na skole me nebavilo hlavne nepouzitelne ceske nazvoslovi.
...protoze mel zazity cizy terminy,...
Jestli někoho dokáže rozhodit taková prkotina... Až někdy do 5. semestru jsem se celý život učil matiku a fyziku česky. Pak najednou nastoupily anglické a ruské materiály, protože v češtině to prostě není nebo to není v požadované kvalitě. Kéž by ta jazyková bariéra bývala byla tím největším problémem. Jinak české odborné názvosloví (ano, i to počítačové) mi připadá celkem logické a přehledné, svoje názvosloví má i němčina, ruština, francouzština a další jazyky a nikdo se nad tím nepozastavuje. Že někdo otevírá fajly, inklúduje hedry (spousta buranů dokonce "hýdry"), definuje si templáty, kástuje proměnné, baví se o fíčurách a defaultním (dyfóltním jsem snad ještě neslyšel) nastavení atp., to se dá snést v běžné mluvě, ale každý, kdo má nějaký cit pro jazyk, musí cítit, že v odborném textu to působí nepatřičně a použití původních anglických termínů (jež se, mimo jiné, nedají ohýbat) je taky nevhodné a působí cizorodě.
Jak už tu bylo zmíněno, znakem vysoké erudice je i to, že se člověk dokáže kultivovaně a srozumitelně vyjadřovat o tom, čím se zabývá - a to jak anglicky, tak ve své mateřštině. Je to projev úcty k posluchačům/čtenářům a znak přirozené inteligence a vzdělání.
A ještě malá rada pro původního tazatele:
Dávej si velký pozor,
kdo ti co doporučuje. Tohle je více-méně anonymní kroužek; aby dodali svým slovům větší váhu, tak se tu lidé mohou vydávat za něco, čím nejsou, nikdy nebyli a nebudou, případně mohou být přesvědčeni o tom, že něčím jsou, ačkoli objektivně tomu tak není. Dávej si velký pozor na ty, kteří mají sklony bagatelisovat, tvrdit, že nároky bývají přehnané a že ve skutečnosti nic z toho v praxi neuplatníš. Bývají (podtrhuji,
bývají, nikoli jsou) to lidé, kteří si na tom sami vylámali zuby, jen nesnesou pomyšlení, že nejsou takovými hvězdami, jak si o sobě mysleli.
Doporučuji ti vykašlat se na takovéhle diskuse, místo toho si podle objektivně ověřitelných dat na internetu vytipuj pár škol, jež tě nejvíce zaujaly (řešené projekty, spoluúčast na mezinárodních projektech, grantová úspěšnost, publikační činnost atd.), a zajeť si tam s někým popovídat osobně - jak s vědeckými pracovníky, tak se studenty, např. na dny otevřených dveří. Sám poznáš, kde si budeš připadat nejlépe, který kolektiv ti nejlépe sedne. Nejde jen o odborné záležitosti, je zřejmé, že na IT oboru na zemědělské VŠ najdeš úplně jinou sociální skupinu než na matfyzu.
P.S.: pro ty kritiky pana Viriuse - připadá-li někomu styl jeho výkladu příliš vědecký a zbytečně exaktní, tak by na školu, kde působí, vůbec neměl chodit, neboť je zřejmé, že ji nedokončí. Spousta lidí se na tu školu nyní dostane spíše jen omylem kvůli jednoduchým přijímačkám. Považuji to trochu za podraz na uchazeče, nekoresponduje-li minimální náročnost přijímacího řízení s náročností studia - i v případě, že je o studium malý zájem.