např. uplatnění v praxi,
To IMHO nejde definovat tak, aby to davalo ocekavany vysledek a bylo konzistentni napric firmami a nazvami pozic:
Je matfyzak vymenujici tonery ("IT admin junior") uplatnen v praxi?
Je absolvent mezinarodnich vztahu uplatnen v praxi, kdyz na Karlovem moste kresli lidi a komunikuje s nimi reci, kterou se naucil na skole?
Je absolvent oboru X uplatnen v praxi, kdyz prodava v McDonaldu hamburgery?
Je obor X nejlepsi, kdyz absolventi prijmou libovolnou praci a jsou hned zamestnani?
Je lepsi nez obor Y, kde se lide zamestnaji v oboru, ale hledani prace trva u nekterych pripadu i nekolik mesicu a tak jsou cisla nezamestnanosti a tedy i neuplatneni v praxi formalne vyssi?
množství dní nutných na zaškolení absolventů, než se vůbec dají použít
Tady zase prohravaji skoly, kterych absolventi obsazuji narocnejsi pozice - mely by byt urcite znevyhodneny? Prodavacku zaskolis za 5 minut; zaskoleni obsluhy reaktoru bude trvat o neco dele z principu.
poměr použitelných a nepoužitelných žadatelů o práci.
Tohle nerika naprosto o nicem - kdyz budu chtit obsadit pozici s absolutni pozadavkou na znalost jiste technologie. Ta se na skole A bude vyucovat a na skole B nikoliv. Prihlasi se mi mnoho zaujemcu ze skoly A (znaji to), kde budou kvuli jejich poctu zarucene i neprijati. Ze skoly B se prihlasi ti, kteri se s technologii znaji a je pravdepodobne, ze ji poznaji lepe, nez se ucilo ve skole A (delali to ve volnem case ze sveho popudu).
Takze muzeme prohlasit, ze je skola B lepsi?
Kdybys neztrácel čas studiem matematiky a věnoval se sociologii, tak se nemusíš tak blbě ptát
Kdybys nestracel cas sociologii, ale venoval se matematice a na ni napojenemu rozvoji kritickeho mysleni, tak bys mozna zjistil, ze to nemuseji byt blbe otazky
.
Tvrzení 1 (tvoje): studenti si vyberou školu, která jim bude nejlíp vyhovovat
Tvrzení 2 (moje): školy (příliš) pomalu přizpůsobují nabídku poptávce
Pozorování 3: množství matematiky se snižuje
Hypotéza: množství matematiky se snížilo, protože ji dnešní studenti nepotřebují a proto ji nepoptávají.
Sociologii se nevenuji a pravdepodobne proto mi nedochazi spojeni mezi pojmy "(lidem) nejlip vyhovuje" a "(lide) potrebuji".
Priklad: V prvni tride zakladni skoly se detem nechce ucit a nejlip jim vyhovuje hrani. Proc by to melo znamenat, ze to nepotrebuji?