Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Jmeno 30. 03. 2022, 00:43:07

Název: Práce IT Admina
Přispěvatel: Jmeno 30. 03. 2022, 00:43:07
Zdravím, zajímalo by mě, co dělá celý den v práci IT Administrátor, Správce systémů a dalších x podobných profesí?

Já teda nepracuji jako IT Admin, ale nenudí se ti lidé? Když bych si vzal, že mě vezmou do práce jako Admina, seznámím se se sítí, s kolegy apod. Co bych dělal celé dny?

Přijde někdo novej do práce, tak bude potřeba udělat účet, popřípadě dokonce koupit pc a nastavit. Někomu nebude fungovat internet. Bude potřeba rozšířit síť, takže vybrat vyhovující router, switch, ap... Nebude fungovat router, server..
Podle tohodle mi ale nepřijde, že by měl admin práci na celý den, nebo se pletu?
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Adolf.Shitler.2 30. 03. 2022, 06:46:56
Když všude všechno funguje, tak nedělá nic :)  Horší to je, když někde něco nefunguje, což je častější. Obvykle ale řeší běžné problémy userů v síti (ten se nemůže někam dostat, ten zapomněl heslo, tomu cosi nejde otevřít, někdo nemůže tisknout atd.). Ale je to pochopitelně individuální dle toho, kde takový admin působí. Něco jiného v menší firmě a něco jiného ve Škoda Auto.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Exceptions 30. 03. 2022, 07:37:05
vyřizování požadavků na různé drobné změny, ověřování a zavíráni automatických incidentů z monitoringů, aktualizace/instalace, úprava provozu, deploymentu, monitoringu. Prakticky lidi co mám kolem sebe tak se nezastaví a mají přetlak práce. Takhle to vypadá ve velkých společnostech s tisíci servery. Správa cloudu je pak trochu jiná, stejně tak IT podpora.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Karmelos 30. 03. 2022, 08:32:52
Admin sedí celý den v klimatizovaný servrovně a na počítači v koutě hraje dooma.

Sledování sítě, řešení problémů, ticketů za něj pak dělaj indi.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: czechsys 30. 03. 2022, 08:55:47
Ja ti napisu, co bezny admin dela.

Odrazi pozadavky na to, aby byl dostupny 24/7, aby delal vetsinu praci po pracovni dobe vsech ostatnich (cti v noci), pokud mozno kazdy den.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: hmmmw 30. 03. 2022, 09:03:23
Přesně tak. Celé oddělení adminů, sysadminů a DBA tu chodíme, posedíme, shrábneme prémie a jdeme domů. Proto firmy ty adminy chcou, aby nic nedělali a mohli brát prachy.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: NaRootuJeNeskutecneDebilniRegistracniFormular 30. 03. 2022, 09:38:40
Přesně tak. Celé oddělení adminů, sysadminů a DBA tu chodíme, posedíme, shrábneme prémie a jdeme domů. Proto firmy ty adminy chcou, aby nic nedělali a mohli brát prachy.
Cele ne. Dva Japonci - Onoseto a Samoseto - vsechno oddrou.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: 🇺🇦 GPU 30. 03. 2022, 11:39:20
Jednou není do čeho píchnou, protože vše funguje, je opatchováno a nikdo nic nechce, podruhý zase nevíš kam dřív skočit, protože vedení si na poslední chvíli vymyslelo nějakou hovadinu. Nutí tě vybrat si dovolenou, ale záskok za tebe není, protože budget je jen na managery.

Hlavně mě už nikdo nedostane do kanclu, protože tam furt někdo s něčím otravuje, takže člověk nemá čas ani na tickety, ale svůj ticket si nezaloží.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Medo77 30. 03. 2022, 14:27:54
:-) tesi ma, ze kolegovia z branze su vtipalkovia ..

Nuz, kto chce, si robotu najde.

Ak mas napr. kumulovanu funkciu Admin pre vsetko, tak sa vrtas v routeroch, zalohujes, dumas nad security policy, a snazis sa drzat krok s protistranou (hackeri, malware, ..) ...

Ked mas normalne sefstvo, tak ti kupia aj hracky ... (servere a spol, nehovorim nutne o obnove techniky, preste na testy ci vyhladovo k zakaznikom na nasadenie v ramci nejakeho biznisu).

Potom mozno aj tak chytis malware, postavis to cele na nohy, a dumas, co bolo zle (alebo slabe miesto), a snazis sa to zabezpecit ..  to cele pri rozumnom badgete, aby si mal na vyplatu a  zaroven pri prihliadnuti na fakt, ze zakaznici su citlivy na cenu, a pistia pre kazde euro ... (a to nemusis byt zrovna lama, proste je infra taka aka je, bolo to slabe miesto).

Ked ta to bavi, tak sa vrtas napr.  SQL profileri a dodrbavas programatorov, ze su prasata a nech pisu ako ludia :-)
(samozrejme to cele vypadne ako nutnost pri odbremenovani infry, lebo dlhe casy spracovania, vysoke IOPSy, ...)

A to si rad, ked sa bavis len so servermi a nie aj s end-usermi, lebo to uz je potom na palicu ..
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: listoper 30. 03. 2022, 15:10:23
https://www.reddit.com/r/iiiiiiitttttttttttt/comments/djl3p8/why_do_we_even_pay_you_it_guys/ (https://www.reddit.com/r/iiiiiiitttttttttttt/comments/djl3p8/why_do_we_even_pay_you_it_guys/)
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Patrik Chrz 30. 03. 2022, 15:14:14
Kamarád, který tuhle práci dělal, mi říkal, že si jí vybral právě proto, aby nemusel (moc) makat.

Strašně záleží firma od firmy. Ono IT oddělení je vůbec takové zvláštní, to dobré od toho špatného se (na rozdíl třeba od obchodního oddělení) pozná tak, že většinu dne tam lidi nic nedělají, protože v tom zbytku se starají o to, aby vše fungovalo. Naopak v tom špatném neustále hasí nějaký průšvih. Výše zmíněný kamarád si spoustu činností zautomatizova, že vše fungovalo téměř bez jeho zásahu a tak skutečně většinu dne nic nedělal.

Sám jsem v IT oddělení pracoval, byť jsem měl na starosti velmi úzký segment dané práce, měl jsem na starosti pokladny na prodejnách. Intenzivní práce byla jen první hodinu ráno, kdy jsem z logů zjišťoval, zda na jednotlivých prodejnách došlo k noční aktualizaci pokladem a stažení dat a když ne, úkoloval jsem vzdálený server, aby se o spojení pokusil znovu. Zbylých 7 hodin jsem většinou čekal, jestli se někdo z prodejen neozve, že jim něco nefunguje, abych to vyřešil (ať už vzdáleným připojením, radou, osobní návštěvou nebo posláním smluvní firmy na místo). Pak nárazovky, jak otevírání nových prodejen, objednávání nového HW a jeho instalace na místě. Kolega řešil v podstatě to samé, ale pro centrálu, kdy studoval logy z AS/400 a staral se o jeho aktualizace + aktualizace Win na jednotlivých stanicích. Suma sumárum jsme tam byli ve třech a málokdy jsme pracovali víc, než 3 hodiny denně (kolega pro centrálu víc, než my).

Byl jsem ale i v pobočce zahraniční firmy se 100 zaměstnanci, kde měli pocit, že živit IT Admina na plný úvazek se nevyplatí (krom toho ani moc neplatili) a tak se tam "na vedlejšák" o IT starali 2 lidi vedle své běžné kancelářské práce a dle toho to vypadalo. Na vše se čekalo, než pomůžou ze zahraniční centrály, takže tam často lidi půl dne seděli a čekali, než se k tomu v Německu dostanou. Místní "taky IŤáci" tak maximálně stěhovali počítače a vydávali nové myši a klávesnice :), což jsem 2 týdny dělal s nima na brigádu s příslibem stálého místa, než se rozhodli, že jsem pro ně moc drahý :D.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Mintaka 30. 03. 2022, 17:08:22
Adminuji bez mála 30 let.
Od časů PC XT a Novell NetWare.
Nevzpomínám si, že bych se byl kdy nudil.

Nejedu to pravda full time, mám k tomu spoustu dalších aktivit.
Co se adminování týče, vhodně zvolit HW/SW (když vás k tomu pustí), rozběhat, sladit i s ohledem na zabezpečení, automatizovat, monitorovat, vidět a řešit anomálie a když už je čas, tak testovat potenciálně užitečné technologie.

Pokud by se při adminování snad někdo nudil, je spousta možností, jak získaný čas vhodně využít.
Např. radit na fórech, testovat a reportovat chyby v devel verzích, zapojit se víc do některého Open Source projektu, nebo se přidat k dobrovolnickým skupinám, např. CeskoDigital.cz, HlidacStatu.cz, ...

 
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: greenlinuxguru 30. 03. 2022, 17:21:20
IT máš primárně dva směry, support a R/D (vývoj). Support má většinou 3 stupně (first level atd.), a ten 3 level je správce systémů. Ten admin co myslíš ty, to je taková spíše děvka pro všechno, v komerční sféře tito lidé už moc nejsou (zaniká to), ale ve státní správě je takových adminů stále spousta (správce ve škole, nemocnici apod.).

Primárně operations je o tom být dostupný (pohotovosti apod.), často někdo na úrovni hasiče co řeší problémy co přijdou. Co se týká nudy, to bych řekl, že je stav mysli víc než by to souviselo s profesí.

Taková ta podpora uživatelů, "end user support" tam se člověk nenudí a poměrně je to zábavná činnost, jen mizerně placená.

Podle mě je do jisté míry lepší kariéra vývoje, je v tom víc peněz, a člověku nikdo nevolá v 1 hodinu ráno, člověk je víc pánem svého času.

Support je dnes tendence outsourcovat to. Jde o to, co člověk očekává za finanční ohodnocení, pokud 100k+ tak v supportu se na to člověk dostaně těžko, ale i tam jsou takové pozice. Uživatelská podpora je třeba 30k v menších firmách a 40-60k v těch větších s menším adminováním (třeba AD).

Dneska každý druhý tak trošku dělá do IT, včetně lidí co nacvakávají konektory na optiku, ale kolikrát je to jak srovnávat sestřičku co píchá injekci a neurochirurga. Všechno má svoje.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Ħαℓ₸℮ℵ ␏⫢ ⦚ 30. 03. 2022, 18:20:48
IT máš primárně dva směry...kolikrát je to jak srovnávat sestřičku co píchá injekci a neurochirurga.

Přesně, je to jako srovnávat   penetračního testera co zkouší díry a prostitutky
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: czechsys 31. 03. 2022, 08:50:09
Primárně operations je o tom být dostupný (pohotovosti apod.), často někdo na úrovni hasiče co řeší problémy co přijdou. Co se týká nudy, to bych řekl, že je stav mysli víc než by to souviselo s profesí.

A s timto zcela souhlasim. Kdybych mohl v minulosti znovu volit, delat v operations bych jiz nesel. Sel bych do vyvoje nebo jine oblasti, kde si jentak nekdo nedovoli zavolat v 1 rano, ocekavat, ze clovek bude po pracovni dobe k dosazeni  pro pripad haseni problemu apod.

A kazdemu kdo se zepta, doporucim to same: nechod delat administratora. Skoro vsichni cekaji, ze budes v pohotovosti 24/7 a zadarmo. Bez delat treba vyvojare, kdyz te budou stvat, tak se snaze zvednes a vezmou te jinde.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Medo77 31. 03. 2022, 09:39:24
Ako si urobis, tak mas.
Ak zadarmo, tak tak zadarmo. Ak pohotovost, tak za peniaze.
Sukromny telefon firma mat nemusi (vymenim po prijati do zamestnania cislo napr., alebo pri pohovore-prijati dozamestnania dam predplatenku, telefon mam 2-simkovy), a firemny domov brat nemusim (suflik v praci znesie :-) ).
Nie je ziadna povinnost ho mat doma, je to pracovny nastroj, tak ostane v praci.
Korporaty sa so zamestnacami snazia vy.drbat, nie je dovod nezaujat ten isty postoj.
Ako sa hovori - oni sa tvaria ze ma platia, a ja sa tvarim, ze robim ... :-)

Alebo najst firmu, kde je to v poho - aj mas na okolie rozumny plat, aj ta to bavi, aj kolegovia su normalny.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Exceptions 31. 03. 2022, 09:52:35
lidi, kteří mám na on-call pohotovosti mimo pracovní dobu dostávají 70 % platu formou příplatku, je to jejich rozhodnutí, jestli si směnu vezmou, domlouvá se to cca dva až čtyři týdny dopředu. Pokud je práce mimo pracovní dobu v kanceláři/datacentru, mají 130 % denní sazby. Dodávám průběžně do většiny českých bank a všude ty podmínky máme obdobné. V oboru dělám 15 let a nevšiml jsem si, že by někdo někoho vykořisťoval, nutil dělat podporu zadarmo.

Pokud je někdo zaměstnanec, máme tady poměrně přísný pracovní zákoník a velké firmy to dodržují až absurdně. Pokud někdo dělá jako OSVČ a přitom je to falešný zaměstnanec, tak je možné, že ty podmínky budou jiné, ale to je jeho věc, jak si ten smluvní vztah dohodne, tam jsou si obě strany rovni.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: czechsys 31. 03. 2022, 13:21:53
lidi, kteří mám na on-call pohotovosti mimo pracovní dobu dostávají 70 % platu formou příplatku, je to jejich rozhodnutí, jestli si směnu vezmou, domlouvá se to cca dva až čtyři týdny dopředu. Pokud je práce mimo pracovní dobu v kanceláři/datacentru, mají 130 % denní sazby. Dodávám průběžně do většiny českých bank a všude ty podmínky máme obdobné. V oboru dělám 15 let a nevšiml jsem si, že by někdo někoho vykořisťoval, nutil dělat podporu zadarmo.

Pokud je někdo zaměstnanec, máme tady poměrně přísný pracovní zákoník a velké firmy to dodržují až absurdně. Pokud někdo dělá jako OSVČ a přitom je to falešný zaměstnanec, tak je možné, že ty podmínky budou jiné, ale to je jeho věc, jak si ten smluvní vztah dohodne, tam jsou si obě strany rovni.

Ja jsem zamestnanec, ve smlouve ani slovo o pohotovosti, ani pracovni doba neni zcela pevna. Defacto jsem v pozici one-man IT (+urcita zastupitelnost ze strany sefa). Ale druhy sef ocekava minimalne 99,99% dostupnost sluzeb pro zakazniky :-) (Pry to ma ve SLA, dokonce mluvi o PETI devitkach).
A podobne je to v mnoha mensich firmach s one-man IT.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Exceptions 31. 03. 2022, 14:14:18
Ja jsem zamestnanec, ve smlouve ani slovo o pohotovosti, ani pracovni doba neni zcela pevna. Defacto jsem v pozici one-man IT (+urcita zastupitelnost ze strany sefa). Ale druhy sef ocekava minimalne 99,99% dostupnost sluzeb pro zakazniky :-) (Pry to ma ve SLA, dokonce mluvi o PETI devitkach).
A podobne je to v mnoha mensich firmach s one-man IT.

Je vhodné se tedy trochu ozvat, pohotovostní směnu definuje sám zákon a musí být uvedena v pracovní smlouvě a minimální sazba je také daná zákonem, zaměstnavatel nemá žádnou právní oporu v tom tě jen tak nutit dělat zadarmo nebo tě nechat na pohotovosti každý den. Někdy to může být způsobeno neznalostí a nedostatkem diskuze, to se pak dá napravit, pokud to je ale záměr tvého zaměstnavatel, nesnažil jsi se koukat po nějakém jiném? Tohle totiž nevypadá na zdravý pracovně-právní vztah.

V malých firmách to je vždy složitější, protože nonstop podpora je prostě drahá, ale o to víc bys o tom měl začít mluvit s nadřízenými a víc se rvát za své podmínky.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Max Devaine 01. 04. 2022, 22:46:40
Rozvoj IT - jak firma roste, rostou i požadavky na poskytované služby, bezpečnost a další věci.
Údržba systémů - psaní skriptů pro automatizaci a snadnější údržbu, patch management apod.
Support uživatelů.

Příklad, malé firmě do 100 uživatelů stačí vesměs jeden admin, jeden dva servery, kde běží služby a pár věcí okolo.
Větší firma musí:
Řešit IDM, protože systémů, uživatelů a fluktace je tolik, že se nestíhají vytvářet a udržovat uživatelé ve všech systémech.
Řešit sběr logů ze všech zařízení a automatiky je analyzovat na anomálie a detekci útoků.
Komplexní helpdeskový systém, protože maily a telefony přestanou stačit a začne v tom být bordel.
Systém pro objednávky a další věci, aby se v těch objemech někdo neztratil.
Obnova klientského hw v nějakých pětiletých cyklech.
Komplexní monitoring a čím větší firma, tím větší náročnost na realtime sběr metrik apod.
Centrální a automatická správa milionů druhů switchů a dalších síťových zařízení.
Ispekci sítě na odhalení problémů a útoků.
Pravidelně penetrační testy od externích firem + vlastní penetrační testy pomocí OpenVAS a jiných řešení.
Auditovací systémy na Active Directory.
Větší systém izolace uživatelů na úrovni switchů a dalších prvků.
Asset management, protože už nelze udržovat seznam hw v excelu.
Deploy a patch management, protože je potřeba nějak řídit systém aktualizací jednolivých sw.
Automatizace všech možných procesů (Ansible apod.), protože jinak by admin nedělal nic jiného, než instalovat aktualizace a patche (stovky heterogenních serverů není sranda udržovat zabezpečené).
Pokud má firma dev team, tak k tomu dřív nebo později přibyde Kubernetes, CI/CD řešení, údržba Kubernetích clusterů a všech systémů okolo.
A to je jen kapka v moři toho, co se musí řešit a to se bavíme jen o doprovodných systémech IT pro jejich práci a né o systémech, které jsou nutné pro provoz firmy.
Zdar Max
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Trident Vasco 06. 05. 2022, 15:14:33
lidi, kteří mám na on-call pohotovosti mimo pracovní dobu dostávají 70 % platu formou příplatku, je to jejich rozhodnutí, jestli si směnu vezmou, domlouvá se to cca dva až čtyři týdny dopředu. Pokud je práce mimo pracovní dobu v kanceláři/datacentru, mají 130 % denní sazby. Dodávám průběžně do většiny českých bank a všude ty podmínky máme obdobné. V oboru dělám 15 let a nevšiml jsem si, že by někdo někoho vykořisťoval, nutil dělat podporu zadarmo.

Pokud je někdo zaměstnanec, máme tady poměrně přísný pracovní zákoník a velké firmy to dodržují až absurdně. Pokud někdo dělá jako OSVČ a přitom je to falešný zaměstnanec, tak je možné, že ty podmínky budou jiné, ale to je jeho věc, jak si ten smluvní vztah dohodne, tam jsou si obě strany rovni.
Tyhle galeje s moznym domacim vezenim v cesku jsou dost pruda. Mate omezenou dojezdovou vzdalenost / SLA na dojezd? Lide s pohotovosti maji k dispozici sluzebni auto nebo proplacene taxi (myslim tim i treba 150km z chaty) ?

Na druhou stranu. Je mozne ze u slusnych velkych firem si servisak vydela na pohotovostech i 100-200kkc navrch. Pravda pak ctvrt roku marodi ale to uz je jina story.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Exceptions 06. 05. 2022, 16:25:19
Tyhle galeje s moznym domacim vezenim v cesku jsou dost pruda. Mate omezenou dojezdovou vzdalenost / SLA na dojezd? Lide s pohotovosti maji k dispozici sluzebni auto nebo proplacene taxi (myslim tim i treba 150km z chaty) ?

Na druhou stranu. Je mozne ze u slusnych velkych firem si servisak vydela na pohotovostech i 100-200kkc navrch. Pravda pak ctvrt roku marodi ale to uz je jina story.

Galeje? Práce na směny tady je odjakživa, bez toho bys v noci nemohl svítit, zavolat si to taxi nebo se podívat na internet. Kdo myslíš, že udržuje infrastrukturu, abys mohl služby používat nonstop?

Když mají pohotovost, nemohou jet na chatu, reakční doba na response je většinou do 60 min, někdy i do 15 min. Dojezdy neřeším, resp. takové služby nezajišťuji, nabízím pouze remote a případný fyzický zásah namístě se ještě dál deleguje na další dodavatele, ale já jsem malej a neřeším podporu fyzické infrastruktury, pouze SW.

Práce na podpoře a směny jsou daný pracovní smlouvou, stejně jako sazby, není to podvod na lidi, snažím se vycházet vstříc a je tady určitá skupina lidí, kterým to nevadí a ocení, že dostávají za to více peněz aniž by museli prohlubovat svoje znalosti. Je tady po tom logická poptávka a je nutnost u řady systémů umět zasáhnout kdykoliv.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: branchman 06. 05. 2022, 16:48:27
Nie su to galeje. Zalezi na frekvencii incidentov ("kazde uprdnutie" vs vazny problem raz za pol roka), reakcnom case (zazil som od 3 min do 12 hodin) a co treba v tom case stihnut (onsite alebo pohodlnejsie "hands on keyboard") a sposobe odmenovania - mne sa paci vyber peniazov alebo platena dovolenka v cene odmeny.

Moja skusenost je, ze pohotovosti su pri priprave / predbeznej kontroli v praci pohodove a staci byt vcas pri klavesnici. Preto robim skoro vsetko ako obycajne vratane turistiky. Nemozem ist plavat a do kina, ale to je tak vsetko. Za tyzden na telefone mimo pracovnu dobu to v jednej firme vychadzalo na 2 tyzdne dovolenky. To stoji za to a da sa aj zregenerovat. Nie je to o chodeni do prace bez odpocinku.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Trident Vasco 06. 05. 2022, 17:55:57
Tyhle galeje s moznym domacim vezenim v cesku jsou dost pruda. Mate omezenou dojezdovou vzdalenost / SLA na dojezd? Lide s pohotovosti maji k dispozici sluzebni auto nebo proplacene taxi (myslim tim i treba 150km z chaty) ?

Na druhou stranu. Je mozne ze u slusnych velkych firem si servisak vydela na pohotovostech i 100-200kkc navrch. Pravda pak ctvrt roku marodi ale to uz je jina story.

Galeje? Práce na směny tady je odjakživa, bez toho bys v noci nemohl svítit, zavolat si to taxi nebo se podívat na internet. Kdo myslíš, že udržuje infrastrukturu, abys mohl služby používat nonstop?

Když mají pohotovost, nemohou jet na chatu, reakční doba na response je většinou do 60 min, někdy i do 15 min. Dojezdy neřeším, resp. takové služby nezajišťuji, nabízím pouze remote a případný fyzický zásah namístě se ještě dál deleguje na další dodavatele, ale já jsem malej a neřeším podporu fyzické infrastruktury, pouze SW.

Práce na podpoře a směny jsou daný pracovní smlouvou, stejně jako sazby, není to podvod na lidi, snažím se vycházet vstříc a je tady určitá skupina lidí, kterým to nevadí a ocení, že dostávají za to více peněz aniž by museli prohlubovat svoje znalosti. Je tady po tom logická poptávka a je nutnost u řady systémů umět zasáhnout kdykoliv.
V cesku vetsinou galeje. Myslim ze jsem uplne ten posledni komu to musis vysvetlovat. Mam pod sebou lidi kteri udrzuji kriticke infrastruktury v zahranici. Sam jsem na pohotovostech pro telco/technologicke site stravil polovinu zivota. Otec pracoval za meho detstvi v elektrarne. Takze vim jaci dokazou byt cesi vydridusi.
Proto vim ze 70% navrch je fakt malo za kvalifikovanou silu. Ma to dlouhodoby dopad na psychiku. Nektere prazske barbie girl manzelky se rozvadeji kdyz zacne byt zamestnanec pretezovan. Ono vstavat v noci ve 3 rano po 10te v roce protoze vec ktera se mela pred 4mi roky uz zrepasovat neni cool.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Trident Vasco 06. 05. 2022, 18:00:39
Tyhle galeje s moznym domacim vezenim v cesku jsou dost pruda. Mate omezenou dojezdovou vzdalenost / SLA na dojezd? Lide s pohotovosti maji k dispozici sluzebni auto nebo proplacene taxi (myslim tim i treba 150km z chaty) ?

Na druhou stranu. Je mozne ze u slusnych velkych firem si servisak vydela na pohotovostech i 100-200kkc navrch. Pravda pak ctvrt roku marodi ale to uz je jina story.

Galeje? Práce na směny tady je odjakživa, bez toho bys v noci nemohl svítit, zavolat si to taxi nebo se podívat na internet. Kdo myslíš, že udržuje infrastrukturu, abys mohl služby používat nonstop?

Když mají pohotovost, nemohou jet na chatu, reakční doba na response je většinou do 60 min, někdy i do 15 min. Dojezdy neřeším, resp. takové služby nezajišťuji, nabízím pouze remote a případný fyzický zásah namístě se ještě dál deleguje na další dodavatele, ale já jsem malej a neřeším podporu fyzické infrastruktury, pouze SW.

Práce na podpoře a směny jsou daný pracovní smlouvou, stejně jako sazby, není to podvod na lidi, snažím se vycházet vstříc a je tady určitá skupina lidí, kterým to nevadí a ocení, že dostávají za to více peněz aniž by museli prohlubovat svoje znalosti. Je tady po tom logická poptávka a je nutnost u řady systémů umět zasáhnout kdykoliv.
No uz chci videt jak das 60 min pres zaflakanou prahu. Do 15 min uz nemuzou drzet pohotovost ale byt velmi blizko incidentu. A jak urcite vis. Pohotovost lze vykonavat pouze _mimo_pracoviste_.
Proc kdyz maji pohotovost remote nemohou jet na chatu? Pak to neni pohotovost ale klasicka prace prescas nekde na dohledu na pracovisti.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Trident Vasco 06. 05. 2022, 18:09:51
Nie su to galeje. Zalezi na frekvencii incidentov ("kazde uprdnutie" vs vazny problem raz za pol roka), reakcnom case (zazil som od 3 min do 12 hodin) a co treba v tom case stihnut (onsite alebo pohodlnejsie "hands on keyboard") a sposobe odmenovania - mne sa paci vyber peniazov alebo platena dovolenka v cene odmeny.

Moja skusenost je, ze pohotovosti su pri priprave / predbeznej kontroli v praci pohodove a staci byt vcas pri klavesnici. Preto robim skoro vsetko ako obycajne vratane turistiky. Nemozem ist plavat a do kina, ale to je tak vsetko. Za tyzden na telefone mimo pracovnu dobu to v jednej firme vychadzalo na 2 tyzdne dovolenky. To stoji za to a da sa aj zregenerovat. Nie je to o chodeni do prace bez odpocinku.
Na reakcni cas 3 minuty uz musi byt technologicke vykryti a preskoceni na zalohu pripadne mit na manualni zasah dispecink (to je klasicka prace na smeny a ne pracovni pohotovost, xakru!).  Za 3 minuty  se sotva vzbudim abych to tipnul ci mi sotva nabootuje notas a pripojim se pres kyho slaka VPNku zakaznika. Muzu maximalne acknout alarm pokud je toto response. To fakt nemaji ani hasici.

Placena dovolena v cene odmeny je fajn. Bohuzel to jeste musi pochopit cesti zamestnavatele ze za 4 hodiny prace o svatku nerovna se fakt 4h dovolene (kdyz nezapocitavam priplatek za oncall). Oncally by mely byt taky limitovane. Treba tento mesic mam uz 3ti business continuity management oncall. V globalni firme se porad neco deje:-/ Nemusime chodit daleko na vychod.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Exceptions 07. 05. 2022, 00:34:39
No uz chci videt jak das 60 min pres zaflakanou prahu. Do 15 min uz nemuzou drzet pohotovost ale byt velmi blizko incidentu. A jak urcite vis. Pohotovost lze vykonavat pouze _mimo_pracoviste_.
Proc kdyz maji pohotovost remote nemohou jet na chatu? Pak to neni pohotovost ale klasicka prace prescas nekde na dohledu na pracovisti.

Vždyť ti píšu, že dopravu neřeším, protože vše mám remote. Místo, kde má pohotovost je nutné dohodnout dopředu, vlastní chata není přímo problém, ale víš jak to chodí, ne vždy to funguje dobře. Když to je o víkendech, někteří kluci si jezdí mimo město a jde to. Zpravidla nemáš jediného člověka v jednu dobu, příjde notifikace a je nějaký čas jí potvrdit, případně poté putuje dalšímu.

V cesku vetsinou galeje. Myslim ze jsem uplne ten posledni komu to musis vysvetlovat. Mam pod sebou lidi kteri udrzuji kriticke infrastruktury v zahranici. Sam jsem na pohotovostech pro telco/technologicke site stravil polovinu zivota. Otec pracoval za meho detstvi v elektrarne. Takze vim jaci dokazou byt cesi vydridusi.
Proto vim ze 70% navrch je fakt malo za kvalifikovanou silu. Ma to dlouhodoby dopad na psychiku. Nektere prazske barbie girl manzelky se rozvadeji kdyz zacne byt zamestnanec pretezovan. Ono vstavat v noci ve 3 rano po 10te v roce protoze vec ktera se mela pred 4mi roky uz zrepasovat neni cool.

Posuzovat to podle telco oboru je dost minimální zkušenost, ne? Tam jsou vydřiduši, teda jen pokud pracuješ přímo pro ně. Pokud chceš platit víc než 70 % navrh (což vůbec není málo), tak je lepší rovnou zavést směnný provoz. Na pár projektech nám ale dobře funguje mezinárodní spolupráce, vietnam, španělsko, usa a člověk má pokrytý celý den.

On i směnný provoz má dopad na psychiku a spánek, stejně jako mít malé děti, že? Nevím přesně co děláš za pohotovost, ale nám do 10 členného týmu padají asi 2 - 3 incidenty měsíčně. To jsou všechno věci, které už prošly L1 dozorem.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: greenlinuxguru 07. 05. 2022, 22:11:31
Já jsem pohotovosti dělal 10 let, dneska už je odmítám. Dokonce jsme měli firmu, kde nám šéfové řekli, že pohotovosti platit nechtějí (ani zákonných 10%), a že je to best-effort.

Tak mi jednou v 1 hodinu ráno volal kolega, típnul jsem to a spal jsem dál (dneska už po zkušenosti s indickými recruitery mám v telefonu noční režim, takže jakmile šoupnu od 21:00 telefon na nabíječku, automaticky se vypne vyzvánění).

No kolega byl druhý den v práci, a prý od 1:00 od rána řešil to, aby mohlo 800 lidí pracovat. Připadal si důležitý. Přičemž já jsem mu to řekl jasně, hele kdyby se tu 800 lidí kopalo do zadku, tak nám ty pohotovosti zaplatí.

Osobně mám velmi špatnou zkušenost s pohotovosti, a už vůbec bych dneska odmítal řešit něco pokud by přede mnou nebyla nějaká bariéra v L1 supportu, typu že mi pípne monitorovací systém, na to se můžu ...

Dneska bych pohotovosti prostě nedělal. Ano, dřív jsem si u serverové skříně a non-stop na telefonu taky přišel svým způsobem důležitý, zpětně vím, že jsem byl jen vykořisťovaný pěšák, zatímco jiní za větší pohodu při navrhování architektury jezdili mercedesem.

Ono je strašně těžké říci co je fajn, co není. Dneska jsem jel vlakem, první třídou, která je snad o 20% dražší či co (teda na cestu 50 Kč), mám si připadat bohatý když 7 vagónů je dobytčák a 1 vagón jde, a porovnávat se s většinou? Ano, 60% lidí balí někde v Agrofertu kuřata do vaničky na směny, a ano, i takovej systémák s on-cally se pak má zlatě, jde prostě vždycky o to, s kým se člověk poměřuje, a co nabízí, že jo.

Já už jsem na levelu kdy ty pohotovosti dělat nemusím, tak proč bych je dělal, dobře dostanu zaplaceno i tak.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: branchman 09. 05. 2022, 21:45:20
Na reakcni cas 3 minuty uz musi byt technologicke vykryti a preskoceni na zalohu pripadne mit na manualni zasah dispecink (to je klasicka prace na smeny a ne pracovni pohotovost, xakru!).  Za 3 minuty  se sotva vzbudim abych to tipnul ci mi sotva nabootuje notas a pripojim se pres kyho slaka VPNku zakaznika. Muzu maximalne acknout alarm pokud je toto response. To fakt nemaji ani hasici.

Placena dovolena v cene odmeny je fajn. Bohuzel to jeste musi pochopit cesti zamestnavatele ze za 4 hodiny prace o svatku nerovna se fakt 4h dovolene (kdyz nezapocitavam priplatek za oncall). Oncally by mely byt taky limitovane. Treba tento mesic mam uz 3ti business continuity management oncall. V globalni firme se porad neco deje:-/ Nemusime chodit daleko na vychod.
3min samozrejme ma vykrytie a je to iba pocas dna - ide o rychlu reakciu "toto je zle" a vyhodenie repliky. Pocita sa s tym, ze pred zaciatkom pohotovosti sa clovek pripoji na VPN, do shellu nahodi posledne docasne credentials, naloguje sa do SSO a otvori si co treba.

Platena dovolenka - to sa oplati za pohotovost. Nestretol som sa s tym, ze by niekto dal 2h platenej dovolenky za 1h prace pocas sviatku. To sa zle vyjednava a obhajuje, lebo "nesedia hodiny". Naproti tomu 8h dovolenky za 12h pohotovosti uz sa da vyjednat ked druhu stranu presvedcite, ze ma vlastne 4h vasej pohotovosti zadarmo a na tych 8h nemusia riesit vikendove priplatky. Samozrejme praca sa plati este nad to.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: hmmmw 10. 05. 2022, 07:52:25
Na reakcni cas 3 minuty uz musi byt technologicke vykryti a preskoceni na zalohu pripadne mit na manualni zasah dispecink (to je klasicka prace na smeny a ne pracovni pohotovost, xakru!).  Za 3 minuty  se sotva vzbudim abych to tipnul ci mi sotva nabootuje notas a pripojim se pres kyho slaka VPNku zakaznika. Muzu maximalne acknout alarm pokud je toto response. To fakt nemaji ani hasici.

Placena dovolena v cene odmeny je fajn. Bohuzel to jeste musi pochopit cesti zamestnavatele ze za 4 hodiny prace o svatku nerovna se fakt 4h dovolene (kdyz nezapocitavam priplatek za oncall). Oncally by mely byt taky limitovane. Treba tento mesic mam uz 3ti business continuity management oncall. V globalni firme se porad neco deje:-/ Nemusime chodit daleko na vychod.
3min samozrejme ma vykrytie a je to iba pocas dna - ide o rychlu reakciu "toto je zle" a vyhodenie repliky. Pocita sa s tym, ze pred zaciatkom pohotovosti sa clovek pripoji na VPN, do shellu nahodi posledne docasne credentials, naloguje sa do SSO a otvori si co treba.

Platena dovolenka - to sa oplati za pohotovost. Nestretol som sa s tym, ze by niekto dal 2h platenej dovolenky za 1h prace pocas sviatku. To sa zle vyjednava a obhajuje, lebo "nesedia hodiny". Naproti tomu 8h dovolenky za 12h pohotovosti uz sa da vyjednat ked druhu stranu presvedcite, ze ma vlastne 4h vasej pohotovosti zadarmo a na tych 8h nemusia riesit vikendove priplatky. Samozrejme praca sa plati este nad to.

To co popisuješ je nějaká pitomost. Pracovní pohotovost je definována v zákoně. Je to prostě požadavek být připraven začít pracovat, s tím, že zaměstnanec musí být sehnatelný (jinak by to ztrácelo smysl). Za to držení pohotovosti náleží minimální odměna ve výši 10 % průměrné mzdy, může být vyšší. V případě povolání k výkonu práce je pak odměnou klasický přesčas. Odtud možná ty kecy o dovolence, ale to by zas bylo 1:1 a ne nějakých 12h za 8h dovolené...

Reakční doba tři minuty je blbost, protože nutnost mít připojenou VPN a připravený shell stejně nic nemění na tom, že si nemůžeš ani zajít na záchod nebo dát sprchu. A jak bylo zmíněno dříve, pohotovost nelze držet v práci, protože pak to není pohotovost, ale práce. Což mi ten připravený shell dost připomíná.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: xyz 10. 05. 2022, 09:59:14
Ano, 60% lidí balí někde v Agrofertu kuřata do vaničky na směny, a ano, i takovej systémák s on-cally se pak má zlatě, jde prostě vždycky o to, s kým se člověk poměřuje, a co nabízí, že jo.


Firma Vodnaska drubez ma cca 2000 zamestnancu (https://rejstrik-firem.kurzy.cz/25396480/vodnanska-drubez-as/statisticky-urad/)  Pokud vezmeme 5 milionu pracujicich lidi, tak to neni 60% ale 0.04%

Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Exceptions 10. 05. 2022, 10:58:29
3min samozrejme ma vykrytie a je to iba pocas dna - ide o rychlu reakciu "toto je zle" a vyhodenie repliky. Pocita sa s tym, ze pred zaciatkom pohotovosti sa clovek pripoji na VPN, do shellu nahodi posledne docasne credentials, naloguje sa do SSO a otvori si co treba.

Platena dovolenka - to sa oplati za pohotovost. Nestretol som sa s tym, ze by niekto dal 2h platenej dovolenky za 1h prace pocas sviatku. To sa zle vyjednava a obhajuje, lebo "nesedia hodiny". Naproti tomu 8h dovolenky za 12h pohotovosti uz sa da vyjednat ked druhu stranu presvedcite, ze ma vlastne 4h vasej pohotovosti zadarmo a na tych 8h nemusia riesit vikendove priplatky. Samozrejme praca sa plati este nad to.

To co popisuješ je nějaká pitomost. Pracovní pohotovost je definována v zákoně. Je to prostě požadavek být připraven začít pracovat, s tím, že zaměstnanec musí být sehnatelný (jinak by to ztrácelo smysl). Za to držení pohotovosti náleží minimální odměna ve výši 10 % průměrné mzdy, může být vyšší. V případě povolání k výkonu práce je pak odměnou klasický přesčas. Odtud možná ty kecy o dovolence, ale to by zas bylo 1:1 a ne nějakých 12h za 8h dovolené...

Reakční doba tři minuty je blbost, protože nutnost mít připojenou VPN a připravený shell stejně nic nemění na tom, že si nemůžeš ani zajít na záchod nebo dát sprchu. A jak bylo zmíněno dříve, pohotovost nelze držet v práci, protože pak to není pohotovost, ale práce. Což mi ten připravený shell dost připomíná.

Ano, dělat pohotovost tak, že jsem přihlášený a připravený zasáhnout není pohotovost, ale směna, takovýhle SLA mají lidi na nonstop podpoře. Držení pohotovosti znamená, že jsem k sehnání. Já řeším v SLA jen to, že člověk, který má pohotovost do určité doby zareaguje na požadavek, tj. že napíše třeba něco ve stylu "ok, jdu se na to podívat". V drtivý většině konktraktů mám limit 60 minut na první reakci, čas na vyřešení problémů je pak domluven individuálně, zpravidla všem stačí, že se na to někdo s dostatečnou kvalifikací kouká a buď problém vyřeší, obejde, předá ná vývoj, předá instrukce k fyzickému zásahu, aby se to hned v pracovní den mohlo vyřešit.

Dělám tohle externě jako službu pro klienty, jinde ten režim může být rozdílný, mluvím jen ze své zkušenosti.
Název: Re:Práce IT Admina
Přispěvatel: Gregor Fefor 10. 05. 2022, 13:04:59
Ano, dělat pohotovost tak, že jsem přihlášený a připravený zasáhnout není pohotovost, ale směna, takovýhle SLA mají lidi na nonstop podpoře.
3 minúty sú hovadina aj pri normálnej onsite pracovnej zmene, ak sa jedná o IT a nie dispečing výroby jedov a výbušnín či jadrovú elektráreň.

Veľká americká korporácia, pre ktorú už roky robím, má pri outsourcingu "time-to-own" (t.j. kedy je incident priradený na zodpovedného agenta, ani nie že sa na tom začne robiť) 15 minút pre úplne najvyššiu prioritu, čo je hoc aj že celé datacentrum nedostupné alebo zákazníkovi odišla centrálna SAPová inštancia. A to na tej zmene nesedí jeden človek.