Proč tolik matematiky?

Tomáš Marný

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #75 kdy: 23. 06. 2014, 17:17:16 »
Mohu se optat místních znalců, co vlastně není zbytečné?

Užitečné je to co tě připraví na budoucí povolání, VŠ Bc./Ing./Mgr. je příprava na budoucí povolání.

Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale jestliže 80 % absolventů VŠ IT po škole zkejsne u x86/x86-64/PHP/JS/Java/C#/C/C++/SQL/Windows/Linux, tak proč se do **** ztrácí čas s deseti semestry matematiky místo toho aby se probraly alespoň základy z výše uvedeného ?

To číslo máš z nějakého průzkumu nebo sis to cucal z prstů? A mimochodem - jelikož praktický lékař stejně v 80% případů akorát píchá injekce a předepisuje brufen, nebylo by nakonec lepší mu proškrtat anatomii, fyziologii atd. a místo toho zařadit třeba kurs psaní všemi deseti na stroji? A co třeba autoškola? Jsou značky, které člověk nepotká jak je rok dlouhý - co takhle jimi vůbec neztrácet čas, co? Pravidla provozu s tramvajemi - 80% lidí stejně žije ve městech, kde tramvaje nejsou, tak proč tím ztrácet čas, ne...

jestliže 80 % absolventů VŠ IT po škole zkejsne u x86/x86-64/PHP/JS/Java/C#/C/C++/SQL/Windows/Linux, tak proč se do **** sr***i na vysokou?

https://users.fit.cvut.cz/~stampfra/others/Kcemumitobude.pdf


fil

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #76 kdy: 23. 06. 2014, 17:26:40 »
Zkusim se k tematu vyjadrit z pozice pracujiciho studenta.

Za sve studium na FI MUNI jsem se s podobnou otazkou setkal dvakrat a pokusim se volne prezentovat odpovedi dvou akademiku.
Poprve se dotaz tykal rozsahu matematiky v bc studiu (4 semestry, prednasky + cviceni + domaci ulohy). Prof. Slovak (prednasejici) rekl neco ve smyslu, ze se snazi studenty naucit abstraknimu mysleni, ktere se nam muze hodit pri studiu ruznych oblasti informatiky. Dale rikal, ze matematika ma byt ukazatel pro budouci zamestnavatele - ve smyslu, ze kdyz ten clovek dokazal splnit naroky na premysleni a prokazal nejakou uroven, bude pravdepodobne schopen soustavneho sebevzdelavani a osvojovani novych technologii, ktere v budoucnu prijdou. Matematika je volena mj. kvuli rozsahu zaberu.

Podruhe podobna otazka padla v kontextu diskuze o rozsahu matematiky v magistreskem studiu oboru BIT (bezpecnost). Odpovidal doc. Staudek (bezpecak). Rekl neco ve smyslu, ze nas chape a ze ho pri stududiu taky matematika moc nebrala a ze on sam ji doopravdy ocenil az 10 let po studiu. Tato odpoved me pravda prilis neuspokojila.

Ze svych zkusenosti bych rekl, ze ono to (konkretne na FI) s matematikou neni zase tak hrozne. Sam jsem mel ze zacatku problemy, ale jakmile se do toho clovek jednou dostane, uz to takovy problem neni - a to plati pro vsechny teoretictejsi predmety. Podle me je to jen otazka odhodlani a pevne vule, clovek nemusi byt genius.

Co jsem tak vypozoroval u kolegu, s matematikou meli vzdy problemy lide, kteri nezvladali i ostatni veci. Popravde jsem neznal cloveka, ktery by mel problemy jen s matematikou - bud vicemene zvladal vse a nebo ve vsem plaval. Samozrejme, neni to statisticky vypovidajici vzorek - jen proste pozorovani.

Ze zajimavosti jsem udelal takovy odhad, kolik casu mi na bc. studiu matematika zabrala.
12 (pocet tydnu v semestru) * ( 4  hodiny (prednaska + cviceni) + 6 hodin (domaci ulohy)) + 4 * 8 hodin (4 dny pripravy na zkousky) =  152 hodin za semestr

Za 4 semestry tedy mame cca 608 hodin, tj na jeden mesic pripada cca 25 hodin, tj 3 pracovni dny mesicne po dobu dvou let.

Je otazka, je-li toto akceptovatelna doba, po kterou se clovek v podstate 'jenom' uci myslet, nebo je to ztraceny cas.

Kolemjdoucí

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #77 kdy: 23. 06. 2014, 17:33:45 »

Číslo jsem empiricky odhadnul, přiznávám.
Celé je to o tom, že se ztrácí čas s věcma které nakonec nevyužije vůbec nikdo a nikdy, možná s výjimkou jednoho absolventa na celý ročník.

proč se do **** sr***i na vysokou?

Aby se tam naučili takové znalosti z IT, které na SŠ nejde zvládnout.

Kolemjdoucí

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #78 kdy: 23. 06. 2014, 17:37:38 »
Je otazka, je-li toto akceptovatelna doba, po kterou se clovek v podstate 'jenom' uci myslet, nebo je to ztraceny cas.

Naučit se myslet je pro praxi v IT velmi vhodné.
Jenom dosud není jasné, proč se to musí učit na reáliích z oblasti matematiky a nepoužívají se k tomu reálie z oblasti IT, kde by to bylo 2-in-1.

JS

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #79 kdy: 23. 06. 2014, 17:46:11 »
Jenom dosud není jasné, proč se to musí učit na reáliích z oblasti matematiky a nepoužívají se k tomu reálie z oblasti IT, kde by to bylo 2-in-1.

A v cem je problem? Vetsina VS ma kreditni system, takze si muze kazdy sestavit rozvrh vicemene podle sveho vkusu. Nesnazis se nahodou poukazat na uz vyreseny problem?


Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #80 kdy: 23. 06. 2014, 17:48:34 »
Takze napriklad takova valka v Iraku nebyla zbytecna. Spousta lidi dostala za to vrazdeni zaplaceno. Naproti tomu takova teorie relativity.. to bylo nejspis jen takove hobby pro par lidi.
A co je smyslem toho příspěvku? Zkritizovat, že jsem neučinil vyčerpávající výčet všech podmínek, za kterých považuji věc za "zbytečnou" a řekl jenom tu v daném kontextu hlavní věc? To jsme ve školce na pískovišti nebo kde?

A ta argumentace proti sociologii teda bude nebo ne?

Nebo smyslem toho příspěvku bylo to zamluvit?

Problém tohoto přístupu je že v 18 ani 22 nikdo neví co ho bude v jeho pravděpodobně nejproduktivnějších letech kolem 40 živit. Hloubání nad implikovanou pokračující otázkou jenom omezuje ty kdo se pak nad každou stránkou skript a při každé přednášce strachujou "kolik mi tohle jednou hodí?".

Doba kdy člověk typicky studuje vysokou má být doba experimentů a nasávání zdánlivě prakticky neužitečných či přímočarě neprodatelných znalostí. Cokoli člověk studuje do opravdové hloubky v jeho vědomí buduje struktury ze kterých bude jednou čerpat a ať už studuje jakýkoli obor, otevírá mu obzory a snímá omezující hledí. A pokud se k tomu otevírá i věcem (zdánlivě) odlehlým - matematik kulturní antropologii a student historie umění matematice - tak se o uživení opravdu bát nemusí, a pravděpodobně bude ve svých nejlepších letech stejně dělat něco ještě jiného.
S tím naprosto souhlasím. Však to je právě ten důvod, proč by informatici místo matematiky měli raději studovat sociologii.

V Americe na to už přišli, že pokud vedou děti ve škole jen k diskuzím a prezentacím, bez toho, že by se děti biflovaly nutné teoretické základy, tak jsou poté diskuze ploché, nudné, nekončící a bez argumentů.
U nás na to jdeme opačně - víme, že se v Ulánbátaru těži bauxit, ale odprezentovat neumíme nic. Včetně lidí, kteří by to opravdu měli umět. Není výjimkou, že člověk vede nějaký kurz a jeho prezentační schopnosti jsou tristní.

To číslo máš z nějakého průzkumu nebo sis to cucal z prstů?
K tomu číslu dojde velice snadno: otevři si nějaký portál s nabídkami práce. Tam jsou nabídky pro masy.

Ovšem pokud bys trval na výzkumu, tak je několik výzkumů, zjišťujících, jaké kompetence zaměstnavatelé od zaměstnanců požadují. Když budeš hledat, určitě najdeš a můžeš se s námi podělit.

Je otazka, je-li toto akceptovatelna doba, po kterou se clovek v podstate 'jenom' uci myslet, nebo je to ztraceny cas.
Ne. Otázka je, jestli je to 1. nejefektivnější cesta, jak se naučit myslet. 2. jestli neexistují cesty, jak se naučit myslet a přitom se naučit i něco použitelného.

A v cem je problem? Vetsina VS ma kreditni system, takze si muze kazdy sestavit rozvrh vicemene podle sveho vkusu. Nesnazis se nahodou poukazat na uz vyreseny problem?
Pokud je ta matematika povinná, tak to moc vyřešené není.

Kolemjdoucí

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #81 kdy: 23. 06. 2014, 18:06:11 »
takze si muze kazdy sestavit rozvrh vicemene podle sveho vkusu.

Svatá prostoto :o

Nekdo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #82 kdy: 23. 06. 2014, 18:12:09 »
takze si muze kazdy sestavit rozvrh vicemene podle sveho vkusu.

Svatá prostoto :o

Jo no, zhruba 1 libovolnej predmet mesicne a to uz je poradne rozsoupnuti..

fil

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #83 kdy: 23. 06. 2014, 18:24:44 »
takze si muze kazdy sestavit rozvrh vicemene podle sveho vkusu.

Svatá prostoto :o

Jo no, zhruba 1 libovolnej predmet mesicne a to uz je poradne rozsoupnuti..

Zase uvedu konkretni priklad z FI. Pokud ti nezalezi na titulu (ktery, je podle zdejsich diskuzi oproti znalostem nedulezity, protoze absolventi stejne nic neumi),  muzes se vykaslat na veskere informaticko/matematicke predmety zapisovat si ciste jen veci, ktere te zajimaji. Udrzet se takovym stylem v prezencnim studiu rok ci dva nebude problem a budes mit i dost casu na praci/samostudium dulezitejsich veci. Verim, ze treba 3 semestry u Yenyi Kasprzaka by za to urcite staly.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #84 kdy: 23. 06. 2014, 18:39:40 »
Zase uvedu konkretni priklad z FI. Pokud ti nezalezi na titulu (ktery, je podle zdejsich diskuzi oproti znalostem nedulezity, protoze absolventi stejne nic neumi),  muzes se vykaslat na veskere informaticko/matematicke predmety zapisovat si ciste jen veci, ktere te zajimaji. Udrzet se takovym stylem v prezencnim studiu rok ci dva nebude problem a budes mit i dost casu na praci/samostudium dulezitejsich veci. Verim, ze treba 3 semestry u Yenyi Kasprzaka by za to urcite staly.
Tak to já ti řeknu sladké tajemství: na libovolné přednášky můžeš chodit, aniž bys vůbec byl na škole zapsaný :)

nojono1

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #85 kdy: 23. 06. 2014, 18:44:32 »
Průzkum, co požadují zaměstnavatelé, dělá již řadu let prof. Voříšek VŠE, FIS

asdad

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #86 kdy: 23. 06. 2014, 18:55:21 »
Ze zajimavosti jsem udelal takovy odhad, kolik casu mi na bc. studiu matematika zabrala.
12 (pocet tydnu v semestru) * ( 4  hodiny (prednaska + cviceni) + 6 hodin (domaci ulohy)) + 4 * 8 hodin (4 dny pripravy na zkousky) =  152 hodin za semestr
1 kredit ma odpovidat 30 hodinam, ktere se venuji predmetu. Bylo to cca za 5 kreditu?

A ta argumentace proti sociologii teda bude nebo ne?
Trivialni - kdo jde studovat na matfyz, ten pravdepodobne ocekava matiku misto sociologie. Kdo nechce matiku, ten nepujde na matfyz...

Je otazka, je-li toto akceptovatelna doba, po kterou se clovek v podstate 'jenom' uci myslet, nebo je to ztraceny cas.
Ne. Otázka je, jestli je to 1. nejefektivnější cesta, jak se naučit myslet. 2. jestli neexistují cesty, jak se naučit myslet a přitom se naučit i něco použitelného.
1. Odpoved je ponechana na lidech - ti se rozhodnou pro VS, ktera jim bude nejvic vyhovovat. Kdyz si vyberou VS zamerenou na kydani hnoje, tak asi budou cekat, ze je ta VS pro ne z nejakych duvodu nejlepsi. Lide si sami voli, jake VS chteji mit a to timhle vyberem.
2. Definuj "pouzitelneho" - viz vyjadreni od docenta Becvare.

Pokud je ta matematika povinná, tak to moc vyřešené není.
Nezalezi to jenom od skoly?
Jinak muzes jit lobovat za zruseni povinne matematiky na matfyzu. Mam pocit, ze budes odejit.

fil

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #87 kdy: 23. 06. 2014, 19:16:17 »
Zase uvedu konkretni priklad z FI. Pokud ti nezalezi na titulu (ktery, je podle zdejsich diskuzi oproti znalostem nedulezity, protoze absolventi stejne nic neumi),  muzes se vykaslat na veskere informaticko/matematicke predmety zapisovat si ciste jen veci, ktere te zajimaji. Udrzet se takovym stylem v prezencnim studiu rok ci dva nebude problem a budes mit i dost casu na praci/samostudium dulezitejsich veci. Verim, ze treba 3 semestry u Yenyi Kasprzaka by za to urcite staly.
Tak to já ti řeknu sladké tajemství: na libovolné přednášky můžeš chodit, aniž bys vůbec byl na škole zapsaný :)

Pochopitelne. Ale ty uzce zamerene predmety, ktere cloveku opravdu neco daji, byvaji ucene v dosti komorni atmosfere nekolika lidi, tam uz se to pozna  ;D Navic asi neni moc praticke jit treba na bezpecnostni analyzu sitoveho provozu, kdyz nemas ucet ve fakultni siti  ;)

Zaznamy prednasek nebo studijni materialy clovek s trochou snahy sezene vzdy, kvuli tomu to ani nema smysl utracet za prihlasku. Pridana hodnota VS je imho primy kontakt s vyucujicimi, ktery ti knihy nebo tutorialy nedaji.

[/quote]
1 kredit ma odpovidat 30 hodinam, ktere se venuji predmetu. Bylo to cca za 5 kreditu?
[/quote]

Kazdy semestr byl za 6 kreditu.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #88 kdy: 23. 06. 2014, 19:16:58 »
Trivialni - kdo jde studovat na matfyz, ten pravdepodobne ocekava matiku misto sociologie. Kdo nechce matiku, ten nepujde na matfyz...
Téma je o matfyzu?

1. Odpoved je ponechana na lidech - ti se rozhodnou pro VS, ktera jim bude nejvic vyhovovat.
A existuje u nás nějaká kvalitní informatika, kde by bylo jenom opravdu nezbytné minimum matematiky? (např. zaměřená na bezpečnost, sítě, adminování, mainframy, ... cokoli, u čeho je matematika fakt na dvě věci)


Jinak muzes jit lobovat za zruseni povinne matematiky na matfyzu. Mam pocit, ze budes odejit.
Množství matematiky se pomalu snižuje. Podle tvé logiky je to jasný důkaz, že je zbytečná.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #89 kdy: 23. 06. 2014, 19:21:53 »
Ale ty uzce zamerene predmety, ktere cloveku opravdu neco daji, byvaji ucene v dosti komorni atmosfere nekolika lidi, tam uz se to pozna  ;D
Však on by tě nikdo nevyhazoval ani tam :) Třeba Yenya by tě na semináři ze správy určitě nechal sedět tiše v koutku a laborovat na vlastním notebooku :)

Ale jinak máš pravdu, tohle je další tragédie: nesmysly se učí masově a opravdu špičkové věci projde deseti lidí ročně :(  (a není to tím, že by se lidi rozprostřeli do tolika specializovaných předmětů, protože těch opravdu kvalitních na FI zas tak moc není)