Disk v záruce a obnova dat

3ugeene

Disk v záruce a obnova dat
« kdy: 18. 01. 2013, 18:07:53 »
Dnes se nám v kanceláři stala špatná věc: dva měsíce starý nas blackarmor s dvěma 2.5TB disky WD green v RAID 1 jsme vypnuli a po zapnutí už nenajel ani jeden z disků - dělají oba stejnou věc a to, že se neroztočí plotny (jak v NASu tak i přes sata2usb převodník)

1. průšvih, že se tohle stalo u OBOU dva měsíce starých disků

2. moje otázka je taková - jak je to s reklamováním disků a požadavkem vytáhnout data z5? Je něco  takovýho možný?  Je vůbec nějaká šance, že se ktomuhle obchod vyjádří?

Jinak vím, že s e to tu řešilo, ale narychlo: jak se tak pohybuje obnova dat z disků u firem se tím zabývajících?


tydlitele

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #1 kdy: 18. 01. 2013, 18:26:52 »
zduraznuji, ze nicemu z toho nerozumim, proto mohu podavat zkreslene info

Zaruka znamena (ze zakladu, temer vzdy) novy disk, na data kaslou (take mne to stve).
Vzheldem k tomu, ze tak najednou, celkem brzy oba dva odesly, tak si myslim, ze problem bude v NAS. Troufam si tipnout (amaterskym okem), ze jakasi napetova spicka, ci nejake podobne svinstvo (dost mozna prave pri vypinani) odpalila elektroniku disku.
Zkus se zeptat, na zavadu NAS, pokud ji uznaji, tak ti mozna zacaluji aj obnovu dat. Moc bych na to nesazel, ale ta pravdepodobnost je vetsi nez u reklamace disku.

Vzhledem k tomu, ze (mozna) odesla elektronika do vecnych kremikovych lovist, a plotny zustaly v poradku, nemusela by byt obnova zas tak slozita, zkus treba TDP-Ontrack.

Hodne stesti

PanKapitánRUM

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #2 kdy: 18. 01. 2013, 19:05:29 »
Zeptej se ve firmě Profico CZ viz www.profico.cz
Napiš jim, že máš disk v záruce a že chceš LEVNĚ ZACHRÁNIT DATA A NEZTRATIT ZÁRUKU.
Řeknou ti TAJEMSTVÍ! ;)

PanKapitánRUM

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #3 kdy: 18. 01. 2013, 19:25:18 »
No dobře, je pátek, asi bys dostal odpověď až v pondělí.

Pokud je disk v záruce, tak to není taková tragédie.
Například SEAGATE nám už data zachránil 3x ZDARMA a to včetně toho, že vrátili NOVÝ A FUNKČNÍ DISK.
http://www.seagate.com/services-software/data-recovery-services/consumers/in-lab-data-recovery/

Vyplatí se:
Economy Service
Oficiálně to vyjde na cca $120 dolarů (V Praze stejná služba stojí 8000,- !!! a ztratíš záruku.)
Domluvíš se s nimi, že nejsi z USA, disk jim pošleš do USA i s originálním dokladem, který nesmí být starší 12-ti měsíců a to včetně Anglického překladu (zvládneš sám).
Chce to trochu ukecávání, ale nakonec to vždy vyšlo.
Zpátky přišel NOVÝ DISK plný starých dat a potvrzení o výměně od výrobce.
- Nepřišlo se o záruku.
- Oprava byla zdarma (oficiálně by měla vyjít asi na cca 100 až 200 USD)

WD je na tom kapku hůř.
http://support.wdc.com/recovery/partner.asp?p=attingo&r=emea
Je to drahý jako prase (ale dostaneš slevu) a nepřijdeš o záruku.

Do laborky se posílá jen to, co se nedá opravit přes výrobce a co se nedá opravit softwarově.

student

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #4 kdy: 18. 01. 2013, 23:05:25 »
1. průšvih, že se tohle stalo u OBOU dva měsíce starých disků
jakasi napetova spicka, ci nejake podobne svinstvo (dost mozna prave pri vypinani) odpalila elektroniku disku.
Nie su tie disky nahodou z 1 serie? To len aby sa mohlo obmedzit podozrenie, ze ide o NAS. Rovnaka seria casto znamena rovnake vyrobne chyby.


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #5 kdy: 18. 01. 2013, 23:30:18 »
A z toho plyne pouceni: I kdyz mas dva disky, zalohuj!

PanKapitánRUM

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #6 kdy: 19. 01. 2013, 00:56:52 »
Z toho plyne následující, pokud máš disky na zálohování NIKDY nepoužívej dva stejné disky stejného výrobce, hrozí tu vyšší nebezpečí stejné výrobní vady.

3ugeene

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #7 kdy: 19. 01. 2013, 13:49:41 »
Diky vsem za nazory a odpovedi, pokud vim, tak se skutecne jedna o disky jedne serie...

Je to docela prekerka, kdyz odejdou  oba disky v raidu s relativne dulezityma datama. V pondeli to nejak zkusime poresit.  Cert vi.

Jednalo se o dva green 2.5TB disky, a ty asi nejsou ani moc vhodny pro raid a celkove provoz 24/7, takze kdyz se najednou vyply, tak se tam neco pohnojilo - nevim.


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #8 kdy: 19. 01. 2013, 17:32:34 »
Jednalo se o dva green 2.5TB disky

Jeste muzete zkusit sehnat dalsi ze stejne serie a vyndat znej radic a dat ho na ty odesle. Treba to zabere a vy si udelate obraz disku. Pri trose stesti by to snad slo udelat tak, aby to pak nebylo videt a vy ste mohl jit disky hodit dodavateli na hlavu. Ale to je na vase riziko, az kdyz nenajdete zadne jine dostupne reseni.

Zabrat by to asi mohlo, protoze se mi nezda, ze by se treba u dvou disku ve stejnou dobu zadrela loziska. BTW, jste si na 100 % jisty, ze odesly disky a ne eco v NAS? Zkousel jste je vykuchat ven a zapojit jinam?

3ugeene

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #9 kdy: 19. 01. 2013, 18:09:43 »
jak jsem psal, zapojit jsme zkouseli oba disky pres usb2sata prevodnik a plotny se stejne tak neroztacely.

Jinak s elektronikou me to napadlo taky, jen sehnat disk ze stejny serie - to moc sranda neni. Ale vim, ze takovou vec jsem delal na nejakym starym 80GB disku a nefungovalo to - coz nerikam, ze s timhle ma neco spolecnyho

failer_

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #10 kdy: 19. 01. 2013, 18:30:12 »
Mě se něco podobného s 2xWD 120GB povedlo. A to jsem navíc tenkrát prohazoval mezi IDE a SATA. Data šla přes dd ven a disk na reklamaci.

Tany

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #11 kdy: 19. 01. 2013, 19:24:53 »
No pokud jsou ta data cenná a důležitá, tak by jsem zvolil tu službu, jak na ní dával Rum odkaz. Stejně ve výsledku ty disky i když se vyreklamují nemůžete dát do NAS. Pokud už NAS, tak tam dát 24/7 disky, jak je psáno výše, minimálně každý z jiné série.

Já pro zálohy mám RAID udělaný z Seagate Constellation + WD RE4. Ale stejně přesto využívám placené web úložistě pro týdenní zálohy. (GnuPG - nemám nad daty kontrolu)

Pavel

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #12 kdy: 20. 01. 2013, 19:34:05 »
Pokud už NAS, tak tam dát 24/7 disky

Preco vlastne by to tak malo byt? Mam v dosahu 2x NAS. Ani jedno nebezi v rezime vyzadujucom nonstop prevadzku.
Skor naopak, roztocia sa 1-2x denne ked sa tam suka zaloha/pozera sa z toho film.

Ak to maju vo firme ako fileserver, tak detto to bezi tak 50 hodin tyzdenne.


PanKapitanRUM

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #13 kdy: 20. 01. 2013, 20:01:04 »
Víš, to se má tak, výrobci dělí komponenty na různé řady.
Řada pro chod 24/7 je osvědčená a z lepších komponent.
http://www.alza.cz/seagate-sv35-2000gb-d287372.htm
MTBF: 1 mil. hodin
To je střední doba mezi poruchami.
Spočítají se poruchy disků (kolik měl naběháno a kdy chcípnul) a z toho se sestaví korelační graf: http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/jerabek3/k14/14-3-16.htm
Vysvětlím to extrémně jednoduše:
Pokud máš sto lidí a polovina ujde 30 Km za den a druhá polovina asi 50 Km za den, pak střední úroveň bude 50Km, tj. víš, že stoprvní člověk by měl ujít ASI 50 Km.
MTBF je střední doba mezi poruchami spočítaná podle odhadů opotřebení (ložiska se obrušují, vůl je XY a dosáhne se jí po...), testů životnosti v různých komorách a zkušeností z provozu.
Takže MTBF 1 000 000 hodin ti říká, že disk by měl fungovat docela dlouho.

Oproti tomu obyčejný disk:
http://www.alza.cz/seagate-barracuda-7200-12-2000gb-s-advanced-format-d285783.htm
Nemá MTBF uvedenou, ale je to cca 100 000 hodin.
(Někdy dokonce jen 50 000 hodin provozu, tj. fungovat například 35 000 hodin = vydrží tak 4 roky nepřetržitého provozu a pak třeba chcípne.)

Bohužel to je složitější, protože to MTBF je stanoveno za ideální teploty!
Každých cca +10 stupňů provozní teploty navíc srazí MTBF o 1/2.
Takže jestliže má disk MTBF 1 000 000 při 20-ti stupních (výrobci to měří různě), tak při 30 stupních běžné provozní teploty je MTBF jen 500 000 a pak tu jsou další faktory, ten výpočet je docela složitý a nemá smysl se jím hlouběji zabývat.
Důležité je, že hodnota MTBF je poměrně důležitá a říká ti, kolik ten disk cca vydrží.

Musím říct, že s disky ze serie 24/7 jsem ještě neměl problémy! Výrobce za ně ručí!
Oproti tomu s běžnými disky ano, výrobce zkouší tu něco přidat, tam něco ubrat, aby věděl, jestli to může použít v příští generaci disků, prostě když jim nějaké testy řeknou, že by se to nemělo podělat, tak to zkusí nasadit ve výrobě řekněme nejprve na vzorku 30-ti interních kusů a pak na vzorku 5000 kusů. Proto není dobré používat dva stejné BĚŽNÉ disky ze stejné série.
To ale  platí hlavně pro obyčejné disky, běžně používáme dva disky ze stejné serie, ale jsou to 24/7mičky, kde se neexperimentuje.

Výrobce, aby ti mohl příště nabídnout lepší disk, tak prostě zkouší jiné materiály.
Případně jednou použije plech na hlavičky od výrobce XUXIXORO Megachina a pak zkusí výrobce HUGOGOHU Vietnam, plech může být o 1/2 levnější a když v testech vyjde dobře, tak zkusí udělat nějakou větší sérii a čekají, jak to dopadne.
To je život, výrobci auto to dělají úplně stejně.

Petr

Re:Disk v záruce a obnova dat
« Odpověď #14 kdy: 20. 01. 2013, 20:21:19 »
On je problem uz v tom, ze tomu co predvadi ta krabice se rika RAID. Ve skutecnosti to ale neni RAID, ale jen softwarove vytvoreny mirror v tom Linuxu ktery je v te krabici nainstalovany. Tedy jakykoliv problem s firmware - a data na obou diskach jsou v pytly, a ze jsem tech pripadu zazil hodne. To same napajeni - spolecne pro oba disky - tudiz prepeti = doublekill. Levny NAS bych za bezpecne uloziste nepokladal ani v nejdivocejsim snu, pri jakemkoliv hw nebo sw jsou data v haji na obou discich soucasne.

Co se tyce dat - zadny vyrobce disku ani NASu neruci za data a ma to zcela jasne uvedeno ve svych podminkach, ze zaruka se vztahuje pouze na hardware. V pripade standardni reklamace dojde pouze k vymene disku za nove. Vyrobce nemuze za to, ze uzivatel ma na tom disku jedinou kopii dat a ze nezalohuje.