1
Odkladiště / Re:Jak fungují eDoklady?
« Poslední příspěvek od Filip Jirsák (forum) kdy Dnes v 11:50:39 »Ano, ovšem to ani trochu nedokazuje nutnost aktuálnosti těchto identifikačních znaků.Nedokazuje. Problém je v tom, že stále nerozlišujete dvě situace: 1. Potřebuji mít zaznamenané identifikační údaje osoby, abych jí mohl ztotožnit později. 2. Potřebuji osobu ztotožnit nebo získat nějaký údaj teď aktuálně, protože na základě toho té osobě něco teď aktuálně umožním.
Vy neustále řešíte to první, neaktuální informace ale způsobují problémy především v tom druhém.
Celá problematika je poměrně jednoduchá.
Q: Zákon zakazuje prokazovat se dokladem s neaktuálními údaji. Proč se zavádějí opatření, která v některých případech brání prokazování se dokladem s neaktuálními údaji?
A: Zákon stejné opatření praktikuje léta i pro plastové průkazy – například to stříhání rohů. Zkrátka zákonodárce shledal, že je vhodné nenechávat to jen na tom, že se občané budou chovat v souladu se zákonem a případně to postihovat následně, ale že je vhodné tomu chybnému použití aktivně bránit alespoň v případech, kdy je to poměrně snadné. U elektronických dokladů to dává ještě větší smysl, protože za prvé je elektronický svět rychlejší, za druhé je mnohem snazší aktualizovat relativně malý soubor než vyrobit fyzický průkaz s ochrannými prvky.
Já to považuju za dostatečně dobrý důvod, proč řešit zastarávání údajů v elektronických dokladech. Pokud vy s tím nesouhlasíte, máte na to plné právo, ale nereklamujte to u mne, nýbrž u zákonodárce.
Q: Proč je zastarávání údajů řešeno na prokazující se straně a ne na straně ověřovatele?
A: Zastarávání údajů je možné opravdu řešit dvěma způsoby – buď krátkou platností údajů, která vyžaduje pravidelnou aktualizaci na straně toho, kdo se prokazuje; nebo zpětným zneplatňováním údajů, což vyžaduje udržovat seznam již neplatných údajů a jeho pravidelnou aktualizaci ze strany ověřovatelů.
Malá odbočka – aby e-doklady mohly fungovat jako náhrada fyzických dokladů (tj. abych nemusel s e-dokladem v mobilu stejně nosit plastovou občanku pokaždé, když budu očekávat nutnost prokázat totožnost nebo jiné údaje), je nutné, aby všichni ověřovatelé měli povinnost e-doklad vždy přijmout. Tj. je to nastavené tak, že na straně prokazujících je použití e-dokladů dobrovolné, na straně ověřujících je povinné. Zároveň je to zcela nová věc, všichni se s ní budou teprve učit zacházet, nastavovat správné procesy apod. Např. v obchodech nebo hotelových recepcích integrace do jejich systémů.
To je důvod, proč je rozumné nastavit to tak, aby to ta strana, která má povinnost e-doklady používat (ověřující) měla jednodušší. Zároveň je to takové nastavení, které umí snadno vyřešit případnou chybu.
Pokud by došlo k problému s aktualizací seznamu zneplatněných průkazů někde na horské chatě, bude se ten problém řešit poměrně obtížně: „prosím vraťte se zpět 15 kilometrů pro plastovou občanku a přijďte znova“. Navíc ověřovatel měl povinnost přijmout i ten e-doklad, takže by porušil zákon – buď nepřijetím e-dokladu, nebo neověřením plnoletosti osoby, které nalévá alkohol. Vcelku banální chyba, že se nepodařila aktualizace, by tedy ověřovatele dotlačila do porušení zákona, buď z jedné nebo druhé strany.
Naproti tomu ten, kdo de e-dokladem prokazuje, to dělá dobrovolně – může se rozhodnout, zda použije e-doklad nebo fyzický doklad. Takže se prostě může ráno, když vyráží na túru, podívat do mobilu, zda má aktualizovaný doklad. Když ne, tak si s sebou prostě vezme plastovou občanku – a problém je jednoduše vyřešen.
Ano, teoreticky by to nebylo nutné. Řeší to případy, když nejde všechno ideálně. Ale to je v pořádku – zákon by neměl někoho navézt do porušování zákona jenom kvůli banální chybě, že se mu v jeho pokladním systému nezaktualizoval seznam neplatných průkazů. I když je to chyba provozovatele té horské chaty nebo jeho dodavatelů.
Q: Proč se ty doklady neaktualizují samy na pozadí?
A: Podle pozorování bych řekl, že se opravdu automaticky na pozadí neaktualizují. Nevím, zda je to záměr, nebo chyba na straně infrastruktury, nebo specifická chyba na mém zařízení.
Každopádně pokud je to záměr, považuji za pravděpodobnější, že je to právní problém než že je to technický problém. Předpokládám, že zkušenost z posledních voleb povede k tomu, že bude větší tlak na právníky, aby to vyložili tak, že to možné je. A nebo, pokud je to technický problém, aby se vyřešil a e-Doklady si aktualizovaly stejnopisy na pozadí, tak, jako se aktualizují třeba jízdní řády.
Tady jsem vám dal moje tvrzení pěkně pohromadě, ať si je nemusíte vymýšlet a ať můžete reagovat na to podstatné.