Auta na baterky - má to budoucnost?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #60 kdy: 29. 08. 2019, 09:30:12 »
Budeš li třetí na řadě, což se stává velmi zřídka, budeš 15 minut čekat a pak 5 minut tankovat (i se zaplacením).
V případě elektomobilů, trvá li nabíjení hodinu a budeš li třetí na řadě, budeš tři hodiny čekat a pak ještě hodinu nabíjet.
No, jenže, trvá li nabíjení hodinu a pojedou li elektromobilem do Chorvatska tisíce, pak nemusíš být na řadě třetí, ale třeba patnáctý, dovolenku si pak prodloužíš o několik dní...
Kolik by muselo být (nejen) kolem dálnic nabíječek, aby mohl každý elektromobil do, řekněme, 5 až 15 minut začít nabíjet...
Vývojem se zvyšuje dojezd, snižuje doba nabíjení. Do Splitu to mám 950km a cesta je na takových 10 hodin. Z hlediska bezpečnosti je to stejně jednu delší přestávku, ať nezabiju sebe nebo někoho jiného. Vzhledem k tomu, jak se elektroauta vyvíjejí, tahle cesta za pár let nebude až takový problém.
A co se týče nabíječek, bude jich hádám asi tolik, co benzinových pump. Fór je v tom, že zatímco na tankování potřebujete stojan a obsloužíte naráz 6 lidí, nabíjecích stanic můžete mít s dobrou infrastrukturou 30 a zaberou stejný prostor.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #61 kdy: 29. 08. 2019, 09:30:40 »
Naprosto souhlas. Elektroauta budou postupně vytlačovat normální auta, osobně odhaduji tak max. pět let, kdy u nás bude patrný silný nárust jejich počtu.

To záleží na tom, jak moc se budou uměle tlačit a normální auta uměle prznit.

A pokud se celosvětově akceptuje myšlenka, že klimatické změny (oteplování) jsou způsobené lidstvem, bude se hledat univerzální řešení - například velké zdanění veškerých fosilních zdrojů a produktů z nich.

Celosvětově se určitě neakceptuje.

A tu baterii do sklepa  + soláry na střechu každého domu si může (a měl by) už teď nainstalovat téměř každý.

Proč?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #62 kdy: 29. 08. 2019, 09:36:30 »
Vývojem se zvyšuje dojezd, snižuje doba nabíjení.

A co životnost baterek a použité prvky? Na pět minut se jen tak nedostaneme..

Fór je v tom, že zatímco na tankování potřebujete stojan a obsloužíte naráz 6 lidí, nabíjecích stanic můžete mít s dobrou infrastrukturou 30 a zaberou stejný prostor.

Akorát než si těch 30 nabije, tak se u toho stojanu protočí dostatek lidí.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #63 kdy: 29. 08. 2019, 09:48:58 »
A co životnost baterek a použité prvky? Na pět minut se jen tak nedostaneme..
Podle testů jsou současné Tesly po nějakých 200k km na 90% kapacity.
Na pět minut asi ne, přece jen má fyzika svá omezení. Ale pětiminutová přestávka na cestě dlouhé skoro 1000km není reálná, to snad uznáš.

Akorát než si těch 30 nabije, tak se u toho stojanu protočí dostatek lidí.
Když bychom počítali 30 minut na PLNÉ nabití a rozumnou přestávku, tak za tu samou dobu obslouží stojan kolik, 5 lidí? 6 lidí? 6 lidí x 6 stojanů, to máme 36 lidí. Takže ano, stanice o 30 nabíječkách obslouží o 6 lidí míň za 30 minut.
Jenže zapomínáš na jednu věc - ne každý bude nabíjet někde u rychlonabíječky. Troufám si tvrdit, že drtivá většina lidí bude nabíjet jen doma/v práci. Protože každý nejezdí stovky kilometrů každý den.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #64 kdy: 29. 08. 2019, 10:03:08 »
A co životnost baterek a použité prvky? Na pět minut se jen tak nedostaneme..
Podle testů jsou současné Tesly po nějakých 200k km na 90% kapacity.
Na pět minut asi ne, přece jen má fyzika svá omezení. Ale pětiminutová přestávka na cestě dlouhé skoro 1000km není reálná, to snad uznáš.

Jedno nabíjení na cestě dlouhé skoro 1000km taky ne. Ten point byl ale jinde - prostě bych jen nepřeceňoval vývoj a jeho možnosti.

Jenže zapomínáš na jednu věc - ne každý bude nabíjet někde u rychlonabíječky. Troufám si tvrdit, že drtivá většina lidí bude nabíjet jen doma/v práci. Protože každý nejezdí stovky kilometrů každý den.

Ne, nezapomínám na nic. Jen jsem se snažil upozornit, že v tom fóru moc fór není.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #65 kdy: 29. 08. 2019, 10:08:31 »
Jedno nabíjení na cestě dlouhé skoro 1000km taky ne. Ten point byl ale jinde - prostě bych jen nepřeceňoval vývoj a jeho možnosti.
Před 40 lety bylo skoro nemyslitelné dojet do Chorvatska (pardon, Jugoslávie) za den. Asi zázrak nebo co.

Ne, nezapomínám na nic. Jen jsem se snažil upozornit, že v tom fóru moc fór není.
Z tvého příspěvku dle mého nevyznělo, že bys počítal s tím, že počet obsloužených aut nabíječkami bude v porovnání se současnými pumpami tak 30%.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #66 kdy: 29. 08. 2019, 10:21:31 »
Jedno nabíjení na cestě dlouhé skoro 1000km taky ne. Ten point byl ale jinde - prostě bych jen nepřeceňoval vývoj a jeho možnosti.
Před 40 lety bylo skoro nemyslitelné dojet do Chorvatska (pardon, Jugoslávie) za den. Asi zázrak nebo co.

Takže se bavíme o hypotetických elektromobilech za 40 let? Tak to pak joooo...

Ne, nezapomínám na nic. Jen jsem se snažil upozornit, že v tom fóru moc fór není.
Z tvého příspěvku dle mého nevyznělo, že bys počítal s tím, že počet obsloužených aut nabíječkami bude v porovnání se současnými pumpami tak 30%.

Možná proto, že v kontextu příspěvku na který reaguji, je to irelevantní.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #67 kdy: 29. 08. 2019, 10:35:26 »
Citace
A pokud se celosvětově akceptuje myšlenka, že klimatické změny (oteplování) jsou způsobené lidstvem,

Hmmm...

Docela bych si prál aby se zásadní fakta dokazovala, ne příjímala konsenzem... Celé lidstvo se může shodnout na faktu, že země je placatá...  a ona není ...

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #68 kdy: 29. 08. 2019, 10:38:50 »
Takže se bavíme o hypotetických elektromobilech za 40 let? Tak to pak joooo...
Ne, bavíme se o možnosti, zda v rozumném horizontu ujedou elektrická auta ani ne dvojnásobek toho, co dnes (tj. 500km místo současných 350). Vzhledem k tomu, že za 8 let se jejich dojezd zvýšil skoro o čtyřnásobek, bych to opravdu neviděl jako něco nereálného.

Možná proto, že v kontextu příspěvku na který reaguji, je to irelevantní.
Ptáš se, kolik bude muset být dobíjecích stanic, aby obsloužily všechny, kteří to v danou chvíli budou potřebovat. Myslím, že redukce cílové skupiny (pumpy vs. nabíječky) je relevantní, protože počet zákazníků je pro takový výpočet dost podstatná proměnná, nemyslíš?

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #69 kdy: 29. 08. 2019, 11:50:17 »
Takže se bavíme o hypotetických elektromobilech za 40 let? Tak to pak joooo...
Ne, bavíme se o možnosti, zda v rozumném horizontu ujedou elektrická auta ani ne dvojnásobek toho, co dnes (tj. 500km místo současných 350). Vzhledem k tomu, že za 8 let se jejich dojezd zvýšil skoro o čtyřnásobek, bych to opravdu neviděl jako něco nereálného.

Nereálné to není, ale to jsem naštěstí nikde netvrdil.

Možná proto, že v kontextu příspěvku na který reaguji, je to irelevantní.
Ptáš se, kolik bude muset být dobíjecích stanic, aby obsloužily všechny, kteří to v danou chvíli budou potřebovat. Myslím, že redukce cílové skupiny (pumpy vs. nabíječky) je relevantní, protože počet zákazníků je pro takový výpočet dost podstatná proměnná, nemyslíš?

Ne, neptal jsem se na nic. Reagoval jsem na tvé tvrzení, že místo stojanu pro 6 se udělá nabíječka pro 30, které bylo prezentováno jako nějaká výhoda v situaci, kdy pump bude stejně jako nabíječek. Ve skutečnosti je to ve většině případů jedno, protože plná kapacita není využívána. Pokud by ale využívána byla, tak to imho stále není výhoda vzhledem k časové náročnosti obou způsobů. Nehledě na prostorovou náročnost a další...

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #70 kdy: 29. 08. 2019, 12:25:21 »
Ne, neptal jsem se na nic. Reagoval jsem na tvé tvrzení, že místo stojanu pro 6 se udělá nabíječka pro 30, které bylo prezentováno jako nějaká výhoda v situaci, kdy pump bude stejně jako nabíječek. Ve skutečnosti je to ve většině případů jedno, protože plná kapacita není využívána. Pokud by ale využívána byla, tak to imho stále není výhoda vzhledem k časové náročnosti obou způsobů. Nehledě na prostorovou náročnost a další...
Máš pravdu, ptal se Petr Straka, od jehož otázky se konverzace odpíchla. Má chyba.
Prostorová náročnost je prakticky stejná, protože pro nabíječku ti stačí běžné parkovací místo, plus pár desítek centimetrů čtverečních na stojan.
Časová náročnost je diskutabilní. Ano, nabití trvá déle, ale musíš ho podstoupit opravdu jen v případě, že hodláš bezprostředně pokračovat v cestě (modla všech - Chorvatsko), a taková cesta si stejně zaslouží delší pauzu - jídlo, záchod, protáhnout nohy.
Roadster se před 10 lety nabíjel 3,5 hodiny, S to teď zvládne za polovinu. Myslím, že plné nabití za 40 minut (u stojanu, ne ze zásuvky) a dojezd 700km není nic nepředstavitelného v horizontu 10 let. Z toho mi vyplývá, že cestou do Chorvatska budu muset někde stát neuvěřitelných 20 minut, nebo nedej bože půl hodiny. Na trase, kterou jedu 10 hodin. Nezlob se na mě, ale tohle mi nepřijde jako něco, co by mělo elektromobily pohřbít.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #71 kdy: 29. 08. 2019, 13:04:43 »
Prostorová náročnost je prakticky stejná, protože pro nabíječku ti stačí běžné parkovací místo, plus pár desítek centimetrů čtverečních na stojan.

Spíš jsem měl namysli situaci, kdy se nabíjí 30 aut a kdy postupně jedeme po šesti. Jasně, kolony se budou tvořit tak i tak, ale přece jen si nejsem jist, že jde o stejný zážitek... 

Nezlob se na mě, ale tohle mi nepřijde jako něco, co by mělo elektromobily pohřbít.

Však je také nepohřbívám. Mluvíš o horizontu 10 let v kontextu dvou relativně drahých aut, proto jsem měl tendence krotit přílišná nadšení z vývoje. Zvlášť v situaci, kdy se posunu v technologiích dosahuje drahými, vzácnými a ne dvakrát ekologickým cestami, jsem zkrátka zdrženlivý.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #72 kdy: 29. 08. 2019, 13:30:14 »
Naprosto souhlas. Elektroauta budou postupně vytlačovat normální auta, osobně odhaduji tak max. pět let, kdy u nás bude patrný silný nárust jejich počtu.

To záleží na tom, jak moc se budou uměle tlačit a normální auta uměle prznit.

A pokud se celosvětově akceptuje myšlenka, že klimatické změny (oteplování) jsou způsobené lidstvem, bude se hledat univerzální řešení - například velké zdanění veškerých fosilních zdrojů a produktů z nich.

Celosvětově se určitě neakceptuje.

A tu baterii do sklepa  + soláry na střechu každého domu si může (a měl by) už teď nainstalovat téměř každý.

Proč?

Vzhledem k současné celosvětové masáži využívající veškerých prostředků (dětí, propagandy, alarmismu, demagogie, atp.),  budou politici na elektromobilitu a využívání elektřiny v dopravě extrémě tlačit. Třeba tím zdaněním ropy, plynu i uhlí, zákazy vjezdu aut se spalovacím motorem atd.

Celosvětově se tento fakt akceptuje, stejně jako se akceptovala ozonová díra a freony. Taky se přestaly používat.

Tu vlastní solární elektrárnu instalovat nejméně ze dvou důvodů - ekologického - využití vlastní vyrobené energie vás donutí přemýšlet o jejím smysluplném využití, a ekonomického - s rostoucí spotřebou (a rostoucí poptávkou ze zahraničí) se cena energie ze sítě zvyšuje.
Gréta je nejlepší.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #73 kdy: 29. 08. 2019, 13:42:21 »
Celosvětově se tento fakt akceptuje, (...)

Jaký fakt?

Tu vlastní solární elektrárnu instalovat nejméně ze dvou důvodů - ekologického - využití vlastní vyrobené energie vás donutí přemýšlet o jejím smysluplném využití, a ekonomického - s rostoucí spotřebou (a rostoucí poptávkou ze zahraničí) se cena energie ze sítě zvyšuje.

Akorát z ekologického hlediska jsou soláry i baterky dost mňamka. Z ekonomického je to minimálně pořizovací cena a efektivita.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #74 kdy: 29. 08. 2019, 14:00:56 »
Akorát z ekologického hlediska jsou soláry i baterky dost mňamka.

v místě těžby. Většina lithia se těží v solných jezerech v poušti, kde nikdo nežije. Spalovací motory kouří lidem pod nosem.