Ahoj, neviem ako je to v Cechach, tak toto ber iba ako prispevok do diskusie, ale mozno to nebude zase take odlisne.
Ja som davnejsie vytvoril program, ktory som predaval cez internet. Ked som program vytvoril, bol som zamestnancom, a zamestnavatel mi dal suhlas ze mozem takyto program samostatne predavat. (Mal som takuto podmienku v pracovnej zmluve). Kedze zdravotne a socialne poistenie za mna uz platil zamestnavatel, v tomto smere som nemusel robit nic. Avsak prijem z predaja som musel uviest do danoveho priznania (prijem podla autorskeho zakona).
Neskor som zamestnanie opustil. Predaj licencii podla autorskeho zakona nadalej tvoril cast mojho prijmu, ale pribudol aj dalsi prijem, opat podla autorskeho zakona (zmluva o dielo). Zivnost som si nevybavoval, ale kedze som uz nebol zamestnancom, musel som si platit zdravotne poistenie. Co sa tyka socialneho poistenia, v slovenskom zakone mali "autori" zvlastnu vynimku, kedy platit nemuseli. Od roku 2013 tato vynimka zanikne. Ako je to v cechach by ti mohli poradit v tvojej pobocke socialnej poistovne, ale priprav sa ze asi platit budes. (Teoreticky na slovensku nemozes robit programovanie na zivnost, iba cez autorsky zakon, ale ludia to kadejako obchadzaju -- fakturuju inu cinnost nez programovanie.).
Co sa tyka praktickych detailov, ja som predaval cez Avangate. Vyhoda je, ze Avangate umoznuje zakaznikom platit cez rozne druhy kariet, paypal a kadeco ine. Za to si samozrejme strhnu par percent. Dalsi popularny payment processor medzi micro-isv je Fastspring. Co sa tyka DPHcky, tak oni sa postaraju o to, ze ludia z europy budu DPHcku na software platit, ludia z ameriky nie. Kym ty sam nebudes mat privelky prijem aby si sa stal platcom DPH, nemusis to dalej riesit. Peniaze za predane licencie ti budu chodit na ucet raz za mesiac.
Nezabudni na moznost predavat multi-licencie, za vacsi peniaz. V zavislosti na tvojom programe ma mozno vyznam predavat licencie pre viac uzivatelov naraz, a ver mi, ked predas par multilicencii je to hned rozdiel. Ale nerob "neobmedzene licencie", vzdy si stanov nejaky max pocet uzivatelov (20, 50, ...). V mojom pripade tvorili multilicencie len zlomok predanych registracnych klucov, ale celkovo tvorili vacsinu prijmu. Vacsina ludi ma rovnaku skusenost.
V tvojom programe budes potrebovat nejaku moznost ako obmedzit funkcnost (ci uz ficurky alebo na nejake obdobie -- toto je vacsinou dobry napad), alebo spravit demo verziu, a potom odomknut funkcnost po zadani registracneho kodu. Na tomto serveri sa taketo nieco asi nestretne s priaznivym ohlasom, ale je to najefektivnejsi sposob ako ludi prinutit si tvoj program kupit. Inak budu pouzivat demoverziu donekonecna. Pocas demo/trial verzie nezabudni ukazovat "Buy Now!" odkazy tam kde to dava trochu zmysel, nech ma clovek moznost jednoducho kupit registracny kluc.
Na nejake anti-piracy ficurky sa rovno vykasli. Ludia co si to budu chciet ukradnut to spravia tak ci tak, ale hlavne, to NIE SU tvoji zakaznici a nikdy nebudu, a je skoda stracat tym cas. Support poskytuj len ludom co maju platnu registraciu ... ok, toto nebude vzdy prva vec co budes zistovat ked pride support email, ale ak ma niekto prilis vela poziadaviek, over si ci je to platiaci zakaznik :-)
No a ked robis program pre Mac OS X, tak nezabudni ani na moznost predavat cez Mac App Store. Ak robis pre iOS tak inu moznost ani nemas, ale v tom pripade vela veci co som napisal je bezpredmetnych (demo/trial, payment processing, multi-licencie) :-)
Vela stastia. Rozhodne sa nenechaj odradit a skus to, je to zaujimava skusenost a mozno ti prinesie nejaky bocny prijem :-)