presne twin experiment mam na mysli. jenze automatem. vpodstate te chci dostrkat at mi popises automat schopny verifikovat obe teorie relativity.
Mam za to, ze nic zalozeno na experimentech se neda verifikovat - my umime jenom vyvracet na nejake hladine vyznamnosti a konstatovat, ze se nam to nepovedlo na dane hladine vyznamnosti vyvratit. To nerika nic o platnosti nebo neplatnosti tvrzeni, jenom to neco napovida.
Pokud si dobře pamatuju, psal tady někdo o tom, že se na FI zavedl nějaký manažerský obor, byl tam obrovský přetlak a pak to nějak zkrouhli, protože to "bylo moc lehké".
Jen jestli to "lehke" neznamenalo, ze prochazeli i neschopni (nebyla tam matika na filtrovani), cim se znizovala reputace skoly.
Snad pochopis, ze kdyby stav "prilis lehke" trval dele, tak se bude casem o cele FI rikat, ze to udela kazdej a zamestnavatele budou jako predvyber preferovat jine fakulty nebo napr. MFF. Tady uz nejde o matiku.
Jestli si myslíš, že v našem školství funguje pružně reakce na poptávku, tak jsi mírně řečeno naivní, protože školy mají spoustu jiných kritérií, podle kterých se řídí,
Jasne - kdyz se jim prihlasi 100 zajemcu namisto planovanych 120, tak to zvladaji a nic se nedeje. Kdyby se jim prihlasilo 5 misto planovanych 400, tak to dost vyrazne pociti i na dotacich a kvalite vystupu.
Mozna by to nebylo prilis pruzne - tak by neuzitecni zanikli. Kde je problem?
a taky mj. proto, že je školství zadarmo a Češi jsou flákači, si studenti taky nevybírají racionálně podle toho, čím se potom budou živit.
Flakaci budou preferovat nejjednodussi cestu. Matika neni uplne lehka a proto hraje proti vyberu flakacu a tak urychluje prechod zajemcu k skolam bez matiky (tedy ne naopak).
A protože tam ten finanční tlak není, můžou se naplno projevit proti-tržní tlaky jako např. že ti PR školy horem spodem tlačí, jak je důležité učit se X. ty jim samozřejmě věříš, protože univerzita, a pak v praxi zjistíš že X je ti totálně na prd.
Kazde PR tvrdi neco jineho. Proc bych mel prave tomu matematickemu PR verit a nemel bych verit, ze jedine studium filozofie mi pomuze k zamestnani?
(To k tomu, ze jim samozrejme verim - neda se jim vsem verit)
Poptávka od studentů či zaměstnavatelů?
...
Stejně tak není poptávka po učňácích, přestože firmy lamentují, že chybí strojaři a další řemeslníci.
I od studentu, i od zamestnavatelu.
Zamestnavatele lamentuji nad nedostatkem remeselniku, protoze firmy nejsou schopny nabidnout vic, nez dostanou remeselnici i za pasem. Drive se mozna lide bili o zamestnani za ekvivalent dnesni mzdy 10k Kc; kdyz delnik u pasu dostane vice, tak jde remeselnik za pas.
Plati to i naopak - studenti nemaji zajem, kdyz vidi nizkou mzdu.
Nic proti humanitkám, jen mi zas připadá, že je tu přehumanizováno.
Uspech humanitnich skol jde po snaze lidi udelat to bez namahy. Jak pisu M. Prymkovi, skola bez matiky vyzaduje mene namahy, proto toto tahne spise k odstraneni matiky, nez k jejimu zachovani. Tady bych problem nevidel.