Proč tolik matematiky?

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #360 kdy: 30. 06. 2014, 20:06:13 »
a porad se budou ucit seznam datumu a nazvu ruznejch hovadin v dejepise, cestine a literature a na nejakou pointu a pouceni z udalosti se bude dal sr... no....to. Hlavne ze se budou placat po ramenech za titul Ucitele Roku.
??

Popularitu získávají většinou učitelé, kteří přijdou právě s něčím novým, co to mechanické biflování rozbíjí. Karierní řád je o tom, aby kromě popularity měli šanci získat za svou snahu o inovaci i nějaký prachy a postavení.

Třeba k té matematice, momentálně dost diskutovaná metoda: http://www.h-mat.cz/


win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #361 kdy: 30. 06. 2014, 20:12:25 »
a porad se budou ucit seznam datumu a nazvu ruznejch hovadin v dejepise, cestine a literature

Takovouto zkušenost jsem si tedy z gymplu (a snad ani ze základky) neodnesl.
no vidis... a nekteri si pamatuji ze pravdepodobne - a celkem urcite 387 bylo neco duleziteho ve stredomori... wikipedia nasla utok galu na rim.

asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #362 kdy: 30. 06. 2014, 20:13:23 »
Pochopeni co nejvic lidi je jenom plus navic.
No... a pak jsme tam, kde jsme: chceš najmout lidi a nikdo použitelnej se nenajde. Ale hlavně, že školy mají svoji "prestiž" (čti: na našem lokálním písečku se Univerzita Horní Kulohryzy může plácat po zádech, jak je světová, protože vyházela víc lidí než univerzita Dolní Kulohryzy).
Jenomze to neni o vyhazeni, ale o pruchozich. Kdyz se na skolu prihlasi jenom debilove, tak muze byt vyhazeni 90% lidi malo a kdyz se prihlasi jenom geniove, tak muze byt libovolne nenulove cislo vyhozenych hodne.

hlavne hledanim novych zpusobu, jak ji ucit - a to je jednoznacne dobre.
Mel jsem cest doucovat absolventy "modernich" skol na strednich skolach (zadne ucnaky) - a vysledek byl spis k placi.
Jeden priklad za vsechny: Neco se pocitalo a vyslo tam neco jako 2+3. Dotycny bral do ruky kalkulacku a ja mu, jestli to nespocita i z hlavy. On asi tak minutu mlcel (kdyby alespon pouzil prsty) a pak nahlas prohlasil vysledek "trinact!". Hlava mi to nebrala, tak jsem se zeptal, jak k tomu prisel - a on byl chvili ticho a pak ze "sedm!". Clovek nevi, co si o tom myslet...

Jasne, ze existuji kalkulacky - ale kdo je pouziva pri kazdem kontaktu s cisly? Co pak cloveku naucenemu "modernimi metodami" rekne zvednuti platu o 2000 a pak o 3000 korun? A co normalni zivot a spocteni, kolik penez zostava?

U stredoskolaku jsou tohle problemy, i kdyz je mozne, ze bez problemu na teto urovni by nevyhledavali nekoho, kdo by jim s tim pomohl.

Karierni rad neni zadna pi*ovina, to je alfa a omega zkvalitneni skolstvi.

A mimo tech zminenych veci tam treba zaznelo, ze ucitele maji hlavne problem decka motivovat, protoze je uci veci, ktery jim prijdou odtrzeny od reality. Coz je taky dobrej postreh.
Decka vidi veci odtrzeny od reality, i kdyz se ty veci bezne pouzivaji.
To narazim na ZS, kde se mi od zaka dostali poznamky jako "procenta, to se v praxi nepouziva - copak pujdu do obchodu a koupim si o 50% rohliku vic jako den predtim? Kazdy normalni clovek prece rekne, ze predtim kupoval 10 a ted kupuje 15".

Vysvetlovat muzes - decka od rodicu slysi, ze to rodice nevedi (na vyrobni lince to nepotrebujou, nebo se jim to mozna jenom nechce vysvetlovat) a pak na to dlabou i decka...

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #363 kdy: 30. 06. 2014, 20:19:33 »
no vidis... a nekteri si pamatuji ze pravdepodobne - a celkem urcite 387 bylo neco duleziteho ve stredomori... wikipedia nasla utok galu na rim.

Mám to chápat tak, že je tedy dobře učit se dvojice datum+událost nazpaměť?

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #364 kdy: 30. 06. 2014, 20:47:30 »
no vidis... a nekteri si pamatuji ze pravdepodobne - a celkem urcite 387 bylo neco duleziteho ve stredomori... wikipedia nasla utok galu na rim.

Mám to chápat tak, že je tedy dobře učit se dvojice datum+událost nazpaměť?
kdyz to podas takhle, tak to vypada jako blbost, ale kdyz to spojis s mapou a vykladem motivace, tak tim smaznes 4 mouchy naraz. socio, prostorovou predstavivost, paralelni algoritmy a kapacitu pameti na kterou muzes namapovat nezapamtovatelne.


asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #365 kdy: 30. 06. 2014, 20:48:33 »
a porad se budou ucit seznam datumu a nazvu ruznejch hovadin v dejepise, cestine a literature

Takovouto zkušenost jsem si tedy z gymplu (a snad ani ze základky) neodnesl.
Jsi stastny clovek. Ale zase mozna vis mene ;).

Literatura: za hodinu se probralo nekdy i 20 del; v horsim pripade u 10 autoru. Stihnout si zapsat zbezny obsah a nepoplest jmena postav pri odpovedi, to bylo o krk. Zkouselo ze z poslednich 3 hodin - a to mel clovek vedet sam (bez otazek).
Coz o to, ze pri maturite stacil z cele take hodiny 1 autor...

Dejepis: u kazdeho uprdnuti presny datum; rozsah tam, kde to nebylo jiste. Panovnicke rody, nastupnosti po cele Evrope, pak jmena generalu atd.

Biologie: nazvy svalu, kosti a organu i latinsky. Zajimave bylo fungovani vnitrku bunky, cloveka, ruznych faktoru, vitaminu, nedostatky atd.

Zemepis: co se pestuje v ruznych statech, co se kde nachazi (slepa mapa), politicka situace, ...

Na druhou stranu musim rici, ze nas pripravili na skolu a snad i na zivot pomerne dobre.
Pri navsteve hradu jsem opravoval a doplnoval ty, kteri vysvetlovali historii; orientuji se na v poloze mest a rek; trochu mene se orientuji v kulture a dilech; vim, co cekat od ruznych chorob, i kdyz bych autora tohoto zbusobu vyuky kdysi nakopal do glutaeu maximu.
Na TSP na MUNI jsem s timhle mel kdysi percentil 99,99, proto skola svuj cil splnila. Jenom ta literatura mi byla zatim nanic, nebot krome par znamych del (Bible, Babicka, Svejk) se me na to nikdo nikdy neptal.
Bohuzel, prilis rychle se to zapomina.

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #366 kdy: 30. 06. 2014, 21:19:55 »
Jenom ta literatura mi byla zatim nanic, nebot krome par znamych del (Bible, Babicka, Svejk) se me na to nikdo nikdy neptal.
Bohuzel, prilis rychle se to zapomina.
tak aby te to nemrzelo, tak ze ktereho dila byla v literature ukazka ve ktere vedlejsi postava padne pri ustupu z boje a posily poznaji, ze vedlejsi postava nezradila podle pozice mece?

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #367 kdy: 30. 06. 2014, 21:22:03 »
Jenom ta literatura mi byla zatim nanic, nebot krome par znamych del (Bible, Babicka, Svejk) se me na to nikdo nikdy neptal.
Bohuzel, prilis rychle se to zapomina.
tak aby te to nemrzelo, tak ze ktereho dila byla v literature ukazka ve ktere vedlejsi postava padne pri ustupu z boje a posily poznaji, ze vedlejsi postava nezradila podle pozice mece?
s/vedlejsi//g

Tomáš Marný

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #368 kdy: 01. 07. 2014, 00:23:53 »
a porad se budou ucit seznam datumu a nazvu ruznejch hovadin v dejepise, cestine a literature

Takovouto zkušenost jsem si tedy z gymplu (a snad ani ze základky) neodnesl.
no vidis... a nekteri si pamatuji ze pravdepodobne - a celkem urcite 387 bylo neco duleziteho ve stredomori... wikipedia nasla utok galu na rim.

Ale před naším letopočtem.

JS

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #369 kdy: 01. 07. 2014, 06:05:40 »
Popularitu získávají většinou učitelé, kteří přijdou právě s něčím novým, co to mechanické biflování rozbíjí. Karierní řád je o tom, aby kromě popularity měli šanci získat za svou snahu o inovaci i nějaký prachy a postavení.

No ja nevim. Jsem k takovym snaham dost skepticky. Prijde mi, ze nejvetsi popularitu ziskavaji ti, co slibuji bezpracny zisk (coz je prave "uceni bez biflovani"), ale realne problemy skolstvi jsou jinde.

Biflovani nebo dril, pokud je to rozumne, jsou podle meho nazoru potreba. Bez toho se IMHO nemuzete naucit zadny obor na slusne urovni. Je samozrejme dulezite, snazit se ziskat zajem tech deti (i kdyz ony maji zajem od prirody). Skola hrou je fajn, ale po zakladce by to melo byt tak mozna 20%, jako takova odmena.

Hlavni problem, pred kterym dnes stoji skolstvi je nedostatek penez a snahy o jeho privatizaci. Scestne predstavy, ze budeme stale delat vice za mene.

Citace
Třeba k té matematice, momentálně dost diskutovaná metoda: http://www.h-mat.cz/

Hm, tohle je hezke. Ale prijde mi to vhodne pro tak 10lete deti. Konkretne v matematice mi pripada jako vetsi problem fakt, ze si zatim nikdo netroufl nahradit Euklida (a celkovou posedlost geometrii a trojuhelniky) necim jinym. Pritom neni duvod, proc neucit plnohodnotnou linearni algebru uz ve druhaku nebo tretaku na gymnaziu, a proc neucit mnohem vice algoritmy.

Uelen

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #370 kdy: 01. 07. 2014, 08:09:17 »
Nejde o tabulku kvality sboru, ale o to, aby mel ucitel perspektivu, ze kdyz bude aspon trochu dobrej, bude mit sanci na karierni rust. Cili zvyseni sance, ze schopni lidi nebudou ze skolstvi odchazet a ze ti nejlepsi budou casem rozdavat rozumy, jak byt dobrej.

Tak to by byla teorie. Jak by podle Vás měl onen kariérní řád vypadat prakticky? Ale prosil bych naprosto jasně říci, co by musel učitel podle Vás splnit, aby mohl kariérně popolézt, tedy bez blábolů typu "soustavné zvyšování kvalifikace".

Jinak k meritu diskuse - samozřejmě že je matematika naprosto nezbytnou součástí výuky na technických či informaticky zaměřených institucích. Když už na nic jiného, tak odfiltruje ty, kteří na vysokou školu nemají, byť jsou jinak dobří.

nojono1

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #371 kdy: 01. 07. 2014, 08:22:13 »
Povídat o kariérním řádu za situace, kdy byly prodlouženy výjimky na vzdělání a to stejným ministrem, se mi zdá jako dobrý vtípek
chápu to u mistrů odborného výcviku, ale učitel ZŠ, SŚ prostě má mít vysokou školu včetně pedagogického minima

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #372 kdy: 01. 07. 2014, 08:24:49 »
Biflovani nebo dril, pokud je to rozumne, jsou podle meho nazoru potreba. Bez toho se IMHO nemuzete naucit zadny obor na slusne urovni. Je samozrejme dulezite, snazit se ziskat zajem tech deti (i kdyz ony maji zajem od prirody). Skola hrou je fajn, ale po zakladce by to melo byt tak mozna 20%, jako takova odmena.

...

a proc neucit mnohem vice algoritmy.
facepalm.jpg takze se budem drilovat data, protoze k nim neni dostatecny kontext misto toho, aby se to dalo mnohem snaz naucit jako flow diagram, kde si pamatuju jeden pevny  bod a  +xy s obsahem prechodove hrany. humanne se tomu rika pribeh.

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #373 kdy: 01. 07. 2014, 09:16:51 »
Hm, tohle je hezke. Ale prijde mi to vhodne pro tak 10lete deti. Konkretne v matematice mi pripada jako vetsi problem fakt, ze si zatim nikdo netroufl nahradit Euklida (a celkovou posedlost geometrii a trojuhelniky) necim jinym. Pritom neni duvod, proc neucit plnohodnotnou linearni algebru uz ve druhaku nebo tretaku na gymnaziu, a proc neucit mnohem vice algoritmy.
me prijde jako daleko vetsi problem neschopnost vetsiny matematiku pochopit rekurzivni mohutnost nekonecna a dusledky z toho vyplyvajici pro samopopisnost semantiky a nemoznost axiomatickeho syntaktickeho popisu. a z toho vyplyvajici vznik syntaktickeho rezu jine mohutnosti skrz semantiku v niz se snazim zavest axiomy. a tim padem vzniku nove semantiky pro ten syntakticky rez jine mohutnosti. samotna podstata existence paradoxu s vyssi mohutnosti.

nejsem prvni kdo si toho vsimnul. kazdy prvek je tak nekonecne mohutny jen v jine soubezne existujici semantice. cili 1 v syntaxi kterou zavedu pro semantiku a vyrobim tim rez jeji semantikou je soucasne nekonecnekrat rozdilna 1. tim padem je soucasne i nekonecnem semantkou sama a tim ze je semantikou muzu v ni udelat semanticky rez zavedenim axiomu do jeji syntaxe a ten rez muzu vist tak, ze bude soucasne 2, 3, 4, 5 jen v nizsi hierarchii mohutnosti nekonecna

nejsem jediny kdo si toho vsimnul tohle podle par vterinoveho nahledu by mohlo byt to stejne. http://arxiv.org/pdf/1203.3125

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #374 kdy: 01. 07. 2014, 10:00:32 »
Biflovani nebo dril, pokud je to rozumne, jsou podle meho nazoru potreba. Bez toho se IMHO nemuzete naucit zadny obor na slusne urovni. Je samozrejme dulezite, snazit se ziskat zajem tech deti (i kdyz ony maji zajem od prirody). Skola hrou je fajn, ale po zakladce by to melo byt tak mozna 20%, jako takova odmena.
Problém je, že to jednoduše nefunguje. Lidí, ochotných na tuhle hru přistoupit, je prostě málo. Ostatní to odfláknou a jediné, co jim zbude, je odpor k tomu předmětu a znalosti žádné. Funguje to tím míň, čím je společnost bohatší (blahobytnější) - jednak jediné, čím má možnost konkurovat, je kreativita, jednak čím menší je tlak, tím menší je ochota. Když to trochu přeženu, děcko z indického venkova by bylo ochotné se naučit všechny varianty captcha od nějaké firmy nazpaměť jenom proto, aby si mohlo vydělávat jejím rychlým řešením. Ono když člověk má na výběr se biflovat nebo umírat hlady, moc se nerozmýšlí. Takže v tomhle 3. světu opravdu konkurovat nemůžeme.

Hm, tohle je hezke. Ale prijde mi to vhodne pro tak 10lete deti.
AFAIK pro takový věk je to primárně určeno.

Konkretne v matematice mi pripada jako vetsi problem fakt, ze si zatim nikdo netroufl nahradit Euklida (a celkovou posedlost geometrii a trojuhelniky) necim jinym. Pritom neni duvod, proc neucit plnohodnotnou linearni algebru uz ve druhaku nebo tretaku na gymnaziu, a proc neucit mnohem vice algoritmy.
A já si zas myslím, že jsou (pro plošnou výuku) celkem zbytečné kuželosečky a i o lingebře bych pochyboval a raději bych dal daleko větší důraz na logiku, kombinatoriku a základy statistiky. Tyhle věci totiž opravdu rozvíjí přemýšlení, lingebra je jenom ten dril. Navíc smysl lingebry by gymnazisti vůbec nechápali a získali by k matice ještě větší odpor než mají, což je přesně to, co nepotřebujeme.

S algoritmy je to stejně těžké, pokud se to nepojme jako škola hrou, je to bez šance. Vím o čem mluvím.