Asi treba začať tým, čo sa myslí pod programovaním.
Pascal? Lazarus? gcc? Python? Java? php?
Textové srandy (výpisy, triediace algoritmy, práca so súbormi, databázy, spracovanie chýb), grafické aplikácie (windows, qt, gtk, wxwidgets), alebo web?
Alebo voľajaké veci s HW (arduino, rbpi)?
Dospeli už na školách k tomu, aby učili voľajaké tie základné štandardy pomenovávania, komentovania, tvorby kódu, tvorby dokumentácie?
Učia tie decká aspoň základy volajakého cvs (povedzme git)? Sú to tímové projekty?
Chystajú ich pre prax? Alebo je to len také voľajaké akademické zabíjanie času?
Toto je podľa mňa programovanie a nie to, že si na prvej hodine nainštalujú Eclipse a vlastne vôbec nevedia čo robia.... Na konci SŠ nevedia čo je interpretovaný a čo kompilovaný kód.
Pre drvivú väčšinu nepotrebuje žiadne veľké rozlíšenie, dokonca ani grafické IDE. Pre pochopenie programovania, kompilovania, linkovania, debugovania, profilerov, crosskompilácie pre iné platformy, ........ bohate vystačí s konzolou. V mnohých prípadoch bude dokonca oveľa efektívnejší.
Bojím sa ale, že to všetko stojí a padá na pedagógovi. Len máloktorý pedagóg je schopný definovať úlohy, kontrolovať riešenia a celú výuku postaviť tak aby nebola závislá na použitom jazyku. Tak, že je na konkrétnom študentovi, aký prostriedok použije.
Som z VŠ už takmer 30 rokov, ale keď som videl ako programuje môj junior, čo ho učia na SŠ i VŠ, je mi z toho smutno.
Čo si o výuke programovania myslí taký misof? To by ma zaujímalo... Peter, nespravíš na túto tému rozhovor s medzinárodne úspešnými SK/CZ programátormi?
A pri tomto pohľade na vec by som mu doporučil niečo lacné, robustné, ľahké, s dobrou výdržou a dobrou klávesnicou.
Staršie Lenovo, Dell či HP ale všetko PRO série. Nie tie srandičky na editovanie príspevkov facebook-u.
Alebo za 250$ Samsung Chromebook s arm a na tom Chrubuntu, ak je to experimentátor a chce sa predviesť.