Má cenu diskuze bez argumentů?
a) El. auta nejsou vhodná pro každého. To ale ani spalovací motor. Dodnes se někde používají koně.
b) CO2 možná není takový problém jak nám tvrdí. -
https://www.youtube.com/watch?v=oFOqiVyOzUw&list=LLYBevh_cY5SG3M0TrQWr2Qg&index=9&t=0sc) Představa, kterou šíří hlavně Německé automobilky, že el. auto se má nabíjet na rychlo-nabíječkách je super stupidní.
d) Představa, že spalovací motor je ekologičtější na kWh než jakákoli moderní elektrárna je super stupidní.
e) Výroční zpráva ČEZ za rok 2018. ČEZ vyrobil 63.081GWh. Prodal 37.634 GWh. Rozdíl je 25 447 GWh.
Vozidel je v ČR 5,8 mil. Odhaduji, že průměrný vůz najede ročně 15.000 km. Celkem tedy 87.000.000.000 km.
Tesla Model S se 100 kWh baterií najede 400 km. To by tedy odpovídalo 0,25 kWh na jeden km.
Celkem tedy potřebujeme 21.750.000.000 kWh za rok. To je 21.750 GWh.
Takže, pokud budeme nabíjet chytře, pomalu a z přebytků, teoreticky nemusíme vyrobit nic na víc.
f) Dobře vymyšlené el. auto má asi desetinu mechanických součástek oproti konvenčnímu. Je mnohem méně poruchové. Byl to asi jeden z důvodů proč GM zabilo EV1 v 90. letech. Tohle tradiční automobilky vážně nechtějí.
g) Alternativní zdroje el. energie - solar, vítr, mají význam jen ve spojení s účinnou akumulací el. energie. Dobře vymyšlená el. auta umí s těmito zdroji spolupracovat a pak to teprve začíná být zajímavé. Podle mě je aktuálně nejlepší jádro s možností nějaké smysluplné akumulace– to je můj názor.
h) Recyklace li-xx baterií je v téměř 100%, jsou to všechno jen kovy. Stačí je roztavit.
i) Podle hackerů, úpravců a opravářů z USA, Číny a Ruska, co se zabývají hlavně vozy Tesla se zdá, že životnost jednotlivých článků je překvapivě větší, než se učí a než se čekalo. Celá baterie vykazuje snížená kapacity, ale při rozebrání na jednotlivé 18650 jen cca 4% jeví nějakou závažnější známku opotřebení. Domnívat se, že kvalita současných akumulátorů do aut u slušných společností je srovnatelná s těmi, co se dávají do notebooků je minimálně úsměvná. Je potřeba vzít v potaz i celkovou péči o akumulátor ve voze. (tohle není argument, jen má domněnka, ke které jsem dospěl po shlédnutí a přečtení zkušeností jiných)
j) V ČR je hromadné nasazení privátních el. automobilů minimálně problematické. Chce to vlastí garáž. Ale uvědomme si, že ČR není pupek Světa, ale jeho k-anál. Zbytku Světa jsme naprosto ukradení. I Škoda Auto prodává v ČR asi jen necelé 4% své produkce. Osobně se domnívám, že řešením pro cca 60-80% řidičů v ČR jsou el. robotické taxi. Ale to ještě chvíli potrvá.
Uf. To jen tak v rychlosti, co mi slina na klávesnici přinesla.
Ale upřímně. Kolik z vás mělo možnost jezdit nějakou dobu v dobrém el. autě. Nemyslím hodinu. Myslím alespoň týden/měsíc. Vážně vás při tom nenapadlo, že to má i zajímavé vlastnosti? :-)
Je zvláštní vlastnosti lidí co o něčem neví skoro nic, mít na to silný negativní názor. :-)