Proč tolik matematiky?

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #840 kdy: 24. 02. 2016, 11:49:11 »
Ano, 3 mesice, ale pokud to bude jeden predmet, tak napr. na FITu to znamena 2-6h* TYDNE.
*: To je cas vseho dohromady: prednasky + cvika + projekt + studium.
Myslel jsem samozřejmě, že jeden semestr by student strávil normálně ve firmě, 8 hodin denně. Na to by mohl navázat bakálařkou/magisterkou na téma něčeho pro tu firmu a violá - máme člověka, který tam po absolutoriu může hnedka nastoupit. No to bylo těžký teda! :)

Tolik muze dat i pracujici clovek na te pude denne...
Účelem stáže vždycky je získat zkušenosti (ne znalosti) - tj. něco, co člověk sám doma získá těžko, protože z knížek se to načíst nedá. Proto jsem psal, že potřebuje vidět reálný produkční prostředí.

Konkrétní příklad: já se teďka seznamuju se stackem Kafka + Spark Streaming + HDFS + Hive Metastore. Zatím s tím řeším modelovou úlohu, kterou bych klasickou cestou (řekněme že bych zvolil můj oblíbený Elixir+Postgres) vyřešil na pár řádek kódu. A ono by to na modelových datech fungovalo stejně, ne-li líp. Jenže by byl problém to naškálovat a bylo by obtížnější dosáhnout výborné robustnosti. Kdybych to řešil jako modelový školní případ, půjdu jednoduchou cestou, na zkušebních datech mi to bude fungovat, robustnost a životní cyklus nemám jak vyzkoušet, takže budu v klidu, budu si myslet, jak jsem to dobře vyřešil a dostanu Áčko - a použít ten monstrózní stack by mě vůbec nenapadlo. K tomu je potřeba jít do praxe, aby ti někdo řekl "hele, takhle to samozřejmě jde, ale časem se do toho zamotáte, bude se vám to obtížně škálovat a udržovat a budete mít vyšší downtime". Jedna věta, kterou si v žádné knížce nepřečteš a která ti totálně změní perspektivu. Protože je to zkušenost, ne znalost.

[tak a teď jsem udělal znovu tu chybu, že jsem použil konkrétní příklad, tak už se těším na rozpitvávání detailů tohodle příkladu ;) ]


andy

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #841 kdy: 24. 02. 2016, 12:26:45 »
Citace: Mirek Prýmek
To je hodně hloupej argument. To si jako myslíš, že lidi v RedHatu, IBM, Accenture a desítky a stovky dalších jako provozují nějaké české eshopy?!
Kolik procent IT práce v IBM činí práce s cloudem? V RedHat to bude asi něco víc, protože to je firma, která se na to snaží specializovat. Accenture - ty toho taky dělají velký kvantum. Kolik procent toho je cloud?

Já vůbec netvrdím, že by to studenti neměli znát - ale prostě mi připadá, že očekávat, že každý student IT umí zrovna tohle. BTW, jen tak pro zajímavost jsem se podíval na osnovy na FIT a vůbec nemám pocit, že by tam jakýkoliv relevantní obor tohoto typu byl.... což je možná ten problém?

hu

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #842 kdy: 24. 02. 2016, 12:27:55 »
Ano, 3 mesice, ale pokud to bude jeden predmet, tak napr. na FITu to znamena 2-6h* TYDNE.
*: To je cas vseho dohromady: prednasky + cvika + projekt + studium.
Myslel jsem samozřejmě, že jeden semestr by student strávil normálně ve firmě, 8 hodin denně. Na to by mohl navázat bakálařkou/magisterkou na téma něčeho pro tu firmu a violá - máme člověka, který tam po absolutoriu může hnedka nastoupit. No to bylo těžký teda! :)

OMFG, a co mu jako brani stravit ten pulrok ve firme po skole?

andy

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #843 kdy: 24. 02. 2016, 12:36:06 »
Jo, tak jsem našel bakalářské studium "Bezpečnost a IT technologie"... no dobře, tak když vyškrtám prakticky všechny "zbytečné" předměty, tak je to za 3 roky asi tak 6 předmětů. Dobře, tak je možné z toho bakaláře udělat "lepší průmku", tyhle předměty prostě vyhodit a místo toho poslat ty studenty na půl roku někam na stáž.
Ale
- je to vysoká škola a přece jen by ti lidé mohli taky dělat něco pro povzbuzení ducha, ne? A troška té matalýzy nezaškodí. A zas tolik navíc toho nemají.
- i kdyby se to povedlo, tak ty lidi na stáži se v drtivé většině IMO nedostanou zrovna k tomu dělat cloudy, ale třeba ke spoustě jiných věcí

Ano, umím si představit, že by ty školy byly třeba flexibilnější, ale z druhé strany nikdo nikomu nebrání jít na půl roku na stáž do nějaký firmy a to vzdělání si "doplnit". Zrovna ti doktoři to takhle před atestací dělají na celém světě a připadá jim to docela normální.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #844 kdy: 24. 02. 2016, 12:43:26 »
Kolik procent IT práce v IBM činí práce s cloudem?
Víš to, že IBM má něco, co se jmenuje Bluemix, a s velkou silou a nasazením to tlačí dopředu? ;)

Já vůbec netvrdím, že by to studenti neměli znát - ale prostě mi připadá, že očekávat, že každý student IT umí zrovna tohle.
Ale dyť já vůbec neříkám, že každý musí znát zrovna tohle. To by byl samozřejmě nesmysl. Ale každý absolvent by měl znát něco. Což se bohužel neděje.

BTW, jen tak pro zajímavost jsem se podíval na osnovy na FIT a vůbec nemám pocit, že by tam jakýkoliv relevantní obor tohoto typu byl.... což je možná ten problém?
Ano. Před nějakou dobou tady byla podobná diskuse, ve které jsme se zase bavili o tom, že na jakési univerzitě v Číně mají spešl obor zaměřený na mainframy. V ČR sci-fi.


Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #845 kdy: 24. 02. 2016, 12:48:11 »
- je to vysoká škola a přece jen by ti lidé mohli taky dělat něco pro povzbuzení ducha, ne?
Problém je neúměrné povzbuzování ducha na úkor věcí, které jsou nutně potřeba. A taky je problém povzbuzvání ducha u lidí, kterým to nic nedá. Nemám naprosto nic proti vysoké teorii. Ať si školy založí spešl obor, kam vezmou dvacet nejtalentovanějších teoretiků a těm dají špičkové teoretické vzdělání. A ne že stovky lidí v ročníku otravují něčím, co většina z nich vůbec nepochopí a nikdy jim to k ničemu nebude.

Ano, umím si představit, že by ty školy byly třeba flexibilnější, ale z druhé strany nikdo nikomu nebrání jít na půl roku na stáž do nějaký firmy a to vzdělání si "doplnit". Zrovna ti doktoři to takhle před atestací dělají na celém světě a připadá jim to docela normální.
U těch doktorů je to povinná součást studia. Bez toho nemůžou to povolání vykonávat.

j

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #846 kdy: 24. 02. 2016, 13:04:14 »
OMFG, a co mu jako brani stravit ten pulrok ve firme po skole?
Zeby treba to, ze ta firma mu nevycleni nejakyho konzultatna jen proto, aby po pul roce sel delat jinam ... a k cemu mu ta skola pak je, to moh jit do ty firmy rovnou, a uz 5 let vydelavat. Navic by mel 5 let zkusenosti a na trhu prace 10x vyssi cenu.

- je to vysoká škola a přece jen by ti lidé mohli taky dělat něco pro povzbuzení ducha, ne?
Kolik potrebujeme tak asi teoreticku a kolik inzenyru? 1: 10 000? A jakej je "vyrobni" pomer nasich VS? 10 000:1? (a to s tim 1 jeste prehanim, protoze se to bude limitne blizit nule, prakticky vsichni pouzitelni totiz z te VS velmi rychle utecou, kdyz zjisti, ze se tam nic zajimaveho nedozvedi)

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #847 kdy: 24. 02. 2016, 13:12:31 »
Kolik potrebujeme tak asi teoreticku a kolik inzenyru? 1: 10 000? A jakej je "vyrobni" pomer nasich VS? 10 000:1? (a to s tim 1 jeste prehanim, protoze se to bude limitne blizit nule, prakticky vsichni pouzitelni totiz z te VS velmi rychle utecou, kdyz zjisti, ze se tam nic zajimaveho nedozvedi)
Citace
This is like asking, "I really wanted to specialize in solving crossword puzzles, but everybody in the publishing industry is just focused on the 'easy'; problems of writing articles and books."
https://www.quora.com/Why-is-Theoretical-Computer-Science-so-dry-in-jobs-except-for-the-academia

Celá ta odpověď je výborná, ještě se mi hodně líbí tahle pasáž:
Citace
There is no point optimizing your supply chain for faster delivery if your marketing isn't actually producing the demand that requires ANY delivery. Wasting money on the supply chain at that point is more than useless, it is counterproductive, since you'd be piling up inventory FASTER.
Boží :)

Jann

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #848 kdy: 24. 02. 2016, 13:25:50 »
Kolik potrebujeme tak asi teoreticku a kolik inzenyru?

Jenže inženýr (čehokoli) právě teorii musí znát a matematiku v první řadě. Ty ale nepotřebuješ inženýry, ale lopaty. A to je to, co furt lidi jako ty a Prýmek nechápou. Takže tady neustále několik let jak zaseklá deska v příměru brečíte nad tím, že stavební inženýr dneska ani neumí natáhnout štuk na zdi a nastříkat jádro na strop pomocí stroje XYZ-100+1, který byl na všech dvou stavbách, které jste v životě viděli, a nějaký váš známý taky slyšel, že něco takového někdo používá.

noef

  • *****
  • 897
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #849 kdy: 24. 02. 2016, 13:43:16 »
Jenže inženýr (čehokoli) právě teorii musí znát a matematiku v první řadě. Ty ale nepotřebuješ inženýry, ale lopaty.

Problem je, ze ale firmy hledaji inzenyro-lopaty = lopaty s titulem, ktere vykonavaji praci lopaty ale k pohovoru je treba car papiru. Nejdriv by mel opadnout tento trend, pak mozna VS prestanou produkovat zbytecne moc IT inzenyru (a magistru) a IT se mozna zacne poradne vyucovat na strednich skolach, odkud se zacnout verbovat lopaty a vsichni budou stastni.

zboj

  • *****
  • 1 507
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #850 kdy: 24. 02. 2016, 13:48:45 »
Jenže inženýr (čehokoli) právě teorii musí znát a matematiku v první řadě. Ty ale nepotřebuješ inženýry, ale lopaty.

Problem je, ze ale firmy hledaji inzenyro-lopaty = lopaty s titulem, ktere vykonavaji praci lopaty ale k pohovoru je treba car papiru. Nejdriv by mel opadnout tento trend, pak mozna VS prestanou produkovat zbytecne moc IT inzenyru (a magistru) a IT se mozna zacne poradne vyucovat na strednich skolach, odkud se zacnout verbovat lopaty a vsichni budou stastni.
Pro lopaty tu už máme Unicorn College.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #851 kdy: 24. 02. 2016, 14:46:20 »
Takže tady neustále několik let jak zaseklá deska v příměru brečíte nad tím, že stavební inženýr dneska ani neumí natáhnout štuk na zdi a nastříkat jádro na strop
Jenže inženýr tohle nedělá. Já  bych naopak po absolventech chtěl aspoň letmou znalost toho, co dělat skutečně budou. Obdbobou toho, co říkáš, je chtít po abolventech, aby skládali počítače. Jestli nechápeš rozdíl, tak je mi líto, ale asi se není o čem dál bavit.

Ty ale nepotřebuješ inženýry, ale lopaty.
Vzrušující! Zmínil jsem tři konkrétní příklady: stack AWS/Docker/CoreOS, stack Kafka/Spark/Hadoop/Hive a v obecné rovině mainframy, protože tomu nerozumím. Takže tohle je pro lopaty a mělo by se to učit na učňáku. Tak to by mě teda hrozně zajímalo, kde pracují ty nelopaty, co dělají a kolik jich je.

A jestli to správně chápu, ideálně by situace měla vypadat tak, že 15-16-ti letý děcka přijdou ze základky na PrýmkuUžNeser střední školu a začnou se učit stavět HA Hadoop cluster. Jasně. A to jsi vymyslel hlavou? Viděl jsi někdy, ty jelito, děcka na střední? Nic z toho zmíněnýho je (s jejich věkem a znalostním backgroundem) nenaučíš kdyby ses na hlavu postavil, je to úplně absurdní představa, úplně mimo realitu.

lopata

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #852 kdy: 24. 02. 2016, 15:25:22 »
no ja bych byl v prve rade pro nejakou organizovanou cistku profesoru s nadstandartnimi politickymi vazbami a depolitizaci skolstvi. pak az ma smysl resit proc tolik matiky, protoze zatim to vypada tak, ze nam nekdo z CVUT normalne na sprosto chtel sahnout do srajtofle.

tenhle system si nezaslouzi nic jineho nez vyhladit. takova strukturovana manipulace, ze to nema obdoby.

to snad ty oponentni posudkare rovnou poslat do kriminalu za kryti pokusu o rozkradeni republiky. beztak samej profesor co musi kyvat, aby mu z CSSD nesebrali granty.

http://www.denik.cz/ekonomika/zmeny-tarifu-eru-chce-zabranit-poskozeni-spotrebitelu-pise-vitaskova-sobotkovi-20160224.html

Vitásková dnes v dopise zdůraznila, že nová tarifní struktura byla zpracována v expertním týmu za přímé účasti zástupců ministerstva průmyslu a obchodu. "Již loni v létě jsem si nebyla jista, zda je nová tarifní struktura připravena tak, aby nepoškodila skupiny spotřebitelů, proto jsem si vyžádala oponentní posudky od dvou nezávislých institucí (ČVUT, PMAC). I ti mi doporučili tarifní strukturu co nejdříve zavést," napsala Vitásková s tím, že i přes doporučení expertního týmu a oponentních posudku odmítla nové tarify podepsat a nařídila veřejné konzultace.

lopata

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #853 kdy: 24. 02. 2016, 15:27:51 »
takova banda tupych nebezpecnych kyvacu na vsechno.

lopata

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #854 kdy: 24. 02. 2016, 15:38:22 »
pry nezavisly posudek...

ajeje tak krom CVUT profesora zavisleho nejspis na grantu ze skolstvi (CSSD Valachova)

dalsi posudek PMAC a tam sedi kdo?
Martin Michek a v rejstriku zrusene ČEZ měření sro.

tak a máme jasno