Proč tolik matematiky?

asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #120 kdy: 23. 06. 2014, 23:48:09 »
např. uplatnění v praxi,
To IMHO nejde definovat tak, aby to davalo ocekavany vysledek a bylo konzistentni napric firmami a nazvami pozic:
Je matfyzak vymenujici tonery ("IT admin junior") uplatnen v praxi?
Je absolvent mezinarodnich vztahu uplatnen v praxi, kdyz na Karlovem moste kresli lidi a komunikuje s nimi reci, kterou se naucil na skole?
Je absolvent oboru X uplatnen v praxi, kdyz prodava v McDonaldu hamburgery?

Je obor X nejlepsi, kdyz absolventi prijmou libovolnou praci a jsou hned zamestnani?
Je lepsi nez obor Y, kde se lide zamestnaji v oboru, ale hledani prace trva u nekterych pripadu i nekolik mesicu a tak jsou cisla nezamestnanosti a tedy i neuplatneni v praxi formalne vyssi?

množství dní nutných na zaškolení absolventů, než se vůbec dají použít
Tady zase prohravaji skoly, kterych absolventi obsazuji narocnejsi pozice - mely by byt urcite znevyhodneny? Prodavacku zaskolis za 5 minut; zaskoleni obsluhy reaktoru bude trvat o neco dele z principu.

poměr použitelných a nepoužitelných žadatelů o práci.
Tohle nerika naprosto o nicem - kdyz budu chtit obsadit pozici s absolutni pozadavkou na znalost jiste technologie. Ta se na skole A bude vyucovat a na skole B nikoliv. Prihlasi se mi mnoho zaujemcu ze skoly A (znaji to), kde budou kvuli jejich poctu zarucene i neprijati. Ze skoly B se prihlasi ti, kteri se s technologii znaji a je pravdepodobne, ze ji poznaji lepe, nez se ucilo ve skole A (delali to ve volnem case ze sveho popudu).

Takze muzeme prohlasit, ze je skola B lepsi?

Kdybys neztrácel čas studiem matematiky a věnoval se sociologii, tak se nemusíš tak blbě ptát :)
Kdybys nestracel cas sociologii, ale venoval se matematice a na ni napojenemu rozvoji kritickeho mysleni, tak bys mozna zjistil, ze to nemuseji byt blbe otazky ;).

Tvrzení 1 (tvoje): studenti si vyberou školu, která jim bude nejlíp vyhovovat
Tvrzení 2 (moje): školy (příliš) pomalu přizpůsobují nabídku poptávce
Pozorování 3: množství matematiky se snižuje
Hypotéza: množství matematiky se snížilo, protože ji dnešní studenti nepotřebují a proto ji nepoptávají.
Sociologii se nevenuji a pravdepodobne proto mi nedochazi spojeni mezi pojmy "(lidem) nejlip vyhovuje" a "(lide) potrebuji".

Priklad: V prvni tride zakladni skoly se detem nechce ucit a nejlip jim vyhovuje hrani. Proc by to melo znamenat, ze to nepotrebuji?


Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #121 kdy: 23. 06. 2014, 23:59:32 »
To IMHO nejde definovat tak, aby to davalo ocekavany vysledek a bylo konzistentni napric firmami a nazvami pozic:
Je matfyzak vymenujici tonery ("IT admin junior") uplatnen v praxi?
Je absolvent mezinarodnich vztahu uplatnen v praxi, kdyz na Karlovem moste kresli lidi a komunikuje s nimi reci, kterou se naucil na skole?
Je absolvent oboru X uplatnen v praxi, kdyz prodava v McDonaldu hamburgery?
Vidíš - a přesně proto je potřeba studovat sociologii, aby sis uvědomil, že tyhle dotazy jsou úplně mimo mísu.

asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #122 kdy: 24. 06. 2014, 00:02:42 »
Vidíš - a přesně proto je potřeba studovat sociologii, aby sis uvědomil, že tyhle dotazy jsou úplně mimo mísu.
Vidis - a presne proto je treba studovat matematiku, aby sis uvedomil, ze u neplatnych tvrzeni se zvykne uvest protipriklad.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #123 kdy: 24. 06. 2014, 00:15:08 »
Vidis - a presne proto je treba studovat matematiku, aby sis uvedomil, ze u neplatnych tvrzeni se zvykne uvest protipriklad.
Nene, přesně proto by sis měl nastudovat alespoň základy sociologie, aby sis uvědomil, že chování lidí ve cvikách z lingebry se liší od chování lidí v reále, kde se řídí všelijakými motivy, společenskými konvencemi, zkušenostmi z minulosti, referenčními skupinami atd. atd. Např. se po mnoha a mnoha generacích ustálila zkušenost, že nemá smysl každému vysvětlovat všechno, protože tím člověk zbytečně ztrácí čas a jeho referenční skupina se mu vzdaluje, místo aby se přibližovala.

Ale abys neřekl, můžu doporučit vynikající knihu: https://www.kosmas.cz/knihy/105584/jak-se-vyrabi-sociologicka-znalost/ Nebudeš litovat, magické nafouknutí mozku, rozšíření obzorů a naučení se myslet included. Nenaučí tě sice statistiky počítat, ale naučí tě je interpretovat. Což se kolikrát v běžném životě hodí víc než znát vzoreček Studentova rozložení.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #124 kdy: 24. 06. 2014, 00:38:11 »


.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #125 kdy: 24. 06. 2014, 00:41:04 »
Mirek Prýmek: Přednášky jsou úplně k ničemu a cvičení jsou naprostou ztrátou času, stejně se to nakonec musí každý naučit sám, jediná alternativa vlastního tutora v ČR zatím žádná VŠ aktivně nepoužívá a nejspíš zde ani není o takové funkci dostatečné povědomí, matematika nemá smysl bez rozumného přístupu, tím v 99% není přístup volený na VŠ v ČR, vyhovuje jen úzké skupině lidí, majoritně nelze efektivně využívat a proto, z VŠ těchto parametrů, odchází takové množství lidí, matematika vyžaduje změnu myšlení a v případě mnohých jedinců i změnu životního stylu, takovou oběť není spousta studentů schopna příjmout, proto je případné absolvování stejně užitečné jako negace všech VŠ se stejnou či podobnou akreditací.

FrostyX

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #126 kdy: 24. 06. 2014, 01:22:50 »
Na druhou stranu jsem se asi nesetkal s ničím, kde by se mi hodila středoškolská matematika.
To já ve většině případů ano. Často používám třeba trojčlenku, procenta.

Mám za to, že se obojí probírá už na základce.

asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #127 kdy: 24. 06. 2014, 01:49:58 »
Nene, přesně proto by sis měl nastudovat alespoň základy sociologie, aby sis uvědomil, že chování lidí ve cvikách z lingebry se liší od chování lidí v reále,
Tohle neni lingebra ;).

kde se řídí všelijakými motivy,
To bylo zahrnuto do meho rozliseni mezi "(lidem) nejlip vyhovuje" a "(lide) potrebuji". Bohuzel se mi nedostalo dobre sociologicke odpovedi, proc je to zle a melo by se to zhodovat.

společenskými konvencemi,
(Na zamysleni) kdo respektuje spolecenske konvence, kdyz to jde dle jeho nazoru i jinak a bez namahy? Co na tom, ze pak to nedopadne, jak se ceka?

zkušenostmi z minulosti,
To zrovna u vyberu typu VS az takovou ulohu nehraje. Zkusenosti z minulosti se pouzivaji - pred 30 lety se meli lepe ti s VS, tak lide jdou na VS, pricemz je odbor az tak nezajima.

Např. se po mnoha a mnoha generacích ustálila zkušenost, že nemá smysl každému vysvětlovat všechno, protože tím člověk zbytečně ztrácí čas a jeho referenční skupina se mu vzdaluje, místo aby se přibližovala.
Nikdo po tobe nechce, abys vysvetloval vsechno. Staci, kdyz jednoduse vysvetlis to, s cim si v diskusi zacal.
(A slovy meho ucitele matiky: "kdyz to nevis vysvetlit jednoduse, tak tomu nerozumis")

Nenaučí tě sice statistiky počítat, ale naučí tě je interpretovat. Což se kolikrát v běžném životě hodí víc než znát vzoreček Studentova rozložení.
Vzorecek studentova rozlozeni ale prakticky nikdo nikde nechce - na skolach je v dnesne dobe bezne dovolen alespon "tahak" se vzorecky; nekdy se dovoli i libovolne materialy. Coz neprimo ukazuje, ze se od studenta nechce dril, ale chce se od nej pochopeni fungovani a "lepsi mysleni".
Naproti tomu, dostat na pisemce graf, neco z neho vycist a zduvodnit to vyctene, to se vyzaduje bezne.
Neuci tedy i na skole neco lepe, jak to opisujes nebo jak jsi to zazil?

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #128 kdy: 24. 06. 2014, 07:13:39 »
Jen ze zvědavosti, znáš tuhle http://www.databazeknih.cz/knihy/dobyti-ameriky-problem-druheho-88300?
Bohužel, vůbec. Toho Dismana jsem doporučil proto, že ta knížka opravdu cvičí myšlení - z velké části se zabývá tím, co a jak se dá vědecky zkoumat, co je to korelace, co jsou falešné korelace a klamy... A navíc je exkluzivně zábavně napsaná. Pro spoustu lidí, kteří si myslí, že sociologie jsou jenom "humanitní žvásty" by fakt mohlo být poučné ji aspoň letmo prolistovat.

Pro ty, kdo by chtěli jenom nakouknout, je k dispozici naskenovaná na největším českém úložišti kradených děl. Ale kdokoli by to chtěl fakt číst, měl by si to koupit, protože autor odvedl fakt špičkovou (a u nás celkej ojedinělou) práci - odbornou i didaktickou.

Mám za to, že se obojí probírá už na základce.
Jo. Běžnej člověk by si s dobrou znalostí základkovské matiky vcelku vystačil. Na střední už se toho zas tak moc běžně použitelnýho nebere. Tak možná kvadratická rovnice a soustavy lineárních rovnic... Jinak různé ty rovnice kuželoseček a vyšetřování průběhu funkce, to už je spíš jenom příprava na výšku. V běžným životě to člověk moc nevyužije.
Imho nejzajímavější a nejpoužitelnější je to, co se na střední bere jenom tak bokem - logika, kombinatorika, základy statistiky, teorie množin, posloupnosti. Na to bych dal daleko větší důraz než na nějakou přiblblou rovnici paraboly...

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #129 kdy: 24. 06. 2014, 09:11:19 »
Nene hosi, prednasky nestaci, dulezity na FI byly i cvika, tam se vysvetlovalo, ukazovaly se ruzne speky. Prednasky jsem bral jako vycet toho, co se mam sam naucit z internetu, neb podani a slidy nebyly nejlepsi vyjma predmetu prof Staudka.

Pokud budete chodit jen na verejne pristupne specializovane prednasky a nebudete mit zaklady z bakalare, moc vecem rozumet nebudete, protoze se na ne odkazuje a dale se na tom stavi (Lin algebra je snad zaklad vseho).
temno + logiky + lingebra... lingebra na demonstraci zpracovani vypoctu pocitacem a zbytek na mysleni. ale je to takovych 60% co se hodi, ale urcite kazdy pouzije aniz by si nekteri uvedomovali.

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #130 kdy: 24. 06. 2014, 09:19:19 »
Zbytek nebudu komentovat, ale:
zaměřená na bezpečnost [...] ... cokoli, u čeho je matematika fakt na dvě věci
LOL, ROFL! Fakt dobře volený příklad - bezpečnost se bez matematiky a statistiky rozumně dělat nedá.
v momente, kdy se prida statistika, aby se zjednodusil prisli slozity multiversalni problem, tak uz to ale neni bezpecnost, ale jen torzo :-) a verifikace si vystaci se zakladem ciste matiky (m-kovych predmetu na jedne uni) a pak uz jede v kolejich informaticke nadstavby (i-ckovych predmetu na te same uni). odtud asi bude pramenit to nepochopeni toho rozdeleni o ktere matematice se ktera skupina diskutujicich bavi.

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #131 kdy: 24. 06. 2014, 09:33:03 »
posilovanim v posilovne se trenuji svaly.
s matematikou se trenuje mozek, trenovany mozek je lepsi nez netrenovany. HOWG!
pohybem se trenuje i mozek. balncnim cvicenim tim rozvijis bandwidth dostupny pro propojeni leve a prave hemisfery. proto jsou na tom chirurgove tak dobre, protoze u prace stoji a nemuzou se tam viklat jak ozralove, musi mit reflexy na kompenzaci nestability a jeste u toho delat cilene pohyby a premyslet jestli to co vidi odpovida tomu co maji delat. nemuzou si vzit praci domu a v praci se nemuzou flakat na foru jinak jim pacient exne. a jeste pokud se chteji udrzet v oboru, tak si musi doplnovat vzdelani o novinky... kdyz to rozeberes, tak je tam vse jen to kazi narizene sluzby.

JS

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #132 kdy: 24. 06. 2014, 09:50:16 »
pohybem se trenuje i mozek. balncnim cvicenim tim rozvijis bandwidth dostupny pro propojeni leve a prave hemisfery. proto jsou na tom chirurgove tak dobre, protoze u prace stoji a nemuzou se tam viklat jak ozralove, musi mit reflexy na kompenzaci nestability a jeste u toho delat cilene pohyby a premyslet jestli to co vidi odpovida tomu co maji delat.

Nic proti chirurgum, ale neni motorika trochu jina oblast mozku (mozecek) nez treba analyticke, matematicke mysleni (celni laloky)? Bohuzel na tom grafu, ktery tu nekdo (asi ty) postoval, nejsou matematici samostatne.. (navic mi to prijde jako informace nekdy z prvni poloviny minuleho stoleti..) Prace v prirodnich vedach muze zahrnovat i nekoho, kdo myje sklo.

Ale mam pocit, ze hlavni problem teto diskuse je v tom, ze se lide neposlouchaji. Proc by mel nekdo jit na VS, kdyz neni spokojen s tim, ze se tam uci matematika? Zvlast kdyz deklarovanym cilem VS je skutecne lidi vzdelavat, nikoli pripravovat na budouci povolani.

.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #133 kdy: 24. 06. 2014, 09:57:23 »

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #134 kdy: 24. 06. 2014, 10:04:40 »
motorika trochu jina oblast mozku (mozecek) nez treba analyticke, matematicke mysleni (celni laloky)?

je, ale podstatny je to spojeni tech motrickych/vedomostnich/volnich a reflexivnich cinnosti do jednoho celku a neuroplasticita cele te drahy. jmenuj aspon jeden dalsi obor lidske cinnosti, kde pouzivas mozek tolika zpusoby soucasne a pak do nej jdes pravidelne nalit dalsi znalosti.