Je tady rozebráno víc témat, k několika se vyjádřím:
1) Automatické vytěžování dokumentů se používá, ale používá se hlavně tam, kde lze nastavit systém že VÍCE osob se zabývá vytěžováním a zadáváním faktur do systému (s automatickým vytěžováním souvisí i ruční opravy chyb a "oční" kontrola), přikládání skenu faktury do systému atd. Tyto osoby bývají v mzdově v ranku brigádníka. Poté už menší počet účetních může provádět jen odbornou práci - zaúčtovávat celé doklady a/nebo položky. Tam, kde je 1-2 účetní nemá automatické vytěžování dat valný smysl.
2) EDI používají hlavně velké firmy. Papírový doklad nemusí mít žádné ověření (náležitosti), dokonce není potřeba ani podpis osoby, ani razítko (viz zákon o DPH, ten vyžaduje pouze (vytištěné) jméno osoby, která doklad vystavila, a i z toho existuje výjimka u automaticky generovaných faktur (O2, PRE, ...)). V případě EDI jsou zákonné požadavky o dost vyšší, a obecně u jakéhokoliv elektronického dokladu je potřeba mít i elektronický podpis (který je nutné v době pro uchování dokladů 10 let minimálně 2-3x přerazítkovat). Elektronický doklad je pro malou firmu moc drahý. (Faktura v PDF není elektronický doklad, to je stále jen listina, pouze zaslaná elektronicky).
3) Pohoda je ve startovní kategorii jeden z málo softwarů na trhu. Začínající firma, nejen ta, která si chce účtovat sama, potřebuje levný software pro evidenci dokladů, pokladny, plateb. Zde Pohoda konkuruje velmi dobře. Ve vyšších verzích umí i oddělovat práva účetních od těch, co doklady zadávají apod. Dobrý účetní dokáže pracovat s jakýmkoliv softwarem, který umí vyjet rozvahu, saldo a knihy závazků a pohledávek. Pak už se dá zkontrolovat zaúčtování a je víceméně jedno, jestli je to Pohoda nebo něco jiného. Ohrnování nosu nad tím či oním softwarem není na místě, spíš to značí neochotu účetního se učit odlišné postupy. Pokud chcete Pohodu srovnávat, tak s jejími konkurenty ve stejné cenové hladině. Moc si nevyberete. Buďto se jedná o programy, které je dražší provozovat (vyšší nároky), nebo jejich ovládání odpovídá "většímu softwaru" a tudíž je pro malou firmu brzdou chodit na školení a učit se je. Reálným konkurentem je Money S3 - ale to taky není žádná výhra. Abra (FlexiBee) se koncákům špatně ovládá a dohledává se v ní. Vario? To je podle mě okrajové. Zapomněl jsem na někoho? Myslím že ne. Takže začínající / malá firma (do 50 zaměstnanců) vybírá z této čtveřice a Pohoda tento boj vyhrává. Účetní by třeba volili jinak, ale primární je zákazník a jeho práce s doklady, aby měl přehled o stavu svých závazků a pohledávek.