dotaz na "paušál" jsem asi nepochopil - u něj už záleží na ceně/provozu, liší se taky forma vyúčtování - někde na fakturu, jinde se strhává z předplaceného kreditu.. jinak paušál je jen forma průměrování provozu+útraty zákazníků, pár zákázníků a operátor na tom vydělá, většina "průměrných" zákazníků prodělá - ve srovnání s platbou jen za provolané minuty
VoIP standardem myslíte co? SIP, skype, jingle, IAX? každý je pro někoho standardem, ale pro každého se hodí něco jiného.. kromě proprietárního skypu, je dneska společně s veřejnými čísly asi nejčastější SIP. na druhou stranu je to sice "standard", ale se spoustou volitelných rozšíření. tedy kompatibilita konkrétního hw/sw s konkrétním poskytovatelem je vždycky ve hvězdách, dokud to pořádně nevyzkoušíte. a i to se může v čase (=s dalšími upgrady ústředny) změnit :-( pak nezbývá než vybrat si přímo z nabídky hw/sw toho konkrétního operátora, případná nefunkčnost něčeho jde potom lépe reklamovat.
používání protokolu jen na některém OS je spíš otázkou jeho otevřenosti a vývojářů
většina rozšířených má podporu všude, vč. mobilních zařízení (iOS, android), nejvíc možností je zase pro ten SIP. důležité spíše je, jak a kde to chcete používat..?
pokud chcete přenést už existující čísla z veřejné telefonní sítě, připravte se na ne zrovna malý poplatek za samotný přenos pevného čísla (na rozdíl od těch mobilních) - hádám, že pod 1000 kč/číslo se nedostanete (kdyby ano, dejte vědět, kde :-) )
za předpokladů výše můžu doporučit třeba odorik.cz - volání po ČR max. za 0,59/min, v síti nebo na skype zdarma, žádné paušály, nějaké drobné jednorázové poplatky (kromě té drahé portace čísla), sdílený kredit pro více čísel současně, možnost kombinace i s mobilními SIM kartami. a pokud trváte na pravidelném paušálu, nastavte si trvalý příkaz v bance
+ ideálně bezdrátový hw telefon ala Gigaset = uživatel nepozná, že volá přes VoIP.
pokud fakt trváte na smlouvě+paušálu+portaci čísla a máte firmu či živnost, zkusit můžete taky T-Mobile. za cca 200 kč/měs budete mít sice portaci zdarma, ale v rámci paušálu pak už jen volání mezi vlastními čísly. vše ostatní potom za cca 4 kč/min, příp. pár balíčků volných minut. s paušálem taky pozor na zabezpečení - když vám někdo odhalí heslo, provolá z vašeho účtu klidně desetitisíce, když bude poskytovatel pomalý v blokování (taky výhoda předplacení = riskujete jen aktuální kredit)
na jakoukoliv variantu požitelného VoIP volání potřebujete kvalitní přípojku k internetu - nejlépe optika či drát (xDSL, ale i to někde pro VoIP zlobí), na wifi se těžko dělá QoS, pokud je plně vytížená nebo zarušená. na mobilní připojení 3G/LTE spíše zapomeňte, ještě možná, když se ten "mobilní" konec nehýbe a máte štěstí na nepřetížený vysílač.