VoIP správně?

Eh?

VoIP správně?
« kdy: 29. 07. 2014, 02:06:13 »
Zdravim,
hledám VOIP operátora pro 3 telefonní čísla. Rád bych, aby mi umožnil zaplatit si paušál (ne jenom kecy typu "U nás nic neplatíte, ale minuta stojí 2kč"), musí umět převést číslo pod sebe a kvalita hovoru musí být alespoň trochu na úrovni. Nevíte kdo tohle splňuje nejlíp? Najít nějaký aktuální informace a ne 2 roky starý věci se mi moc nepovedlo... Byly tu i články o "FOSS friendly" VOIP, ale jak na tom jsou s kvalitou a jak moc pomáhají FOSS (aka vyplatí se je kvůli tomu podporovat)?

Ještě by mě zajímalo jak je to s dodržováním VOIP standartů? Aby se mi nestalo že onen VOIP poskytovatel plouživá protokol co funguje třeba jenom na Win/OS X...

Díky moc
« Poslední změna: 04. 08. 2014, 11:35:45 od Petr Krčmář »


Jenda

Re:VOIP správně?
« Odpověď #1 kdy: 29. 07. 2014, 02:24:57 »
Paušál jako neomezený? To podle mě VoIP poskytovatelé moc nedělají.

technomaniak

Re:VOIP správně?
« Odpověď #2 kdy: 29. 07. 2014, 06:36:52 »
Já používám IPVOX a FAYN.

Z 98% vcelku bezproblémové.

IPVox časteji nefunguje oproti Faynu ( např. průměrně výpadek 1x 2-3 měsíce )
Na Fayn se velmi špatně volá na operátora( skoro jako horor s UPC ), ale oproti UPC když se dovoláš tak nejsou neschopní a co se domluví tak splní.

Ceny v poho. Platím přes předplatný kredit a umožnují i myslím faktury.

alfi

  • ****
  • 335
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:VOIP správně?
« Odpověď #3 kdy: 29. 07. 2014, 08:06:10 »
dotaz na "paušál" jsem asi nepochopil - u něj už záleží na ceně/provozu, liší se taky forma vyúčtování - někde na fakturu, jinde se strhává z předplaceného kreditu.. jinak paušál je jen forma průměrování provozu+útraty zákazníků, pár zákázníků a operátor na tom vydělá, většina "průměrných" zákazníků prodělá - ve srovnání s platbou jen za provolané minuty :)

VoIP standardem myslíte co? SIP, skype, jingle, IAX? každý je pro někoho standardem, ale pro každého se hodí něco jiného.. kromě proprietárního skypu, je dneska společně s veřejnými čísly asi nejčastější SIP. na druhou stranu je to sice "standard", ale se spoustou volitelných rozšíření. tedy kompatibilita konkrétního hw/sw s konkrétním poskytovatelem je vždycky ve hvězdách, dokud to pořádně nevyzkoušíte. a i to se může v čase (=s dalšími upgrady ústředny) změnit :-( pak nezbývá než vybrat si přímo z nabídky hw/sw toho konkrétního operátora, případná nefunkčnost něčeho jde potom lépe reklamovat.

používání protokolu jen na některém OS je spíš otázkou jeho otevřenosti a vývojářů :) většina rozšířených má podporu všude, vč. mobilních zařízení (iOS, android), nejvíc možností je zase pro ten SIP. důležité spíše je, jak a kde to chcete používat..?

pokud chcete přenést už existující čísla z veřejné telefonní sítě, připravte se na ne zrovna malý poplatek za samotný přenos pevného čísla (na rozdíl od těch mobilních) - hádám, že pod 1000 kč/číslo se nedostanete (kdyby ano, dejte vědět, kde :-) )

za předpokladů výše můžu doporučit třeba odorik.cz - volání po ČR max. za 0,59/min, v síti nebo na skype zdarma, žádné paušály, nějaké drobné jednorázové poplatky (kromě té drahé portace čísla), sdílený kredit pro více čísel současně, možnost kombinace i s mobilními SIM kartami. a pokud trváte na pravidelném paušálu, nastavte si trvalý příkaz v bance :) + ideálně bezdrátový hw telefon ala Gigaset = uživatel nepozná, že volá přes VoIP.

pokud fakt trváte na smlouvě+paušálu+portaci čísla a máte firmu či živnost, zkusit můžete taky T-Mobile. za cca 200 kč/měs budete mít sice portaci zdarma, ale v rámci paušálu pak už jen volání mezi vlastními čísly. vše ostatní potom za cca 4 kč/min, příp. pár balíčků volných minut. s paušálem taky pozor na zabezpečení - když vám někdo odhalí heslo, provolá z vašeho účtu klidně desetitisíce, když bude poskytovatel pomalý v blokování (taky výhoda předplacení = riskujete jen aktuální kredit)

na jakoukoliv variantu požitelného VoIP volání potřebujete kvalitní přípojku k internetu - nejlépe optika či drát (xDSL, ale i to někde pro VoIP zlobí), na wifi se těžko dělá QoS, pokud je plně vytížená nebo zarušená. na mobilní připojení 3G/LTE spíše zapomeňte, ještě možná, když se ten "mobilní" konec nehýbe a máte štěstí na nepřetížený vysílač.

jenda

Re:VOIP správně?
« Odpověď #4 kdy: 29. 07. 2014, 11:02:59 »
http://www.802.cz/telefon/
plus jeste nekde 2 dalsi, co jsem si loni vybral - ale volam tak malo,
ze jsem nemel motivaci to prostouchnout.
uz jsem spis premyslel o tom zridit si na prijem hovoru placenou linku ;)


alfi

  • ****
  • 335
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:VOIP správně?
« Odpověď #5 kdy: 29. 07. 2014, 14:59:45 »
802 už je trochu za zenitem, co to koupila RioMedia, tak to jde se službou spíš z kopce - napřed zavedení paušálů/minimální konzumace a potom nulový rozvoj, vč. zamrznutí ceníku někde v roce 2010-2011 (http://www.802.cz/aktuality/) - volání na mobily za 3,40/min u malých operátorů už fakt není IN :-)

Sten

Re:VOIP správně?
« Odpověď #6 kdy: 29. 07. 2014, 15:53:16 »
Fayn nabízí zajímavou službu zdarma, a to je SIP trunk na vaši ústřednu. Volání mezi vašimi čísly tak máte plně pod kontrolou a můžete používat i třeba video, přesměrování hovorů, paralelní vyzvánění ap., vše ostatní jde přes Fayn. Nastavení vlastní ústředny ale není zrovna hračka.

Eh?

Re:VOIP správně?
« Odpověď #7 kdy: 29. 07. 2014, 16:31:26 »
Díky moc.

Šlo by o převedení v současnosti předražených firemních linek od O2. Paušál se nám většinou opravdu vyplatí, přeci jenom když se podívám na ceny např. u Faynu tak by jsme ten jejich neomezený tarif využili naplno.

Co se standardů týče, všude se počítá s výměnnou klasických telefonů za VOIP HW telefony, až na jedno místo kde bych rád měl jenom PC se softwarem (např. s Linphone). Otázka je, zda ty HW telefony umí zvonit dva najednou (sdílí stejné číslo) a jestli jde z jednoho telefonu volat z více linek (to je spíš o tom konkrétním modelu, ne?). A jak je to pak s výměnnou telefonu, abych nebyl odkázaný jenom na jediný model co podporuje pouze protokol poskytovatele...

To výpalné za existující čísla je bohužel problém, ale nedá se nic dělat...

Celé to pojede přes optiku, takže tam by snad neměl být problém. Kolik si ukrojí přibližně jedna linka?

Jde mi hlavně o zkušenosti s jednotlivými operátory. Fayn vypadá dobře, ale ta cena je opravdu neuvěřitelně nízká. Hlavně se bojím nízké kvality hovorů. Odorik.cz zní taky zajímavě, musím teda říct že mají neuvěřitelně špatné stránky. A o RIO jsem slyšel zatím jenom to nejhorší...

Re:VOIP správně?
« Odpověď #8 kdy: 29. 07. 2014, 16:55:34 »
Odorik.cz mají šílené stránky, to je pravda  :D Ale obsah a funkčnost stránek je lepší než u běžných operátorů, kde člověk relevantní informaci težko hledá a všude nachází jen marketingovou mlhu. U Odoriku žádná marketingová bariára není, žádné mlžení ve specifikaci služeb nebo cen - na nic si nehrají. Je možný si to ověřit pohledem do jejich fóra.

Dočasně jsem přes Odorik volal pomocí SIP z počítače - tam se občas vyskytlo zkreslení zvuku nebo spojení vypadlo. Je pravda, že to bylo to přes wifi. Teď už od nich mám asi rok mobilní telefon (normální SIM, číslo jsem portoval) a jsem naprosto spokojený.

Pokud bych od nich chtěl VOIP pevnou linku, vyzkoušel bych si to předem. Pokud člověk neportuje čísla, může to zkusit s minimálními náklady. Je možné, že by zapůjčili na vyzkoušení i telefon. Nebo bych sehnal nějakou bazarovku - nejlépe něco z doporučených modelů, co maj na webu.

Eh?

Re:VOIP správně?
« Odpověď #9 kdy: 29. 07. 2014, 17:14:08 »
Není odorik.cz jeden z těch dvou "plně open-source" operátorů u nás?

Ještě by mě zajímala kvalita hovorů a jednání u Faynu, neví někdo?

MN

Re:VOIP správně?
« Odpověď #10 kdy: 29. 07. 2014, 19:08:24 »
Vlastni zkusenost - u Odorik.cz mame ostry provoz VoIP asi tri roky naprosto bezproblemove, v podstate o nicem nevim. Probehla portace cisel (odhadem 1300 Kc/ks, ale pokud je vice cisel je dobre jim napsat e-mail, je mozne ze by udelali nejakou kompletni portaci za mensi penize, nicmene i tak se cena portace vratila za 1-2 mesice oproti O2 bezne pevne lince). Standardy dodrzuji bezne, tzn. SIP nebo IAX, dle volby. Na emaily odpovida rozumny clovek, zadne callcentrum, je to mala firma, volat na podporu jsem nezkousel.

Pro portaci staci vyplnit formular, poslat jim to na danou adresu a oni uz se ozvou a domluvi termin portace. Technicky to probiha tak, ze jak se dostanou k formulari, tak nastavi linky, nastavi na nich odchozi identifikaci prenasenych cisel (takze je muzete pouzivat pro odchozi volani driv, nez probehne portace!!!) a v okamziku portace (určeno např. 30. 7. 2014 10:00) pouze prestane pro prichozi hovory zvonit telefon od O2 a zacne zvonit VoIP :)

Co je dulezite - urcite mit kvalitni internet a zarizeni po ceste (tzn. router, switche atd.) Dale z moji zkusenosti je dobre poridit si kvalitni zarizeni pro samotne VoIP, my mame Linksys/Cisco VoIP telefony, vse pripojene kabelem a beha to na jednicku. Pro srovnani, pokud chci volat pres VoIP napr. z iPhonu pres wifi pres specialni aplikaci, moc kvalitni to neni, preskakuje to, obcas to spadne, ale je mozne, ze nemam spravnou aplikaci, nicmene jako alternativa pro volani ze zahranici za smesne penize mi to staci :-) Samotny hovor neni prilis narocny, v nejlepsim (a datove nejnarocnejsim kodeku) si bere v kazdem smeru asi 100 kbit trafficu. Jsou samozrejme pote i uspornejsi kodeky.

Dale co je podle me dulezite - u Odorik.cz (a urcite i jinych, zde to mam overene) se da nastavit zaloha pri vypadku koncoveho zarizeni (tzn. pri vypadku internetu, znicenem telefonu atd). My to mame smerovane na bezne mobilni telefony, takze ani pri vypadku internetu se nestane zadny problem, jen se bude volat z nich za vetsi penize :) Zatim se to jeste nestalo (v kancelari je zalozni mobil s pausalem 10 Kc/mesic).

Stranky maji silene, obcas neaktualni nektere stranky v te jejich wiki, ale... jsem s nimi spokojeny a da se rict, ze o nich nevim. Jako bonus podporuji ruzne rozsirene moznosti (napr. umoznuji nastavit pro VoIP cislo odchozi identifikaci, tzv. CLIP, jineho cisla, takze se  muzete tvarit jako ze volate z vaseho mobilniho telefonu, kde muzete mit mnohem horsi cenu za minutu atd.). Bohuzel teda nepodporuji pausal, nicmene ty jejich ceny jsou tak nizke, ze alespon pro nas neni problem tam poslat penize na x mesicu dopredu a v pripade poklesu pod stanovenou hranici se pak sami ozvou (poslou email nebo sms, mozno nastavit vice upozorneni). A je mi sympaticke, ze nevedou zadne balicky, tarify atd. ale vsem davaji tu nejlepsi cenu, kterou muzou :)

hnusny pes

Re:VOIP správně?
« Odpověď #11 kdy: 29. 07. 2014, 19:11:07 »
Co se týče odoriku tak jak říkal předřečník. Stránky vypadají jako z let dávno minulých ale to je to co mi vyhovuje. Je to přehledné a jednoduché. Všechny informace pokupě.
Co se týče kvality hovoru tak nevidím problém - možná někdy když zakoktá připojení to neni uplně ono ale za těch pár halířů to ignoruju.
Brána zyxel (typ teď nevím) a jako další zařízení telefon D-Link 120 nebo co to je.
Oboje funguje vpohodě.


technomaniak

Re:VOIP správně?
« Odpověď #12 kdy: 29. 07. 2014, 20:37:13 »
Já jsem u Faynu od 10/2013 takže necelý rok - šel jsem tam hlavně kvůli virtuálnímu GSM operatorovi ( 1 kč/min přes GSM slušná cena), tím jsem dostal číslo i k VoIP.

HW telefon Siemens mi podporuje více provideru SIP ale jedu přes něj jenom přes IPVox. Fayn používám pouze přes smartphone přes wifi. Za necelý rok jsem udělal možná tak 50-100 telefonů jen v ČR a EU a spadlo mi to tak možná 1-3 krát. A to možná jenom kvůli signálu lokální wi-fi. Kvalita hovoru je podle mě normální. Nikdy se mi nestalo že by něco blbě mluvilo, nerozuměl jsem někomu,či někdo nerozuměl mě. Mě se to zdá stejné jako GSM.

Pozor : účtují po minutách(tvz. zaokrouhlují na minuty) tvz. 60+60  u GSM ale u VoIP to přesně nevím, ty částky za volání ma mobil 40 min za cca 25 kč mi to nestálo za to ověřit si to.

MN

Re:VOIP správně?
« Odpověď #13 kdy: 29. 07. 2014, 21:18:35 »
Jen pro zajimavost, ono se to nezda, ale to uctovani 60+60 udela oproti 1+1 docela slusny narust, podle http://www.lupa.cz/clanky/tarifikacni-perioda-ma-na-cenu-volani-vliv/ asi 31%.

Jinak jeste jsem zapomnel dodat - vice fyzickych telefonu na jednom uctu u odorik.cz neni problem (staci nastavit stejne prihlasovaci udaje, zvonit budou oba, hovor se spoji tam, kde se prijme driv). ruzne jine kombinace (napr. nejdriv zvoni jeden telefon, po x sekundach zacne zvonit taky napr. mobilni telefon atd.) se daji nastavit taky, podpora vam s tim urcite poradi :)

vice linek na jednom telefonu je pote opravdu zalezitost toho daneho voip pristroje :)

Re:VOIP správně?
« Odpověď #14 kdy: 29. 07. 2014, 21:19:05 »
Hoj,
Odorika mam doma do Trixboxu, na stolech Cisco IP telefony se SIP image a jinak pripadne i nejaky dalsi SIP cisla pro me jako zaloha. Zatim jsem nemel problemy a jsem navysost spokojenej.
Ty jejich stranky jsou tedy jak z minulyho tisicileti, ale me osobne se to tak libi, k cemu kurna vsude omalovanky ? Chci neco a to hned na jejich webu najdu, zadny proklikavani buhvi kam :)
J.Karliak.