VŠB obor výpočetní matematika

Viky

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #45 kdy: 05. 10. 2012, 10:58:52 »
No jo, jenže on HRAJE, chápeš? On dělá přesně to, čím se bude živit.

Ve vší velké úctě k profesorovi Kučerovi a bez jakékoli zášti příklad jednoho předmětu, kterým jsem prošel: http://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2013/IA011 - ne, jestli si někdo myslí, že to je o sémantice Javy nebo tak něco, tak fakt ne. Slajdy z prednasek: http://www.fi.muni.cz/usr/kucera/teaching/semantics/spj.pdf  (prvních x slajdů o syntaxi je jenom takovej úvod, ty přeskočit)
Prvně jsem ten předmět podcenil, na přednášky nechodil (protože jsem v té době už dávno pracoval) a samozřejmě to neudělal. Tak jsem se teda na to napodruhé trochu koukal, chodil asi na polovinu přednášek a dostal za A. Vůbec si nedokážu představit, co bych musel dělat, abych informace z tohodle předmětu v praxi využil. Nejspíš bych bych musel někde pracovat na formálním ověřování správnosti nějakých programů (tj. nejspíš v NASA...). Dneska už si pochopitelně z toho předmětu nepamatuju vůbec nic, takže i kdybych ty tehdejší znalosti chtěl využít, musím se to naučit celý znovu.

Jo, hezky jsem si intelektuálně zaonanoval, dokázal jsem si, že to dokážu (bez toho, abych nad tím seděl dvě hodiny denně) a cítil se heroicky. Toť vše. Netvrdím, že to něco nemůže dát někomu jinýmu, ale pro mě to byla jenom úplně čistá onanie. (A pro jistotu ještě jednou dodávám: pana profesora mám ve velké úctě, není to nic osobního proti němu).

A jestli mi tady nějakej chytrák začne vykládat, že jsem se tím naučil "abstraktně myslet" nebo podobný cancy, tak to bych se teda mohl rovnou jako průpravu pro IT učit japonštinu, ne?

Nebo co takhle učit se do hloubky něco, čím se opravdu budu v budoucnosti zabývat? To by mi jako "cvičení abstraktního myšlení" nemohlo sloužit?!


Hraje, ale stupnice a etudy! A nedělá jen to. Ještě studuje tu harmonii, nauku o kontrapunktu, skladbu, hudební dějiny, teorii ladění a já nevím, co ještě. Taky si může říkat k čemu to, to bych musel být skladatel, historik a ladič, abych to někdy uplatnil.
Co jsi sakra čekal, že budeš dělat? Jak může počítačový expert projít nepoznamenán teorií formálních jazyků? Nejspíš bych bych musel někde pracovat na formálním ověřování správnosti nějakých programů (tj. nejspíš v NASA...) - jo! A o to právě jde, že jako specialista přes informatiku bys to měl umět, přinejmenším bys měl mít povědomí, že něco takového se dá dělat a na jakém principu to je založené. Naučit se Javu? 14 dní. Naučit se knihovnu? Měsíce až roky, dle rozsahu a intenzity, do tří let polovina získaných znalostí k ničemu. Zvládnout základy teorie formálních jazyků? To chce mladou hlavu, rozcvičenou matematikou a motivovanou tím, že to musí zvládnout, nějakou práci to dá, každý to zvládnout nedokáže a jsou to obecné znalosti platné celý profesionální život.
Prostě neznalost jistých obecně platných věcí, jež musí specialista v daném oboru znát, se nazývá fachidiotismus. Stavař projektující kancelářské budovy taky za celý život už nechmátne na diferenciální rovnice. Ale nedovedu si představit, že by o ně v životě nemusel zavadit - jinak by mu přece nemohla nikdy být vysvětlena mechanika a termodynamika a bez ní statika a základy materiálového inženýrství a spousta jiných věcí, jejichž principy prostě jakožto stavební specialista bezpodmínečně musí znát. Co naopak umět nemusí, je pilou pod správným úhlem uříznout trám nebo omítnout strop.

Když si můj děda na stará kolena dělal řidičák, vyhodili ho na testech na křižovatkách s tramvajemi. Taky se rozčiloval, proč se musí učit pravidla k tramvajím, když u něj na vesnici žádné nejezdí.

Ale ten názor už tu taky padl - tahle situace vznikla tím, že každý chce být vysokoškolák, ač to vlastně vůbec nepotřebuje a mnohdy na to ani nemá, a že každý chce vysokou školu provozovat, ačkoli na to v této zemi není prostor. Zaměstnavatelé zase požadují stavební inženýry, přestože ve skutečnosti potřebují zedníky, maximálně předáky a stavbyvedoucí, ale málokdy projektanty, a pak se strašně diví. Jsou to prostě jen průvodní znaky úpadku průmyslu a technologií ruku v ruce s úpadkem školství v této zemi.

Jak už tu taktéž padlo - úplně by tu stačily 2 IT VŠ, na něž by se dostalo pár těch nejlepších a ještě menší část by je absolvovala. Zbytek trhu by zmákli průmkaři. V současnosti školy chrlí takové ani ryba-ani raky. Na výzkum/vývoj se nehodí, protože jsou s prominutím příliš hloupí a mají nedostatečné teoretické znalosti (a konec konců je tu ani nikdo nepotřebuje, jak už tu taktéž padlo, protože se z nás úspěšně stává země druhé kategorie, jež technologie neprodukuje, pouze přijímá), do "výrobní praxe" se ale taky nehodí, protože nemají dost praktických zkušeností.


mikrom

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #46 kdy: 05. 10. 2012, 11:04:50 »
Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce.
Ja si myslim, ze je to hlavne ludmi. Skoly nemaju na to ucitelov. Na skolach sa drzia hlavne teoretici (staci si pozriet CV jednotlivych docentov a profesorov). Vacsina z nich nikdy v zivote v praxi nebola, takze tito ucitelia ani nevedia ako prax vypada. Sylaby na skolach sa zostavuju tak, aby ludia ktori tam pracuju mali co ucit.

Nejsem PHD

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #47 kdy: 05. 10. 2012, 11:08:55 »

Nikde na světě nedostane absolvent bez praxe nástupní plat 10 000 USD jen tak za hlavičku na papíře i kdyby školné stálo jako ugatti Veyron. Rozumné školy proto kooperují s velkými firmami a mají práci na firemních praktických záležitostech již ve studijním plánu. Proto student Standfordu zdánlivě nemusí chodit na brigádu. Tohle u nás zatím prakticky neexistuje.

Tak to není pravda ani omylem.

Na plný úvazek to jistě nejde, ale nějaká praxe je nutná a žádoucí.

Tady nejde o nějaké hacky, tady jde o neznalost tak základních věcí jako práce s TCP/IP a to se tak často nemění.

Nástupní plat absolventů MIT, Caltechu, Stanfordu apod. bývá rozhodně větší než nějakých "žebráckých" 10k $ ročně. Z toho by ani nezaplatil splátky za školné. Ale nemáte pravdu - pokud absolvujete takto slavnou školu, tak vás velké firmy opravdu berou prakticky za tu hlavičku na titulu.

Takovéto školy mají většinou vlastní projekty, které jsou současné výzkumné a novátorské a při práci na nich získáte dostatek praxe. Pro některé projekty si ty školy založí vlastní firmy, anebo spolupracují s firmami, kdy firma dodá např. obchodní know-how a uvede věc na trh, zatímco školní tým pracuje na technické části.

Nemám zkušenosti s jinými školami, ale FEL ČVUT na katedrách řídící techniky a kybernetiky bylo dost projektů, které byly zadány nějakou komerční firmou. Obě katedry mají nadpoloční většinu příjmu z výzkumných grantů. Jistě vám neuniklo, že např. katedra kybernetiky dělala pro pentagon projekt pro řízení většího množství bezpilotních letadel založený na multiagentní technologii.

Pokud mluvíte o skutečně praktických firemních záležitostech, tak na tom se na dobrých školách opravdu s firmami nespolupracuje. Ta spolupráce je na výzkumu a inovacích. Na praktických firemních věcech spolupracují praktické = nevýzkummné školy. Tím neříkám, že škola typu fachhochschule (typický příklad nevyzkumné praktické školy, co patří do kategorie vysokých škol) nemůže být dobrá. Jenom v téhle diskuzi používám "dobrá škola" ve významu, v jakém se obvykle používá.

Moje pointa není, že absolventi dobrých škol nic praktického neumí. To co ten rok dohání, je hlavně efektivita, rychlost a rutina s jakou pracují. A absorbují zvládání ryze provozních věcí.

Zrovna práce s TCP/IP je věc, kterou si studenti dobrých škol umí - osahali si to na nějakém školním projektu. Co absolventi bez praxe umět nemusí je třeba spravovat nějaké konkrétní switche od nějaké konkrétní firmy. Jo pokud někdo studoval nějaké matematické modelování a softwarový vývoj byla pro něj jenom vedlejší věc, aby dokázal nějaké ty modely naprogramovat (spíše ve vyšších programovacích jazycích), tak to je logické, že TCP/IP nemá programátorsky osaháno. To ale není tím, že nemá praxi (kdyby praxi měl, tak by ji stejně měl v jiných věcech než TCP/IP), ale v tom, že holt vystudoval něco jiného, než co teď v praxi dělá. To je úplně jiný problém.

Nejsem PHD

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #48 kdy: 05. 10. 2012, 11:21:33 »
Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce.
Ja si myslim, ze je to hlavne ludmi. Skoly nemaju na to ucitelov. Na skolach sa drzia hlavne teoretici (staci si pozriet CV jednotlivych docentov a profesorov). Vacsina z nich nikdy v zivote v praxi nebola, takze tito ucitelia ani nevedia ako prax vypada. Sylaby na skolach sa zostavuju tak, aby ludia ktori tam pracuju mali co ucit.

To je častý omyl, že ten problém je v rovině teoretici vs praktici. Ten problém je v rovině kvalitní vs nedobří lidé. Když jsem studoval, tak jsem poznal hodně učitelů, kteří se oháněli praxí, že oni jsou ti praktičtí. Připadali mi dobří. Ale pak jsem zjistil, že oni dobří nejsou, že se schovávají za praxi, protože nejsou schopni impaktovaného článku a ani v té praxi většinou nejsou nijak lepší, než běžný člověk mimo školu. A taky jsem poznal teoretiky, kteří se schovávali za teorii, protože vlastně neuměli nic (jenom přednášet studentům věci, které jsou už desítky let stejné), nebyli schopní praxe a jejich teoretické práce se prosazovaly max. na lokálních konferencích, h-indexy veskrze bídné.
A taky jsem zjistil, že hodně lidí, které jsem vnímal jako teoretiky, jsou ve skutečnosti v praxi jako doma. Že přesně ví, co je v praxi potřeba a proto dělají ten konkrétní teoretický výzkum a že ho nemají problém dotáhnout do praxe (i když samotné praktické programování nechávají na doktorandech a diplomantech).

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #49 kdy: 05. 10. 2012, 14:09:03 »
Co jsi sakra čekal, že budeš dělat? Jak může počítačový expert projít nepoznamenán teorií formálních jazyků?
Jako asi se nemá smysl bavit o úrovni vzdělání, když nerozeznáš rozdíl mezi teorií formálních jazyků a teorií sémantiky programovacích jazyků z hlediska jejich vztahu k využitelnosti v praxi. S tím bych to asi uzavřel.

Fakt mě fascinují lidi ohánějící se tím, že se naučili abstraktně myslet a přitom nejsou schopní pochopit jednoduchou argumentaci. Ještě jednou opakuju: nikdo nemá nic proti náročnému studiu. Nikdo dokonce nemá nic ani proti studiu abstraktních teoretických základů. Ale to studium musí mít nějakou logiku, strukturu, musí směřovat k jasnému cíli a všechny kroky tomu cíli musí jednoznačně směřovat. Absolvent musí být schopen nabyté znalosti uplatnit. Pro praxi je potřeba DOVEDNOST, SCHOPNOST. Samotná ZNALOST je dobrá jenom ke zkoušce a k honění si trika na webu, k ničemu jinýmu.

Bohužel na našich VŠ to pravděpodobně vypadá tak, že si někdo jednoho krásnýho řekne:

A: hele, máme tady specializaci na ty databáze, to bysme jim tam měli prsknout nějakou matiku, ať si nemyslí, že tím jenom tak proplujou
B: no to máš pravdu, dyť nejsme přece žádnej Zlín nebo Pardubice, ne?
C: Ty, Franto, jak teď děláš na těch formálních verifikacích, to bys jim tam z toho něco moh' prsknout, ne?
A: jo, to je dobrej nápad - a uděláme z toho vylejvák, ať se o nás vykládá, jak jsme prestižní obor k posrání

Takže se do studijního plánu prdne nějakej úvodní kurz něčeho, co s databázema nějak okrajově souvisí, a jde se pěkně do hloubky, aby si provinční univerzita (všechny naše univerizty jsou provinční!) udělala jméno, jaká že hóch matika se tam učí. Jelikož se jde takhle do hloubky a pěkně poctivě se probírají všechny důkazy, korektnosti a píčovinky, probere se z dané oblasti jenom naprostý minimum - samozřejmě obvykle to, na co má vyučující grant a co je jeho záliba, o kterou se milostivě se studenty podělí.

Čili dostaneme absolventa, kterej (dá-li Pán Bůh) umí formálně přesně dokázat jeden naprosto marginální titěrnej detail a o zbytku oboru ví kulový. Že tenhle marginální formalistickej detail nebude nijak umět v praxi aplikovat, to ani není potřeba dodávat, protože to je samo sebou. Že se nedostane do takové hloubky, aby byl na špičce oboru, to je taky samo sebou. Čili získá znalost, která je sama o sobě naprosto k ničemu. Využije ji jenom v případě, že se dané věci bude dál na univerzitě věnovat. Ovšem to je tak možná jedno procento studentů. Ostatních 99% to v klidu zapomenou a jede se dál močálem černým kolem bílých skal a všichni se diví, proč že ty naše univerzity nejsou schopný se umístit v mezinárodních srovnáních aspoň na hezkém 250. místě...


Trdlo

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #50 kdy: 05. 10. 2012, 14:53:33 »
Já nechápu lidi, kteří napíšou na root.cz svůj dotaz s výběrem školy, pokaždé to končí stejně.

Vždy je průběh diskuse následující "Jakou školu? Doporučíte takovou, kterou chci já? - Škola XY je na houby, jdi do praxe. - ale jo, zkus to, něco se naučíš - ... spousta stránek textu o tom, zda je škola XY lepší než YZ, která ani nepadla v úvahu a na kterou absolvent nemá peníze (koleje, dojezd či cokoliv jiného) - Zkus MIT - Zkus zbořit svět holýma rukama - Studium na škole ABC je k ničemu, protože tam nemá kdo učit a pokud někdo učí, tak jsou to hloupí doktorandi, které nikdo nemá rád a kteří nemají impaktované články"

Autorovi příspěvku dávám +1 za jiskru k flamu, který tady je, ale ukončeme to, nemá to smysl. A pokud se tady někdo chce vyřvávat, jak je škola XY na houby, tak řetězec "Jste nejlepší, víte všechno nejlépe" Vám bude stačit na uspokojení ega.

Jakub Galgonek

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #51 kdy: 05. 10. 2012, 15:24:53 »
Bohužel na našich VŠ to pravděpodobně vypadá tak, že si někdo jednoho krásnýho řekne:

Jaký obor jsi tam vlastně studoval?

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #52 kdy: 05. 10. 2012, 15:28:30 »

klobas

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #53 kdy: 05. 10. 2012, 19:13:36 »
Já nechápu lidi, kteří napíšou na root.cz svůj dotaz s výběrem školy, pokaždé to končí stejně.

Vždy je průběh diskuse následující "Jakou školu? Doporučíte takovou, kterou chci já? - Škola XY je na houby, jdi do praxe. - ale jo, zkus to, něco se naučíš - ... spousta stránek textu o tom, zda je škola XY lepší než YZ, která ani nepadla v úvahu a na kterou absolvent nemá peníze (koleje, dojezd či cokoliv jiného) - Zkus MIT - Zkus zbořit svět holýma rukama - Studium na škole ABC je k ničemu, protože tam nemá kdo učit a pokud někdo učí, tak jsou to hloupí doktorandi, které nikdo nemá rád a kteří nemají impaktované články"

Autorovi příspěvku dávám +1 za jiskru k flamu, který tady je, ale ukončeme to, nemá to smysl. A pokud se tady někdo chce vyřvávat, jak je škola XY na houby, tak řetězec "Jste nejlepší, víte všechno nejlépe" Vám bude stačit na uspokojení ega.

ROFL. Něco na tom ale bude. Každopádně tu tentokrát bylo dost zajímavých věcí. Například mě zaujalo, že by někdo šel na školu kvůli vědě. Já to tak totiž původně plánoval, ale když jsem viděl tu úroveň všech lidí (učitelé i studenti), bylo zřejmé, že je to nesmysl. Možná je to na MIT jiné, ale zase stejně tam mají lidi jako my v ČR, tak nevím, co by na nich bylo tak jiné. Plno různých pohledů na věc a to je přínosem.

Jakub Galgonek

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #54 kdy: 05. 10. 2012, 19:24:39 »
Například mě zaujalo, že by někdo šel na školu kvůli vědě. Já to tak totiž původně plánoval

Smím se zeptat, v jaké oblasti jsi to plánoval?

klobas

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #55 kdy: 05. 10. 2012, 19:37:18 »
Asi hlavně fyzika. Měl jsem rád fyziku i matematiku a s tím jsem šel na VŠ. Chtěl jsem se dostat k něčemu, co prostě je fakt zajímavé a ne každý to může dělat. Možná je to blbost, ale vždy jsem chtěl dělat něco kvalitního a také pro to něco udělat. Dělat něco, co je teoreticky velmi zajímavé, ale prakticky to většina firem nezaplatí, protože v tom nevidí ten potenciál.

Jakub Galgonek

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #56 kdy: 05. 10. 2012, 19:48:48 »
Asi hlavně fyzika. Měl jsem rád fyziku i matematiku a s tím jsem šel na VŠ.

To mne docela překvapuje. Dost mých známých dělá vědu právě ve fyzice a nepřišlo mi to (z toho, co jsem tak od nich slyšel) nějak marné. Ale tohle nemohu moc dobře posoudit, fyziku jsem nestudoval.

Richard

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #57 kdy: 06. 10. 2012, 09:15:51 »
Před léty jsem absolvoval UPOL v Olomouci. Mým cílem bylo, naučit se programovací jazyk Pascal, který bych pak uplatnil v praxi. Bohužel jsem musel absolvovat v průběhu studia spoustu teoretických předmětů (například Prolog a Lisp), které jsem musel nějakým způsobem proplout, abych se dostal až k cíli.
Později jsem vyučoval noblesním způsobem Pascal na jedné renomované nejmenované střední škole, před pár lety se bohužel přešlon na C/C++.

w4rr10r

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #58 kdy: 15. 10. 2012, 13:03:00 »
Hold, MFF UK a FI MU jsou vedecky zamerene fakulty/skoly, proto je i jejich intelektualni narocnost vysoka. Takove skoly mame v CR jen dve, tak si jich vazme! :) ...
Tři. KMI UPOL je vědecky zaměřená jak sviňa.

Karel

Re:VŠB obor výpočetní matematika
« Odpověď #59 kdy: 13. 10. 2018, 18:13:14 »
Dobrý den, ačkoliv se jedná o staré vlákno, nemá někdo z vás informace jak kvalitní je vyuka matematiky na této škole?