S odpovedi na dotaz po kvalite to neni tak jednoduchy. V praxi se totiz ukazuje, ze nejcastejsi problem s kvalitou vznika v IP konektivite zakaznika. Aby hovor vubec mel sanci kvalitni, musis mit k dispozici predevsim kvalitni spojeni od sebe k vybranemu VoIP operatorovi.
Takze do hry vstupuje to jake mas pripojeni - ztratovost paketu musi byt zcela miziva, jitter nesmi prilis kolisat, zpozdeni musi byt male (podle normy pro hovor v bezne kvalite maximalne 100ms jednosmerne end-to-end - tedy od tveho sluchatka ke sluchatku volaneho; v praxi se norma casto prekracuje, ale od 200ms uz je usima poznat). A tyhle parametry musi tve pripojeni konstantne - ted ne, ze nekdo ve firme na PC otevre nejakou velkou a reklamama preplacanou WWW stranku, a nez se to vsechno postahuje, tak pres priucpanou linku misto slusneho hovoru uslysis nekolik desitek sekund houby. To tedy znamena funkcni QoS (oboustranne - ty i ISP), nebo kapacitu linky velkoryse dimenzovanou (a nebo dedikovanou jen pro telefonovani). Zasadnim parametrem take je, zda jsi nebo nejsi za prekladem, a pokud ano, tak jakeho je preklad typu.
Pokud jsi pripojen pomoci WiFi, tak se da rovnou rict, ze v hovor v kvalite nerozpoznatelne od pevne linky doufat v podstate nelze - a je uplne jedno jakeho VoIP operatora vyberes.
A samozrejme nestaci aby slusne parametry mela pouze last-mile, tedy spojeni ke tvemu poskytovateli pripojenil. Slusne spojeni musis mit az ke zvolenemu VoIP operatorovi. Takze do hry vstupuje infrastruktura tveho ISP a jeho propojeni dal smerem k VoIP operatorovi.
Muzem tady vsichni spolecne do nebe vychvalit nejakeho operatora, ale ty pres nej nikdy slusnej hovor neudelas, protoze zrovna tvuj ISP tim smerem nema spojeni kvalitni. Naopak, muze dopadnout uplne skvele s operatorem, na ktereho tu budeme vsichni svorne nadavat, protoze dotceny operator je v siti tveho ISP a tudiz tve pripojeni k nemu bude velmi dobre.
Vyber VoIP operatora, kdyz pozadovanym kriteriem je kvalita hovoru, je tak uzce spojeny s vyberem ISP.
Ja ale z dotazu odhaduju, ze silnejsim kriteriem nez kvalita bude cena. Takze vybrat VoIP operatora podle ceny, aie i v tomhle pripade je treba byt opatrny a pred definitivnim podepsanim smlouvy a prevadenim cisel si nejprve pripojit testovaci telefon a zjistit, jestli je kvalita hovoru alespon prijatelna (a pokdu jsi za prekladem, tak to, jestli je volani vubec mozne). Overovat samozrejme ne jednim testem, ale nekolika testy v ruznych casovych obdobich. ISP s prevazne komercni klientelou ma potencialne pretizenou sit v jine hodiny nez ISP u ktereho prevazuji domacnosti. Soucasti testu musi byt i odeslani a prijem faxu (pokud tedy vubec chcete faxy prijimat a odesilat). A nekdo komu volate, pouziva automat ovladany DTMF volbou (nektere banky, treba), tak rozhodne vyzkousejte i tohle. Neni automaticke, ze to bude fungovat.
Dal - co s tou "kompatibilitou". Zaprve, pokud chcete co nejlepsi kvalitu hovoru, pak je treba predejit prekodovavani hlasoveho kanalu, a to znamena, ze budete jako jediny kodek pouzivat G711a (ano, ma trochu vetsi naroky na pasmo - ale jestli pro ty tri telefony vonou kapacitu linky nemate, tak na kvalitni hovory zapomente). U G711a je jediny potencialni problem s kompatibilitou a to je velikost paketu jednoho hlasoveho paketu. Nastesti, je spis nepravdepodobne, ze by VoIP operator pouzil jinou nez 20ms - ale neuskodi si to zkontrolovat. Pokud VoIP operator pouzije jinou a bude to 10ms pak dobry, jen to na sve strane musite nastavit stejne. Pokud pouziva jiny cas (napriklad 30ms) pak zvazte jineho operatora.
Samotny SIP protokol je pomerne variantni, nastesti, pokud se omezite na obycejne hlasove volani bez dalsich specialnich doplnkovych sluzeb (MWI, T.38 faxy, CLIR, ...) tak je prostor pro nekompatibilitu pomerne maly. Akorat pokud jste za prekladem overte nejen, ze muzete volat a dovolaji se k vam "prave ted"; nechte telefon v klidu nejmene hodinu, radeji dve, idealne pres noc, a zkuste na nej "z venku" zavolat znovu.
Jsem si uplne jistej, ze tohle neni odpoved, ve kterou jsi doufal. Misto toho abych prines jednoduchou odpoved jsem naznacil nejen to, ze jednoducha odpoved neexistuje, ale navic tvrdim, ze ve skutecnosti je treba zodpovedet daleko vic otazek, nez o kterejch's mluvil. Instaloval jsem "firemni telefonni site" nekolika desitkam firem a ma zkustnosti s propojenim od nejruznejsich ceskych ISP k nejruznejsim ceskym VoIP operatorum (ma minstalace i v dalsich sedmi zemich, ale to zu je o necem jinem). Ver mi, ze jsem te setril a jen lehce naznacil, jake vsechny problemy se, kdyz budes mit jen trochu smulu, muzou objevit.
Takze predpokladam, ze se nakonec pro vyberu rozhodnes pro "standardni postup" - proste si nejakeho operatora nahodne vyberes, ono to nejak bude fungovat, a ty si zvyknes na to, co budes mit. A ja jsem si radama soupal prsty zbytecne ;-)