Životní cyklus software

Pupi

Re:Zivotny cyklus software
« Odpověď #15 kdy: 19. 05. 2013, 15:00:11 »
no ved netvrdim, ze tie knizky su stare a nepouzitelne, len som myslel nejake novsie ci nie su, ktore su od nejakych ludi co maju s tym prax X rokov.


eMko

  • ****
  • 456
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zivotny cyklus software
« Odpověď #16 kdy: 19. 05. 2013, 15:12:23 »
Určitě se budou dát najít, ale nejspíš nelze čekat, že by se překládaly do češtiny / slovenštiny.

Pupi

Re:Zivotny cyklus software
« Odpověď #17 kdy: 19. 05. 2013, 15:21:32 »
tak to mne neprekaza. mozu byt aj v EN.

j

Re:Zivotny cyklus software
« Odpověď #18 kdy: 21. 05. 2013, 00:38:07 »
Jak jistě víte, dnes jede procesní řízení (btw procesní řízení požadujou i normy ISO řady 9000). Takže je důležité mít správně nastavené procesy. Toho můžete dosáhnout selským rozumem, vyzobat si z metodik co považujete za užitečné, nebo se pokusit dopuntíku implementovat nějakou metodiku. Knih na tohle téma je spousta např.:

O ISO radsi nemluv ... dycky se valim smichem, kdyz mi nekdo zacne vykladad ISO ... a jak to zvedne efektivitu a kdesi cosi ... stejne jako lecjakou firmu spolehlive polozi SAP, tak ISO na tom neni o moc hur. Zazil sem temer na vlastni kuzi ... (firma neprezila).

A samo, vetsi projekt je treba nejak "rozumne" ridit, potiz je, ze na to by tam musel byt nekdo, kdo tomu rozumi. Moh bych celkem dlouho (klidne i desitky stranek textu) sepisovat, jak taky muze takovy "IS" vypadat ... a vypadaji tak prakticky vsechny ... jmenuj a prinesu nejaky zazitek ...
Od takovych veci, jako nekonzistentne se chovajici GUI (nekde je tisk na F5 jinde na F8) pres neschopnost zajistit unikatni cislo (nejen) faktury ... k trebas pristupu k API, kde ti ho zmenej pod rukama, protoze dojdou k tomu ze "neco je spatne" ... a pak sou strasne prekvapeny, ze to APi taky nekdo trebas pouziva, a samo mu ta napojena aplikace prestane fungovat ... (a teprv kdyz na ne sproste rves a posilas na ne pravniky s tim, ze si ty miliony za prepis zaplatej, tak jim dojde, ze by to chtelo udelat prepinac verze s defaultne starym chovanim...)

Takze ja si nedelam vubec zadny iluze jak ten vyvoj vetsich projektu probiha, ja to totiz vim ... je tam hromada prasat, ktery mastej kod aniz by o tom premejslely a drtiva vetsina z nich ma problem napsat i fungujici cyklus (zcela na vlastni voci sem videl, jak vyvojar dava do kodu cca 10x totez cpy& paste, protoze to neumi/je linej/ jinak ...).

Samo, nekolikrat (tak 20x min) sem zazil, ze mi byla poslana modifikovana verze appky, ktera neumela to, co predchozi verze ... protoze dotycnej menil starou verzi kodu ... a ani JEDNOU se mi nestalo, ze by neco proste prislo a fungovalo to.

Kazdou verzi ISka pak nasazujem s minimalne 1/4 rocnim zpozdenim, a pokud nemusime tak vubec ne ... nebot cekame, az jini nebozaci odhali alespon ty zasadni chyby. Takova klasika je, ze s kazdou verzi nekomu zmizi nejaka ta prava ... takze trebas ucetni najednou nejde uctovat ...

txt

Re:Zivotny cyklus software
« Odpověď #19 kdy: 22. 05. 2013, 18:30:29 »
O ISO radsi nemluv ... dycky se valim smichem, kdyz mi nekdo zacne vykladad ISO ... a jak to zvedne efektivitu a kdesi cosi ... stejne jako lecjakou firmu spolehlive polozi SAP, tak ISO na tom neni o moc hur. Zazil sem temer na vlastni kuzi ... (firma neprezila).
Je to svět směrnic, normalizace atd. a byrokracii je třeba držet na uzdě. Na druhou stranu lepší implementované ISO, než totální binec ve všem. Certifikát dobrou firmu nezaručí a naopak dobrá firma může být i bez certifikátu. I přes to averze vůči všemu co je ISO není zcela na místě.
Zažil jsem v elektrotechnickém průmyslu firmu, kde byli vcelku průměrní zaměstnanci nepostradatelní, protože pouze oni věděli věci, které by správně měli být v dokumentaci. Také jsem zažil firmy, kde ISO bylo a dokumentace byla taková, že zaškolit nového člověka na dané místo nebyl problém.

A samo, vetsi projekt je treba nejak "rozumne" ridit, potiz je, ze na to by tam musel byt nekdo, kdo tomu rozumi. Moh bych celkem dlouho (klidne i desitky stranek textu) sepisovat, jak taky muze takovy "IS" vypadat ... a vypadaji tak prakticky vsechny ... jmenuj a prinesu nejaky zazitek ...
Zde si neodpustím rýpanec, že technici si často myslí, že jsou mistři světa, ale manažerské kompetence mají zakrnělé a považují je za znalost „dementů z podřadných škol“. (viz  jiná vlákna, reagovat prosím konstruktivně)

Kazdou verzi ISka pak nasazujem s minimalne 1/4 rocnim zpozdenim, a pokud nemusime tak vubec ne ... nebot cekame, az jini nebozaci odhali alespon ty zasadni chyby. Takova klasika je, ze s kazdou verzi nekomu zmizi nejaka ta prava ... takze trebas ucetni najednou nejde uctovat ...
Určitě existují i firmy, které fungují lépe.


j

Re:Životní cyklus software
« Odpověď #20 kdy: 22. 05. 2013, 18:44:43 »
1) firmu, kde by meli aktualni a rozumnou dokumentaci sem jeste nevidel .. ani jednu. Zato sem nekolikrat videl (na vlastni oci) jak byli zamestnanci tlaceni do sepisovani jakychsi "navodu" ... ktere uz za par tydnu (ale casto i dnu) stejne nebyly realitou. A zcela na vlastni kuzi sem zazil prave to ISO, kde v ramci jeho zavadeni klesla produktivita prace na polovinu, spis min.
Zcela konkretne - z jednoho papiru - vytistene objednavky, se stalo papiru 5, tam kde si predtim kazdy vyzved material, ktery potreboval, se zaclo podepisovat predani, prevzeti, vyhrady (kdyz nebylo vsechno) ... a pri inventure bylo manko o dva rady vetsi, nez kdykoli predtim.

2) jiste, managori velmi casto propaguji nazor, ze ridici pracovnik prece nemusi rozumet tomu, co jeho podrizeni delaji, protoze od toho tam neni ... a pak to presne podle toho vypada.
Opet, zcela konkretni priklady - jako technika me naproto nezajima, jak vypada smlouva s dodavatelem. Ja reknu, ze chci XYZ, a necht si managor zneni smlouvy zaridi jak chce. Presto si nakonec tu smlouvu musim napsat sam, a pak ji jeste dostanu zpet s tim, ze "pravnikovi se ale nelibi ..." tak at si to napise. Od toho tam prece je, ne?
Variantne jako technick reknu managorovi, ze je zcela nerealny v podminkach firmy realizovat dodavku v danym terminu... a on mi na to rekne "ale oni mi to slibili" ...

Proc? No protoze je to neschopej dement z podradny skoly. :P

3) takovy bych chtel videt.

txt

Re:Životní cyklus software
« Odpověď #21 kdy: 22. 05. 2013, 19:14:50 »
Mohl by přispět někdo, se svými zkušenostmi v SW inženýrství, projektovém řízení atp.? Jinak půjde tohle téma od informací k šumu...

1) firmu, kde by meli aktualni a rozumnou dokumentaci sem jeste nevidel .. ani jednu. Zato sem nekolikrat videl (na vlastni oci) jak byli zamestnanci tlaceni do sepisovani jakychsi "navodu" ... ktere uz za par tydnu (ale casto i dnu) stejne nebyly realitou. A zcela na vlastni kuzi sem zazil prave to ISO, kde v ramci jeho zavadeni klesla produktivita prace na polovinu, spis min.
Zcela konkretne - z jednoho papiru - vytistene objednavky, se stalo papiru 5, tam kde si predtim kazdy vyzved material, ktery potreboval, se zaclo podepisovat predani, prevzeti, vyhrady (kdyz nebylo vsechno) ... a pri inventure bylo manko o dva rady vetsi, nez kdykoli predtim.
Dělal jsem montéra ve firmě, kde byla dokumentace na vynikající úrovni (sériová i zakázková výroba rozvaděčů). V autorizovaném servisu mobilních telefonů, kde byla dokumentace naprosto špičková. Nebylo všechno skvělé, ale v tomto ohledu ano.
b) To mohla být chyba v implementaci normy. Přehnaný papírování může být částečně redukováno pomocí ERP (rizika i náklady jeho nasazení si uvědomuju). Problém může být také, když nové pořádky zaměstnanci bojkotují. Nehlásám, že ISO vás spasí, ale trvám na tom že má i pozitiva.

2) jiste, managori velmi casto propaguji nazor, ze ridici pracovnik prece nemusi rozumet tomu, co jeho podrizeni delaji, protoze od toho tam neni ... a pak to presne podle toho vypada.
Opet, zcela konkretni priklady - jako technika me naproto nezajima, jak vypada smlouva s dodavatelem. Ja reknu, ze chci XYZ, a necht si managor zneni smlouvy zaridi jak chce. Presto si nakonec tu smlouvu musim napsat sam, a pak ji jeste dostanu zpet s tim, ze "pravnikovi se ale nelibi ..." tak at si to napise. Od toho tam prece je, ne?
Variantne jako technick reknu managorovi, ze je zcela nerealny v podminkach firmy realizovat dodavku v danym terminu... a on mi na to rekne "ale oni mi to slibili" ...

Proc? No protoze je to neschopej dement z podradny skoly. :P
Vedoucí by MĚL znát práci podřízených. Jinak bude činit horší rozhodnutí a nebude mít respekt u podřízených. Váš úhel pohledu je IMO úzký bez nadhledu a souvislostí. Myslíte si že když znáte dobře problémovou doménu tak že můžete mluvit do všeho.