na výstavu vedení, ale není zde politický zájem. Např. výstavba metra má na snížení množství aut v ulicích naprosto zásadní vliv ... Podobně dobré vlakové spoje do centra a velká odstavná parkoviště u všech menších nádraží kde by o parkování byl zájem.

Je to podobná hurá akce jako pěstování řepky. Ekologii to akorát uškodí, ničí půdu a tráví zvířata. Benzín není tak kvalitní, nevydrží dlouho a ničí motory. Výrobci a prodejci sekaček mají strach nějaký doporučit a píší, že benzín nesmí být déle než 3 měsíce starý.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #102 kdy: 30. 08. 2019, 07:56:26 »
Má cenu diskuze bez argumentů?
a) El. auta nejsou vhodná pro každého. To ale ani spalovací motor. Dodnes se někde používají koně.
b) CO2 možná není takový problém jak nám tvrdí. - https://www.youtube.com/watch?v=oFOqiVyOzUw&list=LLYBevh_cY5SG3M0TrQWr2Qg&index=9&t=0s
c) Představa, kterou šíří hlavně Německé automobilky, že el. auto se má nabíjet na rychlo-nabíječkách je super stupidní.
d) Představa, že spalovací motor je ekologičtější na kWh než jakákoli moderní elektrárna je super stupidní.
e) Výroční zpráva ČEZ za rok 2018. ČEZ vyrobil 63.081GWh. Prodal 37.634 GWh. Rozdíl je 25 447 GWh.
Vozidel je v ČR 5,8 mil. Odhaduji, že průměrný vůz najede ročně 15.000 km. Celkem tedy 87.000.000.000 km.
Tesla Model S se 100 kWh baterií najede 400 km. To by tedy odpovídalo 0,25 kWh na jeden km.
Celkem tedy potřebujeme 21.750.000.000 kWh za rok. To je 21.750 GWh.
Takže, pokud budeme nabíjet chytře, pomalu a z přebytků, teoreticky nemusíme vyrobit nic na víc.
f) Dobře vymyšlené el. auto má asi desetinu mechanických součástek oproti konvenčnímu. Je mnohem méně poruchové. Byl to asi jeden z důvodů proč GM zabilo EV1 v 90. letech. Tohle tradiční automobilky vážně nechtějí.
g) Alternativní zdroje el. energie - solar, vítr, mají význam jen ve spojení s účinnou akumulací el. energie. Dobře vymyšlená el. auta umí s těmito zdroji spolupracovat a pak to teprve začíná být zajímavé. Podle mě je aktuálně nejlepší jádro s možností nějaké smysluplné akumulace– to je můj názor.
h) Recyklace li-xx baterií je v téměř 100%, jsou to všechno jen kovy. Stačí je roztavit.
i) Podle hackerů, úpravců a opravářů z USA, Číny a Ruska, co se zabývají hlavně vozy Tesla se zdá, že životnost jednotlivých článků je překvapivě větší, než se učí a než se čekalo. Celá baterie vykazuje snížená kapacity, ale při rozebrání na jednotlivé 18650 jen cca 4% jeví nějakou závažnější známku opotřebení. Domnívat se, že kvalita současných akumulátorů do aut u slušných společností je srovnatelná s těmi, co se dávají do notebooků je minimálně úsměvná. Je potřeba vzít v potaz i celkovou péči o akumulátor ve voze. (tohle není argument, jen má domněnka, ke které jsem dospěl po shlédnutí a přečtení zkušeností jiných)
j) V ČR je hromadné nasazení privátních el. automobilů minimálně problematické. Chce to vlastí garáž. Ale uvědomme si, že ČR není pupek Světa, ale jeho k-anál. Zbytku Světa jsme naprosto ukradení. I Škoda Auto prodává v ČR asi jen necelé 4% své produkce. Osobně se domnívám, že řešením pro cca 60-80% řidičů v ČR jsou el. robotické taxi. Ale to ještě chvíli potrvá.

Uf. To jen tak v rychlosti, co mi slina na klávesnici přinesla.

Ale upřímně. Kolik z vás mělo možnost jezdit nějakou dobu v dobrém el. autě. Nemyslím hodinu. Myslím alespoň týden/měsíc. Vážně vás při tom nenapadlo, že to má i zajímavé vlastnosti? :-)
Je zvláštní vlastnosti lidí co o něčem neví skoro nic, mít na to silný negativní názor. :-)

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #103 kdy: 30. 08. 2019, 08:07:00 »
Ještě k těm Li-xx akumulátorům.
Škoda, že patenty k NiMeh co měl EV1 skoupila nějaká naftařská společnost, bylo by fajn mít konkurenci. Osobně se domnívám, že v dohledné době se přejde na grafenové capacitory, nebo něco podobného. Ale to je hlavně moje přání, než ověřitelný fakt. :-)

Karmelos

  • *****
  • 1 049
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #104 kdy: 30. 08. 2019, 08:15:59 »
Má cenu diskuze bez argumentů?
a) El. auta nejsou vhodná pro každého. To ale ani spalovací motor. Dodnes se někde používají koně.
b) CO2 možná není takový problém jak nám tvrdí. - https://www.youtube.com/watch?v=oFOqiVyOzUw&list=LLYBevh_cY5SG3M0TrQWr2Qg&index=9&t=0s
c) Představa, kterou šíří hlavně Německé automobilky, že el. auto se má nabíjet na rychlo-nabíječkách je super stupidní.
d) Představa, že spalovací motor je ekologičtější na kWh než jakákoli moderní elektrárna je super stupidní.
e) Výroční zpráva ČEZ za rok 2018. ČEZ vyrobil 63.081GWh. Prodal 37.634 GWh. Rozdíl je 25 447 GWh.
Vozidel je v ČR 5,8 mil. Odhaduji, že průměrný vůz najede ročně 15.000 km. Celkem tedy 87.000.000.000 km.
Tesla Model S se 100 kWh baterií najede 400 km. To by tedy odpovídalo 0,25 kWh na jeden km.
Celkem tedy potřebujeme 21.750.000.000 kWh za rok. To je 21.750 GWh.
Takže, pokud budeme nabíjet chytře, pomalu a z přebytků, teoreticky nemusíme vyrobit nic na víc.
f) Dobře vymyšlené el. auto má asi desetinu mechanických součástek oproti konvenčnímu. Je mnohem méně poruchové. Byl to asi jeden z důvodů proč GM zabilo EV1 v 90. letech. Tohle tradiční automobilky vážně nechtějí.
g) Alternativní zdroje el. energie - solar, vítr, mají význam jen ve spojení s účinnou akumulací el. energie. Dobře vymyšlená el. auta umí s těmito zdroji spolupracovat a pak to teprve začíná být zajímavé. Podle mě je aktuálně nejlepší jádro s možností nějaké smysluplné akumulace– to je můj názor.
h) Recyklace li-xx baterií je v téměř 100%, jsou to všechno jen kovy. Stačí je roztavit.
i) Podle hackerů, úpravců a opravářů z USA, Číny a Ruska, co se zabývají hlavně vozy Tesla se zdá, že životnost jednotlivých článků je překvapivě větší, než se učí a než se čekalo. Celá baterie vykazuje snížená kapacity, ale při rozebrání na jednotlivé 18650 jen cca 4% jeví nějakou závažnější známku opotřebení. Domnívat se, že kvalita současných akumulátorů do aut u slušných společností je srovnatelná s těmi, co se dávají do notebooků je minimálně úsměvná. Je potřeba vzít v potaz i celkovou péči o akumulátor ve voze. (tohle není argument, jen má domněnka, ke které jsem dospěl po shlédnutí a přečtení zkušeností jiných)
j) V ČR je hromadné nasazení privátních el. automobilů minimálně problematické. Chce to vlastí garáž. Ale uvědomme si, že ČR není pupek Světa, ale jeho k-anál. Zbytku Světa jsme naprosto ukradení. I Škoda Auto prodává v ČR asi jen necelé 4% své produkce. Osobně se domnívám, že řešením pro cca 60-80% řidičů v ČR jsou el. robotické taxi. Ale to ještě chvíli potrvá.

Uf. To jen tak v rychlosti, co mi slina na klávesnici přinesla.

Ale upřímně. Kolik z vás mělo možnost jezdit nějakou dobu v dobrém el. autě. Nemyslím hodinu. Myslím alespoň týden/měsíc. Vážně vás při tom nenapadlo, že to má i zajímavé vlastnosti? :-)
Je zvláštní vlastnosti lidí co o něčem neví skoro nic, mít na to silný negativní názor. :-)

Díky, naprosto souhlas - líp bych to nenapsal... za mě 1*  8)

Gréta je nejlepší.