Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: NationsCZE 31. 08. 2018, 11:24:09

Název: Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 11:24:09
Zdravím,
Je tu někdo, kdo nedávno absolvoval na Ostravské univerzitě tento obor? Mohl by se prosím podělit o názor na celkové studium tohoto oboru na této škole. Zajímá mě především kvalita a rozsah výuky. Prošel jsem si celkový studijní plán a ten nevypadá vůbec špatně, ale realita může být jiná. Vzhledem k tomu, že se nejedná prioritně o IT školu, tak zda se v daných předmětech neprobírají opravdu jen základy a po třech letech nevylezu jen s titulem bez potřebných znalostí.

Rád bych se věnoval správě sítí, programování. Elektronika jde mimo mě. Aktuálně již v IT pracuju pro několik firem jako správce sítě, takže zkušenosti v oboru už mám.

Co jsem si tak od lidí okolo zjistil, tak OSU posledních pár let pokročila velký kus dopředu, takže recenze 10-15 let staré jsou pro mě nic neříkající. Na konkurenční VŠB jsem již byl, ale nějak mi nesedl jejich styl výuky, kdy se do posluchárny nahrne 500 lidí, není zde žádný osobní přístup a půlka povinných předmětů jsou naprosto zbytečné věci vhodně akorát na síto studentů, kteří odmítnou se to učit (apps, logické obvody apod...).

Škola v jiném městě zatím nepřichází v úvahu z důvodu nedostatku času a jistým závazkům v Ostravě. Nejbližší Zlín je rozsahem výuky stejně, UPOL je na tom líp, ale mnohem náročnější matematika. A ústavy jako ČVUT, VUT, MU jsou pro mě zavřené dveře z důvodu mojí morálky a hlavně matiky, která je na těchto školách opravdové sado maso.

Děkuji za případnou zpětnou vazbu a prosím, aby se tady nerozjela zase diskuze a hate od lidí, kteří tu školu v životě nestudovali, nebo že si ulehčuju práci - ano, je to tak. Připadá mi prostě zbytečné se trápit nad předměty, které nikdy nevyužiju a nejsem schopny je normálně projít a připadat si na celé škole jen jako číslo...

Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 11:33:00
Ještě bych rád dodal, že vysokou školu neberu jako něco, kde budu jen sedět a všechno mě naučí - už několik let se učím věci sám a zkouším... Osobně to beru jen jako takové pozadí, které mě nakopne něco dělat, kde se něco zajímavého dozvím a pomůže mi to dostat se k věcem a znalostem, ke kterým bych se sám nedostal. Titul beru jako takovou třešničku na dortu, která mi může otevřít dveře i někam, kde titul požadují (zahraničí, státní sféra, apod..)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 31. 08. 2018, 11:50:06
Vzhledem k tomu, že se nejedná prioritně o IT školu, tak zda se v daných předmětech neprobírají opravdu jen základy a po třech letech nevylezu jen s titulem bez potřebných znalostí.

S nějakými znalostmi vylezeš. Důležité je to, že znalosti samy o sobě důležité nejsou (jen pokud chceš studovat doktorské studium a pracovat jako asistent na VŠ), jsou jen živnou půdou pro dovednosti, ty jsou v životě mnohem důležitější.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Madafa 31. 08. 2018, 11:58:02
Já na OSU, konkrétně PF byl a řekl bych, že v porovnání s provinční univerzitou v Bangladéši to je jasná špička.
S něčím v Hradci, Brně nebo Praze bych je raději nesrovnával, nerad bych je urazil.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Madafa 31. 08. 2018, 12:00:59
Důležité je to, že znalosti samy o sobě důležité nejsou

Ty sis dneska nevzal prášky?
Tak ať jde studovat genderová studia.
Třeba vztah velikosti pohlaví v závislosti na levicovosti smýšlení.

Znalosti důležité jsou, škola by ti měla dát nějaké DOBRÉ a SOLIDNÍ základy.
Nemusí toho být moc, spíš jde o KVALITU těch základů, naučit tě to, co se v praxi jen tak naučíš.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 31. 08. 2018, 12:12:56
Důležité je to, že znalosti samy o sobě důležité nejsou
Ty sis dneska nevzal prášky?
Tak ať jde studovat genderová studia.
Kiki si změnil(a) přezdívku a zase trolí  ::)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 14:26:10
Já na OSU, konkrétně PF byl a řekl bych, že v porovnání s provinční univerzitou v Bangladéši to je jasná špička.
S něčím v Hradci, Brně nebo Praze bych je raději nesrovnával, nerad bych je urazil.

No já spíše srovnávám ty IT obory. V hradci je to zaměřené prý více na ekonomiku, než informatiku.
Masarykova univerzita společně s ČVUT je pro IT asi nejlepší, ale co tak vidím kolegy, tak 3-5 let nemají život, protože v kuse studují, do toho pracují a absolutně nestíhají. Takže to pro mě zrovna cesta není no.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 31. 08. 2018, 14:33:41
Já na OSU, konkrétně PF byl a řekl bych, že v porovnání s provinční univerzitou v Bangladéši to je jasná špička.
S něčím v Hradci, Brně nebo Praze bych je raději nesrovnával, nerad bych je urazil.
No já spíše srovnávám ty IT obory. V hradci je to zaměřené prý více na ekonomiku, než informatiku.
Masarykova univerzita společně s ČVUT je pro IT asi nejlepší, ale co tak vidím kolegy, tak 3-5 let nemají život, protože v kuse studují, do toho pracují a absolutně nestíhají. Takže to pro mě zrovna cesta není no.
Má-li to být souběžně s prací, lze doporučit i kombinované/distanční studium.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: David 31. 08. 2018, 17:25:33
Pokud mate rad tzv. Vysokou skolu zivota tak OSU lze doporucit (studoval jsem bc a mgr). Nakonec stejne ale lituji toho ze jsem nesel na MUNI/CVUT - ono totiz tam ma clovek daleko vice prilezitosti a mnohem lepsi vybaveni. Navic pokud vas informatika skutecne bavi - obavam se ze na OSU nebudete mit zadne spoluzaky se kterymi se budete moci bavit.

Ja to zpetne hodnotim jako ztracenych 5 let zivota, ktere bych na MUNI nebo CVUT dokazal vyuzit mnohem lepe. A to nemluvim o minimu volitelnych predmetu - opravdu si chcete zapisovat praci s Excelem, Powerpointem a podobne koniny jako informatik? Pokud se chcete venovat vyvoji softwaru - tak napriklad predmet softwarove inzenyrstvi je vyucovan pomerne kvalitne (pokud tam puvodni vyucujici jeste uci - porovnaval jsem s tim co se ucilo na CVUT). Nicmene treba programovat vas nenauci - nejsou na to lidi, kteri by meli potrebnou praxi nekde ve firmach - vetsinou tohle uci doktorandi, kteri maji obcas nejakou brigadu nebo staz a sami se uci jak neco slepit v Jave.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 21:20:06
David: Děkuji za rozsáhlou odpověď. Můžu vědět, kdy jste tam cca. studoval?
Jinak co se týče předmětů. Ano, tenhle předmět mě taky překvapil a moc jsem nepochopil, co tam vlastně dělá. Na druhou stranu tam vidím spoustu zajímavých předmětů od Unixu, přes Oracle, po umělou inteligenci. Taktéž se mi líbí možnost volby Sítí II, objektově orientovaného programování apod.
Vy jste si pravděpodobně těmito předměty také prošel. Všechny jsou špatné, nebo vám alespoň něco dají? Dá se pak na nich stavět v budoucím zaměstnání, nebo v samoučení, nebo jsou to jen hodiny, kde si to odsedíte a jdete domů? Můžete mi udělat obrázek na tyto předměty?

Srovnáváte OSU se školami jako MUNI/CVUT a podle mě to tak srovnávat jednoduše nejde. Vím o kvalitách těchto škol a je to jako srovnávat MIT s Karlovkou. Mají určitě spoustu výhod a rozhodně bych se na nich za ty tři roky naučil víc, to nepopírám. Taktéž skladba lidí bude asi jiná, protože přeci jen to jsou školy vyhlášené svou náročností a nějaký blbec tam dobrovolně nepůjde. Co se týče projektů a vybavení, tak vím, o čem mluvíte. Na VŠB to také bylo, ale stejně pokud ten žák sám nechce, tak školu může projít těmito věcmi absolutně nepolíbený. Samozřejmě pro pravého ajťáka je to druhý ráj, bohužel pro mě jsou tyto školy opravdu nedostupné. Na obou školách mám bývalé spolužáky, kteří byli mistři v matematice i programování a přesto na škole hodně bojují. A jak jsem řekl, problém je i dojíždění. Takže pro mě připadá v úvahu jen okolí a to je OSU, VŠB a slezskou univerzitu, kterou už jsem předem zamítnul.

Takže otázkou je. Dá se z Ostravské alespoň něco rozumného vyždímat, když člověk sám chce, aby se mi naučené znalosti do budoucna hodily, nebo je to opravdu jen škola, kde většina přijde posedět pro titul?
Je třeba oproti takové Bánské tak markantní rozdíl?

Zatím mi to připadá, že co člověk, to jiný názor. Někteří chválí VŠB, někteří chválí OSU. Vy jste tady OSU nedoporučil a řekl důvody, které zas někdo jiný řekl zcela opačně.
Samozřejmě nejvíc zjistím, až to sám zkusím. Ale chtěl bych předem vědět, co můžu vlastně čekat, abych nebyl pak překvapen, že jsem na škole podobající se horšímu učňáku.

Díky za případnou odpověď.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: MaLaMuT 31. 08. 2018, 21:24:18
OSU NEBRAT!!!
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 21:48:40
OSU NEBRAT!!!

Přesně tahle odpověď mi nic neřekne. Byl jste student, nebo nazor z doslechu? Co přesně vám nevyhovovalo?
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: MaLaMuT 31. 08. 2018, 21:55:50
https://prf.osu.cz/ Tuhle konkrétní faktultu nebrat! Byl jsem tam, studium IT jen o matice. Přístup vedení děs. Ztracený čas. Ani na to nechci vzpomínat, děs!

Můžu jen tiše závidět lidem z ČVUT, jaký nabrali kontakty a jaký se jim otevřeli možnosti.
Navíc se učili vážně IT.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 31. 08. 2018, 22:12:19
https://prf.osu.cz/ Tuhle konkrétní faktultu nebrat! Byl jsem tam, studium IT jen o matice. Přístup vedení děs. Ztracený čas. Ani na to nechci vzpomínat, děs!

Můžu jen tiše závidět lidem z ČVUT, jaký nabrali kontakty a jaký se jim otevřeli možnosti.
Navíc se učili vážně IT.
V porovnání s ČVUT tam matiky moc není.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: David 31. 08. 2018, 22:18:57
David: Děkuji za rozsáhlou odpověď. Můžu vědět, kdy jste tam cca. studoval?
Jinak co se týče předmětů. Ano, tenhle předmět mě taky překvapil a moc jsem nepochopil, co tam vlastně dělá. Na druhou stranu tam vidím spoustu zajímavých předmětů od Unixu, přes Oracle, po umělou inteligenci. Taktéž se mi líbí možnost volby Sítí II, objektově orientovaného programování apod.
Vy jste si pravděpodobně těmito předměty také prošel. Všechny jsou špatné, nebo vám alespoň něco dají? Dá se pak na nich stavět v budoucím zaměstnání, nebo v samoučení, nebo jsou to jen hodiny, kde si to odsedíte a jdete domů? Můžete mi udělat obrázek na tyto předměty?

Srovnáváte OSU se školami jako MUNI/CVUT a podle mě to tak srovnávat jednoduše nejde. Vím o kvalitách těchto škol a je to jako srovnávat MIT s Karlovkou. Mají určitě spoustu výhod a rozhodně bych se na nich za ty tři roky naučil víc, to nepopírám. Taktéž skladba lidí bude asi jiná, protože přeci jen to jsou školy vyhlášené svou náročností a nějaký blbec tam dobrovolně nepůjde. Co se týče projektů a vybavení, tak vím, o čem mluvíte. Na VŠB to také bylo, ale stejně pokud ten žák sám nechce, tak školu může projít těmito věcmi absolutně nepolíbený. Samozřejmě pro pravého ajťáka je to druhý ráj, bohužel pro mě jsou tyto školy opravdu nedostupné. Na obou školách mám bývalé spolužáky, kteří byli mistři v matematice i programování a přesto na škole hodně bojují. A jak jsem řekl, problém je i dojíždění. Takže pro mě připadá v úvahu jen okolí a to je OSU, VŠB a slezskou univerzitu, kterou už jsem předem zamítnul.

Takže otázkou je. Dá se z Ostravské alespoň něco rozumného vyždímat, když člověk sám chce, aby se mi naučené znalosti do budoucna hodily, nebo je to opravdu jen škola, kde většina přijde posedět pro titul?
Je třeba oproti takové Bánské tak markantní rozdíl?

Zatím mi to připadá, že co člověk, to jiný názor. Někteří chválí VŠB, někteří chválí OSU. Vy jste tady OSU nedoporučil a řekl důvody, které zas někdo jiný řekl zcela opačně.
Samozřejmě nejvíc zjistím, až to sám zkusím. Ale chtěl bych předem vědět, co můžu vlastně čekat, abych nebyl pak překvapen, že jsem na škole podobající se horšímu učňáku.

Díky za případnou odpověď.

Pokud te zajima bezpecnost nebo pocitacove site a cisco academy, tak clovek, ktery uci site je velmi dobry a doporucuji. Je take prednasejicim predmetu operacni systemy2 kde se probira unix. Otazkou je kdo to bude cvicit. Pokud muzes zvol si jeho na cvika, alespon tam budes delat neco zajimaveho. Ten vyucujici uci i distribuovane systemy rovnez super. Predmet oracle je o zakladech sql, zatim co na vsb to je dlouho na osu to byla nedavno novinka. Pokud chces AI delat seriozne bez radeji na matiku nebo jinam. Pokud mas hlavu na matiku mozna te zaujme zpracovani obrazu. Takze je fakt otazkou cemu se chces venovat, jak uz jsem rekl vyse programovat te tam nenauci a dost zalezi na tom kdo bude cvicit. Skolu jsem koncil letos takze mam aktualni info. Klidne se ptej dale :-)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: David 31. 08. 2018, 22:30:17
Jeste dodam, pokud nekomu nejde matika - zamyslete se jestli tu informatiku chcete opravdu studovat (a to kdekoliv) v opacnem pripade jeste existuji ruzne obory jako rekreologie a socialni vedy :-)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 22:36:24
Děkuji, tvé informace jsou pro mě hodne přínosné.

Matika je u mě docela problém, ale vzhledem k tomu že sem si vybral obor, kde první semestr opakuji část střední, tak to snad dozenu.

Co se týče programování. Mě stačí to, když mě do toho trošku nakopnou. Nečekám, že udělám školu a budu profesionální programátor. Ze zkušenosti jiných lidí vim, že škola může být sebelepší, ale pokud tě to nebaví, nebo se doma nesnažis, tak ti to moc nedá. Takže tady nečekám bůhví jaké zázraky. Kdybych chtěl programování a umět x jazyků, jdu jinam. To vím.

Mohl bych se ti soukromně ozvat? Můžeš mi prosím napsat kontakt (třeba fb) na email nations112@seznam.cz ? Rád bych s tebou o tomto tématu prodiskutoval vic a tady mi to moc nevyhovuje. Dekuji


Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Martin Dráb 31. 08. 2018, 23:02:11
Citace
Matika je u mě docela problém, ale vzhledem k tomu že sem si vybral obor, kde první semestr opakuji část střední, tak to snad dozenu.

Ono i matematické předměty se dají projít bez nutnosti pochopení všeho. Tzn. je otázka, zda-li se jedná skutečně o nepřekonatelnou překážku.

Kamarád dokončil OSU nedávno, teď tam je doktorandem. Co jsem mohl vypozorovat, tak jedním z problémů je nezájem studentů o probírané věci – prostě tam jdou ti, kteří nechtěli na ČVUT/VUT/MINU... a je pro ně asi cennější ten titul než nějaké extra znalosti. To má samozřejmě dopad i na to, co se tam učí (minimálně nepřímo).

Co se týče programování, pokud ti stačí opravdu základy, tak je dostanete, ale to je asi tak všechno, co lze říci. Během studia se týmově pracuje i na ...složitějším.. projektu (myslím, že je na to dvousemestrální předmět), ale vzhledem ke skladbě lidí vidím týmovou práci jako potenciální problém (ano, ten předmět uděláš, ale je otázka, co si z něho odneseš).

Na některé předměty tam prý byli dost nevhodní učitelé, ale to se myslím už změnilo k lepšímu.

Volitelných předmětů je tam opravdu málo. Nepočítejte s tím, že na povinných předmětech se dozvíš něco mimo základy. Cílem těch předmětů je dát základní přehled, k zajímavějším věcem byste se dostal na (povinně) volitelných, kdyby jich existovalo dostatečně široké spektrum. Ano, třeba co se týče sítí, je tam snaha o kvalitní výuku, ale ta naráží na "zájem" studentů (ten předmět musí být tak těžký, aby jej dostatečný počet studentů zvládl).
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 31. 08. 2018, 23:23:01
Taktéž díky. Pomalu dostávám obrázek co čekat.
Matika určitě zvládnout jde, neříkám že ne. I na té báňské bych ji pravděpodobně při více snahy dal. Spíš mě od báňské odradily recenze spolužáků, kteří zde studují. Bohužel na zde převládá více předmětů, které mě nezajímají a opravdu zajímavé předměty přicházejí až ve třetaku. Ostravskou jsem si zvolil hlavně proto, že ve studijním plánu, až na pár výjimek,  mi připadá většina předmětů zajímavých. Odpadlo pro mě nezáživné elektro a ty věci kolem a zůstalo opravdu to, co by mi mohlo v mém oboru na začátek pomoc a pochopit ty naprosto základní věci na které můžu pak navázat v samostudiu nebo v zaměstnání.

Rozhodně tedy OSU nevybíram jen pro titul a snadny průchod. Je mi 23 a troufám si říct, že z toho nic nedělani a dělání školy jen pro titul jsem už vyrostl a pochopil, proč to chci vlastně dělat. O to víc mě právě zajímají tyhle detaily, abych vedel do čeho jdu a že to není jen další slepá cesta, kterých bylo už několik.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 01. 09. 2018, 15:14:35
Důležité je to, že znalosti samy o sobě důležité nejsou

Ty sis dneska nevzal prášky?
Tak ať jde studovat genderová studia.
Třeba vztah velikosti pohlaví v závislosti na levicovosti smýšlení.

Znalosti důležité jsou, škola by ti měla dát nějaké DOBRÉ a SOLIDNÍ základy.
Nemusí toho být moc, spíš jde o KVALITU těch základů, naučit tě to, co se v praxi jen tak naučíš.

Precti si poradne, co pisu. Znalosti bez dovednosti ti jsou vetsinou na nic. A ty jsi prikladem, mas sice znalosti - znas pismenka a slova, ale dovednost cist mas mizernou, protoze nejsi schopen chapat precteny text.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: hipster 01. 09. 2018, 16:47:13
Na OSU jsem nestudoval, i tak si dovolím komentář.

Po maturitě jsem naivně šel na MFF. Po prvním semestru mě prakticky vyrazili. Tu zkušenost (prostředí s extrémně chytrými lidmi a náročnost abstraktní látky) si nesmírně cením, dalo mi to určitou perspektivu. Měl jsem kamarády na FJFI, to pomáhá. Je dobré zažít to, když je člověk jeden z "nejslabších" mezi nadanými.

Pak jsem vystudoval na regionální škole podle toho, co tu čtu, podobné OSU. Ze spolužáků se už nestýkám až na pár výjimek s nikým, kdo nepokračoval na Mgr. na stejné nebo lepší škole... nejcennější kontakty byly z řad doktorandů a externích lektorů (na dobrovolných seminářích).

Nejvíc do života mi daly 1. těžké teoretické předměty (algebra, logika, funkcionální programování), 2. dobrovolné předměty z části z filosofické fakulty (jazyky, metodologie a filosofie přírodních věd, sociologie Orientu, psychologie), 3. mezioborová závěrečná práce (z vlastní iniciativy). Ve volném čase jsem četl přírodovědné knížky. Kdybych si to mohl zopakovat, přidal bych si dobrovolnickou činnost a debatní kroužek. Tam jde poznat další zajímavé lidi. A ještě, kdybych si mohl znovu vybrat, šel bych na Aplikovanou informatiku na MUNI, kde je největší flexibilita tvorby rozvrhu a mnoho příležitostí.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 01. 09. 2018, 16:56:05
Po maturitě jsem naivně šel na MFF. Po prvním semestru mě prakticky vyrazili. Tu zkušenost (prostředí s extrémně chytrými lidmi a náročnost abstraktní látky) si nesmírně cením, dalo mi to určitou perspektivu.
Vyrazili na čem? Ona MFF je dost specifická co do předmětů i prostředí, ale že by byla nějak extra náročná, to zas ne.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 01. 09. 2018, 17:02:54
Nejvíc do života mi daly 1. těžké teoretické předměty (algebra, logika, funkcionální programování), 2. dobrovolné předměty z části z filosofické fakulty (jazyky, metodologie a filosofie přírodních věd, sociologie Orientu, psychologie)
Tady můžu jen souhlasit, že předměty zdánlivě nesouvisející s IT jako filosofie a psychologie jsou velkým přínosem.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: hipster 01. 09. 2018, 17:09:59
Po maturitě jsem naivně šel na MFF. Po prvním semestru mě prakticky vyrazili. Tu zkušenost (prostředí s extrémně chytrými lidmi a náročnost abstraktní látky) si nesmírně cením, dalo mi to určitou perspektivu.
Vyrazili na čem? Ona MFF je dost specifická co do předmětů i prostředí, ale že by byla nějak extra náročná, to zas ne.

Na skoro všem. Souhra okolností ve škole i mimo ni. Neříkám, že to nejde zvládnout. Nakonec vím o lidech, kteří nějakou tu Aplikovanou informatiku vystudovali s hluboce podprůměrným IQ. Je to o píli, disciplíně, zarputilosti. Já jsem to tehdy na MFF neměl, ale i tak mi to hodně dalo... musím ale současně říct, že je možná ještě víc lidí, kteří když to nedají, zatrpknou a pak na tu školu nadávají nebo to mají za ztrátu času.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 01. 09. 2018, 17:25:16
Po maturitě jsem naivně šel na MFF. Po prvním semestru mě prakticky vyrazili. Tu zkušenost (prostředí s extrémně chytrými lidmi a náročnost abstraktní látky) si nesmírně cením, dalo mi to určitou perspektivu.
Vyrazili na čem? Ona MFF je dost specifická co do předmětů i prostředí, ale že by byla nějak extra náročná, to zas ne.
Já jsem to tehdy na MFF neměl, ale i tak mi to hodně dalo... musím ale současně říct, že je možná ještě víc lidí, kteří když to nedají, zatrpknou a pak na tu školu nadávají nebo to mají za ztrátu času.
Jo, těch je tohle fórum plné.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: qwertz 01. 09. 2018, 18:25:56
pár "borců" z ČVUT jsem už potkal. Z nějakého neznámého důvodu byli v praxi většinou nejslabší článek teamu. Od té doby se pohádkám o tom, že ČVUT a MMF jsou zárukou kvality, a školy X Y Z jsou proviční odpad jenom směju.

Nejvíc záleží na osobnoti studenta. Blba vezmou všude, s větším či menším úsilím taky všude proleze. Nejlepší jsou naopak školy, kde vám umožní vedle studia praxi.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: hipster 01. 09. 2018, 18:37:45
Nejlepší v čem? Asi v přípravě na život. Na jaký život? Jenom profesní? Jaký profesní? Nebo život vůbec? Jaký?
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 01. 09. 2018, 19:14:06
pár "borců" z ČVUT jsem už potkal. Z nějakého neznámého důvodu byli v praxi většinou nejslabší článek teamu. Od té doby se pohádkám o tom, že ČVUT a MMF jsou zárukou kvality, a školy X Y Z jsou proviční odpad jenom směju.
Mezinárodní měnový fond zárukou kvality asi fakt není.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: David 02. 09. 2018, 09:35:41
pár "borců" z ČVUT jsem už potkal. Z nějakého neznámého důvodu byli v praxi většinou nejslabší článek teamu. Od té doby se pohádkám o tom, že ČVUT a MMF jsou zárukou kvality, a školy X Y Z jsou proviční odpad jenom směju.

Nejvíc záleží na osobnoti studenta. Blba vezmou všude, s větším či menším úsilím taky všude proleze. Nejlepší jsou naopak školy, kde vám umožní vedle studia praxi.

Uplne nechapu tuhle poznamku. Ja mluvil o tom ze bych radeji studoval na CVUT/MUNI proto, protoze tam mam daleko lepsi prilezitosti, lepsi vybaveni, vice volitelnych predmetu atd... to ze nekdo kdo je "mene nadany" tu skolu nejaky zazrakem udela a pak ho potkas v praxi automaticky neznamena ze ta skola je o nicem. Pokud je nekdo schopny a vyskytuje se ve vhodnem prostredi tak ho to posune daleko vice, nez kdyz bude zivorit nekde na skole, ktera jednak nema na to aby zaplatila vybaveni a nema ani na to zaplatit lidi, kteri budou ucit. 

PS: staci si procist nektere diplomky, ktere byvaji obvykle volne ke stazeni - pak clovek zjisti, ze na kazde skole se vyskytuji jak studenti schopni tak neschopni :-)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 02. 09. 2018, 12:06:39
Díky všem za odpovědi.

Nakonec tomu dám šanci a uvidím, jak to dopadne. Jelikož programování neberu jako prioritu, tak dokážou překousnout, že nebude na takové úrovni jako jinde. Ale ze všech odpovědi nejen zde mi vyplývá, že sítě, databáze a taková ta omáčka kolem toho tam nebude na špatné úrovni. + Pokud budu mít i dostatek volného času, můžu je využít k osobnímu studiu věcí, které mě zajímají + praxe.

Kdyby mi to náhodou nevyhovovalo, možnost přejít jinde vždycky je.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Bacsa 02. 09. 2018, 12:18:25
pár "borců" z ČVUT jsem už potkal. Z nějakého neznámého důvodu byli v praxi většinou nejslabší článek teamu. Od té doby se pohádkám o tom, že ČVUT a MMF jsou zárukou kvality, a školy X Y Z jsou proviční odpad jenom směju.

Nejvíc záleží na osobnoti studenta. Blba vezmou všude, s větším či menším úsilím taky všude proleze. Nejlepší jsou naopak školy, kde vám umožní vedle studia praxi.
Uplne nechapu tuhle poznamku. Ja mluvil o tom ze bych radeji studoval na CVUT/MUNI proto, protoze tam mam daleko lepsi prilezitosti, lepsi vybaveni, vice volitelnych predmetu atd... to ze nekdo kdo je "mene nadany" tu skolu nejaky zazrakem udela a pak ho potkas v praxi automaticky neznamena ze ta skola je o nicem.
Klid, qwertz je ňouma, co ho vyhodili, tak teď akorát nadává na školu a vymýšlí nesmysly o absolventech.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Libor Lacina 03. 09. 2018, 08:28:10
Na OSU jsem vystudoval (dodělal jsem Mgr. před 5ti lety), Informatiku (né tu Aplikovanou), ale většinu předmětů jsme ale měli společných, rozdíl byl jen v "matikách", kdy prakticky na té Aplikované měli navíc první semestr opáčko matiky ze střední a pak se jejich matiky jmenovali jinak, ale prakticky byly stejné jako naše.

Co bych vyzdvihl kladně na OSU, že student tam za mě nebyl jen číslo v seznamu ale člověk, nebyl nikdy problém se domluvit s vyučujícím, poradili a celkově ten přistup mi tam vyhovoval.

Co se týká programování, tak základy tam člověk dostane tj. ale některé jeho aspekty byly vyučovány naprosto tragickým způsobem, jako např. návrhové vzory, to se člověk musel naučit jako básničku bez nějakého rozumného praktického přístupu...

A co se tady řešily a chválily ty počítačové sítě, tak zrovna ty mi tam přišli v té době naprosto tragické, ten člověk co je učil byl naprostý teoretik a o praktickém použití nevěděl vůbec nic, jasně základní teorie je důležitá ale celý semestr jsme v podstatě jen zachytávali síťový provoz ve WireSharku a "koukali se co tam běhá", jen "jednou" jsme si na "Cisco  Labu" co tam byl nastavili dvě sítě (levá a pravá strana učebny) kdy z každé strany jeden studen nastavil VLan na propojení těchto sítí a pak jsme nakrimpovali dva kabely. Dost mě ten předmět zklamal, protože v té době jsem už několik let měl dlouhodobou brigádu u místního ISP a síťě jsem řešil prakticky denně a to co nás tam ten vyučující účil bylo prakticky na nic a navíc někdy vyloženě blbosti (např. když se jednu hodinu řešili bezdráty).

Pro mě osobně co byly nejzajimavější asi předměty se softwarovým inženýrstvím, kde se řešili různé metodiky vývoje, jak to používat a proč, včetně toho dvou-semestrového teamového projektu, ale bohužel pro OSU vyučující co to učil už odešel, ten byl na tyhle předměty fakt skvělý. A zpětně ještě musím jako zajímavý předmět hodnotit počitačovou grafiku (né "malování" ale z "matematické" stránky), ale to byl místní postrach a bylo to fakt těžké, ikdyž to byl v podstatě jen "úvod do počitačové grafiky".
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: David 03. 09. 2018, 08:41:32
Na OSU jsem vystudoval (dodělal jsem Mgr. před 5ti lety), Informatiku (né tu Aplikovanou), ale většinu předmětů jsme ale měli společných, rozdíl byl jen v "matikách", kdy prakticky na té Aplikované měli navíc první semestr opáčko matiky ze střední a pak se jejich matiky jmenovali jinak, ale prakticky byly stejné jako naše.

Co bych vyzdvihl kladně na OSU, že student tam za mě nebyl jen číslo v seznamu ale člověk, nebyl nikdy problém se domluvit s vyučujícím, poradili a celkově ten přistup mi tam vyhovoval.

Co se týká programování, tak základy tam člověk dostane tj. ale některé jeho aspekty byly vyučovány naprosto tragickým způsobem, jako např. návrhové vzory, to se člověk musel naučit jako básničku bez nějakého rozumného praktického přístupu...

A co se tady řešily a chválily ty počítačové sítě, tak zrovna ty mi tam přišli v té době naprosto tragické, ten člověk co je učil byl naprostý teoretik a o praktickém použití nevěděl vůbec nic, jasně základní teorie je důležitá ale celý semestr jsme v podstatě jen zachytávali síťový provoz ve WireSharku a "koukali se co tam běhá", jen "jednou" jsme si na "Cisco  Labu" co tam byl nastavili dvě sítě (levá a pravá strana učebny) kdy z každé strany jeden studen nastavil VLan na propojení těchto sítí a pak jsme nakrimpovali dva kabely. Dost mě ten předmět zklamal, protože v té době jsem už několik let měl dlouhodobou brigádu u místního ISP a síťě jsem řešil prakticky denně a to co nás tam ten vyučující účil bylo prakticky na nic a navíc někdy vyloženě blbosti (např. když se jednu hodinu řešili bezdráty).

Pro mě osobně co byly nejzajimavější asi předměty se softwarovým inženýrstvím, kde se řešili různé metodiky vývoje, jak to používat a proč, včetně toho dvou-semestrového teamového projektu, ale bohužel pro OSU vyučující co to učil už odešel, ten byl na tyhle předměty fakt skvělý. A zpětně ještě musím jako zajímavý předmět hodnotit počitačovou grafiku (né "malování" ale z "matematické" stránky), ale to byl místní postrach a bylo to fakt těžké, ikdyž to byl v podstatě jen "úvod do počitačové grafiky".

Co se tyce grafiky tak musim souhlasit. Osobne se mi u nej stalo ze jsem doucoval pred zkouskou 3 studenty, ti dostali A,A,B a me vyrazil na F s tim ze, kdyz jsem mu napsal na papir vzorec podle ktereho se dana krivka odvozuje a chtel dale ukazat postup, tak me zastavil s tim ze je to moc slozita matika a to prej po nas nechce - proc to ma ve skriptech s tim ze je tam poznamka at si to ctenar vyzkousi odvodit, mi uz nikdo nerek. Ten clovek uci jen proto aby si pri zkousce mohl resit sve mindraky...

Co se tyce wiresharku, nejsem admin ale vyvojar a tyhle postupy vyuzivam v praxi casto - tady zrejme zavisi na uhlu pohledu.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Libor Lacina 03. 09. 2018, 22:36:39
Jo v té grafice ta zkouška byla peklo, ale musím říct že na státnicích byl uplně jiný, sám jsem si vytáhl otázku na grafiku a tam byl úplně v pohodě, narozdíl od "druhé grafika" - modelování v 3DStudioMax a pod...

Já netvrdím že WireShark je špatný nástroj, ale v podstatě celý semestr na cvikách dokola zachytávat komunikaci a koukat se "to je hlavička UDP paketu", "tady TCP"... je podle mě zbytečné. Ukázat jak WireShark funguje, zachytit základní pakety ok, ale mnohem lepší by bylo kdyby se prakticky více řešily Vlan, Routování, DMZ, směrování portů, FireWally a pod.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 03. 09. 2018, 23:25:34
Sítě tam učí Sochor. Byl to on? Kdy jste studoval?
Podle toho, co jsem slyšel, tak se tam ten přístup trochu změnil. Jelikož jedou i Cisco Academy, tak chtějí nějakým způsobem přizpůsobit výuku tak, aby každý semestr v sítích byl jak jedna část zkoušky CCNA.

Taktéž programování učí už úplně jiní učitelé, takže tam by mohla být taky změna k lepšímu.

SW inženýrství učí Žáček, postrach celé školy. Takže jelikož mě to docela zajímá, mám už předem z toho respekt.

Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 03. 09. 2018, 23:27:56
+ Co jsem slyšel, tak je velký rozdíl v přístupu na áčkových předmětech oproti béčkovým. Tudíž je opravdu možné, že na PS1 bude laťka mnohem níže, než na navazujícím B předmětu PS2.

Každopádně nechám se překvapit. Sítím se budu věnovat i bokem, rád bych si udělal CISCO certifikaci + MS certifikaci na Windows servery, které se zde bohužel vůbec neprobírají, takže ty budu řešit asi skrze VŠB kurzy.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Madafa 04. 09. 2018, 08:02:47
Běž na OSU  ;D  ;D
Třeba zapadneš  ;D


Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: O 04. 09. 2018, 09:11:23
Mám dojem, že tazatel by měl zkusit raději nějakou pedagogickou fakultu. S jeho přístupem to bude škola přesně pro něj.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Libor Lacina 05. 09. 2018, 08:27:56
Sítě tam učí Sochor. Byl to on? Kdy jste studoval?
Podle toho, co jsem slyšel, tak se tam ten přístup trochu změnil. Jelikož jedou i Cisco Academy, tak chtějí nějakým způsobem přizpůsobit výuku tak, aby každý semestr v sítích byl jak jedna část zkoušky CCNA.

Taktéž programování učí už úplně jiní učitelé, takže tam by mohla být taky změna k lepšímu.

SW inženýrství učí Žáček, postrach celé školy. Takže jelikož mě to docela zajímá, mám už předem z toho respekt.

Jo, sítě mě učil Sochor, Cisco Academy tam už byla ale jen "dobrovolná" mimo výuku, je možné že se za ty roky co jsem pryč to změnilo k lepšímu.... Z OSU jsem pryč 5 let a to jsem končil magisterské a sítě byli myslím ve 2ku na ma bakalářském, takže to je 8 let co jsem měl Sochora, což je dost dlouhá doba.

No na programování mě měli různí učitelé/doktorandi a Žáčka si pamatuju jako doktoranda (pro mě na magisterském) a už tehdy to s ním "nebylo jednoduché", ale SW inženýrství mě učil Jaroslav Procházka a ten byl fakt vynikající, ale ten skočil stejně jak my, když jsme se s ním o tom bavili, tak říkal že my jsme byli poslední ročník co na jeho předměty chodil proto že nás to zajímalo a aktivně jsme s ním "spolupracovali" na hodinách. Ty další ročníky tam prý chodili na hodiny jen proto že museli a zájem 0, to že ho nebaví takové lidi vyučovat tak že končí...
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: antimuslim 05. 09. 2018, 10:27:14
Já na OSU, konkrétně PF byl a řekl bych, že v porovnání s provinční univerzitou v Bangladéši to je jasná špička.
S něčím v Hradci, Brně nebo Praze bych je raději nesrovnával, nerad bych je urazil.

Tak jasně, že VUT nebo ČVUT bude patrně na zcela jiném levelu...
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: antimuslim 05. 09. 2018, 10:31:36
Důležité je to, že znalosti samy o sobě důležité nejsou

Ty sis dneska nevzal prášky?
Tak ať jde studovat genderová studia.
Třeba vztah velikosti pohlaví v závislosti na levicovosti smýšlení.

Znalosti důležité jsou, škola by ti měla dát nějaké DOBRÉ a SOLIDNÍ základy.
Nemusí toho být moc, spíš jde o KVALITU těch základů, naučit tě to, co se v praxi jen tak naučíš.

Ale on má víceméně pravdu, znalosti samotné o sobě, tedy izolované, k ničemu ve většině případů nejsou. Např. k čemu je znalost, že sqrt(49)=7, pokud nebudu chápat, co druhá odmocnina znamená? Nebo bezduché memorování vzorců. Vysypat ze sebe znalost vzorce pro korelační koeficient je samo o sobě na nic, když nebudu vědět, co korel. koeficient vyjadřuje. Totéž mimo matematiku - na co znát nazpaměť třeba klíčová slova jazyka C++ - použiju je v kontextu práce a vím, co znamenají. Takže ano, souhlasím s tím, že znalosti samotné o sobě jsou de facto na nic.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Miloslav Ponkrác 05. 09. 2018, 10:40:22
Citace
Ale on má víceméně pravdu, znalosti samotné o sobě, tedy izolované, k ničemu ve většině případů nejsou. Např. k čemu je znalost, že sqrt(49)=7, pokud nebudu chápat, co druhá odmocnina znamená? Nebo bezduché memorování vzorců. Vysypat ze sebe znalost vzorce pro korelační koeficient je samo o sobě na nic, když nebudu vědět, co korel. koeficient vyjadřuje. Totéž mimo matematiku - na co znát nazpaměť třeba klíčová slova jazyka C++ - použiju je v kontextu práce a vím, co znamenají. Takže ano, souhlasím s tím, že znalosti samotné o sobě jsou de facto na nic.

Odkdy je znalost nutně izolovaná?

Bez znalostí se můžete tak jít maximálně zahrabat, protože nic nedokážete. Ten kdo tvrdí, že znalosti jsou na nic, tak jen proto, že nikdy žádné pořádné znalosti neměl.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: antimuslim 05. 09. 2018, 14:12:36
Citace
Ale on má víceméně pravdu, znalosti samotné o sobě, tedy izolované, k ničemu ve většině případů nejsou. Např. k čemu je znalost, že sqrt(49)=7, pokud nebudu chápat, co druhá odmocnina znamená? Nebo bezduché memorování vzorců. Vysypat ze sebe znalost vzorce pro korelační koeficient je samo o sobě na nic, když nebudu vědět, co korel. koeficient vyjadřuje. Totéž mimo matematiku - na co znát nazpaměť třeba klíčová slova jazyka C++ - použiju je v kontextu práce a vím, co znamenají. Takže ano, souhlasím s tím, že znalosti samotné o sobě jsou de facto na nic.

Odkdy je znalost nutně izolovaná?

Bez znalostí se můžete tak jít maximálně zahrabat, protože nic nedokážete. Ten kdo tvrdí, že znalosti jsou na nic, tak jen proto, že nikdy žádné pořádné znalosti neměl.

Kde tvrdím, že je izolovaná? Pouze odpovídám k tomu, že "znalosti samy o sobě" jsou k ničemu bez pochopení jejich významu a souvislostí. Na co je "znalost sama o sobě" biflování se hodnot goniom. fcí ve škole, pokud nebudu chápat, co daná funkce je? Já taky z hlavy nevím hodnotu cos(pi/2), k čemu... Ale vím, co ta funkce znamená a umím hodnotu si někde najít. A o tom to je - práce s informacemi, jejich hledání a ne učení se znalostí nazpaměť.
Název: Znalosti a cos(pi/2)
Přispěvatel: Miloslav Ponkrác 07. 09. 2018, 16:52:49
Citace
Kde tvrdím, že je izolovaná? Pouze odpovídám k tomu, že "znalosti samy o sobě" jsou k ničemu bez pochopení jejich významu a souvislostí. Na co je "znalost sama o sobě" biflování se hodnot goniom. fcí ve škole, pokud nebudu chápat, co daná funkce je? Já taky z hlavy nevím hodnotu cos(pi/2), k čemu... Ale vím, co ta funkce znamená a umím hodnotu si někde najít. A o tom to je - práce s informacemi, jejich hledání a ne učení se znalostí nazpaměť.

Já přesně vím, že cos(pi/2) je 0. A nemusím si to pamatovat, ale snadno to odvodím z toho, že vím co funkce cosinus znamená. A pokud vím, co funkce cosinus znamená, tak si to jedné vteřiny v hlavě dovodím, že cos 90 ° = 0.

Takže kdybyste skutečně ty znalosti měl, a skutečně věděl co funkce kosínus znamená, nemusel byste: 1) ani hledat hodnotu cos(pi/2), 2) ani si pamatovat hodnotu cos(pi/2). A to jsou ty skutečné znalosti, nic jiného.

Je úplně jedno, jestli si kosínus představíte na jednotkové kružnici, nebo na Gaussově rovině komplexních čísel, nebo na jakémkoli jiném případu, kde se kosínus používá.

Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 07. 09. 2018, 17:57:41
Citace
Ale on má víceméně pravdu, znalosti samotné o sobě, tedy izolované, k ničemu ve většině případů nejsou. Např. k čemu je znalost, že sqrt(49)=7, pokud nebudu chápat, co druhá odmocnina znamená? Nebo bezduché memorování vzorců. Vysypat ze sebe znalost vzorce pro korelační koeficient je samo o sobě na nic, když nebudu vědět, co korel. koeficient vyjadřuje. Totéž mimo matematiku - na co znát nazpaměť třeba klíčová slova jazyka C++ - použiju je v kontextu práce a vím, co znamenají. Takže ano, souhlasím s tím, že znalosti samotné o sobě jsou de facto na nic.

Odkdy je znalost nutně izolovaná?

Bez znalostí se můžete tak jít maximálně zahrabat, protože nic nedokážete. Ten kdo tvrdí, že znalosti jsou na nic, tak jen proto, že nikdy žádné pořádné znalosti neměl.

Sakra, přečti si pořádně, co ti píší ostatní. Nikdo neříká, že bez znalostí je člověk, ale že znalosti samy o sobě jsou k ničemu. Zkusím to napsat jednoduše:

Netvrdím, že NOT(Znalosti) == KING

Já tvrdím, že:
 Znalosti AND Dovednosti AND Hledání souvislostí == KING
Také tvrdím, že
 Znalosti AND NOT(Dovednosti) AND NOT(Hledání souvislostí) == NOT(KING)

Tak snad si teď rozumíme. Pokud stále ne, tak ti to příště napíšu v pravdivostní tabulce a v Karnaughových mapách
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Miloslav Ponkrác 07. 09. 2018, 18:24:47
Citace
Tak snad si teď rozumíme. Pokud stále ne, tak ti to příště napíšu v pravdivostní tabulce a v Karnaughových mapách

Zapsal jste to špatně. To, co tvrdil předřečník výše je "znalosti jsou k ničemu, jsou živnou půdou pro dovednosti". Což logicky znamená, že bez znalostí jste tak jako tak outsider. Umíte houby, a dovednosti bez znalostí nezískáte.

Velkým benefitem znalostí, a to znalostí, které ovládáte - ne jako předřečník, který tvrdí, že ví co je kosínus, ale hodnotu cos(pi/2) by neodvodil - je, že jich je potřeba relativně málo. Časem zjistíte, že svět, včetně IT, se řídí několika málo principy. Tedy že stačí relativně málo znalostí, abyste zvládli obrovský rozsah činností a oborů.

Ten kosínus budete potřebovat třeba v elektronice, počítačové grafice, a mnoha jiných místech. Bude to naprosto základní věc, bez které se neobejdete.

Můžete na to jít také prakticky. Dělat si jedno školení za druhým, platit za to velké peníze, a pořád budete objevovat nové a nové věci. A nebo to vzít od podlahy, pořádně nastudovat teoretické základy - několik knížek. Pak zjistíte, že většina školení už vám nemá co dát, protože to dávno víte, a hlouběji než to školení, často i hlouběji než školitel sám.

***

Vzdělání v IT byste si měli vybírat podle toho. Pokud někdo hledá IT školu bez matematiky, ať se na to rovnou vykašle. Nemá to smysl, kromě toho titulu. To bych mu raději poradil, ať odjede do Polska, tam jsou školy, které se zaměřují na lidi, co chtějí titul a znalosti nechtějí. Za pár šušňů tam najdou obdobu právnické plzeňské fakulty. Polské tituly jsou uznávány v EU, ač všichni škřípou zuby, protože vědí o co jde.

Spíše se divím, protože v IT po mě nikdo univerzitní titul nepožadoval, ač jej mám. Pokud vám nejde o vzdělání, což v IT bez matematiky naprosto nejde, tak proč se univerzitou zatěžovat? A pokud jste státní zaměstnanec v IT typu správce sítě, kde tabulkový plat závisí na titulu, udělejte si raději pajďák nebo něco jednoduchého.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 07. 09. 2018, 18:56:38
Citace
Tak snad si teď rozumíme. Pokud stále ne, tak ti to příště napíšu v pravdivostní tabulce a v Karnaughových mapách

Zapsal jste to špatně. To, co tvrdil předřečník výše je "znalosti jsou k ničemu, jsou živnou půdou pro dovednosti". Což logicky znamená, že bez znalostí jste tak jako tak outsider. Umíte houby, a dovednosti bez znalostí nezískáte.

Velkým benefitem znalostí, a to znalostí, které ovládáte - ne jako předřečník, který tvrdí, že ví co je kosínus, ale hodnotu cos(pi/2) by neodvodil - je, že jich je potřeba relativně málo. Časem zjistíte, že svět, včetně IT, se řídí několika málo principy. Tedy že stačí relativně málo znalostí, abyste zvládli obrovský rozsah činností a oborů.

Ten kosínus budete potřebovat třeba v elektronice, počítačové grafice, a mnoha jiných místech. Bude to naprosto základní věc, bez které se neobejdete.

Můžete na to jít také prakticky. Dělat si jedno školení za druhým, platit za to velké peníze, a pořád budete objevovat nové a nové věci. A nebo to vzít od podlahy, pořádně nastudovat teoretické základy - několik knížek. Pak zjistíte, že většina školení už vám nemá co dát, protože to dávno víte, a hlouběji než to školení, často i hlouběji než školitel sám.

***

Vzdělání v IT byste si měli vybírat podle toho. Pokud někdo hledá IT školu bez matematiky, ať se na to rovnou vykašle. Nemá to smysl, kromě toho titulu. To bych mu raději poradil, ať odjede do Polska, tam jsou školy, které se zaměřují na lidi, co chtějí titul a znalosti nechtějí. Za pár šušňů tam najdou obdobu právnické plzeňské fakulty. Polské tituly jsou uznávány v EU, ač všichni škřípou zuby, protože vědí o co jde.

Spíše se divím, protože v IT po mě nikdo univerzitní titul nepožadoval, ač jej mám. Pokud vám nejde o vzdělání, což v IT bez matematiky naprosto nejde, tak proč se univerzitou zatěžovat? A pokud jste státní zaměstnanec v IT typu správce sítě, kde tabulkový plat závisí na titulu, udělejte si raději pajďák nebo něco jednoduchého.

Asi si nerozumíme, zkusím stručně vysvětlit, co je to ta znalost a dovednost a snad na příkladě bude jasné, jaké jsou mezi nimi vztahy. Vypůjčím si například ten cosinus.

Znalostí co se týče cosinu může být např. cos(0) = 1, cos(pi/2) = 0 nebo, že cosinus je x-ová složka na jednotkové kružnici. Můžeš mít o cosinu spoustu znalostí (faktů), ale na co mi to bude v praxi? V praxi mi stačí dovednosti a jedna znalost o cosinu a to obecná definice "cosinus je x-ová složka na jednotkové kružnici" (není to přesná definice, ale snad si rozumíme :) ). Pomocí dovedností (dovednost = schopnost pracovat se znalostmi) už si sám spočítám, jaký ten cosinus úhlu je. Bez dovednosti je znalost "cosinus je x-ová složka na jednotkové kružnici" jen fráze, která člověku nedává smysl.

Mozek není navržen na to, aby byl encyklopedie, můžeš zkusit se všechno nabiflovat, ale postupuješ neefektivně. Vždy tě předežene někdo, kdo bude schopen si elementární znalosti dát do souvislostí (schopnost chápat věci v souvislostech je cenná dovednost) a z nich zjistit, co potřebuje. Ten, kdo pracuje encyklopedicky, ten bude mít vždy nějaké mezery a chybějící znalosti, který člověk s dovedností vydedukuje.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 07. 09. 2018, 19:01:07
Mimochodem, že ty ses ve škole učil vzorečky z matematiky zpaměti?  :) Zkoušel sis někdy odvodit z kvadratické rovnice kořeny x1 a x2? Bez znalosti vzorce? Stačí mít jen dovednost algebraických úprav. :)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Miloslav Ponkrác 07. 09. 2018, 19:10:34
Citace
Mozek není navržen na to, aby byl encyklopedie, můžeš zkusit se všechno nabiflovat, ale postupuješ neefektivně. Vždy tě předežene někdo, kdo bude schopen si elementární znalosti dát do souvislostí (schopnost chápat věci v souvislostech je cenná dovednost) a z nich zjistit, co potřebuje. Ten, kdo pracuje encyklopedicky, ten bude mít vždy nějaké mezery a chybějící znalosti, který člověk s dovedností vydedukuje.

Já jsem ten poslední, kdo tu obhajoval nabiflování se. Ukázal jsem to na tom příkladu kosínu.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: Miloslav Ponkrác 07. 09. 2018, 19:22:23
Citace
Mimochodem, že ty ses ve škole učil vzorečky z matematiky zpaměti?  :) Zkoušel sis někdy odvodit z kvadratické rovnice kořeny x1 a x2? Bez znalosti vzorce? Stačí mít jen dovednost algebraických úprav. :)

Ne, řadu věcí jsem se naučil zpaměti. Například jsem se zpaměti naučil českou abecedu, jinak bychom si tu nepsali. Naučil jsem se malou násobilku v matematice. A řadu dalších věcí.

Odvodit kořeny jakékoli rovnice, včetně kvadratické, je možné rozkladem na několik výrazů. Protože kvadratická rovnice je obecná rovnice, tedy pravá strana je = 0, stačí rozložit levou stranu rovnice na dva součiny typy (x - kořen).

Jinak řečeno, bez nabiflování se jste v zadeli jak se znalostmi, tak s dovednostmi. Měl byste ovšem využít toho, že se nabiflujete co nejméně. Namísto toho si věci zařadíte do souvislostí. Zrovna v matematice to jde velice snadno.

Dobře zvládnuté znalosti vás za rok práce katapultují třeba v tom IT tak dopředu, jako kdybyste dělal čistou praxi 40 let. Cesta přes čistou praxi funguje, ale cesta přes teorii a trochu praxe je mnohonásobně rychlejší a efektivnější.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: NationsCZE 09. 09. 2018, 10:34:03
Reaguji na některá tvrzení v pokračující diskuzi...
Nezpochybňuji uplatitelnost matematiky v IT oboru, ani to, že ten, kdo matiku ovládá velice snadno, tak pochopí i mnoho věcí v tomto oboru velice snadno. Rozhodně ale nejsem toho názoru, že pokud někdo neovládá matematiku zrovna nejlépe, že nemá v IT co dělat, nebo že to je neschopný člověk. Stýkám se spoustou lidí, kteří IT přímo studovali a nebo už dělají přímo v oboru. Většina z nich má slušnou práci i znalosti a spousta z nich umí matematiku maximálně do rovnic a všichni do jednoho řekli, že víc nepotřebují. Občas mám pocit, že o opaku mě vždy chtějí přesvědčit lidi, kteří si tím museli projít i když nechtěli a reálný užitek z toho taky nemají...

Samozřejmě pokud bych chtěl studovat čistě grafiku, nebo robotiku, AI, tak tam bych se bez znalostí vyšší matematiky opravdu neobešel, ale už jsem řekl, že tudy se vydat nechci. Vysokou školu beru jako cestu dozvědět se něco nového, najít případné kontakty a zkušenosti. Ne o tom přijít tam, proflákat to, vzít titul a čau. Krom pár univerzit je druhá možnost dostupná bohužel takřka všude, MUNI nevyjimaje.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: tajnej 09. 09. 2018, 10:46:27
Jen lopaty nemají rády matematiku. IT a matematika je v podstatě jedno, takže jakákoli část z matematiky tvoje IT dovednosti vylepší. Ale ne u lopatění v korporaci.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: xxx 09. 09. 2018, 11:58:04
Ale on má víceméně pravdu, znalosti samotné o sobě, tedy izolované, k ničemu ve většině případů nejsou. Např. k čemu je znalost, že sqrt(49)=7, pokud nebudu chápat, co druhá odmocnina znamená? Nebo bezduché memorování vzorců. Vysypat ze sebe znalost vzorce pro korelační koeficient je samo o sobě na nic, když nebudu vědět, co korel. koeficient vyjadřuje. Totéž mimo matematiku - na co znát nazpaměť třeba klíčová slova jazyka C++ - použiju je v kontextu práce a vím, co znamenají. Takže ano, souhlasím s tím, že znalosti samotné o sobě jsou de facto na nic.
Možná by bylo dobré začít se základními pojmy. Co je podle vás "znalost" a jak se podle vás "znalost" liší od a) informace, a b) dat?
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 09. 09. 2018, 13:20:38
Ale on má víceméně pravdu, znalosti samotné o sobě, tedy izolované, k ničemu ve většině případů nejsou. Např. k čemu je znalost, že sqrt(49)=7, pokud nebudu chápat, co druhá odmocnina znamená? Nebo bezduché memorování vzorců. Vysypat ze sebe znalost vzorce pro korelační koeficient je samo o sobě na nic, když nebudu vědět, co korel. koeficient vyjadřuje. Totéž mimo matematiku - na co znát nazpaměť třeba klíčová slova jazyka C++ - použiju je v kontextu práce a vím, co znamenají. Takže ano, souhlasím s tím, že znalosti samotné o sobě jsou de facto na nic.
Možná by bylo dobré začít se základními pojmy. Co je podle vás "znalost" a jak se podle vás "znalost" liší od a) informace, a b) dat?

To přece není problém. Data jsou faktické jednotky, např. "Dneska napršelo do kýble 2 mm." Informace jsou strukturovaná data, např. 6. 9. napršelo 0 mm, 7. 9. napršelo 0 mm, včera napršely 3 mm a dnes 2 mm. Znalost znamená, že člověk je s těmito daty a touto informací seznámen a zná jí. Další znalostí může být, že pokud člověk sečte čísla, a vydělí je jejich počtem, tak dostane průměr. Dovednost pak je, že člověk si dovede ty čísla sečíst a vydělit je jejich počtem.

Viz rozdíl znalostí vs. dovedností soutěž. Znalostní soutěž je např. AZ-kvíz, Milionář, Dobyvatel. Dovednostní soutěž může být např. programovací soutěž, matematická olympiáda, matematický klokan.

Zde je vidět to, že znalostní soutěže jsou spíš for fun, dovednostní soutěže spíš testují, jak je člověk schopný řešit problémy. Nicméně i znalosti jsou důležité, protože jsou základem pro dovednosti, protože dovednosti rozvíjí a aplikují znalosti do praxe.

Dovednosti bez znalostí znamenají, že netuším, co dělám.
Znalosti bez dovedností znamenají, že něco vím, ale netuším, jak to použít, k čemu mi to je.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: fela 09. 09. 2018, 13:26:20
Len taká drobná otázka:
Skončil som technickú univerzitu (informatický odbor) v dávnej minulosti (takmer 20 rokov dozadu). Dokázal by som ako (relatívne) nadpriemerný (napr. podľa známok, ale to samozrejme nie je 100% vypovedajúce) študent na slovenskej technike uspieť aj na takom MIT?
O koľko je náročnejšie štúdium na takýchto prestížnych univerzitách?
Ak som u nás prešiel napr. matiku v pohode, zvládol by som matiku aj tam (aj keď povedzme so zvýšeným nasadením (ktoré sa ale u človeka v puberte/post puberte ťažko hľadá :) ) ?
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: David 09. 09. 2018, 13:58:50
Len taká drobná otázka:
Skončil som technickú univerzitu (informatický odbor) v dávnej minulosti (takmer 20 rokov dozadu). Dokázal by som ako (relatívne) nadpriemerný (napr. podľa známok, ale to samozrejme nie je 100% vypovedajúce) študent na slovenskej technike uspieť aj na takom MIT?
O koľko je náročnejšie štúdium na takýchto prestížnych univerzitách?
Ak som u nás prešiel napr. matiku v pohode, zvládol by som matiku aj tam (aj keď povedzme so zvýšeným nasadením (ktoré sa ale u človeka v puberte/post puberte ťažko hľadá :) ) ?

Pravdepodobne byste neuspel. Jak homeworky, tak pisemky a vyukove materialy je mozne na internetu nalezt. Jestli byste prosel jste si mohl overit sam - vzhledem k tomu ze se na to musite ptat - pravdepodobne NE.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: DragonMaster 09. 09. 2018, 15:17:15
Len taká drobná otázka:
Skončil som technickú univerzitu (informatický odbor) v dávnej minulosti (takmer 20 rokov dozadu). Dokázal by som ako (relatívne) nadpriemerný (napr. podľa známok, ale to samozrejme nie je 100% vypovedajúce) študent na slovenskej technike uspieť aj na takom MIT?
O koľko je náročnejšie štúdium na takýchto prestížnych univerzitách?
Ak som u nás prešiel napr. matiku v pohode, zvládol by som matiku aj tam (aj keď povedzme so zvýšeným nasadením (ktoré sa ale u človeka v puberte/post puberte ťažko hľadá :) ) ?

Pravděpodobně ne, není to o známkách, ale o přístupu - nejde o známky, ale o to, jestli tě to opravdu zajímá a jestli jsi ochotný do toho investovat čas(kdo mě tu zná, tak ví, že u českých škol píši obětovat, ale v tomto případě skutečně myslím investovat). Na MIT je sice taky dost nudné teorie, ale je tam větší důraz na rozvoj dovedností než např. na FELu ČVUT a podobných školách v ČR, které jsou spíš teoretičtějšího rázu.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: xxx 09. 09. 2018, 15:31:23
Možná by bylo dobré začít se základními pojmy. Co je podle vás "znalost" a jak se podle vás "znalost" liší od a) informace, a b) dat?

To přece není problém. Data jsou faktické jednotky, např. "Dneska napršelo do kýble 2 mm." Informace jsou strukturovaná data, např. 6. 9. napršelo 0 mm, 7. 9. napršelo 0 mm, včera napršely 3 mm a dnes 2 mm. Znalost znamená, že člověk je s těmito daty a touto informací seznámen a zná jí. Další znalostí může být, že pokud člověk sečte čísla, a vydělí je jejich počtem, tak dostane průměr. Dovednost pak je, že člověk si dovede ty čísla sečíst a vydělit je jejich počtem.
To je přesně důvod, proč jsem doporučoval začít s definicemi. To vaše je totiž poměrně neobvyklá definice a nelze se pak divit, že se nemůžete dorozumět s těmi, kteří se drží definic konvenčnějších, které za data označují souhrn toho, co pro vás jsou data a informace, informace jsou něco víc než co vy označujete jako znalost a znalost je něco ještě nad tím.
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: fela 09. 09. 2018, 16:35:37
Pravděpodobně ne, není to o známkách, ale o přístupu - nejde o známky, ale o to, jestli tě to opravdu zajímá a jestli jsi ochotný do toho investovat čas....
Zrejme máte pravdu. Keď má človek vek, čas a možnosti, tak má milión iných záujmov :)
(čo nie je  horekovanie, teraz mám pomerne úspešnú firmu,... ale ktovie, ako by sa uberal život, ak by človek ostal po štúdiu napr. na škole atď....)
Název: Re:Ostravská univerzita - Aplikovaná informatika
Přispěvatel: OooO 09. 09. 2018, 22:16:18
Len taká drobná otázka:
Skončil som technickú univerzitu (informatický odbor) v dávnej minulosti (takmer 20 rokov dozadu). Dokázal by som ako (relatívne) nadpriemerný (napr. podľa známok, ale to samozrejme nie je 100% vypovedajúce) študent na slovenskej technike uspieť aj na takom MIT?
O koľko je náročnejšie štúdium na takýchto prestížnych univerzitách?
Ak som u nás prešiel napr. matiku v pohode, zvládol by som matiku aj tam (aj keď povedzme so zvýšeným nasadením (ktoré sa ale u človeka v puberte/post puberte ťažko hľadá :) ) ?

Pravdepodobne byste neuspel. Jak homeworky, tak pisemky a vyukove materialy je mozne na internetu nalezt. Jestli byste prosel jste si mohl overit sam - vzhledem k tomu ze se na to musite ptat - pravdepodobne NE.

No, já teď kouknul na ty matematické kurzy na MIT a přijde mi, že s tím, co nás učili před 20 lety v prvních 3 letech na informatice na VŠB, by to na undergraduate úrovni snad zvládnout šlo. Spíš je otázka, jak dobrý člověk musel být na VŠB nebo jiné české/slovenské technice, aby na MIT aspoň prolezl (já coby permanentní dvojkař bych to asi nedal), ale ten vyučovaný materiál mi připadá, že se obsahově až tak moc neliší. Ovšem taky jsem mrknul na studijní program na informatice na VŠB dnes, a to už by nejspíš nestačilo, leda snad ve specializaci "výpočetní matematika".