VŠ z trochu jiného úhlu

student

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1635 kdy: 07. 01. 2014, 09:07:56 »
Nebyl to povinný předmět, já tím třeba prošel v zimě v třeťáku.
Pre zameranie Systémové architektury a Spolehlivé systémy je povinny.


mikrom

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1636 kdy: 07. 01. 2014, 09:27:34 »
Tak ten projekt vyzera byt dost brutalny. [...] Ja osobne by som si radsej takyto predmet nezapisal, pretoze by som ho asi neurobil.
Proč, propánakrále?! Vždyť od toho přece škola je, aby se tam člověk něco naučil.
Moralizujes tu, ako keby si nikdy nestudoval :) Kazdemu je jasne, ze student mysli aj na to aby tu skolu aj dokoncil a nechce sa dat vo vyssom rocniku vyhodit zo skoly kvoli nejakemu predmetu, kde je prehnane vysoko nastavena latka. To, ze by som do toho ako student nesiel som napisal iba na zaklade pozretia tych slajdov, kde sa mi naroky zdali byt dost prehnane. Vacsinou sa ale medzi studentmi siria informacie ohladne toho co sa na jednotlivych predmetoch vyzaduje a Jakub neskor upresnil, ze to bolo celkom dobre. Takze po takychto informaciach by som mozno do toho asi siel - i ked tusim v slajdoch pisali ze to obnasa 4 tyzdne programovania a samozrejme je to len jeden z mnoha predmetov, ktore treba urobit.
Samozrejme dnes z hladiska praxe sa mi javi takyto predmet prinosny - ale ked som studoval nevedel som toho moc o tom co budem v buducnosti robit a rozmyslal som inac ako teraz. Myslim, ze skoro u kazdeho je to tak - samozrejme okrem TEBA, ktory si si urcite zapisoval tie najnarocnejsie predmety, aby si dokazal sebe a ostatnym, ze na to mas :)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1637 kdy: 07. 01. 2014, 09:47:13 »
Já se o tom (velmi) letmo zmínil už na straně čtyři :)
No jo no, ale vidíš, jak to zapadlo :) Ukázka slidů řekla asi víc než celé tohle sáhodlouhé dohadování se...

Myslim, ze skoro u kazdeho je to tak - samozrejme okrem TEBA, ktory si si urcite zapisoval tie najnarocnejsie predmety, aby si dokazal sebe a ostatnym, ze na to mas :)
Za mě žádný hodně těžký praktický předmět nebyl. Nabídka se vesměs dělila na předměty teoretické - těžké, které mě absolutně nezajímaly, a předměty praktické, kde jsem se nic moc nového nenaučil. Výjimkou bylo cvičení Yenyi Kasprzaka ze správy Unixu, který jsem zmínil jako světlou výjimku. Navíc já jsem už při studiu v IT pracoval, takže jsem se na to díval trochu s nadhledem...

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1638 kdy: 07. 01. 2014, 09:58:53 »
Ja bych tedy do skoly s "brutalne praktickou" vyukou, jak tu rika pan Prymek, nesel.. Unudilo by me to k smrti! Prostor v nasi hlave je omezeny. Takova skola znamena, ze se budu prvni rok ucit zpameti Java API, druhy rok zpameti POSIX API, treti rok zpameti .NET API.. a k cemu? V kazdem z tech API je stale totez, akorat se to vola trosku jinak. A na konci stejne zapomenu, co je co, budu v tom mit gulas, a pujdu delat mainframe, ktery jsme nemeli.

Proto se uci teorie. To je zkratka zhusteny extrakt toho, co vime. Pripadne se vybere urcity priklad a na nem si to lidi zkusi, jako treba v pripade toho OS predmetu.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1639 kdy: 07. 01. 2014, 10:03:07 »
Kazdemu je jasne, ze student mysli aj na to aby tu skolu aj dokoncil a nechce sa dat vo vyssom rocniku vyhodit zo skoly kvoli nejakemu predmetu, kde je prehnane vysoko nastavena latka.

Pokud je předmět povinný, tak se mu nevyhneš, a pokud není, tak tě kvůli němu ze školy nevyhodí.

To, ze by som do toho ako student nesiel som napisal iba na zaklade pozretia tych slajdov, kde sa mi naroky zdali byt dost prehnane. Vacsinou sa ale medzi studentmi siria informacie ohladne toho co sa na jednotlivych predmetoch vyzaduje a Jakub neskor upresnil, ze to bolo celkom dobre.

No ale i tak je úspěšnost jen nějakých 55-75% :-)

Takze po takychto informaciach by som mozno do toho asi siel - i ked tusim v slajdoch pisali ze to obnasa 4 tyzdne programovania a samozrejme je to len jeden z mnoha predmetov, ktore treba urobit.

Ale zase je to devítikreditový macek. Konečně, protože za nás za něj byla (při stejné náročnosti) jen polovina kreditů.


Myslim, ze skoro u kazdeho je to tak - samozrejme okrem TEBA, ktory si si urcite zapisoval tie najnarocnejsie predmety, aby si dokazal sebe a ostatnym, ze na to mas :)

Což mi připomíná, jak se vždy začátkem semestru (na biofóru, ale to není podstatné) objevují žádosti o radu, jaké předměty jsou nejlehčí. Ale aby se někdo zeptal, které jsou přínosné ...


Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1640 kdy: 07. 01. 2014, 10:08:31 »
Ja bych tedy do skoly s "brutalne praktickou" vyukou, jak tu rika pan Prymek, nesel.. Unudilo by me to k smrti! Prostor v nasi hlave je omezeny. Takova skola znamena, ze se budu prvni rok ucit zpameti Java API, druhy rok zpameti POSIX API, treti rok zpameti .NET API.. a k cemu?

Praktická výuka přece není totéž co tupé memorování!

Proto se uci teorie. To je zkratka zhusteny extrakt toho, co vime.

Jaké teorie máš na mysli?

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1641 kdy: 07. 01. 2014, 10:14:33 »
Ja bych tedy do skoly s "brutalne praktickou" vyukou, jak tu rika pan Prymek, nesel..
Však jsem psal, že si myslím, že by na takovou školu šlo hádám tak 90% lidí. Ty bys patřil k těm 10%, které by sy tímpádem mohly užívat podstatně kvalitnější výuku teorie.

Takova skola znamena, ze se budu prvni rok ucit zpameti Java API, druhy rok zpameti POSIX API, treti rok zpameti .NET API..
Máš pocit, že ten předmět, co tady zmiňuje Kuba, je o nějakém učení se nějakých API nazpaměť?!

A na konci stejne zapomenu, co je co, budu v tom mit gulas, a pujdu delat mainframe, ktery jsme nemeli.
Myslím, že už jsme všichni dostatečně pochopili, že zastáváš názor, že je lepší se naučit řešit diferenciální rovnice a potom jít na ty mainframy. Sice mi přijde zvláštní, že při psaní skriptů v JCL diferenciální rovnice použiješ a nezapomeneš, ale ok, tvůj názor ti nikdo nebere, studuj si co chceš, jenom to prosím nenuť všem ostatním.

Proto se uci teorie. To je zkratka zhusteny extrakt toho, co vime. Pripadne se vybere urcity priklad a na nem si to lidi zkusi, jako treba v pripade toho OS predmetu.
Mohl bys prosím naprosto konkrétně říct, kterou teorii si podle tebe v tomhle předmětu vyzkoušíš?

mikrom

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1642 kdy: 07. 01. 2014, 10:33:35 »
Což mi připomíná, jak se vždy začátkem semestru (na biofóru, ale to není podstatné) objevují žádosti o radu, jaké předměty jsou nejlehčí. Ale aby se někdo zeptal, které jsou přínosné ...
Co potvrdzuje moju domnienku, ze aj dnes je z pohladu studenta najdolezitejsie, aby skolu spravil. V tom stadiu este nevie co je prinosne a co nie.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1643 kdy: 07. 01. 2014, 11:05:08 »
A "Pomohl vám titul k lepší práci?"
;)

mikrom

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1644 kdy: 07. 01. 2014, 11:18:31 »
Myslím, že už jsme všichni dostatečně pochopili, že zastáváš názor, že je lepší se naučit řešit diferenciální rovnice a potom jít na ty mainframy. Sice mi přijde zvláštní, že při psaní skriptů v JCL diferenciální rovnice použiješ a nezapomeneš, ale ok, tvůj názor ti nikdo nebere, studuj si co chceš, jenom to prosím nenuť všem ostatním.
Jak som uz pisal, podla mojho nazoru student v tom stadiu este nevie co bude robit. Toho casu som mal tiez do hlbky diferencialne rovnice, jak obycajne tak parcialne a v tej dobe som bol zrejme presvedceny, ze to budem potrebovat v praci. Urcitu dobu tomu tak aj bolo. Nakoniec som ale isiel do IT a teraz pracujem tiez s platformou, o ktorej som na VS netusil, ze existuje: IBM i
Diferencialne rovnice sice nepotrebujem. ale vobec nelutujem casu straveneho s nimi :)

mikrom

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1645 kdy: 07. 01. 2014, 11:24:21 »
A "Pomohl vám titul k lepší práci?"
;)
Ja som presvedceny, ze ano  8)

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1646 kdy: 07. 01. 2014, 11:28:12 »
Praktická výuka přece není totéž co tupé memorování!

To je hezka deklarace, ale bohuzel ne tak zcela platna. Chces tvrdit, ze dobry programator v Jave nemusi umet alespon zcasti API nazpamet (minimalne tusit, co to umi)? Ditto Unixovy programator o POSIXu? Pokud ta skola ma byt tedy prakticka a vychovavat dobre programatory (kteri mohou rovnou pracovat v dane oblasti, a zaroven nevime, v ktere - jinak se najde nejaky Prymek, ktery si bude stezovat), musi vsechny tyto veci ucit. Ale pak to nevyhnutelne bude nudne a tupe, protoze je to porad dokolecka totez.

Jaké teorie máš na mysli?

Predne, je treba rozlisit Computer Science a Software Engineering. Oboji ma svoje teorie. Priklad je treba ten predmet, co si zminoval, ten uci a prakticky ukazuje "teorii operacnich systemu", ktera je spis soucasti SE. Tedy se tam napriklad vysvetluje, jak funguje sprava pameti, aniz by se to vysvetlovalo na kazdem z bezne pouzivanych systemu zvlast. Je to teoreticky zaklad, neni to prakticka znalost. Takze absolvent takoveho kurzu nemuze mit problem treba se z/OS spravou pameti, protoze Windows nektere veci delaji jinak. Na druhou stranu, absolvent takoveho kurzu nebude znat konkretni nastroje, ktere se napriklad daji pouzit k reseni problemu s pameti.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1647 kdy: 07. 01. 2014, 11:31:27 »
Jak som uz pisal, podla mojho nazoru student v tom stadiu este nevie co bude robit.

To ano, ale musí tušit, že vybírat si předměty jen podle jejich nenáročnosti asi nebude zrovna vítězná strategie.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1648 kdy: 07. 01. 2014, 11:40:59 »
Však jsem psal, že si myslím, že by na takovou školu šlo hádám tak 90% lidí. Ty bys patřil k těm 10%, které by sy tímpádem mohly užívat podstatně kvalitnější výuku teorie.

Vzdyt jsem taky sel. ;-) A k lepsi praci mi to myslim pomohlo.

Citace
Máš pocit, že ten předmět, co tady zmiňuje Kuba, je o nějakém učení se nějakých API nazpaměť?!

Ten predmet, co zminuje, je teorie operacnich systemu. Prakticky je uzitecny jen pro ty lidi, co si chteji psat vlastni operacni system. Vsichni ostatni se musi naucit prislusna API systemu, ktery budou pouzivat.

Myslím, že už jsme všichni dostatečně pochopili, že zastáváš názor, že je lepší se naučit řešit diferenciální rovnice a potom jít na ty mainframy. Sice mi přijde zvláštní, že při psaní skriptů v JCL diferenciální rovnice použiješ a nezapomeneš, ale ok, tvůj názor ti nikdo nebere, studuj si co chceš, jenom to prosím nenuť všem ostatním.

Ne, zastavam nazor, ze to lepe udelat nejde. Viz moje odpoved vys Jakubovi.

Zkus si sestavit kurikulum te tve vysnene skoly. Pak se o tom muzeme bavit.

Mohl bys prosím naprosto konkrétně říct, kterou teorii si podle tebe v tomhle předmětu vyzkoušíš?

Teorii vytvareni operacnich systemu. Veci jako spravu pameti, rizeni procesu, bootstrap, IPC apod. A jak uz jsem zminil vys, je to spis soucast SE, nikoli CS (i kdyz se to trochu kryje). To ale neznamena, pokud to nekdo chce delat, ze nemusi znat CS.

V jinych inzenyrskych oborech je to preci podobne. Fyzika stavebnich materialu taky bude teoreticka, nebude to suchy prehled vlastnosti betonu ruznych vyrobcu. Na druhou stranu, nebude to neco, co studuje kazdy fyzik.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #1649 kdy: 07. 01. 2014, 11:42:13 »
Pokud ta skola ma byt tedy prakticka a vychovavat dobre programatory [...], musi vsechny tyto veci ucit.
To je omyl. Dobrý programátor ty věci zná, protože je prostě pořád dokola používá. Škola ho nemusí (a neměla by!) nutit ty věci memorovat, ale používat.

Mimochodem, obávám se, že nerozlišuješ znalosti (knowledge), zkušenosti (experience) a dovednosti/schopnosti (competence).
Podle mě je primárním úkolem vytvářet lidi s dovedností, v druhé řadě zkušeností a až ve třetí znalostí.

Predne, je treba rozlisit Computer Science a Software Engineering.
Tohle mě baví, čekal jsem, až to zazní.

Podívej se na obsah tohodle videa a pak prosímtě napiš organizátorům, že jsou pitomci, protože to žádné CS není:
http://www.youtube.com/watch?v=4xJFwkViJbc

A ještě prosímtě napiš na MIT:
http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/6-00sc-introduction-to-computer-science-and-programming-spring-2011/Syllabus/
- učební text: http://mitpress.mit.edu/books/introduction-computation-and-programming-using-python

To, co ty máš asi namysli, tomu na MIT říkají theoretical computer science.

Priklad je treba ten predmet, co si zminoval, ten uci a prakticky ukazuje "teorii operacnich systemu"
Několikrát jsem tady říkal, že proti tomuhle, pro co nemáme termín (říkal jsem tomu myslím "oborová teorie") vůbec nic nemám. Jenže prostě teorie, jak má vypadat memory management nebo jak se má dělat bezpečnostní audit, je trochu něco jiného než teorie typu sémantika programovacích jazyků, matematická logika nebo ten okřídlený Turingův stroj. Pokud mluvím trochu hanlivě o nepoužitelné teorii, tak tím myslím to druhé.

Jak už jsem říkal:

Obecné popisy tady zjevně moc nemají cenu - člověk řekne "nepotřebná odtržená teorie" a někdo si pod tím představí hashtabulku, to je pak těžký :))