Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: rpi 07. 04. 2015, 21:48:21
-
Ahoj všem, rád bych se zeptal, jestli je tu někdo (jako, že asi je), kdo řešil nějaký portable projekt s Raspberry Pi. Zajímá mě váš názor, na to, jakou použít baterii. Chci pochopitelně co největší kapacitu a co nejtenčí (kdo by to řekl). Takže v ůvahu přichází nějaká li-pol třeba něco takového : http://novelbattery.en.made-in-china.com/product/hBKJbsxyrPWk/China-Newest-Ultra-Thin-3-7V-6500mAh-High-Capacity-Li-Polymer-Battery.html
Máte tedy někdo konkrétní zkušenost, případně nějaká konkrétní čísla, co se týče spotřeby ?
Díky za názory.
-
Ještě mě teda napadlo vykuchat nějakou powerbanku za lidovku, ale otázka je, jestli se těm udájům dá vůbec věřit. Třeba tahle by mohla stačit :
http://www.aliexpress.com/item/10000mah-Ultra-Thin-Slim-Dual-USB-PowerBank-Battery-For-Samsung-For-iPhone-4-4s-5-5s/1908027143.html
-
Tak zkuste vygooglovat, jak to resili treba v Pi-Top.
-
Proč tu powerbanku kuchat? Vždyť dává přímo 5V/2A. Nic jiného přece pro RPi nepotřebuješ.
-
Osobne bych volil nejakej lipol 2 clanek ( modelarskou baterku potrebne kapacity ) a stepdown na 5V
www.hobbycity.com
-
Proč tu powerbanku kuchat? Vždyť dává přímo 5V/2A. Nic jiného přece pro RPi nepotřebuješ.
To je pravda, ale já to potřebuju jaksi uskladnit. Je to sice to, co potřebuju, ale jak říkám, nevěřím těm údajům. Spoustu lidí si koupilo např. 10 000 mAH banku a pak zjistili, že je to jenom 1000 mAH. Proto jsem se ptal na nějakou konkrétní zkušenost.
-
Tak zkuste vygooglovat, jak to resili treba v Pi-Top.
Nedaří se mi. V tom prototypu měli nějakou placatou li-polku, ale na oficiálních stránkách mají zas něco jiného. Specifikace jsem nenašel. Možná jsem slepej.
-
Já to konkrétně řešil, PowerBanka se využít dá, akorát je třeba říci, že nefunguje spolehlivě jako UPS (to je při výpadku napájení PowerBanky dojde k jejímu resetu a, vypadne napájení a ne vždy naběhne znova). Další věc je, že kapacita PowerBanky je vůči internímu napětí Li-On baterie, která je 3.7V. Tzn. těch 10.000 mAh není vztaženo k 5V, navíc tam vznikají ztráty převodem DC/DC.
Jinak slovo největší baterie a nejužší, to jde dost proti sobě. Li-On/Li-Pol baterie mají nejlepší poměr velikost/kapacita, ale jsou dost mastné a jejich kapacity malé. Osobně mám zdokumentován projekt (http://wiki.enigma14.eu/wiki/5V_UPS_for_Raspberry_Pi (http://wiki.enigma14.eu/wiki/5V_UPS_for_Raspberry_Pi)), kde používám klasickou olověnou baterii (menší než autobaterie) s DC/DC měničem z 12V na 5V. Tam už je ta kapacita docela jinde, i u malé olověné baterie 7Ah je třeba říci, že se jedná o kapacitu při 12V, takže ve výsledku ta kapacita je možná větší než 20.000mAh Li-On.
-
Já to dělal takto: koupil jsem USB nabíječku telefonu do auta - výstup je to žádané micro-USB, čím se dá Raspberry nabíjet.
No a z obyčejných tužkových baterek jsem seskládal 12V, které jsem připojil na ty dva vstupy té nabíječky. Baterky jsem držel pohromadě pomocí držáku baterií, který se dá za pár korun koupit.
-
Proč tu powerbanku kuchat? Vždyť dává přímo 5V/2A. Nic jiného přece pro RPi nepotřebuješ.
To je pravda, ale já to potřebuju jaksi uskladnit. Je to sice to, co potřebuju, ale jak říkám, nevěřím těm údajům. Spoustu lidí si koupilo např. 10 000 mAH banku a pak zjistili, že je to jenom 1000 mAH. Proto jsem se ptal na nějakou konkrétní zkušenost.
Používám olověný akumulátor 12V/18Ah s DC/DC měničem na 5V, takže jsem s kapacitou někde na 40000mAh :)
-
Já to konkrétně řešil, PowerBanka se využít dá, akorát je třeba říci, že nefunguje spolehlivě jako UPS (to je při výpadku napájení PowerBanky dojde k jejímu resetu a, vypadne napájení a ne vždy naběhne znova). Další věc je, že kapacita PowerBanky je vůči internímu napětí Li-On baterie, která je 3.7V. Tzn. těch 10.000 mAh není vztaženo k 5V, navíc tam vznikají ztráty převodem DC/DC.
Jinak slovo největší baterie a nejužší, to jde dost proti sobě. Li-On/Li-Pol baterie mají nejlepší poměr velikost/kapacita, ale jsou dost mastné a jejich kapacity malé. Osobně mám zdokumentován projekt (http://wiki.enigma14.eu/wiki/5V_UPS_for_Raspberry_Pi (http://wiki.enigma14.eu/wiki/5V_UPS_for_Raspberry_Pi)), kde používám klasickou olověnou baterii (menší než autobaterie) s DC/DC měničem z 12V na 5V. Tam už je ta kapacita docela jinde, i u malé olověné baterie 7Ah je třeba říci, že se jedná o kapacitu při 12V, takže ve výsledku ta kapacita je možná větší než 20.000mAh Li-On.
Ok, díky za objasnění. Takže by se dalo říct, že u té konkrétní banky můžu počítat zhruba s 5 000 mAH, jestli jsem to správně pochopil. Každopádně jsem měl zmínit, že se bude jednat o přenosné zařízení do ruky, takže nic jiného, než malá banka, nebo baterie nepřichází v ůvahu.
-
Já to dělal takto: koupil jsem USB nabíječku telefonu do auta - výstup je to žádané micro-USB, čím se dá Raspberry nabíjet.
No a z obyčejných tužkových baterek jsem seskládal 12V, které jsem připojil na ty dva vstupy té nabíječky. Baterky jsem držel pohromadě pomocí držáku baterií, který se dá za pár korun koupit.
Jo, taky mě to napadlo, ale nechávám si to jako poslední možnost, vzhledem k velikosti. Jinak netrvám na micro USB.
-
Osobne bych volil nejakej lipol 2 clanek ( modelarskou baterku potrebne kapacity ) a stepdown na 5V
www.hobbycity.com
Zvážím to, ceny jsou docela v pohodě. Nějaká osobní zkušenost ?
-
Proč tu powerbanku kuchat? Vždyť dává přímo 5V/2A. Nic jiného přece pro RPi nepotřebuješ.
Prijde na to, ktery debil ji vyrobil. Take tam muze byt baterka 4,7V bez jakehokoliv menice a ve specifikacich pisi, ze to pry dava 5V. Takovou jsem mel rozebranou. A jeste tam pri nabijeni ze solarniho panelu svitilo hafo ledek, aby se proud z panelu pokud mozno odcerpal na picoviny. Nekteri konstrukteri by zaslouzili napichnout na kul.
Tak zkuste vygooglovat, jak to resili treba v Pi-Top.
Nedaří se mi. V tom prototypu měli nějakou placatou li-polku, ale na oficiálních stránkách mají zas něco jiného. Specifikace jsem nenašel. Možná jsem slepej.
Nejde to vycist z nejakych fotek?
-
Osobne bych volil nejakej lipol 2 clanek ( modelarskou baterku potrebne kapacity ) a stepdown na 5V
www.hobbycity.com
Zvážím to, ceny jsou docela v pohodě. Nějaká osobní zkušenost ?
Osobní zkušenost mám takovou, že Li-Pol baterie nefungují pod 10°C.
-
... A jeste tam pri nabijeni ze solarniho panelu svitilo hafo ledek, aby se proud z panelu pokud mozno odcerpal na picoviny. Nekteri konstrukteri by zaslouzili napichnout na kul.
Ony ty ledky zas tolik nežerou. Nejvíc mě štve, že jsou modré, takže ze sítě se nedají nabíjet přes noc - jedině je důkladně přelepit.
-
Nejde to vycist z nejakych fotek?
Tahle je nejlepší, co jsem sehnal : http://newlaunches.com/wp-content/uploads/2014/11/3d-printed-laptop-2-692x425.jpg ;D
Mám pocit, že z těch lidí vytáhli tolik peněz, že si nechali udělat něco na zakázku. Každopádně, co mě zaráží, že jakožto projekt, který by měl být pro nějaké technické nadšence, nám nedají absolutně žádné informace. A tady se přesně ukazuje ten trend moderních responzivních přiblblých rolovacích stránek a informace jsou jako kde ? Co je to sakra za prezentaci ? Hnus.
-
Osobne bych volil nejakej lipol 2 clanek ( modelarskou baterku potrebne kapacity ) a stepdown na 5V
www.hobbycity.com
Zvážím to, ceny jsou docela v pohodě. Nějaká osobní zkušenost ?
Osobní zkušenost mám takovou, že Li-Pol baterie nefungují pod 10°C.
To jako vážně ? OT : Když už jsme na to narazili zajímalo by mě, jak to dělaj s baterkama v Rusku, když to nevydrží ani hovno. Každopádně se mi tomu moc věřit nechce. Asi špatnej kus/y ?
-
Osobně mám zdokumentován projekt (http://wiki.enigma14.eu/wiki/5V_UPS_for_Raspberry_Pi (http://wiki.enigma14.eu/wiki/5V_UPS_for_Raspberry_Pi)), kde používám klasickou olověnou baterii (menší než autobaterie) s DC/DC měničem z 12V na 5V. Tam už je ta kapacita docela jinde, i u malé olověné baterie 7Ah je třeba říci, že se jedná o kapacitu při 12V, takže ve výsledku ta kapacita je možná větší než 20.000mAh Li-On.
Dělám teď na něčem podobném. Olověnou baterku nabíjím konstantním napětím 13.7V s omezením proudu a současně z ní beru přes DC-DC měniče taková napětí, která potřebuji. Nevýhodou je, že se z toho blbě dělá 12V. Časem chci však zdvojnásobit napětí soustavy a tím se problém vyřeší. Měniče 27V/12V a 27V/5V jsou v pohodě a s dobrou účinností.
-
Osobní zkušenost mám takovou, že Li-Pol baterie nefungují pod 10°C.
To jako vážně ? OT : Když už jsme na to narazili zajímalo by mě, jak to dělaj s baterkama v Rusku, když to nevydrží ani hovno. Každopádně se mi tomu moc věřit nechce. Asi špatnej kus/y ?
Tak si dej na hodinku mobil do ledničky a pak si zkus zatelefonovat. Nebo stačí si ten mobil na sjezdovce dát do vnější kapsy. Nezavoláš si.
-
... jak to dělaj s baterkama v Rusku, ... ?
Jednoduše. Používají olověné.
-
... A jeste tam pri nabijeni ze solarniho panelu svitilo hafo ledek, aby se proud z panelu pokud mozno odcerpal na picoviny. Nekteri konstrukteri by zaslouzili napichnout na kul.
Ony ty ledky zas tolik nežerou. Nejvíc mě štve, že jsou modré, takže ze sítě se nedají nabíjet přes noc - jedině je důkladně přelepit.
No, tak panel rekneme 5x10 cm na plnem slunci dava mozna tak 100 mA. Ted tam je ledka, ktera sviti furt a pak dalsi, ktere se rozsveci podle stupne nabiti. Pricemz sviti docela jasne, tak co treba takovych 20 mA, pri optimistickem odhadu? Tak to se ta baterka hned tak nenabije a kdyz je trochu pod mrakem, tak na to muzete zapomenout.
-
Ještě existuje http://hobbyking.com/hobbyking/store/lithium_polymer_battery_configuration.asp (nemám zkušenosti, zatím vždycky vytahuju z koše vyhozené baterky do notebooků a pár článků je vždycky ještě dobrých)
Osobní zkušenost mám takovou, že Li-Pol baterie nefungují pod 10°C.
Na kole jsem měl světlo na článek 18650 a svítilo i předminulou zimu v -20. Ale možná je to tím že to žere jenom tak 40 mA a větší proudy by to nedalo.
-
Teď jsem našel malou Li-polku 5 000 mAH za 10 doláčů. Jakou to může mít reálnou výdrž u modelu A+ s 3.5 LCD a zapnutou wi-fi ?
-
Tak jsem trochu ponocoval a vytvořil takový návrh, abyste veděli, na co se chystám. Uvítám jakékoliv připomínky (kromě těch, že to stojí za hovno). :D
http://imgh.us/Pi-DA_1.svg
-
No, tak panel rekneme 5x10 cm na plnem slunci dava mozna tak 100 mA. Ted tam je ledka, ktera sviti furt a pak dalsi, ktere se rozsveci podle stupne nabiti. Pricemz sviti docela jasne, tak co treba takovych 20 mA, pri optimistickem odhadu? Tak to se ta baterka hned tak nenabije a kdyz je trochu pod mrakem, tak na to muzete zapomenout.
Tak si to místo odhadování změř. Takové ledky běžně berou pod 1 mA.
Má smysl nabíjet takovým minipanýlkem?
-
Teď jsem našel malou Li-polku 5 000 mAH za 10 doláčů.
heh, 5000mAh za $10, heh
a pod nalepkou napis 1400mAh :)
-
No, tak panel rekneme 5x10 cm na plnem slunci dava mozna tak 100 mA. Ted tam je ledka, ktera sviti furt a pak dalsi, ktere se rozsveci podle stupne nabiti. Pricemz sviti docela jasne, tak co treba takovych 20 mA, pri optimistickem odhadu? Tak to se ta baterka hned tak nenabije a kdyz je trochu pod mrakem, tak na to muzete zapomenout.
Tak si to místo odhadování změř. Takové ledky běžně berou pod 1 mA.
Má smysl nabíjet takovým minipanýlkem?
O 1 mA bych pochyboval. I kdyby se za poslednich dvacet let ucinnost LEDek zlepsila, 1 mA by nevysvetlil ten jas. To spis tak aspon 5 mA na LED. Nezmerim to ale, nemam ten kram.
Smysl nabijeni takovym panelem musite diskutovat s vyrobcem. Ovsem predpokladam, ze jim pripadalo blbe davat na powerbanku o rozmerech cca 5x10 panel o rozmerech 40x90 cm.
-
... jak to dělaj s baterkama v Rusku, ... ?
Jednoduše. Používají olověné.
Spíše niklokadmiové, samozřejmě mokré. Do provozně náročných podmínek jsou asi nejlepší, u vojenských radiostanic se dříve jiné prakticky nepoužívaly. Dobré jsou i oceloniklové (NiFe), ty vydržely fungovat i desítky let. To jen pro informaci :-).
-
... jak to dělaj s baterkama v Rusku, ... ?
Jednoduše. Používají olověné.
Spíše niklokadmiové, samozřejmě mokré. Do provozně náročných podmínek jsou asi nejlepší, u vojenských radiostanic se dříve jiné prakticky nepoužívaly. Dobré jsou i oceloniklové (NiFe), ty vydržely fungovat i desítky let. To jen pro informaci :-).
Vojaci pouzivali aj striebro zinkove len tie su nerelane drahe (800 USD za clanok 1.5V 24Ah)
-
V hračkách či čínských solárních lampiónkách za desetikoruny se běžně používají nízkopříkonové ledky, s docela vysokým jasem vydrží svítit i na knoflíkové baterie dost dlouho. Naplno svítí při 2mA, takže 1mA v pohodě.
-
Tak si to místo odhadování změř. Takové ledky běžně berou pod 1 mA.
O 1 mA bych pochyboval. I kdyby se za poslednich dvacet let ucinnost LEDek zlepsila, 1 mA by nevysvetlil ten jas. To spis tak aspon 5 mA na LED. Nezmerim to ale, nemam ten kram.
Ledky o průměru 3 mm běžně berou těch 5 mA při plném jasu. Do powerbank se však dávají ledky o průměru cca 1 mm, které skutečně berou pod 1 mA při plné svítivosti.
-
S temi by to ovsem nesvitilo jak vanocni stromecek, coz nekteri vyrobci asi povazuji za hlavni ucel zarizeni (tyka se i junychzarizeni, napriklad notebook HP, kde clove za sera pro same modre svetlo nevidel na display).. V kazdem pripade ten powerbank byl tak uzasny, ze se nikdy z panelu nenabil na vic, jak nejake tri volty a to i po nekolika dnech na jiznim okne.
-
S temi by to ovsem nesvitilo jak vanocni stromecek, coz nekteri vyrobci asi povazuji za hlavni ucel zarizeni (tyka se i junychzarizeni, napriklad notebook HP, kde clove za sera pro same modre svetlo nevidel na display).. V kazdem pripade ten powerbank byl tak uzasny, ze se nikdy z panelu nenabil na vic, jak nejake tri volty a to i po nekolika dnech na jiznim okne.
Mám panel o rozměrech 15×20 cm a powerbanku 10 Ah mi nabíjí při hezkém počasí skoro týden. Pokud by ten solární panel byl stejně velký jako powerbanka, trvalo by to déle než měsíc.
Modré ledky mě také příšerně s.rou a systematicky je přelepuji izolačkou nebo alespoň zamaluji lihovkou.
-
Teď jsem našel malou Li-polku 5 000 mAH za 10 doláčů.
heh, 5000mAh za $10, heh
a pod nalepkou napis 1400mAh :)
Je fakt, že byla zlevněná. Ale tímhle stylem nikdy nic nekoupím. Neříkej mi, že nikdo nepozná, že je to fake, když tomu všichni dávaj 5 hvězd.. To si veškerý recenze píšou čínani sami ?
-
Je fakt, že byla zlevněná. Ale tímhle stylem nikdy nic nekoupím. Neříkej mi, že nikdo nepozná, že je to fake, když tomu všichni dávaj 5 hvězd.. To si veškerý recenze píšou čínani sami ?
Však uvidíš. Od Číňanů se dají koupit kvalitní věci a sem-tam se objeví šmejd. Stejně jako třeba z USA - jen to vyjde levněji a v případě šmejdu často místo reklamace nad tím jen mávneš rukou. Nebudeš přece zpátky posílat součástku za 20 Kč :)
-
Je fakt, že byla zlevněná. Ale tímhle stylem nikdy nic nekoupím. Neříkej mi, že nikdo nepozná, že je to fake, když tomu všichni dávaj 5 hvězd.. To si veškerý recenze píšou čínani sami ?
Však uvidíš. Od Číňanů se dají koupit kvalitní věci a sem-tam se objeví šmejd. Stejně jako třeba z USA - jen to vyjde levněji a v případě šmejdu často místo reklamace nad tím jen mávneš rukou. Nebudeš přece zpátky posílat součástku za 20 Kč :)
No posílat jim to nebudu, to jí radši otočím na Aukru s přirážkou :D Mě ta cena zas tak nereálná nepřipadá (když uvážím tu slevu). Například powerbanky s takovou baterií stojí okolo 350 ,- takže by to tak nějak vycházelo a na to, že si to koupily miliony lidí si jich moc nestěžovalo. Ale rád bych se dostal zpátky k té výdrži. Zajímá mě kolik +- hodin by to vydrželo. Mě to vyšlo zhruba 7 hodin
-
Tak prvně: AA baterky (NiMH) jsou na tom s výslednou kapacitou velmi podobně jako Li-Ion (14500, jsou velký jako AA) - pokud tedy počítáme s 5V. Deset AA baterií tedy má v sobě stejně šťávy, jako deset stejných Li-Ion.
Kapacita powerbanky - mrkni se, jak je velká 18650 (18mm x 650mm) - ta má řádově 2000mAh (z Číny, na sobě ale má napsáno 2400 :-) ). Jednoduše si představ, kolik takových se asi tak vleze do tý powerbanky, na kterou koukáš... Pokud se jich ta vejde odhadem 5, může mít kapacitu 10000mAh. Pokud je velká jako např. iPhone a hlásá 10000, tak kecá.
Nedávno tu někdo zmiňoval, že lepší je z vyššího napětí jít na nižší než opačně. Takže je lepší mít něco, co má víc než 5V (třeba dvě Li-Ion sériově).
Kamarád třeba koupil powerbanku, která má výstupy: 5V (mobily, navigace, ...), 12V (nevim?), 19V (NTB) a k ní jsou krátky kábely k nastartování auta. Hele, motorku s tím nastartoval, auto jsme nezkoušeli... Chci tím říct, že v týhle jsou nejspíš baterky zapojený seriově a tím pádem má vyšší vnitřní napětí, než ostatní. Možná - neviděl jsem vnitřnosti ani jedný...
-
Mám panel o rozměrech 15×20 cm a powerbanku 10 Ah mi nabíjí při hezkém počasí skoro týden.
Tak jo, ale alespon se to nabiji. Ten kram, co jsem mel doma, se zasekl na nejakem napeti a vyse uz nelezl. Nejakych 3 V a ze pry 5 V powerbank. A pres USB se to nabilo vic, ale k 5 V furt dost daleko. IPod se z toho nenabil, protoze za chvili napeti pokleslo tak, ze uz smerem do iPodu nic nelezlo.
-
Možná - neviděl jsem vnitřnosti ani jedný...
Tak az nekdy budu kuchat kure nebo rybu, tak ja vam poridim fotku.
-
Spis bych resil jak dlouho potrebujes aby to fungovalo a podle toho zvolil baterii. Jen tak pro zajimavost mne PI B+ + arduino Due + senzory + wifi bezi na 7A gelovku cca 2dny - non stop na siti, nonstop stahovani dat ze senzoru, zadna optimalizace baterioveho provozu.
Matus
-
Nedávno tu někdo zmiňoval, že lepší je z vyššího napětí jít na nižší než opačně. Takže je lepší mít něco, co má víc než 5V (třeba dvě Li-Ion sériově).
Čili, když koupím ty dvě li-polky po 10 dolarech a dám je do série - 7.4 V / 5 000 mAH, tka je to lepší než paralelně 3.7 V / 10 000 mAH ?
Může to nikdo potvrdit ? Nejsem v tom zběhlý, proto jsem koneckonců to téma založil.
-
Spis bych resil jak dlouho potrebujes aby to fungovalo a podle toho zvolil baterii. Jen tak pro zajimavost mne PI B+ + arduino Due + senzory + wifi bezi na 7A gelovku cca 2dny - non stop na siti, nonstop stahovani dat ze senzoru, zadna optimalizace baterioveho provozu.
Matus
No, jelikož se jedná o handhled, který můžu v každé hospodě nabít, představoval bych si výdrž tak max 10 hodin, ale s wi-fi. To by mi stačilo. 8)
-
rpi: Ani já o tom moc nevim. Údajně DC/DC měniče z nižšího na vyšší mají větší ztráty, než naopak.
S těma mAh to je trochu jinak, než jen finální číslo.
Ono totiž 7.4V x 5000 mAh = 3.7V x 10000 mAh
Tim chci říct, že tak jako tak to v sobě má furt stejně energie. Teď je otázka, která z konverzí na 5V bude efektivnější...
-
Čili, když koupím ty dvě li-polky po 10 dolarech a dám je do série - 7.4 V / 5 000 mAH, tka je to lepší než paralelně 3.7 V / 10 000 mAH ?
Může to nikdo potvrdit ? Nejsem v tom zběhlý, proto jsem koneckonců to téma založil.
Sériově se snadněji nabíjejí, paralelně se snadněji vybíjejí.
DC-DC má mírně větší účinnost když napětí snižuje, ne obráceně.
-
Čili sériové zapojení vyhrává.
Když to shrneme :
Mám akumulátor 7.4 V / 5 000 mAH
Rapberry pi A + s 3.5 LCD.
Reálná výdrž by tedy mohla být cca 12 h ?
Tady je ještě zajímavé srovnání : http://raspi.tv/wp-content/uploads/2014/11/A-power-table2.png
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
A na co se teda zaměřit u té nabíječky ? Na to odpojení jsem úplně zapomněl, dobrá pooznámka.
OT : http://refresher.cz/25531-Ohebna-a-levna-baterie-ktera-se-dobije-za-jedinou-minutu-Stane-se-nastupcem-tech-dnesnich
-
rpi: 7.4V/5000mAh v sobě má 37 Wh. Pokud RPi vezme 10W (5V/2A), máš výdrž na 3.7 hodiny. Pokud vezme je 5W (5V/1A), jsi na dvojnásobku, tedy 7 a něco hodin. Počítáme stále v teorii, bez ztrát, ideální kapacita atd. atd.
Podvybití: RPi může hlídat pomocí odporovýho děliče napětí baterie a když klesne pod určenou mez (např. 3.3V na článek, tedy 6.6V na celý baterii), tak se prostě vypne. Nebo nahlásí nízkej stav a vypne se při 3.25V na článek (to je záležitost softwaru, napiš si na to program :-) Možná už ale něco existuje).
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
Většína kvalitních Li- něco baterií (3,7V) mají ochranný obvod (přepětí při nabíjení, odpojení při vybíjení, proudové přetížení)
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
Většína kvalitních Li- něco baterií (3,7V) mají ochranný obvod (přepětí při nabíjení, odpojení při vybíjení, proudové přetížení)
Často i ty nekvalitní (resp. pofidérní, Čína apod.) ten ochranný obvod mají ;-) Nicméně vhodnou nabíječku tak jako tak potřebujou, nejdou nabíjet nabíječkou na AA NiMH a ani čistýma 5V z nabíječky k mobilu... Je tam potřeba ten mezikus. Naštěstí i to umí Číňani vyrobit za pár šupů :-P
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
A na co se teda zaměřit u té nabíječky ? Na to odpojení jsem úplně zapomněl, dobrá pooznámka.
OT : http://refresher.cz/25531-Ohebna-a-levna-baterie-ktera-se-dobije-za-jedinou-minutu-Stane-se-nastupcem-tech-dnesnich
Mrkni se na nabíjecí cyklus li-něco baterií. Kdybys měl hodně času a chuti, dá se to postavit i doma, integrované obvody co to řeší jsou k mání za pár desetikorun a člověk se tím hodně naučí o nabíjení baterií.
-
rpi: 7.4V/5000mAh v sobě má 37 Wh. Pokud RPi vezme 10W (5V/2A), máš výdrž na 3.7 hodiny. Pokud vezme je 5W (5V/1A), jsi na dvojnásobku, tedy 7 a něco hodin. Počítáme stále v teorii, bez ztrát, ideální kapacita atd. atd.
Jasně že je to jenom teorie, ale chtěl jsem si to nějak připravit a srovnat jestli se to vůbec vyplatí a do čeho konkrétně ty peníze investovat. Kdybych věděl kolik mA si bere to LCD, tak by mi to taky ve výpočtu pomohlo. Každopádně, jak jsem psal, můj cíl byl okolo 10 h, což se mi s trochou štěstí snad podaří.
-
rpi: Vezmi RPi, připoj k němu LCD, vezmi multimetr a proměř kolik si to celý bere z adaptéru (budeš si muset vytvořit mezikus, na kterym to budeš měřit nebo přeštípnout kabel). Méně invazivní a také méně přesná metoda by byl wattmetr do zásuvky.
Protože ale RPi má na sobě pojistku na 2A, znamená to, že RPi + LCD se musí vejít do 10W.
Odhad: Budeme vycházet z toho, že LCD samotný žere minimum a podsvícení je z nežravých LED diod. Osobní tip: 150mA
Kolik žere RPi. (http://raspi.tv/2014/how-much-less-power-does-the-raspberry-pi-b-use-than-the-old-model-b) 2W za RPi, maximálně 1W za LCD a jsi na těch cca 12 hodinách. Pozor, vypnutí RPi bere prej 0.26W, což není málo (vzhledem ke spotřebě v zapnutym stavu).
-
@ Pavouk106: Díky, tipoval jsem to LCD taky na nějakých 200 mA. Vypínat ho budu minimálně, spíš to vyřeším přes vypínaní LCD, abych aspoň něco ušetřil.
Takže to důležité jsme v podstatě vyřešily. Teď ještě to nabíjení. Asi budu muset o tom něco nastudovat. Chtělo by to totiž nějakou levnější náhradu za ten PowerBoost 500, kterej stojí 15 dolarů, což mi přijde opravdu hodně za takovou věc.
-
Čili sériové zapojení vyhrává.
Jenom pokud články mají balancing. Bez něho je rychle odepíšeš.
-
Z méně než 5V na 5V (http://www.dx.com/p/usb-dc-1-5v-to-dc-5v-voltage-step-up-boost-module-green-143571#.VSVH59ysUoM) (osobně vyzkoušeno, ale ne s RPi, při proudu nad 1A se zahřívá)
Z více než 5V na 5V (http://www.dx.com/p/sj-wyucb-dc-5v-usb-depressurization-module-blue-black-silver-289864#.VSVID9ysUoM) (nevyzkoušeno)
"Nabíječka" Li-Ion baterií (http://www.dx.com/p/tp4056-1a-li-ion-battery-charging-module-blue-4v-8v-215797#.VSVIX9ysUoM) (osobně vyzkoušeno, při proudu ze zdroje nad cca 800mA se zahřívá)
Jak říká Kit: Bez balancingu je to naprd. Balancing (pokud se nepletu) znamená, že se musíš postarat o každej z článků zvlášť (nenabíjet je seriově, ale pěkně každej solo). Kdyžtak mě opravte.
-
Čili sériové zapojení vyhrává.
Jenom pokud články mají balancing. Bez něho je rychle odepíšeš.
Ehm, jsem si to slovo musel hodit do googlu. Takže zase nic. Co mi teda zbývá ? Jedna baterie s napětím 7.4 V?
-
Jak říká Kit: Bez balancingu je to naprd. Balancing (pokud se nepletu) znamená, že se musíš postarat o každej z článků zvlášť (nenabíjet je seriově, ale pěkně každej solo). Kdyžtak mě opravte.
Můžeš je nabíjet sériově, ale pokud na některém z článků napětí stoupne nad povolenou mez, musí se automaticky na ten článek zapojit umělá zátěž, která ten článek ochrání. Většinou se jedná o jeden MOSFET a pár odporů - pro každý článek. Dal jsem si do Googla "lipol balancing" a hned jsem dostal pár zajímavých odkazů. Není to příliš nákladné, určitě se to vyplatí.
-
Čistě teoreticky: Pokud dáš baterie paralelně (tj. 3.7V, 10000mAh), tak balancing nepotřebuješ, baterky mezi sebou ponesou stejný napětí a budou se mezi sebou balancovat vlastně samy... Využiješ tak kapacitu všech zapojených baterií na maximum. Velmi laicky řečeno ;D Navíc nejsem v tomhle směru ani amatér, natož někdo, kdo může radit...
Vlastně je to asi takhle: Když si představíš 5l a 2l láhev (obě stejně vysoký) plný vody (který mají nějakej divnej mechanizmus, kterej odpojí lahev po vyčerpání veškerý vody, co v ní byla ;D ), který spojíš u dna hadičkou a budeš z jedný z nich odčerpávat vodu bude klesat hladina v obou stejně rychle (protože jsou spojený) a odčerpáš 7 litrů vody, než to ten divnej mechanizmus zavře. Takhle je to s paralelně zapojenýma baterkama. Kdybys ale ty lahve dal za sebe a vytahoval z nich vodu postupně, tak po 4 litrech končíš (protože 2l láhev se "zavřela") a v 5l máš pořád 3l, který nevyužiješ. To je hodně divoký srovnání ;D
Prostě - paralelně můžeš použít různě velký baterky (válečky, placky, z mobilů, ...) a nestarat se o kapacitu každý z nich, jen o napětí (aby byly všechny stejnýho typu). U seriově zapojených potřebuješ baterky, který mají co nejpodobnější kapacitu a navíc je musíš při nabíjení hlídat, aby byla nabitá každá na stejný napětí jako ostatní (tzn. nelze nabíjet "hloupě" seriově)
V tomhle ohledu je pro experimenty lepší spíš z nižšího napětí dělat vyšší i za cenu ztráty energie kvůli nižší účinnosti převodníku. Bude to pro Tebe jednodušší na sestavení. Pokud bys nechtěl ten step-up z dx.com, najdi si na webu návod na vlastní a sestroj si ho (aby byl dimenzovanej na vyšší proud) nebo si najdi na dx.com nebo ebay.com nějakej jinej. Nevěř tomu, co je napsaný, ale svýmu úsudku, kdy se podíváš na jejich konstrukci.
Mezitím napsal Kit svou reakci. Ta v reakci na něj: Asi bych do toho nešel, pokud bych nenašel na netu nějakej modul, kterej stojí pár šupů (typicky méně než baterie) a umí to sám -> stačí připojit baterie. Radši bych zvolil paralelní zapojení (pokud je to tak, jak píšu výše).
-
Prostě - paralelně můžeš použít různě velký baterky (válečky, placky, z mobilů, ...) a nestarat se o kapacitu každý z nich, jen o napětí (aby byly všechny stejnýho typu). U seriově zapojených potřebuješ baterky, který mají co nejpodobnější kapacitu a navíc je musíš při nabíjení hlídat, aby byla nabitá každá na stejný napětí jako ostatní (tzn. nelze nabíjet "hloupě" seriově)
U sériového zapojení se nesmí překročit napětí článku, to je jasné.
U paralelního zapojení je jiný problém a to že se nesmí překročit maximální nabíjecí proud. Jestliže u toho nebude nějaká další elektronika, pak se může nabíjet jenom proudem pro nejslabší článek.
-
Většína kvalitních Li- něco baterií (3,7V) mají ochranný obvod (přepětí při nabíjení, odpojení při vybíjení, proudové přetížení)
Většina Li-něco 3,7 V obsahuje se štěstím nanejvýš termistor, například pro fotoaparáty. Určitě existují i sofistikovanější, ale není to standardem.
-
Mezitím napsal Kit svou reakci. Ta v reakci na něj: Asi bych do toho nešel, pokud bych nenašel na netu nějakej modul, kterej stojí pár šupů (typicky méně než baterie) a umí to sám -> stačí připojit baterie. Radši bych zvolil paralelní zapojení (pokud je to tak, jak píšu výše).
Měl jsem na mysli hlavně hotový balancer, který stojí pár šupů.
-
Pánové, našel jsem tady 2 baterky ze starých notesů. Má cenu se s tím zabývat ? Bez testru stejně prd změřím.
-
Pánové, našel jsem tady 2 baterky ze starých notesů. Má cenu se s tím zabývat ? Bez testru stejně prd změřím.
Určitě se ti budou hodit. Tester si můžeš vyrobit.
-
Pánové, našel jsem tady 2 baterky ze starých notesů. Má cenu se s tím zabývat ? Bez testru stejně prd změřím.
Určitě se ti budou hodit. Tester si můžeš vyrobit.
Tak jsem vykuchal první. 4 ze šesti mají 3.8 V. Dobrý začátek. Koukám, že až ten projekt dokončím, můžu založit firmu na výrobu baterií.
No jo tester si můžu vyrobit, ale baterku koneckonců taky :D Kouknu na to, uvidíme, jestli je to v mých silách.
-
Na hraní ano, posléze si koupíte nové.
Z napětí akumulátoru se stáří nezjistí, potřebujete znát vnitřní odpor.
-
Z napětí akumulátoru se stáří nezjistí, potřebujete znát vnitřní odpor.
Tomu rozumím, ale ty, co měli 3 V apod. jsou nepoužitelné ne ?
-
Z napětí akumulátoru se stáří nezjistí, potřebujete znát vnitřní odpor.
Tomu rozumím, ale ty, co měli 3 V apod. jsou nepoužitelné ne ?
To není tak jisté. Mohou být jen vybité a kvůli zmetkům v sérii s napětím 3.8V třeba jen nešly nabít.
-
To není tak jisté. Mohou být jen vybité a kvůli zmetkům v sérii s napětím 3.8V třeba jen nešly nabít.
To je vlastně pravda, já už z toho mám nafouklou hlavu. No nechám to zatím stranou a budu hledat dál. Až půjdu do práce, zkusím je na Cadexu.
-
Tomu rozumím, ale ty, co měli 3 V apod. jsou nepoužitelné ne ?
Povolené minimální napětí je 3,0 V nebo 2,5 V podle druhu elektrody. Pokud je napětí pod 3,0 V musí se nabíjet menším proudem a některé se chytnou. Pokud mají pod 2,5 V, rovnou je dejte do sběrného dvora.
-
To není tak jisté. Mohou být jen vybité a kvůli zmetkům v sérii s napětím 3.8V třeba jen nešly nabít.
To je vlastně pravda, já už z toho mám nafouklou hlavu. No nechám to zatím stranou a budu hledat dál. Až půjdu do práce, zkusím je na Cadexu.
Jen jsem tím chtěl dát najevo, že měření napětí článku naprázdno je úplně zcestné a nedají se z toho dělat závěry. Měření vnitřního odporu napoví mnohem víc, ale bylo by dobré ten článek nejprve nabít. To znamená přiložit napětí 4.2V s omezením proudu. Nejprve poroste napětí a pak bude klesat proud. Nabíjecí napětí nesmí překročit 4.2V, jinak hrozí exploze.
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
Většína kvalitních Li- něco baterií (3,7V) mají ochranný obvod (přepětí při nabíjení, odpojení při vybíjení, proudové přetížení)
Většina, drtivá většina, baterií-článků pochopitelně nic takového nemá. O nabíjení se stará nabíječka a o vybíjení zařízení ve kterém je instalovaná. nemaji to modelářské baterie, nemaji to telefony a nemaji to ani notebooky.
Jinak bejt váma koupim nějaké hotové řešení protože jak to čtu tak tu moc lidí šanci nemá.
-
Většina, drtivá většina, baterií-článků pochopitelně nic takového nemá. O nabíjení se stará nabíječka a o vybíjení zařízení ve kterém je instalovaná. nemaji to modelářské baterie, nemaji to telefony a nemaji to ani notebooky.
Jinak bejt váma koupim nějaké hotové řešení protože jak to čtu tak tu moc lidí šanci nemá.
Jestli má na mysli tenhle obvod, tak ty dražší li-polky ho opravdu mají a li-onky taky : https://renerento.files.wordpress.com/2012/10/bl-5j-dissassembled.jpg
-
Jestli má na mysli tenhle obvod, tak ty dražší li-polky ho opravdu mají a li-onky taky : https://renerento.files.wordpress.com/2012/10/bl-5j-dissassembled.jpg
Obvod na fotce je s největší pravděpodobností pouze na ochrany, ne na nabíjení. Je to tam kvůli tomu, když to nějaký inteligent nosí v kapse a zkratují mu to klíče, tak aby nebyla ohrožena jeho funkce rostlináře
https://www.youtube.com/watch?v=HJckTCa7Mo0
-
Obvod na fotce je s největší pravděpodobností pouze na ochrany, ne na nabíjení. Je to tam kvůli tomu, když to nějaký inteligent nosí v kapse a zkratují mu to klíče, tak aby nebyla ohrožena jeho funkce rostlináře
https://www.youtube.com/watch?v=HJckTCa7Mo0
Ne, je to ono a taky je to tam kvůli BSI. Ale je fakt, že některé ty levné shity to nemají. Ovšem tvrdit, že naprostá většina to nemá je nepodložená volovina.
-
Když tak nad tím přemýšlím, tak na baterkách do mobilů jsou ty obvody všude, na baterkách do tabletů jsou všude a na baterkách do notebooků jsou taky všude.
Co ještě zbývá ? Mě právě přijde, že tohle je drtivá většina zařízení, kde se ty baterky používají, nebo ne ?
-
Když tak nad tím přemýšlím, tak na baterkách do mobilů jsou ty obvody všude, na baterkách do tabletů jsou všude a na baterkách do notebooků jsou taky všude.
Co ještě zbývá ? Mě právě přijde, že tohle je drtivá většina zařízení, kde se ty baterky používají, nebo ne ?
No tak to přemýšlíš špatně. Na baterkách do mobilu je většinou jen tepelná ochrana A nabíjeí řídí telefon.
-
Když tak nad tím přemýšlím, tak na baterkách do mobilů jsou ty obvody všude, na baterkách do tabletů jsou všude a na baterkách do notebooků jsou taky všude.
Co ještě zbývá ? Mě právě přijde, že tohle je drtivá většina zařízení, kde se ty baterky používají, nebo ne ?
No tak to přemýšlíš špatně. Na baterkách do mobilu je většinou jen tepelná ochrana A nabíjeí řídí telefon.
A k čemu jsou všechny ty součástky okolo ? Jen se ptám. Pochybuju totiž, že řeší tepelnou ochranu pře dva šváby a dalších deset součástek.
-
Pánové, našel jsem tady 2 baterky ze starých notesů. Má cenu se s tím zabývat ? Bez testru stejně prd změřím.
Voltmetr a nejakou zarovku z auta nemate?
-
Pánové, našel jsem tady 2 baterky ze starých notesů. Má cenu se s tím zabývat ? Bez testru stejně prd změřím.
Voltmetr a nejakou zarovku z auta nemate?
Voltmetr bych měl. Auto bohužel nevlastním, leda se zeptám otce. Proč zrovna žárovku do auta ?
-
Co se týká li-něco baterií tak ano. Ale tato baterie potřebují vhodnou nabíječku a je třeba zajistit jejich včasné odpojení protože podvybití je pro ně smrtelné.
Většína kvalitních Li- něco baterií (3,7V) mají ochranný obvod (přepětí při nabíjení, odpojení při vybíjení, proudové přetížení)
Většina, drtivá většina, baterií-článků pochopitelně nic takového nemá. O nabíjení se stará nabíječka a o vybíjení zařízení ve kterém je instalovaná. nemaji to modelářské baterie, nemaji to telefony a nemaji to ani notebooky.
Jinak bejt váma koupim nějaké hotové řešení protože jak to čtu tak tu moc lidí šanci nemá.
http://www.gme.cz/akumulator-lithiovy-nexcell-ics503040-600mah-3-7v-p540-450
-
to Kolemjdoucí : Jo, ty s tou lepenkou to mají, ale tyhle asi ne. : http://www.3dsystem.ru/images/stories/news/2012/02/03/li-pol.jpg
-
Když tak nad tím přemýšlím, tak na baterkách do mobilů jsou ty obvody všude, na baterkách do tabletů jsou všude a na baterkách do notebooků jsou taky všude.
Co ještě zbývá ? Mě právě přijde, že tohle je drtivá většina zařízení, kde se ty baterky používají, nebo ne ?
Myslet znamená hovno vědět. Sežeň solidní fotografii použitého čipu tak aby šlo přečíst co to je zač a můžeme se bavit o tom co tam je a není.
-
Co tak z ostra. Jen jsem řekl svůj názor.
"S Li-ion akumulátory se setkáte buď ve formě jednotlivých článků, nebo tzv. „akupaků“ pro mobilní přístroje. Jednotlivé články používají nejčastěji modeláři ve špičkových modelech. Akupaky pak nalezneme v mobilních telefonech, přenosných počítačích a videokamerách. Akupaky bývají vybaveny ochranným obvodem, který zamezuje zničení, případně i explozi článku při nesprávné manipulaci nebo závadě napájeného přístroje či nabíječky. Ochranný obvod zpravidla hlídá minimální a maximální napětí článku, případně i maximální vybíjecí a nabíjecí proud. Pokud je překročen maximální proud nebo povolený rozsah napětí, obvod článek odpojí. Několik zapojení ochranných obvodů je na na obr. 2 až 4. Z uvedených zapojení je zřejmé, že vývody akupaku nejsou připojeny k článku přímo. Ochranný obvod odebírá z článku trvale proud řádu jednotek až desítek mikroampér. Akupaky dále bývají osazeny termistorem, který informuje nabíječku o teplotě článku."
-
Už tomu začínáš rozumět :) V akupacku je někdy termistor, někdy ochranný obvod, někdy vývody pro balancer. Nabíječka je téměř vždy mimo akupack. Z toho vyplývá, že nějaký druh nabíječky musíš obstarat. Něco pro takové domácí bastlení je zde: http://www.aliexpress.com/item/Tp4056-1A-Lipo-Battery-Charging-Board-Charger-Module-Lithium-battery-DIY-Mini-USB-Port-Free-shipping/32226073891.html
-
http://www.aliexpress.com/item/Tp4056-1A-Lipo-Battery-Charging-Board-Charger-Module-Lithium-battery-DIY-Mini-USB-Port-Free-shipping/32226073891.html
Ten charger už mám v záložce. Ten step-up taky stojí okolo dvacky, což je paráda.
-
Pánové, našel jsem tady 2 baterky ze starých notesů. Má cenu se s tím zabývat ? Bez testru stejně prd změřím.
Voltmetr a nejakou zarovku z auta nemate?
Voltmetr bych měl. Auto bohužel nevlastním, leda se zeptám otce. Proč zrovna žárovku do auta ?
Protoze zarovka na 220 V ma moc velky odpor a ten clanek moc nezatizi. Zarovka z reflektoru ma tak 55 W, je na 12 V, takze pri napeti clanku bude predstavovat slusnou zatez. Mozna az moc slusnou, zarovky maji pri teplote nizsi, nez pracovni, o dost nizsi odpor nez nazhavene. Na mensi clanky muzete zkusit zarovku z blinkru. Take by sla pouzit halogenka z lampicky nebo bodovych svetel na 12 V. Ty byvaji 20 nebo tusim 50 W.
-
Kouknu na to, nějaký bodovky mám určitě.
-
Voltmetr a nejakou zarovku z auta nemate?
Voltmetr bych měl. Auto bohužel nevlastním, leda se zeptám otce. Proč zrovna žárovku do auta ?
Ten článek je nutné při měření jeho napětí nějak zatížit a žárovka se pro tento účel hodí docela dobře. Možná by byla vhodnější motožárovka na 6V nebo třeba i trpasličí žárovka do svítilny na 3.5V
-
http://www.aliexpress.com/item/Tp4056-1A-Lipo-Battery-Charging-Board-Charger-Module-Lithium-battery-DIY-Mini-USB-Port-Free-shipping/32226073891.html
Ten charger už mám v záložce. Ten step-up taky stojí okolo dvacky, což je paráda.
Můj stepup z Číny má naprosto tragickou účinnost (třeba něco jako 40 %). Radši jsem tam dal tři články do série a stepdown, ty mají účinnost obecně lepší.
-
lepsi je vzit tento:
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-20pcs-lot-1a-lithium-battery-charging-18650-with-protection-one-plate-protec-2-in/1876147006.html
najdi se nejlevnejsi, ma navis MOSFET protection proti vybyti 2.5V
-
Můj stepup z Číny má naprosto tragickou účinnost (třeba něco jako 40 %). Radši jsem tam dal tři články do série a stepdown, ty mají účinnost obecně lepší.
Tím se vysvětluje, proč za tamten chtějí 15 babek. Uvádí totiž účinnst 90+ %. Ještě to promyslím. Na tomhle se nejspíš šetřit nevyplatí.
-
Tím se vysvětluje, proč za tamten chtějí 15 babek. Uvádí totiž účinnst 90+ %. Ještě to promyslím. Na tomhle se nejspíš šetřit nevyplatí.
To na tom mém psali taky. Ale když jsem ho napájel 3.6V a tahal jsem z něj 5V 1A, tak žral 3A. Byl to takový ten generický modrý modul.
Říkám, stepdown by měl být účinnější.
-
Schválně proměřím můj step-up (posílal jsem odkaz dříve).
-
Tím se vysvětluje, proč za tamten chtějí 15 babek. Uvádí totiž účinnst 90+ %. Ještě to promyslím. Na tomhle se nejspíš šetřit nevyplatí.
To na tom mém psali taky. Ale když jsem ho napájel 3.6V a tahal jsem z něj 5V 1A, tak žral 3A. Byl to takový ten generický modrý modul.
Říkám, stepdown by měl být účinnější.
Zaklad je asi ze na obvode treba hladat cievku alebo kondenzator dost velky na to aby dokazal precerpat 5W a este treba pocitat s tym ze tych 10% co zostane bude zahrievat menic. Na mensom odpore sa mozete aj popalit ak sa zahrieva 0.5W plus teplo nici suciastky
-
Zaklad je asi ze na obvode treba hladat cievku alebo kondenzator dost velky na to aby dokazal precerpat 5W a este treba pocitat s tym ze tych 10% co zostane bude zahrievat menic. Na mensom odpore sa mozete aj popalit ak sa zahrieva 0.5W plus teplo nici suciastky
Aneb "Najdi rozdíl"
(http://www.gme.cz/img/cache/330x248/611/022/dpu100a3-obrazek-1.jpg)
100 uH / 3 A
(http://www.gme.cz/img/cache/330x248/965/042/tl-smt75-100uh-obrazek-1.jpg)
100uH / 0,něco A
Jaká cívka se montuje na ty čínský step-up je jasný... Nicméně jsem skrz to dokázal bez problému nabít mobil - odhaduju tak 5V/1A na výstupu. Teplota cívky přitom byla v mezích "udržím na tom ruku".
-
Takže taky nebrat ? https://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/017/569/medium800/adafruit_products_1944demo_ORIG_300.jpg?1403303436
-
rpi:
1. Ty SMD cívky jsou i na větší proudy (řádově i kolem 1,5A)
2 Adafruit bych řekl, že má svý výrobky vychytaný (dělá na mě ten dojem)
3. Já osobně vezmu pravděpodobně vždy nejdřív čínskou věc za dvacku a až když budu vědět, že to někdo umí opravdu udělat pořádně a nebude to stát majlant, tak si vezmu něco jinýho. To je můj osobní přístup. Abych vzal v tomhle ohledu dražší věc, musím předem (díky osobní zkušenosti někoho, koho znam) vědět, že za to stojí. Jsou to pořád součástky, který stojí v řádu haléřů, proč by měly stát 200, když se dají dohromady na jednu desku?
Jasná odpověď pro Tebe: Nevadí-li Ti do toho dát větší peníze, klidně to kup. I kdybys to nakonec třeba nedokončil, tahle věc se neztratí a využití si najde.
-
Nechci zbytečně zakládat nové téma, tak se zeptám rovnou tady. Kolik by zhruba stálo vytisknutí toho pouzdra ? Bere se to podle materiálu, nebo podle náročnosti ? Případně na koho se obrátit.
-
S pouzdrem neporadím, ale chci Tě poprosit, jestli bys sem občas hodil info, jak to zrovna vypadá. Napájení všelijakých věcí bateriema je zajímavý téma, rád bych se přiučil. Dávej i odkazy co jsi koupil, info co jsi naměřil, co funguje, co ne... Díky!
-
Nechci zbytečně zakládat nové téma, tak se zeptám rovnou tady. Kolik by zhruba stálo vytisknutí toho pouzdra ? Bere se to podle materiálu, nebo podle náročnosti ? Případně na koho se obrátit.
Kup si plechovku od ryb a daj to do nej.
-
pro zajimavost, BattBorg (https://www.piborg.org/battborg) - 14hodin behu na 8xAAA pri externim monitoru s bezicim setricem na 22fps, cpu 15%
jestli se dobre divam, tak se ale AA nedaj v tom dobijet...
-
Tak dobijeni v BattBorgu by nemel byt problem. Ta vec zere az 36 V na vstupu, takze maly narust napeti pri nabijeni to nerozhodi. Takze staci pridelat dva draty a srz akumulatory hnat vhodne zvoleny proud ze zdroje, ktery na vystupu nema vic, jak 36 V na prazdno.
-
Tedy radsi dodam, ze v pripade, kdy se clovek spokoji s Ni-Cd nebo NiMH.
-
S pouzdrem neporadím, ale chci Tě poprosit, jestli bys sem občas hodil info, jak to zrovna vypadá. Napájení všelijakých věcí bateriema je zajímavý téma, rád bych se přiučil. Dávej i odkazy co jsi koupil, info co jsi naměřil, co funguje, co ne... Díky!
Samozřejmě. Jediné, co mám v tuhle chvíli v ruce je ten nedodělaný koncept viz : http://imgh.us/Pi-DA_5.svg
To jenom pro představu. Konkrétní čísla sem hodím, ale přišlo mi lepší se nejdřív poradit, navrhnout a pak teprve kupovat. Já nejsem z IT, jsem obyčejný dělník a dva tisíce korun jsou pro mě docela velká investice, takže to nechci zbytečně cpát do součástek, který jsou na hovno. To snad chápete.
Takže informace budou, ale dejte mi čas. Až udělám to pouzdro ve 3D, tak sem samozřejmě hodím i plány ke stažení a vytisknutí.
-
pro zajimavost, BattBorg (https://www.piborg.org/battborg) - 14hodin behu na 8xAAA pri externim monitoru s bezicim setricem na 22fps, cpu 15%
jestli se dobre divam, tak se ale AA nedaj v tom dobijet...
To už jsme tu taky řešily. Jediná překážka byla ta velikost a tak trochu vlastně i to nabijení.
-
... Já nejsem z IT, jsem obyčejný dělník a dva tisíce korun jsou pro mě docela velká investice, takže to nechci zbytečně cpát do součástek, který jsou na hovno. To snad chápete.
Jenom doufám, že finanční úspora není tou hlavní motivací. Jinak bych ti doporučil tablet za 2000 Kč i s klávesnicí a k tomu 1-2 powerbanky pro průběžné doplňování energie.
Takže informace budou, ale dejte mi čas. Až udělám to pouzdro ve 3D, tak sem samozřejmě hodím i plány ke stažení a vytisknutí.
Budeme se těšit.
-
Jenom doufám, že finanční úspora není tou hlavní motivací. Jinak bych ti doporučil tablet za 2000 Kč i s klávesnicí a k tomu 1-2 powerbanky pro průběžné doplňování energie.
Hlavní motivací je pro mě udělat si svýma rukama malý Linuxový handheld do kapsy s velkou výdrží baterie, řekněme za ty dva tisíce. Nic takového na trhu není, takže "udělej si sám" je myslím dost velká motivace.
-
Tak to jsem zvedav, jak velka kapsa bude potreba: ;-)
-
Tak to jsem zvedav, jak velka kapsa bude potreba: ;-)
No jo, je to problém, pokud tam nechám včechny konektory (jako že nechám), zastřihnu piny a napájím LCD dejme tomu milimetr nad desku (mezi to dám fólii, aby nedošlo ke zkratu) tak by to bylo asi 1.5 CM dvě baterky na sobě + tlouška pouzdra taky zhruba 1.5 CM, takže výsledná tloušťka handheldu + - 3 CM není až takový masakr.
Takhle to vypadá bez součástek : http://i.imgur.com/di5cvwy.jpg
-
Tadyten týpek dělal něco podobného, akorát s vestavěnou klávesnicí a menším LCD :
http://i.imgur.com/ZVdjSLh.jpg
http://i.imgur.com/WF22noM.jpg
Je jasné, že menší to prostě udělat nejde. Dokud nebudou na trhu ty milimetrové ohebné baterky, co se nabijí 5 sekund a vydrží hodiny, tak se nepohneme :(
-
A co https://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-compute-module-new-product/ ?
-
A co https://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-compute-module-new-product/ ?
Díky za odkaz, o tom jsem ani nevěděl, každopádně to už je zase jiná pohádka. Ale do budoucna, proč ne.
-
rpi: Pokud jde o minimalizaci a nevadí nepřítomnost některých věcí, co takhle RaspberryPi model A+?
Jinak ten týpek, co udělal handheld s klávesnicí a 4x USB je fakt hustej! A nejsem si teda jistej, ale neudělal to právě na modelu A?
S těma bateriema bude pořád problém... Možná bych uvažoval nad tím, že v handheldu bude třeba 5000mAh baterka a na krabičce bue nějakej klips, přes kterej půjde jednoduše přicvaknout další baterie - něco jako externí baterie k notebookům (dnes se to už moc nevidí). Případně udělat rovnou baterii vycvakávací a do bedny dát jen nějakou malou, která by to udržela naživu při výměně hlavní baterie. Problém by byl jen v tom, že by musela ta vnitřní baterka mít svůj měnič a ta vnější taky (aby nedošlo ke spojení prázdný a plný baterky, to by se jim nelíbilo...)
-
Ano jedná se o model A+ v obou případech. Na těch fotkách je to jasně vidět. O ničem jiném se ani nepřemýšlel už kvůli spotřebě.