business plan nehleda, ten je znamy. Jestli do tech klobas bude mlet psy i s boudama, je jen parametr jiz overeneho business planu.
Že je to „jen parametr“ můžeš říct o všem, protože vždycky jde jen o prodej produktu/služby – je jedno, jestli to budou klobásy, jitrnice nebo nějaká aplikace na webu. A když někdo přijde s novým masným výrobkem, který ještě na trhu není, tak to z něj snad ještě nedělá startup, ne? Kdežto když přijde s miliontou první variací na nějakou aplikaci, tak se za startup považuje. Tomu nerozumím. Nebo když chce prodávat nějaké cetky na Internetu a začne kolem toho vyprávět nějaký příběh, aby lépe prodal.
Sve uzenarstvi si neotvira s vyhledem, ze do peti let bude vlastnit sit uzenarstvi s 50% podilem na trhu, viz to slovicko scalable.
Aha, takže když teď podnikám v IT a časem budu mít třeba nějaké zaměstnance, tak jsem startup? Ne, to si fakt nemyslím, já startup nejsem, ani nechci být. Když to dobře půjde, tak budu mít jednou klasickou firmu, ale proč tomu proboha říkat startup? Takto definované by to slovo bylo k ničemu.
A startup company or startup is a company, a partnership or temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model.
Tak si to rozebereme:
search
Každá firma musí hledat příležitosti, mezery na trhu, obecně inovovat – inovace je základ podnikání. Nemůžeš dělat deset nebo sto let to samé, protože lidi už prostě budou chtít něco jiného.
repeatable
Podnikání je soustavná opakovaná činnost prováděná za účelem zisku. To je přímo definice. Když to není opakované, není to podnikání, třeba když jednou prodáš starý počítač, není to podnikání, i kdybys na tom vydělal.
scalable
Někdo může být spokojený např. s tím, když bude celou dobu živnostník a bude mu růst jen obrat/zisk, ale nepotřebuje přijímat zaměstnance nebo vytvářet pobočky. Nicméně růst/škálování je v podnikání běžná věc, rozhodně bych to nepovažoval za výsadu startupů. Když už jednou máš firmu, tak je celkem přirozené, že chceš růst, mít víc lidí, víc zakázek, větší obrat, zisk, více poboček, působit ve více odvětvích…
Co se týče té fáze hledání, tak ta je spíš typická pro klasickou firmu, která postupně roste a rozšiřuje svoje portfolio – naopak startupista má pocit, že už našel to, po čem zákazníci touží, a že už mu chybí jen ten kapitál, aby to mohl realizovat.