Co jsi sakra čekal, že budeš dělat? Jak může počítačový expert projít nepoznamenán teorií formálních jazyků?
Jako asi se nemá smysl bavit o úrovni vzdělání, když nerozeznáš rozdíl mezi teorií formálních jazyků a teorií sémantiky programovacích jazyků z hlediska jejich vztahu k využitelnosti v praxi. S tím bych to asi uzavřel.
Fakt mě fascinují lidi ohánějící se tím, že se naučili abstraktně myslet a přitom nejsou schopní pochopit jednoduchou argumentaci. Ještě jednou opakuju: nikdo nemá nic proti náročnému studiu. Nikdo dokonce nemá nic ani proti studiu abstraktních teoretických základů. Ale to studium musí mít nějakou logiku, strukturu, musí směřovat k jasnému cíli a všechny kroky tomu cíli musí jednoznačně směřovat. Absolvent musí být schopen nabyté znalosti uplatnit. Pro praxi je potřeba DOVEDNOST, SCHOPNOST. Samotná ZNALOST je dobrá jenom ke zkoušce a k honění si trika na webu, k ničemu jinýmu.
Bohužel na našich VŠ to pravděpodobně vypadá tak, že si někdo jednoho krásnýho řekne:
A: hele, máme tady specializaci na ty databáze, to bysme jim tam měli prsknout nějakou matiku, ať si nemyslí, že tím jenom tak proplujou
B: no to máš pravdu, dyť nejsme přece žádnej Zlín nebo Pardubice, ne?
C: Ty, Franto, jak teď děláš na těch formálních verifikacích, to bys jim tam z toho něco moh' prsknout, ne?
A: jo, to je dobrej nápad - a uděláme z toho vylejvák, ať se o nás vykládá, jak jsme prestižní obor k posrání
Takže se do studijního plánu prdne nějakej úvodní kurz něčeho, co s databázema nějak okrajově souvisí, a jde se pěkně do hloubky, aby si provinční univerzita (všechny naše univerizty jsou provinční!) udělala jméno, jaká že hóch matika se tam učí. Jelikož se jde takhle do hloubky a pěkně poctivě se probírají všechny důkazy, korektnosti a píčovinky, probere se z dané oblasti jenom naprostý minimum - samozřejmě obvykle to, na co má vyučující grant a co je jeho záliba, o kterou se milostivě se studenty podělí.
Čili dostaneme absolventa, kterej (dá-li Pán Bůh) umí formálně přesně dokázat jeden naprosto marginální titěrnej detail a o zbytku oboru ví kulový. Že tenhle marginální formalistickej detail nebude nijak umět v praxi aplikovat, to ani není potřeba dodávat, protože to je samo sebou. Že se nedostane do takové hloubky, aby byl na špičce oboru, to je taky samo sebou. Čili získá znalost, která je sama o sobě
naprosto k ničemu. Využije ji jenom v případě, že se dané věci bude dál na univerzitě věnovat. Ovšem to je tak možná jedno procento studentů. Ostatních 99% to v klidu zapomenou a jede se dál močálem černým kolem bílých skal a všichni se diví, proč že ty naše univerzity nejsou schopný se umístit v mezinárodních srovnáních aspoň na hezkém 250. místě...