Tak to by byla teorie. Jak by podle Vás měl onen kariérní řád vypadat prakticky?
Úplně stejně jako všude jinde - učitel začíná po škole víceméně rutinní prací, postupně je mu dávaná větší volnost a když má výsledky, postupně se z něj stává metodik. Prvně pro město, pak pro okres, kraj, republiku.
Nejen že se učitelé musí kontinuálně vzdělávat, ale to vzdělávání by měli řídit učitelé, kteří měli ve výuce dobré výsledky. A metodické řízení samozřejmě musí být spojeno s podstatně lepší mzdou a prestiží.
Takže pouze obecné plky, což se dalo čekat. "Rutinní práce", "větší volnost", "kontinuálně vzdělávat" - to jsou pojmy jako z usnesení sjezdu KSČ. Vřele doporučuji zajít se podívat do nějaké průměrné školy a poptat se, co je trápí. Parchanti na školu úplně kašlou a mají učitele v lepším případě za divné, nezáživné tajtrdlíky, kteří pořád otravují jakýmisi nepochopitelnými bláboly, v čemž je rodiče zhusta podporují. Běda ale, když má jejich poklad pocit, že mu bylo ublíženo. Tuhle jeden zlobil a když dostal poznámku, tak si ji vyzmizíkoval - prý ji dostal neprávem; táta zaběhl do školy třídní byla nakonec ráda, že ji nevyhodili. Škola je bojiště, kde obstojí jen ti nejodolnější, ideály jdou stranou. Jde o to udržet si kázeň, jinak vás převálcují, a tuhle schopnost vám žádné formální vzdělání nedá, ani to kontinuální. No a kdybyste chtěl zažít skutečný adrenalin, navštivte nějaké učiliště nebo integrovanou školu. V případě zájmu mohu posloužit detaily. Jo - ještě byrokracie. Na co není papír, jako by nebylo. Čím víc kompjútrů, tím více papírů, ale to je asi všude.