Tak za prvé, já nic takového nevrdil, a za druhé, co se týče mojich znalostí:
No a to jsme se dostali přesně tam, kam jsem se dostat nechtěl (až z toho Rootu spadla databáze
. Chápej, pokud největší odborníci na tuhle věc v tom nemají jasno a dělí se na dva zhruba stejně velké tábory, jeden se kloní k jednomu a druhý ke druhému, tak je
1. celkem velká pravděpodobnost, že ten problém skutečně existuje
2. že není snadný
3. že my dva ho ani nevyřešíme, ani se nám pravděpodobně nepodaří pány profesory přesvědčit, že žádný takový problém není, protože Židé počítají den od západu slunce...
V tomto ti asi neudělám radost. Od té doby, co jsem viděl odborníky při práci - a to nejen v tak emotivně exponovaných oblastech jako je vyznání, ale i třebo co se programování týče - jsem dost nemilosrdný.
Jsem tu jen já. Já věřím, já studuju bibli, já se jí řídím, já jsem podstatný. Samozřejmě, že nestuduju všechno sám, ale pokud někdo něco nazkoumá, a chce mi to předat, tak si to nejdřív musím přežvejkat, protože já nesu zodpovědnost za to, zda má víra je správná.
Znáš takzvané "vyšší kritiky"? To je
banda skupina
rádoby vědců, kteří si usmysleli, že vyvrátí věrohodnost bible. Ne, že ji ověří, ale vyvrátí. To je dost podstatný rozdíl.
Ano, v tomto ohledu můžu být poněkud nepokorný. Domnívám se, že oprávněně.
Já uznávám, že v tom, co máš na mysli můžeš ty, nebo kdokoliv jiný vidět problém. Já ho tam nevidím. Můžeme se o tom bavit, můžeš mi ho přednést, ale pokud já ho v tom nevidím, a to předestýlám, ne proto, že bych nechtěl - opravdu jsem si to hledal, pro mně, a pro mou víru ten problém není. Máš mi to za zlé? Měl bych snad pochybovat, protože jiní pochybují?
Je zajímavé, a možná podstatné, že v té době se někdy slovem Pasach označoval celý svátek nekvašených chlebů.
To není ani zajímavé, ani podstatné, protože pesach JE svátek nekvašených chlebů a označuje se tak dodnes. Pokud myslíš tu samotnou večeři, tak to je Seder: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pesach#Seder
http://bible.or.cz/show.pl?path=b21&book=2&fc=12&fv=17http://bible.or.cz/show.pl?path=b21&book=3&fc=23&fv=5-7První den po Pasachu byl vždycky Sabat (3Mo 23:5–7), ale v tomto případě se sešel s tím pravidelným (Jan 19:31) - takže bych to chápal, že se nechtěli poskvrnit.
Já už bych se do toho, být tebou, raději fakt nezamotával. "Židé sami do paláce nevešli, aby se neposkvrnili a mohli jíst velikonočního beránka." Jen podotýkám, že Bibli je potřeba věřit DOSLOVNĚ 
To vidím, to vidím. Jdeš mi příkladem.
V čem je problém, že chtěli jíst toho beránka? To mohly, ne? Byl stále pasach.
Řekl jsem, že dost těžko můžeš doslovně věřit Bibli, pokud si její jednotlivé části vzájemně dost pravděpodobně faktograficky odporují. A dal jsem příklad takového nesouladu i s odkazy na literaturu, která se tím detailně zabývá.
Mohl jsem to říct i daleko jednodušeji: jak můžeš říct, že doslovně věříš Bibli, když neumíš (předpokládám) Koiné? Potom můžeš doslovně věřit tak leda překladatelům nebo církevním představitelům.
Vždycky je nějaký prostředník. Žongluješ se slovy. Dneska jsou Bible s poznámkami k originálním výrazům. Většinou to nic moc nerozsekne.
Ty tvrdíš, že si jednotlivé části vzájemně odporují. Já osobně jsem v ní našel pár věcí, které mě dráždí, ale není jich dost, a tak předpokládám, že se mi to časem logicky srovná. Jako zatím většina.
Co se týče toho nesouladu:
1. Musel jsem si ho vydedukovat sám, protože ty jsi mi ho nebyl ochoten prozradit. To ti mám za zlé. A stále nevím, v čem ten problém vidíš.
2. Já obvykle nejdříve začínám tak, že si popíšu problém, a pak hledám co s tím. Ne, že nejdřív musím studovat dlouhé pojednání, abych vůbec dospěl k poznání, že nějaký problém existuje. To mi spíše přijde, jako umělotina.
To ale nebyla urážka. Ty sám jsi řekl, že nemáš potřebu číst texty, které se Biblí zabývají do hloubky - zkoumají, hledají, konfrontují, bádají... Já si prostě myslím, že Bibli není možné číst jako komix, kterému na první přečtení rozumím dokonale a další vrstvy to nemá... Naopak si myslím, že rozumím jenom velmi malé části - až si něco dalšího odžiju, možná porozumím i dalším částem a doufejme, že před smrtí mi docvakne alespoň pointa
-- a *právě proto* bych si v žádném případě nedovolil říct, že Bibli věřím doslovně. Jak bych jí mohl doslovně věřit, když jí ani nerozumím? Přijde mi to trochu laciné, nezlob se na mě, nic ve zlým.
Tys toho říkal víc, a pak z toho je urážka.
Souhlasím s tebou, že komix to není. A já ho tak nečtu. Znám bibli do určité míry, do jaké si můžeš udělat představu podle mejch odpovědí. Ty možná neznáš bibli tak dobře, ale znáš knihy které o ní pojednávají. To je hezký. Ale nemyslím si, že je to štastné. Je lepší číst ty tvé knihy, a pak to sám zkoumat v jádru, bibli, zda je tomu skutečně tak. To se snažím dělat já.
Budeme-li jeden mluvit o bibli, a druhý o knihách, které bibli rozebírají, tak si asi moc neporozumíme.