Dalsi VS teoretik, co blaboli.
Nejzajímavější je kombinace zaštítění se "poznáním německého i amerického školství" a konstatování, že teprve magisterské vzdělání je úplné. V USA je čtyřikrát víc bakalářů než magistrů (https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=27).
1. Americký systém školství je diametrálně odlišný od toho našeho. Střední škola (high school) odpovídá zhruba něčemu mezi naším druhým stupněm ZŠ a řekněme prvním ročníkem gymnázia. Bakalářský stupeň pak plní podobnou funkci, jako u nás plní gymnázia a střední odborné školy plus některé volitelné úžeji profilované předměty. Je naprosto absurdní to srovnávat s našimi školami, i když se to formálně jmenuje stejně. Znalosti a schopnosti Američana s maturitou z jejich high school ani zdaleka neodpovídají nárokům na české maturanty (i když dnes už bych si tím tak jistý nebyl). V podstatě jde jen o základní vzdělání. Bakalář je tam stále více-méně všeobecné vzdělání doplněné o nějakou specializaci. Ještě tak před deseti, patnácti lety by průměrný absolvent české elektroprůmyslovky celkem hravě strčil do kapsy průměrného amerického bakaláře oboru elektro. Teprve u masterů se dá mluvit o něčem, co začíná odpovídat našemu vysokoškolskému vzdělání. Ovšem i z vlastní zkušenosti vím, že to vzdělání není tak všeobecné ani v rámci oboru, jako je tomu u nás. Opět – náš inženýr si odborně spíše pokecá s americkým Ph.D. nežli s undergaduate. A tam se také další rozdíly stírají – zatímco v Americe se Ph.D. fakticky dále vzdělává, u nás je to spíše jen formalita, náplň studia tu tvoří využití jakožto levná pracovní a pedagogická síla, vědecká (nebo „vědecká”) činnost, práce na disertaci. Je příznačné, že na řadu pozic, kde se u nás doporučuje VŠ, se v Americe doporučuje Ph.D., a ještě se připojuje seznam škol, z nichž se ten titul vůbec uznává, vzhledem k propastným rozdílům mezi úrovní absolventů různých amerických škol. Prosté srovnávání počtu absolventů je naprostá blbost, porovnávání hrušek s jablky. Ano, dělá to OECD, dělá to EU, dělá to naše vláda a zcela zodpovědně i se svou vrozenou skromností to nemohu zhodnotit jinak, než že to všichni svorně dělají zcela
špatně.
2. Už jsem za tu dobu, co sleduji tento portál, přišel na to, že pokud jde o vzdělávání v IT, tak vypínáte rozum, přestanete naslouchat racionálním argumentům a jak zaseklá deska propagujete cosi, co se běžně nazývá fachidiotismus. Ale že v tom zajdete tak daleko, že se začnete plácat po ramenou i s tímto trollem s IQ rozbitého houpacího koně, to bych od vás nečekal.