Proč tolik matematiky?

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #240 kdy: 26. 06. 2014, 13:29:02 »
A jen poznámka na závěr: Informatici u nás v impaktovaných časopisech až tak moc nepublikují, publikují spíše na konferencích.

Tedy abych byl přesnější, informatici, kteří mají blízko k matematice, naopak na impaktované publikace hodně jedou.


asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #241 kdy: 26. 06. 2014, 13:43:22 »
Ma bez seminaru 3 predmety, 2hodinovky, takze dokopy 3x26=78 hodin, tj. 2 tydny. Proc ne za mesic ani nahodou?
Myslel jsem to tak, že školením nedostaneš člověka pro praxi - potřebuje prostě znát spoustu věcí, které se tak rychle naučit nedají.
Tak je tu stale otazka, proc se ucit za 180 kreditu = projektovane 180 x 30 = 5400 hodin na zisk bakalarskeho diplomu misto 78 hodinoveho kurzu, ktery by se pripadne dal rozhodit i na delsi obdobi.

1. ne každý to zvládne
Ale diky tomu vysoke skoly slouzi i jako sito, ktere ma pro zamestnavatele vyhody (napsane jiz drive). Predstava je, ze si jisty zamestnavatel pak vybere ty, co zvladli matiku, protoze umi myslet. To neznamena, ze je matika tomu naucila - je to ale dobry filtr pro zamestnavatele.
Kdyz vidi absolventa 78 hodinoveho kurzu, tak zde chybi podobne zaruky. Proto maji nekde problem se zamestnat v oboru i lide s prumkou, co meli stredni zamerenou "na pocitace" a zvladaji zakladni support, diagnostiku a opravu HW vymenou komponent, instalaci programu, operacnich systemu, neco malo z Linuxu, neco o sitovani, tahani kabelu atd.

2. ne každý to potřebuje. Těm, kteří to nezvládnou nebo nepotřebují, bohatě stačí vědět, jak se ta která věc používá. Nepotřebují vědět, proč je definovaná zrovna tak, jak je definovaná.
Souhlasim, i kdyz z pohledu trhu prace to je jinak. Kdyz jeden clovek bude umet diferencialni rovnice a druhy ne, tak kdyz se budou v jinych vlastnostech zhodovat, tak vyhraje ten prvni. Nas trh je presycen temi druhymi se strednimi skolami, proto lide pri zadosti o praci zacinaji potrebovat i "neprakticke znalosti".

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #242 kdy: 26. 06. 2014, 13:55:29 »
Ma bez seminaru 3 predmety, 2hodinovky, takze dokopy 3x26=78 hodin, tj. 2 tydny. Proc ne za mesic ani nahodou?
Myslel jsem to tak, že školením nedostaneš člověka pro praxi - potřebuje prostě znát spoustu věcí, které se tak rychle naučit nedají.
Tak je tu stale otazka, proc se ucit za 180 kreditu = projektovane 180 x 30 = 5400 hodin na zisk bakalarskeho diplomu misto 78 hodinoveho kurzu, ktery by se pripadne dal rozhodit i na delsi obdobi.

1. ne každý to zvládne
Ale diky tomu vysoke skoly slouzi i jako sito, ktere ma pro zamestnavatele vyhody (napsane jiz drive). Predstava je, ze si jisty zamestnavatel pak vybere ty, co zvladli matiku, protoze umi myslet. To neznamena, ze je matika tomu naucila - je to ale dobry filtr pro zamestnavatele.
Kdyz vidi absolventa 78 hodinoveho kurzu, tak zde chybi podobne zaruky. Proto maji nekde problem se zamestnat v oboru i lide s prumkou, co meli stredni zamerenou "na pocitace" a zvladaji zakladni support, diagnostiku a opravu HW vymenou komponent, instalaci programu, operacnich systemu, neco malo z Linuxu, neco o sitovani, tahani kabelu atd.

2. ne každý to potřebuje. Těm, kteří to nezvládnou nebo nepotřebují, bohatě stačí vědět, jak se ta která věc používá. Nepotřebují vědět, proč je definovaná zrovna tak, jak je definovaná.
Souhlasim, i kdyz z pohledu trhu prace to je jinak. Kdyz jeden clovek bude umet diferencialni rovnice a druhy ne, tak kdyz se budou v jinych vlastnostech zhodovat, tak vyhraje ten prvni. Nas trh je presycen temi druhymi se strednimi skolami, proto lide pri zadosti o praci zacinaji potrebovat i "neprakticke znalosti".
do tohodle by se ted mel oprit nekdo s VSE... do ekonomiky nefusuju, ale ocividne to zabiji konkurenceschopnost na dvou frontach. zveda to cenu pri neschopnosti vyuzit neprakticke znalosti.

JS

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #243 kdy: 26. 06. 2014, 14:57:30 »
do tohodle by se ted mel oprit nekdo s VSE... do ekonomiky nefusuju, ale ocividne to zabiji konkurenceschopnost na dvou frontach. zveda to cenu pri neschopnosti vyuzit neprakticke znalosti.

Pritom je to uplne jednoduche. Flexibilita a adaptabilita neco stoji, takze "ocividne" nejde o optimalni reseni. Jenze pokud vam umozni prezit, tak to reseni zatracene optimalni je.

Zkuste jednoduchou navodnou ulohu: Chcete poslat kosmickou lod na obeznou drahu. Kazdy kilogram vahy navic stoji dost penez. Kolik te lodi date motoru? Ocividne, optimalni reseni je jeden motor. Jenze co kdyz ten motor odejde? A co kdyz se vam budou v nejake extremni situaci hodit dva?

Podobne je to s teoretickymi zaklady pro inzenyra. Mozna to jsou jen zbytecne veci navic. Ale kdyz dojde na lamani chleba.. Navic u kosmicke lodi tu pravdepodobnost selhani motoru muzete trochu odhadnout. Pravdepodobnost toho, ze budete potrebovat teoreticke znalosti, se urcit neda - je to zkratka nejiste. (Je rozdil mezi rizikem a nejistotou. A proto bych do toho VSE netahal - neoklasicka ekonomicka teorie si s timto problemem nijak poradit neumi, tudiz ani neumi konstatovat, ze je neco "neoptimalni".)

(Takto se snazili ridit ekonomiku komuniste, mimochodem. Centralne vypocitali a naplanovali, ze staci jedna tovarna na kazdou vec. Jenze kazda druha tovarna se pri vyrobe zdrzela o tyden, a vysledek byl, ze neco nebylo cely rok. Kapitalismus tohle resi prave redundanci - kazdou vec "nadbytecne" vyrabi vic ruznych firem, a diky tomu je, paradoxne, velice efektivni.)

Az budu mit vecer doma cas, rozepisu se o tom problemu podrobneji v kontextu "moskevske skoly".

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #244 kdy: 26. 06. 2014, 15:13:05 »
proc asi sem napsal "neschopnosti vyuzit" neprakticke znalosti... poznat ale jak to vyargumentuje ekonom... no tady to asi nehrozi.


Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #245 kdy: 26. 06. 2014, 15:17:48 »
Tak je tu stale otazka, proc se ucit za 180 kreditu = projektovane 180 x 30 = 5400 hodin na zisk bakalarskeho diplomu misto 78 hodinoveho kurzu, ktery by se pripadne dal rozhodit i na delsi obdobi.
Protoze dostatecne dobry kurz/skola proste neni. Proc neni, to je asi dost slozita otazka. Nejspis proto, ze legislativa neumoznuje takovou skolu podporit ze statnich penez a bez nich je konkurenceneschopna.

Ale diky tomu vysoke skoly slouzi i jako sito, ktere ma pro zamestnavatele vyhody (napsane jiz drive).
To ano. Ale to nam porad zustava otazka, 1. jestli takovou funkci maji plnit (a jestli ano, proc to nemaji ve statutu) 2. jestli by nemohli sitovat necim jinym.

Co kdybysme treba zavedli skolu, kde by se ucil nazpamet telefonni seznam? Nekteri zamestnavatele by urcite brali sito, ktere by jim vybralo lidi s bajecnou pameti...

Podobne je to s teoretickymi zaklady pro inzenyra. Mozna to jsou jen zbytecne veci navic. Ale kdyz dojde na lamani chleba..
To je porad dokola. Pokud by platilo, ze se ty veci uci jenom proto, ze by je clovek nahodou nekdy mohl potrebovat, tak potom:
1. jsou to ty veci, ktere by mohl potrebovat nejpravdepodobneji?
2. se stejnou logikou bysme mohli ucit i egyptologii. Co kdyby se nekdy hodila?

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #246 kdy: 26. 06. 2014, 15:40:05 »
2. se stejnou logikou bysme mohli ucit i egyptologii. Co kdyby se nekdy hodila?
a proto by to chtelo toho ekonoma aby vysvetlit jak u externich forem motivace udelas caru tady a ne nekde jinde :)

Honza

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #247 kdy: 26. 06. 2014, 16:02:21 »
Pravděpodobnost a statistika se můžou hodit, lineární algebra taky (geometrie, grafika, ...), numerická matematika se může hodit, diskrétní matematika se může hodit (snad jen to bylo občas až moc matematické, víc by se hodily algoritmy). Pak se ještě učil takový ten přechod mezi matematikou a teoretickou informatikou (což je ve skutečnosti taky jen druh matematiky): temno, logika, vyčíslitelnost, složitost, algoritmy. Tam bych neubíral. Spíš bych asi ubral analýzku ve druháku (Lebesgueův integrál, komplexka) a místo toho třeba volitelně přidal něco o prvočíslech, třeba tak, aby študák do hloubky pochopil RSA včetně matematického pozadí. Je fakt, že z teorie jsem toho moc neuplatnil, ale šel jsem na MFF, tak co by člověk chtěl... Možná by měla být vedle toho i nějaká jiná škola pro informatiky ryzí praktiky. Prostě kde třeba absolvent nezderivuje ani e na x, ale zase bude umět perfektně git, c++, javu, sql nebo konfiguraci apache a jako teorie se tam budou brát algoritmy a základy složitosti.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #248 kdy: 26. 06. 2014, 17:02:49 »
Možná by měla být vedle toho i nějaká jiná škola pro informatiky ryzí praktiky. Prostě kde třeba absolvent nezderivuje ani e na x, ale zase bude umět perfektně git, c++, javu, sql nebo konfiguraci apache a jako teorie se tam budou brát algoritmy a základy složitosti.
Presne tak.

davkol

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #249 kdy: 26. 06. 2014, 17:28:59 »
Já nechápu, o čem je vlastně tohle vlákno. Jo, zřejmě tu chybí slušné VOŠ se zaměřením na IT. A to z té diskuze nějaká vzejde?

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #250 kdy: 26. 06. 2014, 18:51:30 »
jen jestli ste tu nevytahli problem co uz neexistuje. neco jako pro praktickou strojarinu byla prumka, tak pro prakticky IT asi bude zas nejaka jina IT stredni skola. neni to tak dlouho co it obor teprve vznikal na VS...

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #251 kdy: 26. 06. 2014, 19:40:29 »
Celá (a nejen tato) diskuse je na dvě věci  :) :
1. dodržet dobrou tradici a dotáhnout to na stovku
2. přimět někoho chytrého (a může to být klidně matematik) aby se chytl za nos
Uvažuji, že bych poslal odkaz na tuto diskusi ministrovi školství.

Nekdo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #252 kdy: 26. 06. 2014, 20:17:48 »
Celá (a nejen tato) diskuse je na dvě věci  :) :
1. dodržet dobrou tradici a dotáhnout to na stovku
2. přimět někoho chytrého (a může to být klidně matematik) aby se chytl za nos
Uvažuji, že bych poslal odkaz na tuto diskusi ministrovi školství.

Nebo prazenou kavu se smetanou.

Tomáš Marný

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #253 kdy: 26. 06. 2014, 20:19:56 »
Možná by měla být vedle toho i nějaká jiná škola pro informatiky ryzí praktiky. Prostě kde třeba absolvent nezderivuje ani e na x, ale zase bude umět perfektně git, c++, javu, sql nebo konfiguraci apache a jako teorie se tam budou brát algoritmy a základy složitosti.
Presne tak.

Celá (a nejen tato) diskuse je na dvě věci  :) :
1. dodržet dobrou tradici a dotáhnout to na stovku
2. přimět někoho chytrého (a může to být klidně matematik) aby se chytl za nos
Uvažuji, že bych poslal odkaz na tuto diskusi ministrovi školství.

Tak si ji založte, místo jalového vykecávání se tady! Co vám pro boha brání? Je tu (údajně) spousta talentovaných studentů, kteří žehrají na vysoké zastoupení matematiky, kterou (údajně) ke své budoucí kariéře v IT potřebovat nebudou, jen je obírá o drahocenný čas a ubíjí jejich genialitu, je tu (údajně) spousta potenciálních zaměstnavatelů, kteří jsou stejného názoru a absolventy takové školy by (údajně) vyvažovali zlatem, neboť by je (údajně) vůbec nemuseli zaškolovat... Podobné tlachy se tu objevují už několik let a jejich frekvence roste... Tak proč, hergot, už dávno nemáte na papíře podnikatelský záměr, nevyřizujete razítka a nesháníte peníze?

vertigo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #254 kdy: 26. 06. 2014, 21:12:18 »
Přejmenovat tohle vlákno z "Proč tolik matematiky" na "Proč tolik demence".