VoIP správně?

vvv

Re:VOIP správně?
« Odpověď #15 kdy: 29. 07. 2014, 21:39:23 »
Jeste tu chybi http://voip.mikrotech.cz/. Maji hodne sikovnou virtualni ustrednu (http://vum.mikrotech.cz/ustredna/), kde se da nastavit i kompletni call centrum, imho vice moznosti nez treba u Odorik. Uz je delsi dobu nepouzivam (zrusil jsem vsechny VoIP), ale urcite doporucuji se na to minimalne podivat (vedle Odoriku)


alfi

  • ****
  • 324
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:VOIP správně?
« Odpověď #16 kdy: 29. 07. 2014, 22:52:07 »
Šlo by o převedení v současnosti předražených firemních linek od O2. Paušál se nám většinou opravdu vyplatí, přeci jenom když se podívám na ceny např. u Faynu tak by jsme ten jejich neomezený tarif využili naplno.
tím lépe :-)

Co se standardů týče, všude se počítá s výměnnou klasických telefonů za VOIP HW telefony, až na jedno místo kde bych rád měl jenom PC se softwarem (např. s Linphone). Otázka je, zda ty HW telefony umí zvonit dva najednou (sdílí stejné číslo) a jestli jde z jednoho telefonu volat z více linek (to je spíš o tom konkrétním modelu, ne?). A jak je to pak s výměnnou telefonu, abych nebyl odkázaný jenom na jediný model co podporuje pouze protokol poskytovatele...
pak doporučuju zůstat u SIPu a poskytovatelů tady zmíněných. při použití některé větší značky (Well/Yealink, Gigaset, Cisco, Grandstream, Panasonic.. ) by pak neměl být problém přejít jinam (ale další platba za portaci) nebo současně používat více různých. jen pozor na dotované přístroje, ty můžou být zaheslované jen pro konkrétního operátora. ale nemusí.

zvonění více telefonů na jednom čísle záleží na službách ústředny, já znám jen odorik a TM, oba to umí, 802 jen pomocí přesměrování "když volaný nezvedá" (oba telefony zvoní postupně).

volání z více linek závisí opravdu na použitém HW, většina telefonů to ale zvládá, snad s vyjímkou úplně nejlevnějších verzí. počet linek = SIP účtů je typicky součástí popisu. co ale ne všude funguje ok je současné přihlášení více telefonů na stejné číslo = SIP účet. někde potom zvoní telefony všechny (odorik), někde pouze naposledy přihlášený, což se v čase po cca 1-5 minutách mění (TM, 802 a nejspíš i další, tohle je spíše obvyklé chování a stejně se chová třeba i mobilní síť). např. u odoriku to ale jde obejít taky použitím více SIP účtů na více telefonech, které potom jen sdílí veřejné číslo pro příchozí i odchozí hovory.

pokud máte všechny 3 čísla v dosahu jedné/dvou místností, můžu doporučit třeba bezdrátový Gigaset = až 6 SIP účtů, až 6 sluchátek, přímo na telefonu se nastavuje, které sluchátko používá který účet nebo i více (tady není potřeba podpora ústředny). zároveň se umí připojit i k analogové lince, např. než doběhnou ty portace. asi jedinou nevýhodou je možnost max 2 současných SIP hovorů u "SOHO" verzí C610/C530 apod., více hovorů potom zvládne až třeba N510 IP PRO.

Celé to pojede přes optiku, takže tam by snad neměl být problém. Kolik si ukrojí přibližně jedna linka?
to záleží na použitém kodeku, úsporný G729 se vejde cca do 64 kbit/s v každém směru, ostatní jako PCMA/PCMU/G722 potom spíše do 96 kbit/s. vše se přenáší přes UDP velmi malými pakety, tedy je tam kolem 40% jen režie IP protokolu. i na optice ale doporučuju zkontrolovat nastavení QoS - když by ji někdo 100% zatížil něčím jiným, hovory začnou koktat.
každopádně bych doporučil vyhlédnutého operátora nejdříve vyzkoušet - pořídit jeden telefon (možná někdo i půjčí?), pořídit nové číslo, zapojit, nastavit, chvíli přes to volat. věcí, co se může v IP světě pokazit, je bohužel celkem dost (SIP ALG, NAT, podivné chování některých routerů či firewallů, viz třeba http://www.telefonujeme.cz/viewtopic.php?t=8567). a pak teprve objednávat portaci :-) a klidně jich vyzkoušejte víc, proklikejte administrační rozhraní, co vše to umí, pročtěte diskuzní fóra, jak se baví se zákazníky...

Jde mi hlavně o zkušenosti s jednotlivými operátory. Fayn vypadá dobře, ale ta cena je opravdu neuvěřitelně nízká. Hlavně se bojím nízké kvality hovorů. Odorik.cz zní taky zajímavě, musím teda říct že mají neuvěřitelně špatné stránky. A o RIO jsem slyšel zatím jenom to nejhorší...

cena je to dneska naprosto obvyklá, to jen velká trojka má ceny pořád neuvěřitelně vysoké :-( u žádného poskytovatele bych se nebál "kvality hovoru" = tu stejně z největší části ovlivní vámi použitý HW, kodek a vaše přípojka do internetu. u menších operátorů je to spíše o spolehlivosti, případných výpadcích a následné podpoře, ale to už tu popsané je :-)

ještě taky zvažte, jestli by se vám nehodilo i propojení s vašimi mobilními telefony - část VoIP operátorů dneska provozuje i mobilního virtuála a, kromě lepší ceny ve vlastní sítí, můžou být taky zajímavé některé funkce vzájemného propojení, jako např. volat z mobilu s identifikací pevné linky či naopak :-)

j

Re:VOIP správně?
« Odpověď #17 kdy: 30. 07. 2014, 10:26:26 »
Šlo by o převedení v současnosti předražených firemních linek od O2. Paušál se nám většinou opravdu vyplatí, přeci jenom když se podívám na ceny např. u Faynu tak by jsme ten jejich neomezený tarif využili naplno.

Nevim co je predrazeny, ale i telecum umi neomezenej tarif za +- 300 pripadne klasicky volani za +- ,5Kc/min. Jinak pokud je to jedina lokalita, kde je aspon 20+ telefonu, tak mozna zapremejslej na tema pobockova ustredna. Je pak totiz uplne jedno jak a pres co volas ven, interne muzes pouzivat uplne v klidu prehistoricky analogy.

Co se tyce SW ... zkusel sem parkrat primou komunikaci SW vs "HW" foun. Ve 100% pripadu jsem narazil na to, ze sice telefon vyzvanel, ale to bylo tak vse (obousmerne), protoze sw vs foun jaksi nedisponovaly alespon jednim kodekem na kterym by panovala shoda.

Petr Nesvacil

Re:VoIP správně?
« Odpověď #18 kdy: 26. 07. 2017, 18:00:56 »
Nám se VoIP ve firmě opravdu osvědčilo, především díky nízké ceně. Dřív jsme fungovali bez toho a dnes už si to neumíme představit, jsme u www.casablanca.cz

SB

Re:VoIP správně?
« Odpověď #19 kdy: 27. 07. 2017, 12:37:06 »
Mám zkušenost pouze s Odorikem, ale nenapadá mě nic, co bych jim vytknul. Působí na mě ne jako velcí operátoři typu "vymrdáme s vámi, co to pude", ale spíše "chceme to dělat pořádně a baví nás to". Jak již psali jiní: Mají skvělé ceny (jedni z nejlevnějších), účtování 1+1, je možné za pár korun dokupovat telefonní čísla, vše jde vidět přes webové rozhraní, administrace má mnoho možností (některé vlastnosti ústředen). Umožňují jednoduché placení. Podpora docela rychle a odborně reaguje. Pokud vím, pokud to jde, vyjednávají pro volání spojení zařízení neplacené napřímo (narozdíl od známých velkých pacholků). Na webu mají 3 pr-dele návodů na zprovoznění různých přístrojů, přitom vám žádný nenutí. Web je jednoduchý bez přeplácaných sraček...

K těm telefonům: Dle mě nemá moc smysl vyměňovat analogové telefony, mnohem jednodušší je koupit vhodnou VOIPovou bránu (či ústřednu) - vyjde to levněji, nemusíte předělávat kabeláž, administrace je na jednom místě, míň to žere elektriky.

K přenosu čísla: Pokud vím, ona kurevská cena za přenos je dána zákonem a operátoři ji nemají možnost snížit.


Ge Bu

Re:VoIP správně?
« Odpověď #20 kdy: 27. 07. 2017, 13:15:12 »
VoIP u českých operátorů používám minimálně 11 let, kdy jsem si založil účet u 802. Před 8 lety jsem přešel na Odorik a 802 postupně opouštím z důvodu ceny a poskytovaných služeb. Jediná výhoda 802 je dobrá cena na Ukrajinu.
Ale i tak používám 802 přes účet u Odoriku.
Aktuálně stojí přenesení čísla k Odoriku 900 Kč: http://www.odorik.cz/w/cenik_doplnkovych_sluzeb a ještě jsem se k přenesení nedokopal (mám u 802 původní pevné číslo od Telekomu, které odpovídá místu bydliště v řadě s okolními linkami).

Dan

Re:VoIP správně?
« Odpověď #21 kdy: 27. 07. 2017, 13:45:08 »
S odpovedi na dotaz po kvalite to neni tak jednoduchy. V praxi se totiz ukazuje, ze nejcastejsi problem s kvalitou vznika v IP konektivite zakaznika. Aby hovor vubec mel sanci kvalitni, musis mit k dispozici predevsim kvalitni spojeni od sebe k vybranemu VoIP operatorovi.

Takze do hry vstupuje to jake mas pripojeni - ztratovost paketu musi byt zcela miziva, jitter nesmi prilis kolisat, zpozdeni musi byt male (podle normy pro hovor v bezne kvalite maximalne 100ms jednosmerne end-to-end - tedy od tveho sluchatka ke sluchatku volaneho; v praxi se norma casto prekracuje, ale od 200ms uz je usima poznat). A tyhle parametry musi tve pripojeni konstantne - ted ne, ze nekdo ve firme na PC otevre nejakou velkou a reklamama preplacanou WWW stranku, a nez se to vsechno postahuje, tak pres priucpanou linku misto slusneho hovoru uslysis nekolik desitek sekund houby. To tedy znamena funkcni QoS (oboustranne - ty i ISP), nebo kapacitu linky velkoryse dimenzovanou (a nebo dedikovanou jen pro telefonovani). Zasadnim parametrem take je, zda jsi nebo nejsi za prekladem, a pokud ano, tak jakeho je preklad typu.

Pokud jsi pripojen pomoci WiFi, tak se da rovnou rict, ze v hovor v kvalite nerozpoznatelne od pevne linky doufat v podstate nelze - a je uplne jedno jakeho VoIP operatora vyberes.

A samozrejme nestaci aby slusne parametry mela pouze last-mile, tedy spojeni ke tvemu poskytovateli pripojenil. Slusne spojeni musis mit az ke zvolenemu VoIP operatorovi. Takze do hry vstupuje infrastruktura tveho ISP a jeho propojeni dal smerem k VoIP operatorovi.

Muzem tady vsichni spolecne do nebe vychvalit nejakeho operatora, ale ty pres nej nikdy slusnej hovor neudelas, protoze zrovna tvuj ISP tim smerem nema spojeni kvalitni. Naopak, muze dopadnout uplne skvele s operatorem, na ktereho tu budeme vsichni svorne nadavat, protoze dotceny operator je v siti tveho ISP a tudiz tve pripojeni k nemu bude velmi dobre.

Vyber VoIP operatora, kdyz pozadovanym kriteriem je kvalita hovoru, je tak uzce spojeny s vyberem ISP.

Ja ale z dotazu odhaduju, ze silnejsim kriteriem nez kvalita bude cena. Takze vybrat VoIP operatora podle ceny, aie i v tomhle pripade je treba byt opatrny a pred definitivnim podepsanim smlouvy a prevadenim cisel si nejprve pripojit testovaci telefon a zjistit, jestli je kvalita hovoru alespon prijatelna (a pokdu jsi za prekladem, tak to, jestli je volani vubec mozne). Overovat samozrejme ne jednim testem, ale nekolika testy v ruznych casovych obdobich. ISP s prevazne komercni klientelou ma potencialne pretizenou sit v jine hodiny nez ISP u ktereho prevazuji domacnosti. Soucasti testu musi byt i odeslani a prijem faxu (pokud tedy vubec chcete faxy prijimat a odesilat). A nekdo komu volate, pouziva automat ovladany DTMF volbou (nektere banky, treba), tak rozhodne vyzkousejte i tohle. Neni automaticke, ze to bude fungovat.

Dal - co s tou "kompatibilitou". Zaprve, pokud chcete co nejlepsi kvalitu hovoru, pak je treba predejit prekodovavani hlasoveho kanalu, a to znamena, ze budete jako jediny kodek pouzivat G711a (ano, ma trochu vetsi naroky na pasmo - ale jestli pro ty tri telefony vonou kapacitu linky nemate, tak na kvalitni hovory zapomente). U G711a je jediny potencialni problem s kompatibilitou a to je velikost paketu jednoho hlasoveho paketu. Nastesti, je spis nepravdepodobne, ze by VoIP operator pouzil jinou nez 20ms - ale neuskodi si to zkontrolovat. Pokud VoIP operator pouzije jinou a bude to 10ms pak dobry, jen to na sve strane musite nastavit stejne. Pokud pouziva jiny cas (napriklad 30ms) pak zvazte jineho operatora.

Samotny SIP protokol je pomerne variantni, nastesti, pokud se omezite na obycejne hlasove volani bez dalsich specialnich doplnkovych sluzeb (MWI, T.38 faxy, CLIR, ...) tak je prostor pro nekompatibilitu pomerne maly. Akorat pokud jste za prekladem overte nejen, ze muzete volat a dovolaji se k vam "prave ted"; nechte telefon v klidu nejmene hodinu, radeji dve, idealne pres noc, a zkuste na nej "z venku" zavolat znovu.

Jsem si uplne jistej, ze tohle neni odpoved, ve kterou jsi doufal. Misto toho abych prines jednoduchou odpoved jsem naznacil nejen to, ze jednoducha odpoved neexistuje, ale navic tvrdim, ze ve skutecnosti je treba zodpovedet daleko vic otazek, nez o kterejch's mluvil. Instaloval jsem "firemni telefonni site" nekolika desitkam firem a ma zkustnosti s propojenim od nejruznejsich ceskych ISP k nejruznejsim ceskym VoIP operatorum (ma minstalace i v dalsich sedmi zemich, ale to zu je o necem jinem). Ver mi, ze jsem te setril a jen lehce naznacil, jake vsechny problemy se, kdyz budes mit jen trochu smulu, muzou objevit.

Takze predpokladam, ze se nakonec pro vyberu rozhodnes pro "standardni postup" - proste si nejakeho operatora nahodne vyberes, ono to nejak bude fungovat, a ty si zvyknes na to, co budes mit. A ja jsem si radama soupal prsty zbytecne ;-)

hugochavez

Re:VoIP správně?
« Odpověď #22 kdy: 27. 07. 2017, 23:02:53 »
S odpovedi na dotaz po kvalite to neni tak jednoduchy.........A ja jsem si radama soupal prsty zbytecne ;-)
Urcite jsi's prsty nesoupal zbytecne, tvuj text necte jen tazatel, takze i my ostatni jsme se dozvedeli par novych veci.
THX!

Dan

Re:VoIP správně?
« Odpověď #23 kdy: 28. 07. 2017, 08:16:35 »
V tom pripade jeste jedna dobre minena na zaver. Pokdu nebudete platit predem ("kredit") ale az nasledne na zaklade vyuctovani, pak prefeferujte operatora, u ktereho mate smluvne dany maximalni strop platby za nejake obdobi (typicky mesic) - bez ohledu na volane destinace (neni to tedy obvykly "pausal" - ten vetsinou zahrnuje jen volani do nekterych destinaci a za ostatni se normalne minutove plati). Zkratka - abyste meli zafixovanou castku, kterou faktura od operatora neprekroci - i kdyby to znamenalo, ze vam v pulce mesice cele telefonovani zablokuje. Za vhodny limit mam zhruba dvojnasobek bezne mesicni provolane castky.

Pripady, kdy vam nekdo naboura sit a zacne na vas ucet volat nejsou caste, ale ani zcela vzacne, a mesicni ucet pak se muze dostat i na nekolik set tisic korun (kdyz obvykla mesicni castka byla asi 40kKc). A neni na tom pak co reklamovat - ty hovory proste probehly a zaplatite je.

Pripoustim, ze nemam prehled, kdo (pokud vubec nekdo) z operatoru neco takoveho nabizi zakaznikum s jednotlivymi pripojenymi telefony - ja pripojuju jen cele vnitropodnikove ustredny (obycejne PC + Asterisk).

A jeste jedna prakticko - obchodni. Jste-li spokojeni a mate uz pripojeni dlouho ? Zkontrolujte u sveho operatora jake ma nove tarify a ceny u nich. Zejmena u vetsich operatoru se pri klesajicich cenach nezridka pouziva prosty trik - zavedou se nove tarify a novy, lacinejsi, cenik se pouzije jen u nich. Stare tarify zustavaji "zadraho", dokud si zakaznik sam nevsimne a nezacne se zajimat o zmenu tarifu. V nekterych pripadech tak "stary zakaznik" roky plati horsi cenu (nekdy az nasobky) nez by u stejneho operatora mit mohla.