Poslední příspěvky

Stran: [1] 2 3 ... 10
1
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od echo_zulu kdy Dnes v 12:51:26 »
Rust ale vytvořili právě lidi, co už měli C++ plné zuby, že jo :)

Neštudoval som to, je to možné. Čo je ale isté, z komunity programátorov v C++ tí ľudia tvorili iba mizivé percento. Vlastne skôr asi mizivé promile.

A po desiatich rokoch Rust používa stále 5 až 10-krát menej programátorov ako C++ a hlavne, počet programátorov v C++ sa nezmenšuje. Naopak.

Nebol by som vôbec prekvapený, keby to bolo tak, že každý, kto chcel z C++ prejsť na Rust, už na Rust prešiel. S C++26 a ďalšími na to bude stále menej a menej dôvodov.

Je to zatím jediný jazyk, který umožňuje napsat to co v C++, ale naprosto safe, a jazyk, který se dostává do různých projektů, právě kvůli jeho kvalitám. To zatím žádný jiný jazyk nenabídl.

Keby to s tým safe aj bola pravda, je zrejmé, že absolútna bezpečnosť nie je najdôležitejšia priorita. A to ani pre regulátorov.

A navíc rust má i built-in package management, takže žádné ohavnosti typu vcpkg nebo conan. A žádný cmake!

Mať všetko integrované v jednom jazyku tiež očividne nie je priorita. Veci dosť dobre fungujú aj bez toho.

Mne vôbec neprekáža, keď funkcie clang-tidy nie sú integrované v jazyku. Nie je žiadna veľká práca spustiť ďalší program na zistenie ako kód vyzerá z hľadiska bezpečnosti. To sa týka všetkých nástrojov. O jedno automatizované spustenie viac alebo menej, koho to vo svete vývoja softvéru zaujíma? Inak, už minimálne dekádu vlastne ani nie je nutné niektoré tieto nástroje spúšťať samostatne, veď analýza prebieha už počas písania kódu a výsledky sú zobrazené priamov editore.

Čo sa týka toho ostatného, je zaujímavé, že vo svete Linuxu sa hovorí, že mať na výber niekoľko možností je veľká výhoda. Ale ako náhle sa jedná o Rust a C++, tak všetko musí byť integrované a to, že si v C++ človek môže vybrať niekoľko systémov na zostavenie alebo na správu balíčkov je neprekonateľná prekážka. Našťastie iba pre určitú sortu ľudí.
2
Hardware / Re:Ochrana koženky na sluchátkách
« Poslední příspěvek od 🇺🇦 GPU kdy Dnes v 10:35:21 »
Zrovna ty Plantronicsy na videu mám taky šuplíku, neboť se pěnové náušníky rozpadly na prach.

Překvapilo mě, že AI radí použít staré ponožky, tak snad mají být alespoň vyprané.
3
Windows a jiné systémy / Re:Obnova PC ze zálohy na Synology
« Poslední příspěvek od Marek Staněk kdy Dnes v 08:53:29 »
no jasně že jo. a rozhodně nechceš, aby to byl správce NASu.
ideálně chceš mít (kvůli ochraně záloh před eventuálním přepsáním nebo podvržením) účty separátní pro každý počítač, ale není to potřeba. pokud budeš mít víc účtů pro pořizování záloh, je lepší si udělat jeden separátní pro obnovu; stačí ti pak pro obnovení jedny kredence.
vteřinku vydrž, otevřu si to...
...
Control Panel - Users:
vytvoř si alespoň jednoho uživatele. bude lepší, když mu ve vlastnostech (Upravit) nastavíš trvalou platnost hesla a zakážeš jeho změnu.
pokud těch účtů budeš používat víc, vytvoř jim vlastní skupinu (třeba AB4Bbackup) a zařaď je do ní. nebudeš pak muset práva nastavovat každému zvlášť, ale uděláš to jedním vrzem pro celou skupinu.
pokud budeš používat samostatné účty pro administraci úloh zálohování, pořizování záloh, a pro obnovy, potřebuješ vytvořit tři skupiny v Control Panel /Skupina (např. AB4Badmin, AB4Bbackup, AB4Brestore.
pro jeden účet pokračuješ v jeho vlastnostech na záložku Oprávnění: dej mu R/W pro službu ActiveBackupforBusiness.
na záložce Aplikace: jsou tam tři položky; pro jediný účet potřebuješ povolit všechny 3 (AB4B, AB4B Portal, AB4B Agent).
potvrď OK.

pro víc účtů vytvořených výše:
Ovládací panel, Skupina: označ skupinu která bude dělat administraci záloh (AB4Badmin), Upravit, záložka Oprávnění: AB4B = R/W, záložka Aplikace: povolit AB4B Portal, OK
Ovládací panel, Skupina: označ skupinu která bude provádět zálohy (AB4Bbackup), Upravit, záložka Oprávnění: AB4B = R/W, záložka Aplikace: povolit AB4B Agent, OK
Ovládací panel, Skupina: označ skupinu která bude obnovovat ze záloh (AB4Brestore), Upravit, záložka Oprávnění: AB4B = RO, záložka Aplikace: povolit AB4B, OK

Pokud to nechceš dělat ručně, stačí když vytvoříš uživatele, a pak jim v administraci AB4B nastavíéš delegaci: AB4B, Settings, User Delegation, Create:
- vybereš účty adminů záloh, dole označíš roli Admin, a potvrdíš OK
- dtto pro pořizovače záloh, role Operator, v kombíku podle toho jestli smí i zálohy odebírat buď jen "Create Backup" nebo "Create Backup and Remove", pokud má mít i právo pro obnovování, přidáš fajfku "Allowed to restore from backup", OK
- pokud chceš separátní účet obnovovače, opakuješ předchozí krok, můžeš zrušit fajfku "Can create backups", a naopak povolíš "Can restore from backups".

Rovnou v nastaveních na záložce Šablona / Template můžeš vytvořit / upravit šablony pro PCčka vs servery. V podstatě se to liší pro fyzická PC, virtuály, a servery, hlavní je nastavit si vhodný rozsah toho co se bude zálohovat (systémový disk, všechny, zvolené), jestli se budou používat snapshoty / ShadowCopy, kompresi a šifrování, jestli nastavit naplánované úlohy a buzení uspaného počítače, jestli bránit usnutí, dál je tam časový plán nebo volba pouze ručního zálohování z rozhraní administrace na NASu, jestli hned při prvotním připojení rovnou provést zálohu (nepoužívám, většinou chci čerstvě připojenému klientovi úlohu upravit kvůli saturaci sítě a disků), kolik kterých stupňů záloh se bude jak dlouho držet, a je možno dodatečně doladit oprávnění spojená se šablonou.



Klient k zálohování:
Nainstaluješ, nastavíš připojení a kredence příslušného uživatele, a na klientovi je to všechno.
Na hypervisoru s VMware ESXi / vSphere potřebuješ jen povolit SSH a ESXi Shell.
Na hypervisoru s HyperV potřebuješ uživatele ve skupinách RemoteManagement, BackupOperators (local Admins by neměl být potřeba).

AB4B administrace:
fyzická PCčka a MACky si po instalaci a připojení se šablonou PC založí cíl a úlohu v kategorii PC/MAC
fyzické servery si po instalaci klienta a volbě šablony Server zaločí cíl a úlohu v kategorii Fyzický server
SMB a NFS servery stačí založit v kategorii Souborový server
hypervisory připojuješ v kategorii virtuální počítač, kde se napojíš k hypervisoru a doladíš si které VM zálohovat a jestli nově vznikající přidávat automaticky
Tohle už je celkem trivka na to přijdeš.

Deduplikace záloh funguje velmi pěkně, záloh mám aktuálně z 2 fyzických PC, 4 fyzických serverů, a 10 virtuálů celkem asi 7TB, po deduplikaci 1,7TB. Takže z objemu dat strach mít ani nemusíš.
4
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od Filip Jirsák (forum) kdy Dnes v 08:20:30 »
Současný UI toolkit pro javu je JavaFX.
Ono je to složitější. JavaFX je modernější než Swing a původně ho měl nahradit. Pak ale Oracle JavaFX opustil (protože si Oracle obecně s desktopovou Javou neví rady, resp. s desktopovými aplikacemi vůbec…) a nyní JavaFX stojí na nepříliš velké komunitě. Takže jeho budoucnost není moc jistá. Naproti tomu Swing je stále součástí Javy a komunita kolem něj (včetně velkých a obřích firem) je tak velká, že o jeho budoucnost není potřeba se bát.

Pro nějaký hobby projekt je JavaFX dobrá volba, pokud by ale měla vzniknout nová desktopová aplikace psaná v Javě, u které by se očekávalo dlouhodobé použití, volil bych Swing.

Typicky dnes ovládá vývojář několik jazyků a celou škálu technologií.
No, typicky dnes vývojář píše v několika jazycích. Do jaké míry je doopravdy ovládá už je různé.
5
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od rrrado1 kdy Dnes v 08:12:58 »
Pokud by šlo v Rustu psát všechno rychlejí než v Javě/C# a zároveň by to pak běželo rychleji a žralo míň paměti, nebyl by (skoro) žádný důvod je použít.

No, v Rustu ti to poběží levněji a rychleji než v Javě a C#.
Aby si něco napsal v Javě/C#, tak ti stačí levnější vývojář.
Psát desktopové aplikace v Javě byla vždycky bolest. V C# je to snesitelnější ale stejně je to vždycky obluda.

Ja by som povedal, že na rýchlosť 95% aplikácií nemá absolútne žiaden vplyv použitý jazyk, ale či sú vhodne zvolené algoritmy a rýchlosť siete / databázy. Aj v C# sa dajú písať rýchle programy (predpokladám, že aj v jave, ale tou sa nezaoberám tak neviem), podľa mňa človek musí byť expert a musí ísť o nejaký špecifický problém, aby bolo potrebné kvôli výkonu napísať to v inom jazyku, ako c#. Aj tam existuje kompilácia vopred, aj kompilácia do binárky s odstránením nepotrebného kódu (aj keď pri tom treba istú disciplínu - nepoužívať reflexiu).

Ak sa vrátim k téme diskusie, tak pre hobby programátora, čo si doma programuje pre radosť je to úplne zbytočná debata (zdá sa, že je aj tak rozhodnutý), je jedno ako bude výsledok rýchly a koľko potrvá programovanie, tam stačí, že sa mu nejaký jazyk jedoducho páči a je to v poriadku. Je to na ňom, či sa mu príjemnejšie trávi čas nad krížovkami, alebo sudoku.
6
Sítě / MikroTik a doména pro Google API
« Poslední příspěvek od BigSandy kdy Dnes v 07:58:08 »
Zdravím a prosím o radu.
Neda se toto vyřešit přes mikrotik?
Snahou je sparovat Node Red uzel node-red-node-google s googlem api.
Node red mi jede na raspi http://192.168.1.5:1880
Toto console.cloud.google sežere, ale přes uzel se to nesparuje.
http://localhost:1880/google-credentials/auth/callback
Vyskoči mi google stranka a tam je redirect_uri_mismatch

IP adresu to nesežere, chce domenu.



7
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od BoneFlute kdy Dnes v 00:10:53 »
Čo sa týka desktopových aplikácií napísaných v Jave, dlhoročne používam Netbeans a JOSM, obe fungujú bez zásadnejších problémov a nemám problém sa na ne pozerať.

Tak v tomto se rozhodně neshodnem.

8
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od Ondrej Nemecek kdy 23. 09. 2025, 23:50:14 »
Psát desktopové aplikace v Javě byla vždycky bolest. V C# je to snesitelnější ale stejně je to vždycky obluda.

V takom Swingu v Jave ide písať desktopové aplikácie dosť komfortne. Horšie je sa však na ne pozerať. Ešte som skúšal QT, aj to išlo fajn. (S patričnými obmedzeniami na jeden OS)

Současný UI toolkit pro javu je JavaFX. Programuje se v tom krásně a aplikace vypadají dobře. Škoda jen, že přišlo JavaFX dost pozdě a že se dnes dělá vše spíš pomocí webových technologií. I ty ale dokonvergovaly do rozumné svaté trojice většiny moderních UI knihoven - tj. 1. markup pro popis UI + 2. stylovací engine pro definici vzhledu + 3. objektový jazyk pro popis funkčnosti a obsluhu událostí.

Jinak souhlas předřečníky, že prog. jazyky je potřeba přidávat do portfolia svých dovedností nikoli je nahrazovat. Typicky dnes ovládá vývojář několik jazyků a celou škálu technologií.
9
Hardware / Re:Ochrana koženky na sluchátkách
« Poslední příspěvek od Ondrej Nemecek kdy 23. 09. 2025, 23:33:19 »
Ještě tu je možnost domácí výroby náušníku ::) AI k tomu radí:

Citace
Náušník (ear pad) na náhlavní sluchátka si lze podomácku vyrobit několika jednoduchými způsoby, často využívajícími dostupné materiály jako staré ponožky, pěnovou hmotu, látky nebo pružné gumy.

Věřím že někdo našel i líbivější postup než třeba tento https://youtu.be/O8htqZFFIkQ?si=BTM9QJSPL1DB-Dnr
10
Bazar / Re:Prodám disky, NVR, kamery, MikroTik
« Poslední příspěvek od mhepp kdy 23. 09. 2025, 23:23:11 »
Zdravím, měl bych zájem o jeden 6TB disk...
Stran: [1] 2 3 ... 10