Práce IT Admina

Práce IT Admina
« kdy: 30. 03. 2022, 00:43:07 »
Zdravím, zajímalo by mě, co dělá celý den v práci IT Administrátor, Správce systémů a dalších x podobných profesí?

Já teda nepracuji jako IT Admin, ale nenudí se ti lidé? Když bych si vzal, že mě vezmou do práce jako Admina, seznámím se se sítí, s kolegy apod. Co bych dělal celé dny?

Přijde někdo novej do práce, tak bude potřeba udělat účet, popřípadě dokonce koupit pc a nastavit. Někomu nebude fungovat internet. Bude potřeba rozšířit síť, takže vybrat vyhovující router, switch, ap... Nebude fungovat router, server..
Podle tohodle mi ale nepřijde, že by měl admin práci na celý den, nebo se pletu?


Re:Práce IT Admina
« Odpověď #1 kdy: 30. 03. 2022, 06:46:56 »
Když všude všechno funguje, tak nedělá nic :)  Horší to je, když někde něco nefunguje, což je častější. Obvykle ale řeší běžné problémy userů v síti (ten se nemůže někam dostat, ten zapomněl heslo, tomu cosi nejde otevřít, někdo nemůže tisknout atd.). Ale je to pochopitelně individuální dle toho, kde takový admin působí. Něco jiného v menší firmě a něco jiného ve Škoda Auto.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #2 kdy: 30. 03. 2022, 07:37:05 »
vyřizování požadavků na různé drobné změny, ověřování a zavíráni automatických incidentů z monitoringů, aktualizace/instalace, úprava provozu, deploymentu, monitoringu. Prakticky lidi co mám kolem sebe tak se nezastaví a mají přetlak práce. Takhle to vypadá ve velkých společnostech s tisíci servery. Správa cloudu je pak trochu jiná, stejně tak IT podpora.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #3 kdy: 30. 03. 2022, 08:32:52 »
Admin sedí celý den v klimatizovaný servrovně a na počítači v koutě hraje dooma.

Sledování sítě, řešení problémů, ticketů za něj pak dělaj indi.
Gréta je nejlepší.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #4 kdy: 30. 03. 2022, 08:55:47 »
Ja ti napisu, co bezny admin dela.

Odrazi pozadavky na to, aby byl dostupny 24/7, aby delal vetsinu praci po pracovni dobe vsech ostatnich (cti v noci), pokud mozno kazdy den.


hmmmw

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #5 kdy: 30. 03. 2022, 09:03:23 »
Přesně tak. Celé oddělení adminů, sysadminů a DBA tu chodíme, posedíme, shrábneme prémie a jdeme domů. Proto firmy ty adminy chcou, aby nic nedělali a mohli brát prachy.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #6 kdy: 30. 03. 2022, 09:38:40 »
Přesně tak. Celé oddělení adminů, sysadminů a DBA tu chodíme, posedíme, shrábneme prémie a jdeme domů. Proto firmy ty adminy chcou, aby nic nedělali a mohli brát prachy.
Cele ne. Dva Japonci - Onoseto a Samoseto - vsechno oddrou.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #7 kdy: 30. 03. 2022, 11:39:20 »
Jednou není do čeho píchnou, protože vše funguje, je opatchováno a nikdo nic nechce, podruhý zase nevíš kam dřív skočit, protože vedení si na poslední chvíli vymyslelo nějakou hovadinu. Nutí tě vybrat si dovolenou, ale záskok za tebe není, protože budget je jen na managery.

Hlavně mě už nikdo nedostane do kanclu, protože tam furt někdo s něčím otravuje, takže člověk nemá čas ani na tickety, ale svůj ticket si nezaloží.

Medo77

  • ****
  • 288
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Práce IT Admina
« Odpověď #8 kdy: 30. 03. 2022, 14:27:54 »
:-) tesi ma, ze kolegovia z branze su vtipalkovia ..

Nuz, kto chce, si robotu najde.

Ak mas napr. kumulovanu funkciu Admin pre vsetko, tak sa vrtas v routeroch, zalohujes, dumas nad security policy, a snazis sa drzat krok s protistranou (hackeri, malware, ..) ...

Ked mas normalne sefstvo, tak ti kupia aj hracky ... (servere a spol, nehovorim nutne o obnove techniky, preste na testy ci vyhladovo k zakaznikom na nasadenie v ramci nejakeho biznisu).

Potom mozno aj tak chytis malware, postavis to cele na nohy, a dumas, co bolo zle (alebo slabe miesto), a snazis sa to zabezpecit ..  to cele pri rozumnom badgete, aby si mal na vyplatu a  zaroven pri prihliadnuti na fakt, ze zakaznici su citlivy na cenu, a pistia pre kazde euro ... (a to nemusis byt zrovna lama, proste je infra taka aka je, bolo to slabe miesto).

Ked ta to bavi, tak sa vrtas napr.  SQL profileri a dodrbavas programatorov, ze su prasata a nech pisu ako ludia :-)
(samozrejme to cele vypadne ako nutnost pri odbremenovani infry, lebo dlhe casy spracovania, vysoke IOPSy, ...)

A to si rad, ked sa bavis len so servermi a nie aj s end-usermi, lebo to uz je potom na palicu ..


Re:Práce IT Admina
« Odpověď #10 kdy: 30. 03. 2022, 15:14:14 »
Kamarád, který tuhle práci dělal, mi říkal, že si jí vybral právě proto, aby nemusel (moc) makat.

Strašně záleží firma od firmy. Ono IT oddělení je vůbec takové zvláštní, to dobré od toho špatného se (na rozdíl třeba od obchodního oddělení) pozná tak, že většinu dne tam lidi nic nedělají, protože v tom zbytku se starají o to, aby vše fungovalo. Naopak v tom špatném neustále hasí nějaký průšvih. Výše zmíněný kamarád si spoustu činností zautomatizova, že vše fungovalo téměř bez jeho zásahu a tak skutečně většinu dne nic nedělal.

Sám jsem v IT oddělení pracoval, byť jsem měl na starosti velmi úzký segment dané práce, měl jsem na starosti pokladny na prodejnách. Intenzivní práce byla jen první hodinu ráno, kdy jsem z logů zjišťoval, zda na jednotlivých prodejnách došlo k noční aktualizaci pokladem a stažení dat a když ne, úkoloval jsem vzdálený server, aby se o spojení pokusil znovu. Zbylých 7 hodin jsem většinou čekal, jestli se někdo z prodejen neozve, že jim něco nefunguje, abych to vyřešil (ať už vzdáleným připojením, radou, osobní návštěvou nebo posláním smluvní firmy na místo). Pak nárazovky, jak otevírání nových prodejen, objednávání nového HW a jeho instalace na místě. Kolega řešil v podstatě to samé, ale pro centrálu, kdy studoval logy z AS/400 a staral se o jeho aktualizace + aktualizace Win na jednotlivých stanicích. Suma sumárum jsme tam byli ve třech a málokdy jsme pracovali víc, než 3 hodiny denně (kolega pro centrálu víc, než my).

Byl jsem ale i v pobočce zahraniční firmy se 100 zaměstnanci, kde měli pocit, že živit IT Admina na plný úvazek se nevyplatí (krom toho ani moc neplatili) a tak se tam "na vedlejšák" o IT starali 2 lidi vedle své běžné kancelářské práce a dle toho to vypadalo. Na vše se čekalo, než pomůžou ze zahraniční centrály, takže tam často lidi půl dne seděli a čekali, než se k tomu v Německu dostanou. Místní "taky IŤáci" tak maximálně stěhovali počítače a vydávali nové myši a klávesnice :), což jsem 2 týdny dělal s nima na brigádu s příslibem stálého místa, než se rozhodli, že jsem pro ně moc drahý :D.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #11 kdy: 30. 03. 2022, 17:08:22 »
Adminuji bez mála 30 let.
Od časů PC XT a Novell NetWare.
Nevzpomínám si, že bych se byl kdy nudil.

Nejedu to pravda full time, mám k tomu spoustu dalších aktivit.
Co se adminování týče, vhodně zvolit HW/SW (když vás k tomu pustí), rozběhat, sladit i s ohledem na zabezpečení, automatizovat, monitorovat, vidět a řešit anomálie a když už je čas, tak testovat potenciálně užitečné technologie.

Pokud by se při adminování snad někdo nudil, je spousta možností, jak získaný čas vhodně využít.
Např. radit na fórech, testovat a reportovat chyby v devel verzích, zapojit se víc do některého Open Source projektu, nebo se přidat k dobrovolnickým skupinám, např. CeskoDigital.cz, HlidacStatu.cz, ...

 

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #12 kdy: 30. 03. 2022, 17:21:20 »
IT máš primárně dva směry, support a R/D (vývoj). Support má většinou 3 stupně (first level atd.), a ten 3 level je správce systémů. Ten admin co myslíš ty, to je taková spíše děvka pro všechno, v komerční sféře tito lidé už moc nejsou (zaniká to), ale ve státní správě je takových adminů stále spousta (správce ve škole, nemocnici apod.).

Primárně operations je o tom být dostupný (pohotovosti apod.), často někdo na úrovni hasiče co řeší problémy co přijdou. Co se týká nudy, to bych řekl, že je stav mysli víc než by to souviselo s profesí.

Taková ta podpora uživatelů, "end user support" tam se člověk nenudí a poměrně je to zábavná činnost, jen mizerně placená.

Podle mě je do jisté míry lepší kariéra vývoje, je v tom víc peněz, a člověku nikdo nevolá v 1 hodinu ráno, člověk je víc pánem svého času.

Support je dnes tendence outsourcovat to. Jde o to, co člověk očekává za finanční ohodnocení, pokud 100k+ tak v supportu se na to člověk dostaně těžko, ale i tam jsou takové pozice. Uživatelská podpora je třeba 30k v menších firmách a 40-60k v těch větších s menším adminováním (třeba AD).

Dneska každý druhý tak trošku dělá do IT, včetně lidí co nacvakávají konektory na optiku, ale kolikrát je to jak srovnávat sestřičku co píchá injekci a neurochirurga. Všechno má svoje.

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #13 kdy: 30. 03. 2022, 18:20:48 »
IT máš primárně dva směry...kolikrát je to jak srovnávat sestřičku co píchá injekci a neurochirurga.

Přesně, je to jako srovnávat   penetračního testera co zkouší díry a prostitutky

Re:Práce IT Admina
« Odpověď #14 kdy: 31. 03. 2022, 08:50:09 »
Primárně operations je o tom být dostupný (pohotovosti apod.), často někdo na úrovni hasiče co řeší problémy co přijdou. Co se týká nudy, to bych řekl, že je stav mysli víc než by to souviselo s profesí.

A s timto zcela souhlasim. Kdybych mohl v minulosti znovu volit, delat v operations bych jiz nesel. Sel bych do vyvoje nebo jine oblasti, kde si jentak nekdo nedovoli zavolat v 1 rano, ocekavat, ze clovek bude po pracovni dobe k dosazeni  pro pripad haseni problemu apod.

A kazdemu kdo se zepta, doporucim to same: nechod delat administratora. Skoro vsichni cekaji, ze budes v pohotovosti 24/7 a zadarmo. Bez delat treba vyvojare, kdyz te budou stvat, tak se snaze zvednes a vezmou te jinde.