Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Host 03. 10. 2012, 18:57:36

Název: VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Host 03. 10. 2012, 18:57:36
Dobry den, rad bych se zeptal jak je to s kvalitou vyuky na tomto oboru, pripadne uplatneni a obtiznosti dekuju za pripadnou odpoved :-)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Q 04. 10. 2012, 03:10:37
 :D
MFF-UK, FIT-VUT, FJFI-ČVUT*, FEL-ZČU. V tomto pořadí.
Lézt u nás kamkoli jinam je ztrátou času a škodou peněz, zájemce se uplatní stejně i bez jejich papíru. VŠB alias "ostravská sorbona"??? :D Výpočetní matematika??? :D To se tam někdo asi zbláznil a na ministerstvu na to ještě nepřišli. Radši no comment.
V zemi jako je tato se dá vybudovat 1-2 dobré školy zaměřené na computer science. Ostatní si akreditaci nezaslouží - a podle toho to tam taky vypadá.

ad * - pro matematicky orientované softwaráře, tj. numerika, matematické modely; dříve bych tam napsal FEL, ale to už dnes neplatí, když jim tam ruplo v bednách a z jednoho obecního rybníka si udělali dva bezvýznamné kačáky.

Nejde mi o flame, tohle je prostě tvrdá realita. Uplatnění absolventů a vědecké výsledky hovoří samy za sebe. Výjimky by se samozřejmě našly, ale jedna vlaštovka jaro nedělá. Škola, kde je to samej hopík (nic proti, ale průměrné IQ jistých sociálních skupin je prostě proti celku podprůměrné) a kterou absolvují i ti, kteří by za časů normálních maturit na průměrné střední ani neodmaturovali, to asi není to pravé ořechové.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 04. 10. 2012, 07:26:40
:D
MFF-UK, FIT-VUT, FJFI-ČVUT*, FEL-ZČU. V tomto pořadí.

MU ne? :)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Trdlo 04. 10. 2012, 09:03:51
Dle mých zkušeností z každé školy lezou ve velkém počtu neschopní absolventi. Rovněž ale můžu potvrdit, že na téměř každé škole se najde někdo, kdo bude lepší, než absolvent lépe hodnocené školy. Jen na některých školách se ten podíl schopných:neschopných mění ve prospěch těch lepších škol, ale zatracovat jiné školy je vcelku diskriminační. Je to úplně to samé, jako kdybyste tvrdili, že výrobce XY, ač má nejlepší hodnocení, nemůže vyrobit něco horšího, než výrobce YX, který je dlouhodobě roste, ale stále je pod výrobcem XY. Smysl má hodnotit absolventa dle jeho schopností.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Ivan 04. 10. 2012, 09:08:11
Nejak si presne nedodazu predstavit co se pod tim terminem skryva. Je to Numerika, jsou to Paralelni algoritmy anebo je to to Matematicke modelovani?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Radim 04. 10. 2012, 10:30:02
Nakonec to bude zalezet jen na tobe. Ja mam VSB, jiny obor, a leta ziju v zahranici. Plynula anglictina je dulezita, tvrda prace a ochota vycestovat a je uplne jedno, jakou mas univerzitu pokud je v CR. Jestli si tady nekdo mysli, ze v Anglii nebo Americe znaji CVUT nebo Karlovu Univerzitu, tak at rychle otevre oci. Neznaji a nejaka CR tam tezko nekoho zajima. A jestli chces v zivote delat na tech nejlepsich technologiich v oboru, tak budes muset stejne z CR pryc. Zamer se hlavne na Machine Learning a je jedno, na ktere skole to budes delat. VSB ti da dobry zaklad, ale vetsinu prace budes muset odvezt sam. Po vecerech muzes studovat kurzy MIT, Berkeley nebo Harvardu na coursera.org nebo edx.org pres den pak chodit na VSB.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: X125 04. 10. 2012, 10:49:02
:D
MFF-UK, FIT-VUT, FJFI-ČVUT*, FEL-ZČU. V tomto pořadí.

Na základě čeho jsi udělal to pořadí? Všechny jsi vystudoval a máš osobní srovnání? Máš najakou jinou statistiku? Nebo snad jen z doslechu známých, kdo co plácl?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: DK 04. 10. 2012, 11:05:00
X125: urcite na vsech studoval :) prece by nehodnotil skoly podle toho, co mu kdo rekl
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: randolf 04. 10. 2012, 11:31:19
Chtel bych komentovat jen uplatnitelnost v oboru:
pokud budes dobry (= tak nejak predpokladas ze bys sel na PhD) tak uplatnitelnost dobra, srovnatelna s pribuznymi obory. Pokud budes prumerny ci podprumerny, tak nic moc, a lepe Ti bude na aplikovane informatice.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: uityut 04. 10. 2012, 11:37:01
Pokud bude dobrý, tak rozhodně nebude ztrácet čas na PhD a pravděpodobně ani na VŠ, protože nebude mít o kvalitní práci nouzi. Je ale fakt, že to moc neřeší výběr školy.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Anonym 04. 10. 2012, 11:41:01
Ahoj, jsem absolvent tohoto oboru na VSB. Tento obor spada pod katedru aplikovane matematiky. Co se tyce kvality studentu a ucitelu, myslim, ze patri mezi nejlepsi obory na VSB. V oboru najdes predmety z informatiky, numericke matematiky, matematickeho modelovani a paralelniho programovani. Je mozne si zapsat i predmety z oboru Informatika. Oblasti vyzkumu jsou hlavne : matematicke modelovani (metody rozlozeni oblasti, mechanika, proudeni), statistika, grafove algoritmy, paralelni programovani. Vetsina absolventu pokracuje ve vedeckych projektech pri Ph.D studiu, ale je mozne si najit uplatneni i treba v IT. Katedra je zapojena i do projektu IT4Innovations, nejvykonnejsiho superpocitace v ceske republice.

Odkazy :

http://am.vsb.cz
https://www.facebook.com/groups/147569765278036/
http://www.it4i.cz/

Nebo prijd na den otevrenych dveri (nevim kdy bude)

Kdyby te zajimalo neco vic, rad zodpovim.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: karel 04. 10. 2012, 11:44:10
Uplatnitelnost bych neřešil, protože v praxi stejně konkrétní škola nikoho nezajímá. Stačí se podívat na inzeráty a obvykle tam bude VŠ/SŠ vzdělání v oboru bez přesnější specifikace. Vyber si co tě zajímá a na kecy o použitelnosti znalostí nebo o nesmyslnosti školy se vykašli. Není nic horšího než si vybrat školu z které tě budou chtít všude, když se potom budeš x let trápit na tom co tě nebaví.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Radim 04. 10. 2012, 11:50:06
to PhD bych zase tak nezavrhoval, nedavno jsem se dival na nabidky prace v zahranici a v Palo Alto nabizeli plat 100 - 175 tisic USD rocne a chteli PhD a dva roky praxi v oboru.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: pseudonym neni anonym 04. 10. 2012, 11:57:41
Jestli si nechces uzivat IT4Innovations, tak je mozna lepsi numericka matematika na mff uk, hlubsi znalosti, alespon co jsem slysel. Kdyz se podivas na studijni plany (http://as.wps.sso.vsb.cz/cz.vsb.edison.edu.study.prepare.web/StudyPlanPublicView.faces?facultyId=5) bakalarskeho studia, tak to tam neni tak naprane matematikou jako na mff.
Prilezitost venovat se tomu, co ho bavi ma clovek snad na kazde skole. :)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: student VSB 04. 10. 2012, 13:30:59
Jsem v tretaku na VSB obor Informatika a musim rict, ze zas tak hrozne to s VSB neni. Ano je tam spousta lidi, co na skolu sli pouze pro diplom a taky ho mozna ziskaji, ale to je snad na kazde skole. Ale pokud se o obor clovek skutecne zajima a venuje se tomu, tak dokaze drzet krok (nebo byt i lepsi) s lidma z "kvalitnejsich" a prestiznejsich skol. Je tam spousta odborniku ve svem oboru, kteri poradi a vysvetli i nad ramec vyuky.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Honza 04. 10. 2012, 14:01:13
Já jsem tam tento rok začal dělat doktorát z oboru Výpočetní a aplikovaná matematika. Nedělám to kvůli titulu. Je pravda, že oproti MFF, je tam té matematiky méně, ale předpokládám, že na takový obor jako je matematika, ať už "čistá", nebo aplikovaná nechodí lidé, kterí jdou na univerzitu jen kvůli titulu, a budou studovat i když nebudou muset a nad rámec osnov.
Myslím, že tam člověk dostane dobrý základ, ale je to jen základ. Co jsem viděl zkouškové a zápočtové písemky a lineární algebry, tak jsou srovnatelné s ostatními školami.
Co se týká vědecké úrovně tak myslím, že katedra aplikované matematiky patří k nejlepším pracovištím na VŠB. a co se týká bědeckého výkonu VŠB jako celku, ta podle statistik: MFF, ČVUT a VUT je sice daleko, ale v roce 2011 byl nárust výkonu v řádu desítek procent.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Nejsem PHD 04. 10. 2012, 14:31:39
to PhD bych zase tak nezavrhoval, nedavno jsem se dival na nabidky prace v zahranici a v Palo Alto nabizeli plat 100 - 175 tisic USD rocne a chteli PhD a dva roky praxi v oboru.
S PhD je třeba být velmi opatrný. Tady v Česku ne, tady to nikdo neřeší a když má někdo PhD, tak si zaměstnavatel řekne - no tak si kluk chtěl déle zastudovat, ale jistě bude umět to, co magistři/inženýři, není důvod na něj koukat přes prsty a nabízet mu méně peněz než těm inženýrům.

Ale v cizině funguje PhD úplně jinak. Titul PhD znamená, že děláte výzkum. Takže kdo nedělá výzkum, tak vás automaticky nechce, protože čeká, že byste chtěl moc peněz a stejně byste mu (jako překvalifikovaný) z nevýzkumné práce utekl k výzkumu, až se vám naskytne příležitost.
A ten kdo výzkum dělá, tak vás vezme pouze v případě, že jste dobrý výzkumník. Tedy, že máte impaktovanou publikaci (a ta publikace vašeho potenciálního zaměstnavatele nějak zaujala).

Já jsem ze školy už nějaký ten pátek pryč, ale co si pamatuji, tak většina doktoradnů v technických oborech impaktované publikace neměla. Na elitních katedrách ČVUT FEL (kde jsem studoval), to bylo lepší, ale ani tam neměli impaktovanou publikaci všichni. Co si vybavuji vědecký výkon VŠB, tak předpokládám, že impaktovanou publikaci bude mít minimum jejich PhD (a budu hrozně rád, když mi tu někdo napíše, že jim křivdím, že se hodně zlepšili).

PhD, které není podloženo impaktovanou publikací, je za hranicemi ČR vyloženě škodlivá věc.

Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: alfi 04. 10. 2012, 16:03:27
Nakonec to bude zalezet jen na tobe. Ja mam VSB, jiny obor, a leta ziju v zahranici. Plynula anglictina je dulezita, tvrda prace a ochota vycestovat a je uplne jedno, jakou mas univerzitu pokud je v CR.
..
VSB ti da dobry zaklad, ale vetsinu prace budes muset odvezt sam. Po vecerech muzes studovat kurzy MIT, Berkeley nebo Harvardu na coursera.org nebo edx.org pres den pak chodit na VSB.

přesně tak - já to říkám už dlouho. VŠ ti dá prostor a čas (= nemusíš se živit a chodit do práce) něco se naučit sám, příp. prostředky k tomu, aby ti to učení šlo lépe (hw, sw, laboratoře, aspoň trochu znalé nadšence z oboru..). jak s tím naložíš už je na tobě - můžeš těch 5-6 let strávit ve vrtuli nebo na stodolní a nic se nenaučíš.. a nebo aspoň trochu ve škole a mít spoustu, nejlépe unikátních, znalostí - a dovedností, jak se i příště něco nového naučit :-)
výsledný titul je pak jen nutná (ale nikoli dostačující) podmínka, aby ses mohl hlásit na některé pozice. a jestli je titul z ostravy nebo bratislavy už rozumný zaměstnavatel nezkoumá - naopak ho zajímá, co opravdu umíš (vč. zmíněných jazyků) a co už máš během studia za sebou (já bych absolventa bez praxe a reálných výsledků nechtěl. ani z harvardu)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Host 04. 10. 2012, 20:29:22
Jakoze povest skoly me dost odrazuje, ale vsichni kdo tam chodi tak rikaji, ze to neni tak uplne pravda a sam jsem tam byl na takovem programu ze stredni kde jsem tam chodil dva tyny na prednasky(prave tohoto oboru) a vypadal hodne zajimave. Ale mam dilema porad se rozmyslim nad jaderkou v praze nebo vsb ale jsem otevren i dalsim moznostem precejen casu je jeste dost. Na jaderce me dost odrazuje ta narocnost kterou vsichni zminuji, bych asi psychicky ten stres nezvladl :-D Jinak mam zajem o feiku a jederku vicemene ekvivalentne.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Host 04. 10. 2012, 21:22:54
Jinak "Anonym" mohl by jsi mi dat na sebe icq nebo nejaky kontakt? Rad bych se te zeptal na par veci jestli by te to neobtezovalo :-)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: endofunktor 04. 10. 2012, 21:25:47
:D
MFF-UK, FIT-VUT, FJFI-ČVUT*, FEL-ZČU. V tomto pořadí.

Trochu bych to upresnil

1. MFF UK ~ FI MU
Tyto fakulty jsou zamerene spise na matematickou informatiku. Prakticke veci se tam moc neuci, klade se duraz hlavne formalni systemy, dukazy atd.... Nicmene vysoka mira abstrakce rozviji mysleni (a co si budeme nalhavat - profilace absolventa probehne az v praxi pro konkretni smer).

2. FJFI/FEL CVUT ~ FIT VUT
U techto fakult prevazuje praxe a teorie tvori mensinu. Clovek, ktery vyleze z techto fakult je vicemene ihned pouzitelny do praxe.

teorie vs. praxe?
Usudte sami - co je lepsi?
Teorie: Dobry matematicky zaklad, vytrenovane abstraktni mysleni, schopnost tvorit a formalne dokazovat slozite systemy, malo praxe.
Praxe: Dobre prakticke znalosti, natrenovanost v oboru.

Co se tyce ostatnich skol ... Myslim, ze nestoji ani za zminku. VSB uz vubec ne.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Host 04. 10. 2012, 22:04:07
Hlavne si nemyslim ze kvalita je vse, ted mi pride ze vsichni musi mit tu nejlepsi skolu jen z principu ze je nejlepsi a pritom tohle konkretne je treba nezajima(coz je extrem uz). Clovek ktery studuje to co ho bavi si z toho odnese vice(coz je muj nazor). Necekam ze si odejdu skolu a hned instantne budu svetaznaly. Od vysoke ocekavam ze mi uda smer/zaklady toho co me zajima a da mi moznost se podilet na  projektech atd...
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 04. 10. 2012, 22:04:25
1. MFF UK ~ FI MU
Tyto fakulty jsou zamerene spise na matematickou informatiku. Prakticke veci se tam moc neuci, klade se duraz hlavne formalni systemy, dukazy atd....
Co se týče MU už to není tak horký, jak kdysi bývalo. Naštěstí (z mýho pohledu) přichází noví lidi, kteří aspoň trochu vnímají, co je za koncem fakultního parčíku :)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 04. 10. 2012, 22:09:46
Hlavne si nemyslim ze kvalita je vse, ted mi pride ze vsichni musi mit tu nejlepsi skolu jen z principu ze je nejlepsi a pritom tohle konkretne je treba nezajima(coz je extrem uz). Clovek ktery studuje to co ho bavi si z toho odnese vice(coz je muj nazor). Necekam ze si odejdu skolu a hned instantne budu svetaznaly. Od vysoke ocekavam ze mi uda smer/zaklady toho co me zajima a da mi moznost se podilet na  projektech atd...
Máš částečně pravdu - jakoby u nás panoval názor, že čím je škola těžší, tím je kvalitnější. To si třeba já nemyslím. Pokud si myslím, že naše VŠ mají hodně co dohánět (jako že si to setsakramentsky myslím), tak spíš ve stylu výuky - jasně rozlišovat dovednosti a znalosti, umět studenty vtáhnout, zapojit, dát jim na něco si taky doprčic pořádně sáhnout, trošku je nechat ochutnat, že ten okolní svět je - ať se nám to líbí nebo ne - hodně o schopnosti srozumitelně prezentovat informace, umět se prodat, umět zaujmout atd. atd. V tomhle ohledu jsou podle mě naše ěkoly hodně nekvalitní všechny - i kdyby nakrásně nutily studenty počítat diferenciální rovnice zhlavy.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 04. 10. 2012, 22:10:50
Trochu to ještě doplním, ať zbytečně zase nevyvolávám flejm: nemám nic proti náročnosti. Náročnost je potřeba. Mám ale hodně proti intelektuální onanii.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: pascal 04. 10. 2012, 23:00:15
Hlavne si nemyslim ze kvalita je vse, ted mi pride ze vsichni musi mit tu nejlepsi skolu jen z principu ze je nejlepsi a pritom tohle konkretne je treba nezajima(coz je extrem uz). Clovek ktery studuje to co ho bavi si z toho odnese vice(coz je muj nazor). Necekam ze si odejdu skolu a hned instantne budu svetaznaly. Od vysoke ocekavam ze mi uda smer/zaklady toho co me zajima a da mi moznost se podilet na  projektech atd...
Máš částečně pravdu - jakoby u nás panoval názor, že čím je škola těžší, tím je kvalitnější. To si třeba já nemyslím. Pokud si myslím, že naše VŠ mají hodně co dohánět (jako že si to setsakramentsky myslím), tak spíš ve stylu výuky - jasně rozlišovat dovednosti a znalosti, umět studenty vtáhnout, zapojit, dát jim na něco si taky doprčic pořádně sáhnout, trošku je nechat ochutnat, že ten okolní svět je - ať se nám to líbí nebo ne - hodně o schopnosti srozumitelně prezentovat informace, umět se prodat, umět zaujmout atd. atd. V tomhle ohledu jsou podle mě naše ěkoly hodně nekvalitní všechny - i kdyby nakrásně nutily studenty počítat diferenciální rovnice zhlavy.

Kluci, jakobyste mi mluvili z duse. Nedelam to, co me bavi, ale to co je nejlepsi. Zaclo to vyberem stredni skoly - vybrat si tu nejlepsi (nejlepsi = nejtezsi). Pak jsem vybiral VS, opet tu nejlepsi. Nakonec jsem skoncil na matematicke informatice na FI MUNI, vim, ze studuji prestizni obor/skolu, ale co z toho, kdyz mi to nic nedava? Je to sakra tezke, stoji to spoustu usili, driny, ... jedine co z toho mam jsou stresy (ze dostanu z neceho F), protoze na matematicke informatice se to hodne hroti... Myslim, ze kdybych sel na klasicke IT, kde se resi prakticke veci - bavilo by me to. Takhle me to nebavi, ale zase budu hrdy na to, co jsem zvladl...
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 04. 10. 2012, 23:18:13
Takhle me to nebavi, ale zase budu hrdy na to, co jsem zvladl...
...a budeš se vytahovat na nás, co jsme prošli jenom obyčejnou aplikovanou informatikou, to by se ti líbilo! ;)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Viky 05. 10. 2012, 03:24:44
Kluci, jakobyste mi mluvili z duse. Nedelam to, co me bavi, ale to co je nejlepsi. Zaclo to vyberem stredni skoly - vybrat si tu nejlepsi (nejlepsi = nejtezsi). Pak jsem vybiral VS, opet tu nejlepsi. Nakonec jsem skoncil na matematicke informatice na FI MUNI, vim, ze studuji prestizni obor/skolu, ale co z toho, kdyz mi to nic nedava? Je to sakra tezke, stoji to spoustu usili, driny, ... jedine co z toho mam jsou stresy (ze dostanu z neceho F), protoze na matematicke informatice se to hodne hroti... Myslim, ze kdybych sel na klasicke IT, kde se resi prakticke veci - bavilo by me to. Takhle me to nebavi, ale zase budu hrdy na to, co jsem zvladl...

To je stejné, jako by šel muzikant na AMU a pak si stěžoval, že je to jen samá dřina, že musí 5 hodin denně cvičit, při zkouškách má stresy, protože musí hrát technicky náročný etudy bez chyby a přitom expresivně. Nebo ligový fotbalista, že je to jen samý trénink, samá posilovna a toho fotbalu si nakonec přitom ani moc nezahraje.

Co na to říct? No jasně, že to pro každýho není a že to není legrace. Ale jak někdo mohl očekávat něco jiného? Současní uchazeči o studium na VŠ tohoto typu se dělí do dvou skupin:
1. ti, kteří k počítačům nijak zvlášť silný vztah nemají, ale vědí, že se tam točí peníze a myslí si, že na těch školách je naučí všechno k tomu, aby po absolutoriu mohli nastoupit do Big Corporation, Inc a kopat zlato. A nic více ani méně.
2. ti, kteří se počítači zabývali už od dětství a propadli dojmu, že už experty dávno jsou a na vejšku si zajdou jen pro diplom, přičemž oni sami moc dobře dávno vědí, co takový expert musí umět a znát a ne nějaký blbec co učí na škole.

Přitom mimo jsou oba dva. I ten počítačový specialista musí projít nějakým drilem, trénovat to, v čem je slabší, trénovat techniky, byť to na první pohled s programováním až tak nesouvisí, tak jako s koncertováním na první pohled až tak nesouvisí do zblbnutí trénovat stupnice a akordy nebo učit se harmonii. Proč to všechny tak strašně překvapuje a znechucuje?

Frekventant nenáročné školy má větší pravděpodobnost, že spíše zakrní a své schopnosti nerozvine, byť by byl talentovaný. U náročné školy platí opak - i průměrnější člověk je nucen sáhnout si na dno, zapracovat na sobě a dostat se někam výš. No a samozřejmě i informovaný zaměstnavatel si okamžitě může udělat o uchazeči obrázek, když ví, čím si musel projít, co všechno musel zvládnout. Praxe pak jednoznačně potvrzuje, že absolventi náročnějších škol mají obecně vyšší schopnost rychle se zorientovat v problematice, analyzovat problém, odhalit chybu, najít efektivní řešení, rychle proniknout do nové technologie v dostatečné hloubce.

Zkrátka - kdo toužil po zedničině, měl jít na učňák a ne se trápit na stavební fakultu.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Rax 05. 10. 2012, 06:46:46
Takhle me to nebavi, ale zase budu hrdy na to, co jsem zvladl...

MUNI není světově prestižní škola a za hrdost ti nikdo nic nedá. Pokud nezůstaneš v akademické sféře a to vzhledem k platům těžko, tak ti v praxi budou chybět praktické znalosti, místo kterých ses zabýval školou. Je to sice jako scéna z absurdního divadla, ale je to tak.
Znám několik lidí co strávili na světově prestižní škole až 10 let života a mají dva tituly, ale v praxi jsou na tom hůře než snaživý průmyslovák. Je sice pravda, že na firemním večírku ohromují znalostmi které nikdo jiný nemá, ale ženské na to nesbalí a šéf to platově neocení.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: pascal 05. 10. 2012, 08:04:32
Zkrátka - kdo toužil po zedničině, měl jít na učňák a ne se trápit na stavební fakultu.

To je asi dnesni trend - temer kazdy leze na VS. Opravdu na to maji vsichni talent? :) ...
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Anonym 05. 10. 2012, 08:15:06
Jinak "Anonym" mohl by jsi mi dat na sebe icq nebo nejaky kontakt? Rad bych se te zeptal na par veci jestli by te to neobtezovalo :-)

Napis mi na kyberman@post.cz
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Anonym 05. 10. 2012, 08:21:52
:D
MFF-UK, FIT-VUT, FJFI-ČVUT*, FEL-ZČU. V tomto pořadí.
Lézt u nás kamkoli jinam je ztrátou času a škodou peněz, zájemce se uplatní stejně i bez jejich papíru. VŠB alias "ostravská sorbona"??? :D Výpočetní matematika??? :D To se tam někdo asi zbláznil a na ministerstvu na to ještě nepřišli. Radši no comment.
V zemi jako je tato se dá vybudovat 1-2 dobré školy zaměřené na computer science. Ostatní si akreditaci nezaslouží - a podle toho to tam taky vypadá.

ad * - pro matematicky orientované softwaráře, tj. numerika, matematické modely; dříve bych tam napsal FEL, ale to už dnes neplatí, když jim tam ruplo v bednách a z jednoho obecního rybníka si udělali dva bezvýznamné kačáky.

Nejde mi o flame, tohle je prostě tvrdá realita. Uplatnění absolventů a vědecké výsledky hovoří samy za sebe. Výjimky by se samozřejmě našly, ale jedna vlaštovka jaro nedělá. Škola, kde je to samej hopík (nic proti, ale průměrné IQ jistých sociálních skupin je prostě proti celku podprůměrné) a kterou absolvují i ti, kteří by za časů normálních maturit na průměrné střední ani neodmaturovali, to asi není to pravé ořechové.

Muzes tyto sva tvrzeni necim podlozit?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Nejsem PHD 05. 10. 2012, 08:26:36
Takhle me to nebavi, ale zase budu hrdy na to, co jsem zvladl...

MUNI není světově prestižní škola a za hrdost ti nikdo nic nedá. Pokud nezůstaneš v akademické sféře a to vzhledem k platům těžko, tak ti v praxi budou chybět praktické znalosti, místo kterých ses zabýval školou. Je to sice jako scéna z absurdního divadla, ale je to tak.
Znám několik lidí co strávili na světově prestižní škole až 10 let života a mají dva tituly, ale v praxi jsou na tom hůře než snaživý průmyslovák. Je sice pravda, že na firemním večírku ohromují znalostmi které nikdo jiný nemá, ale ženské na to nesbalí a šéf to platově neocení.

FI MUNI patří ke špičce v Česku, takže světově prestižní školou myslíte jistě nějaké skutečně prestižní zahraniční školy. Můžete napsat konkrétně několik těch z škol z kterých je těch několik konkrétních lidí, co znáte, co jsou na tom v praxi hůře, než snaživý průmyslovák?

Váš příspěvek zní totiž, jako časté plebejské lamentování - znám jednoho, co má super školy a stejně je úplně.... Realita je přitom taková, že lidé ze skutečně prestižních světových škol jsou obvykle velmi dobří a obvykle o ně mají zájem nejlepší světové firmy, které jim nabízejí lepší platy, než je v odvětví nástupní průměr.

Na špičkových školách se studenti učí, jak vymýšlet zítřejší technologie, na praktických školách se studenti učí, jak používat technologie dneška. A Česko je trochu deformováno tím, že se tady technologie zítřka vyvíjí pouze minimálně (ve firmách vůbec), takže i ti absolventi škol, které vedou absolventy k vymmýšlení nového (řekněme MFF UK, FI MUNI, OI na FEL ČVUT) dělají v praxi totéž, co ti praktiční absolventi (tedy pokud zůstanou v Česku).
Nicméně to, že nemají ze školy tak dobře osahané současné technologie - to většinou doženou v praxi za rok.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Anonym 05. 10. 2012, 08:34:32

Ale v cizině funguje PhD úplně jinak. Titul PhD znamená, že děláte výzkum. Takže kdo nedělá výzkum, tak vás automaticky nechce, protože čeká, že byste chtěl moc peněz a stejně byste mu (jako překvalifikovaný) z nevýzkumné práce utekl k výzkumu, až se vám naskytne příležitost.
A ten kdo výzkum dělá, tak vás vezme pouze v případě, že jste dobrý výzkumník. Tedy, že máte impaktovanou publikaci (a ta publikace vašeho potenciálního zaměstnavatele nějak zaujala).

Já jsem ze školy už nějaký ten pátek pryč, ale co si pamatuji, tak většina doktoradnů v technických oborech impaktované publikace neměla. Na elitních katedrách ČVUT FEL (kde jsem studoval), to bylo lepší, ale ani tam neměli impaktovanou publikaci všichni. Co si vybavuji vědecký výkon VŠB, tak předpokládám, že impaktovanou publikaci bude mít minimum jejich PhD (a budu hrozně rád, když mi tu někdo napíše, že jim křivdím, že se hodně zlepšili).

PhD, které není podloženo impaktovanou publikací, je za hranicemi ČR vyloženě škodlivá věc.

Impaktovany clanek (pripadne v databazi Scopus) je podminkou ziskani Ph.D na FEI VSB (http://www.fei.vsb.cz/cs/okruhy/veda-a-vyzkum/odborna_cinnost.html)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 10. 2012, 08:46:30
To je stejné, jako by šel muzikant na AMU a pak si stěžoval, že je to jen samá dřina, že musí 5 hodin denně cvičit, při zkouškách má stresy, protože musí hrát technicky náročný etudy
No jo, jenže on HRAJE, chápeš? On dělá přesně to, čím se bude živit.

Ve vší velké úctě k profesorovi Kučerovi a bez jakékoli zášti příklad jednoho předmětu, kterým jsem prošel: http://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2013/IA011 - ne, jestli si někdo myslí, že to je o sémantice Javy nebo tak něco, tak fakt ne. Slajdy z prednasek: http://www.fi.muni.cz/usr/kucera/teaching/semantics/spj.pdf  (prvních x slajdů o syntaxi je jenom takovej úvod, ty přeskočit)
Prvně jsem ten předmět podcenil, na přednášky nechodil (protože jsem v té době už dávno pracoval) a samozřejmě to neudělal. Tak jsem se teda na to napodruhé trochu koukal, chodil asi na polovinu přednášek a dostal za A. Vůbec si nedokážu představit, co bych musel dělat, abych informace z tohodle předmětu v praxi využil. Nejspíš bych bych musel někde pracovat na formálním ověřování správnosti nějakých programů (tj. nejspíš v NASA...). Dneska už si pochopitelně z toho předmětu nepamatuju vůbec nic, takže i kdybych ty tehdejší znalosti chtěl využít, musím se to naučit celý znovu.

Jo, hezky jsem si intelektuálně zaonanoval, dokázal jsem si, že to dokážu (bez toho, abych nad tím seděl dvě hodiny denně) a cítil se heroicky. Toť vše. Netvrdím, že to něco nemůže dát někomu jinýmu, ale pro mě to byla jenom úplně čistá onanie. (A pro jistotu ještě jednou dodávám: pana profesora mám ve velké úctě, není to nic osobního proti němu).

A jestli mi tady nějakej chytrák začne vykládat, že jsem se tím naučil "abstraktně myslet" nebo podobný cancy, tak to bych se teda mohl rovnou jako průpravu pro IT učit japonštinu, ne?

Nebo co takhle učit se do hloubky něco, čím se opravdu budu v budoucnosti zabývat? To by mi jako "cvičení abstraktního myšlení" nemohlo sloužit?!
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Jakub Galgonek 05. 10. 2012, 08:50:08
Impaktovany clanek (pripadne v databazi Scopus) je podminkou ziskani Ph.D na FEI VSB (http://www.fei.vsb.cz/cs/okruhy/veda-a-vyzkum/odborna_cinnost.html)

Mít publikaci ve Skopusu je (mnohem) snažší než mít impaktovaný článek. Mimochodem, můj školitel (na MFF UK) "vyhodil" každého doktoranda, který neměl po prvním roce publikaci.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Jakub Galgonek 05. 10. 2012, 09:05:44
Nebo co takhle učit se do hloubky něco, čím se opravdu budu v budoucnosti zabývat? To by mi jako "cvičení abstraktního myšlení" nemohlo sloužit?!

Jak už tady zaznělo:

Na špičkových školách se studenti učí, jak vymýšlet zítřejší technologie, na praktických školách se studenti učí, jak používat technologie dneška.

Pokud se třeba v budoucnu nechystáte vyvíjet zcela nový programovací jazyk, tak vám úvodní kurs do teorie formálních sémantik programovacích jazyků asi opravdu k ničemu nebude. Pokud se chcete zabývat technologiemi dneška, chctělo to asi zvolit školu, co je zaměřena méně vědecky.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Rax 05. 10. 2012, 09:15:48
FI MUNI patří ke špičce v Česku, takže světově prestižní školou myslíte jistě nějaké skutečně prestižní zahraniční školy.

Na špičkových školách se studenti učí, jak vymýšlet zítřejší technologie, na praktických školách se studenti učí, jak používat technologie dneška.

Nicméně to, že nemají ze školy tak dobře osahané současné technologie - to většinou doženou v praxi za rok.

Jediná VŠ z ČR kterou znají v zahraničí je UK. A zatím všechno co mě přišlo pod ruce z MFF UK mělo výkon v praxi IT horší než lidé z ČVUT, ZČU a podobně, není to o lidech, ale o tom že mnoho teorie a málo praxe.

Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce. A i když dostanou grant a mohou si vyhodit z kopýtka, tak studenti denního prezenčního studia se k tomu stejně nedostanou, protože grantů je málo a akademiků hodně, možná něco zbude na postgraduální studenty. A absolventi nedostávají velký plat za papír o absolvování, ale za to že při studiu chodili roky brigádničit do velké firmy spřátelené se školou a mají tak léta praxe, papír dneska díky inflaci titulů nikoho moc nebere.

Chybějících třeba 5 let praxe se nedá dohnat za 1 rok, to je oblíbený omyl, nelze 10 000 hodin zkušeností získat za 2 000 hodin.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 10. 2012, 09:19:08
Pokud se třeba v budoucnu nechystáte vyvíjet zcela nový programovací jazyk, tak vám úvodní kurs do teorie formálních sémantik programovacích jazyků asi opravdu k ničemu nebude. Pokud se chcete zabývat technologiemi dneška, chctělo to asi zvolit školu, co je zaměřena méně vědecky.
No ale o tom to právě je! Kurnik tady se furt šermuje s tím, jak se člověk naučí abstraktně myslet a zjevně se nenaučil být schopen pochopit triviální fakt: MU chrlí nějakých sto nebo kolik absolventů ročně. NIKDO z nich se nebude živit vymýšlením programovacího jazyku zítřka. (kromě pár bláznů, co ve školní onanii budou pokračovat onanováním si nad vlastním jazykem...) NIKDO z nich nebude ověřovat formální správnost programů pro řízení Mars Roveru. Naopak VŠICHNI budou někde programovat, spravovat sítě, spravovat databáze, vytvářet GUI. Teda kromě těch, kteří zůstanou na škole. To je ale trochu jiný příběh...

Znám x lidí, kteří na MU studovali matematiku a jsou teď šťastní jako želvy, že můžou programovat v C# nebo spravovat unixový servery.

Jistě, zepár lidí se za ty roky možná upíchlo někde, kde ty formální znalosti opravdu uplatní. Imho ale není potřeba stavět studium na něčem, co využije drtivá menšina.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 10. 2012, 09:32:49
Mimochodem, můj školitel (na MFF UK) "vyhodil" každého doktoranda, který neměl po prvním roce publikaci.
Ve vší úctě, tímhle jsi chtěl říct co? Tohle je přece jeho práce. Pokud někdo není během roku schopen vyprodukovat něco, co se dá publikovat, co teda ten rok dělal? Vařil docentům kafe? Nejrůznějších konferencí jsou mraky a na některé z nich něco publikovat není žádný heroický výkon.

To je jako dávat do placu historku, že nějaká firma vyhodí každýho programátora, co za rok nic nenaprogramoval.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Jakub Galgonek 05. 10. 2012, 09:45:17
Mimochodem, můj školitel (na MFF UK) "vyhodil" každého doktoranda, který neměl po prvním roce publikaci.
Ve vší úctě, tímhle jsi chtěl říct co? Tohle je přece jeho práce.

Tím jsem sděloval fakt. Někdo tu psal o podmínkách na FEI VSB, já zase přihodil něco o podmínkách na MFF UK.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Nejsem PHD 05. 10. 2012, 09:54:19
Jediná VŠ z ČR kterou znají v zahraničí je UK.
To je zcela nesmyslná paušalizace.

Citace
A zatím všechno co mě přišlo pod ruce z MFF UK mělo výkon v praxi IT horší než lidé z ČVUT, ZČU a podobně, není to o lidech, ale o tom že mnoho teorie a málo praxe.
Moje zkušenost je zcela opačná - je to o lidech. A MFF je statisticky lepší minimálně v tom, že tam chodí mnohem méně studentů s cílem, tím nějak proplout, nějak to proflákat a tak.

Citace
Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce. A i když dostanou grant a mohou si vyhodit z kopýtka, tak studenti denního prezenčního studia se k tomu stejně nedostanou, protože grantů je málo a akademiků hodně, možná něco zbude na postgraduální studenty. A absolventi nedostávají velký plat za papír o absolvování, ale za to že při studiu chodili roky brigádničit do velké firmy spřátelené se školou a mají tak léta praxe, papír dneska díky inflaci titulů nikoho moc nebere.

Chybějících třeba 5 let praxe se nedá dohnat za 1 rok, to je oblíbený omyl, nelze 10 000 hodin zkušeností získat za 2 000 hodin.

Tak asi budete velmi překvapen, ale absolventi skutečně špičkových škol (kteří jak už jsem psal, bývají velmi dobří a špičkové firmy jim nabízí velké platy) vůbec nemívají praxi. A je to i logické - když krucinál jednou platíte šílené školné (a je jedno, jestli ze svého, nebo z nějakého stipendia) a když jste na místě, kde je kolem spousta špičkových lidí a kolem sebe máte dosažitelné skvěle vybavené laboratoře, tak toho využíváte - a všechn čas věnujete škole, abyste se toho naučil co nejvíc (nad rámec osnov).
Kdybyste jakožto čerstvý absolvent třeba Stanfordu dělal pohovor do nějaké špičkové firmy, tak by se na vás dívali hodně divně, kdybyste se chlubil, že jste při studiu každý pracovní den věnoval 8 hodin chození do práce, kde jste bouchal e-shopy, nebo něco takového.
Všichni studenti pochopitelně ze školy umí dost prakticky programovat, aby všechny své teoretické poznatky dokázali nakódovat. Že takový absolvent neumí třeba jednat se zákazníkem a nemá prakticky osahané, které IE6 hacky jsou lepší, než jiné? To je fakt detail a to za ten rok opravdu dožene.

Ano, školy v Česku nejsou tak náročné, aby se při nich nedalo pracovat a většinou ani nenabízejí tolik, aby člověk těch "volných" 8 hodin denně trávil tam - a zaměstnavatelé s tím počítají a naopak se divně dívají na člověka, co při studiu praxi nezískal. Ale že by někdo chtěl vysokoškoláky proto, že mají 5 let praxe, to je fakt nesmysl. Nemluvě o tom, že neznám nikoho, kdo celé VŠ studium na těžké české škole pracoval na plný úvazek. Řekl bych, že průměrný student těžké školy pracoval tak od třeťáku na poloviční úvazek (s tím, že někdo začal dříve, někdo později, někdo pracoval na větší úvazek někdo na menší...).

Uvědomte si, že spousta těch praktických zkušeností, které nabere v praxi ten hypotetický student prvního ročníku, bude za 5 let zcela zastaralých. Zmínil jsem IE6 hacky. Cože? Kdo dneska ještě dělá weby pro IE6? K čemu je, že v tom někdo před 5 lety měl dobrou zručnost? A že nějaký balík je nekompatibilní s nějakou verzí nějakého OS a řeší se to nějakým workaroundem? Jak moc chybí současnému absolventovi, že to neví, když se s tím v praxi už nesetká?
To porovnání čísel, jaké jste předvedl, nemá smysl.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Rax 05. 10. 2012, 10:30:11
A je to i logické - když krucinál jednou platíte šílené školné (a je jedno, jestli ze svého, nebo z nějakého stipendia) a když jste na místě, kde je kolem spousta špičkových lidí a kolem sebe máte dosažitelné skvěle vybavené laboratoře, tak toho využíváte - a všechn čas věnujete škole, abyste se toho naučil co nejvíc (nad rámec osnov).

Všichni studenti pochopitelně ze školy umí dost prakticky programovat

Řekl bych, že průměrný student těžké školy pracoval tak od třeťáku na poloviční úvazek (s tím, že někdo začal dříve, někdo později,

Uvědomte si, že spousta těch praktických zkušeností, které nabere v praxi ten hypotetický student prvního ročníku, bude za 5 let zcela zastaralých.

Nikde na světě nedostane absolvent bez praxe nástupní plat 10 000 USD jen tak za hlavičku na papíře i kdyby školné stálo jako ugatti Veyron. Rozumné školy proto kooperují s velkými firmami a mají práci na firemních praktických záležitostech již ve studijním plánu. Proto student Standfordu zdánlivě nemusí chodit na brigádu. Tohle u nás zatím prakticky neexistuje.

Tak to není pravda ani omylem.

Na plný úvazek to jistě nejde, ale nějaká praxe je nutná a žádoucí.

Tady nejde o nějaké hacky, tady jde o neznalost tak základních věcí jako práce s TCP/IP a to se tak často nemění.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: mikrom 05. 10. 2012, 10:31:18
...
Dneska už si pochopitelně z toho předmětu nepamatuju vůbec nic, takže i kdybych ty tehdejší znalosti chtěl využít, musím se to naučit celý znovu.
...
A jestli mi tady nějakej chytrák začne vykládat, že jsem se tím naučil "abstraktně myslet" nebo podobný cancy, tak to bych se teda mohl rovnou jako průpravu pro IT učit japonštinu, ne?
...
;D
Aj ja som kedysi dopadol podobne u tejto usmievavej pani
http://www.dcs.fmph.uniba.sk/~pardubska/
Vyletel som u nej zo skusky v poslednom rocniku. Tym padom som si musel o rok predlzit cele studium. Dalsi rok som skusku urobil a skolu dokoncil popri zamestnani.
Vtedy to bola pre mna dost velka tragedia, teraz sa uz nad tym iba usmievam: Geez, it's been 20 years
Bol to pre pre mna predmet bez praktickeho vyznamu a nebavilo ma to. Dalo mi to ale skusenost, ze v zivote mi nikto nic neda zadarmo.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: pascal 05. 10. 2012, 10:43:21
Hold, MFF UK a FI MU jsou vedecky zamerene fakulty/skoly, proto je i jejich intelektualni narocnost vysoka. Takove skoly mame v CR jen dve, tak si jich vazme! :) ...
Kdyz se nekdo hlasi na jednu z techto fakult, musi preci predpokladat, ze chce pracovat NEJMENE ve vyvoji (a ted nemam na mysli weby, ale neco sofistikovanejsiho) nebo vyzkumu. Kdyz chce nekdo delat webdesignera, nepujde preci na tyto dve fakulty, ne? To by bylo trochu na hlavu ;).
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Viky 05. 10. 2012, 10:58:52
No jo, jenže on HRAJE, chápeš? On dělá přesně to, čím se bude živit.

Ve vší velké úctě k profesorovi Kučerovi a bez jakékoli zášti příklad jednoho předmětu, kterým jsem prošel: http://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2013/IA011 - ne, jestli si někdo myslí, že to je o sémantice Javy nebo tak něco, tak fakt ne. Slajdy z prednasek: http://www.fi.muni.cz/usr/kucera/teaching/semantics/spj.pdf  (prvních x slajdů o syntaxi je jenom takovej úvod, ty přeskočit)
Prvně jsem ten předmět podcenil, na přednášky nechodil (protože jsem v té době už dávno pracoval) a samozřejmě to neudělal. Tak jsem se teda na to napodruhé trochu koukal, chodil asi na polovinu přednášek a dostal za A. Vůbec si nedokážu představit, co bych musel dělat, abych informace z tohodle předmětu v praxi využil. Nejspíš bych bych musel někde pracovat na formálním ověřování správnosti nějakých programů (tj. nejspíš v NASA...). Dneska už si pochopitelně z toho předmětu nepamatuju vůbec nic, takže i kdybych ty tehdejší znalosti chtěl využít, musím se to naučit celý znovu.

Jo, hezky jsem si intelektuálně zaonanoval, dokázal jsem si, že to dokážu (bez toho, abych nad tím seděl dvě hodiny denně) a cítil se heroicky. Toť vše. Netvrdím, že to něco nemůže dát někomu jinýmu, ale pro mě to byla jenom úplně čistá onanie. (A pro jistotu ještě jednou dodávám: pana profesora mám ve velké úctě, není to nic osobního proti němu).

A jestli mi tady nějakej chytrák začne vykládat, že jsem se tím naučil "abstraktně myslet" nebo podobný cancy, tak to bych se teda mohl rovnou jako průpravu pro IT učit japonštinu, ne?

Nebo co takhle učit se do hloubky něco, čím se opravdu budu v budoucnosti zabývat? To by mi jako "cvičení abstraktního myšlení" nemohlo sloužit?!


Hraje, ale stupnice a etudy! A nedělá jen to. Ještě studuje tu harmonii, nauku o kontrapunktu, skladbu, hudební dějiny, teorii ladění a já nevím, co ještě. Taky si může říkat k čemu to, to bych musel být skladatel, historik a ladič, abych to někdy uplatnil.
Co jsi sakra čekal, že budeš dělat? Jak může počítačový expert projít nepoznamenán teorií formálních jazyků? Nejspíš bych bych musel někde pracovat na formálním ověřování správnosti nějakých programů (tj. nejspíš v NASA...) - jo! A o to právě jde, že jako specialista přes informatiku bys to měl umět, přinejmenším bys měl mít povědomí, že něco takového se dá dělat a na jakém principu to je založené. Naučit se Javu? 14 dní. Naučit se knihovnu? Měsíce až roky, dle rozsahu a intenzity, do tří let polovina získaných znalostí k ničemu. Zvládnout základy teorie formálních jazyků? To chce mladou hlavu, rozcvičenou matematikou a motivovanou tím, že to musí zvládnout, nějakou práci to dá, každý to zvládnout nedokáže a jsou to obecné znalosti platné celý profesionální život.
Prostě neznalost jistých obecně platných věcí, jež musí specialista v daném oboru znát, se nazývá fachidiotismus. Stavař projektující kancelářské budovy taky za celý život už nechmátne na diferenciální rovnice. Ale nedovedu si představit, že by o ně v životě nemusel zavadit - jinak by mu přece nemohla nikdy být vysvětlena mechanika a termodynamika a bez ní statika a základy materiálového inženýrství a spousta jiných věcí, jejichž principy prostě jakožto stavební specialista bezpodmínečně musí znát. Co naopak umět nemusí, je pilou pod správným úhlem uříznout trám nebo omítnout strop.

Když si můj děda na stará kolena dělal řidičák, vyhodili ho na testech na křižovatkách s tramvajemi. Taky se rozčiloval, proč se musí učit pravidla k tramvajím, když u něj na vesnici žádné nejezdí.

Ale ten názor už tu taky padl - tahle situace vznikla tím, že každý chce být vysokoškolák, ač to vlastně vůbec nepotřebuje a mnohdy na to ani nemá, a že každý chce vysokou školu provozovat, ačkoli na to v této zemi není prostor. Zaměstnavatelé zase požadují stavební inženýry, přestože ve skutečnosti potřebují zedníky, maximálně předáky a stavbyvedoucí, ale málokdy projektanty, a pak se strašně diví. Jsou to prostě jen průvodní znaky úpadku průmyslu a technologií ruku v ruce s úpadkem školství v této zemi.

Jak už tu taktéž padlo - úplně by tu stačily 2 IT VŠ, na něž by se dostalo pár těch nejlepších a ještě menší část by je absolvovala. Zbytek trhu by zmákli průmkaři. V současnosti školy chrlí takové ani ryba-ani raky. Na výzkum/vývoj se nehodí, protože jsou s prominutím příliš hloupí a mají nedostatečné teoretické znalosti (a konec konců je tu ani nikdo nepotřebuje, jak už tu taktéž padlo, protože se z nás úspěšně stává země druhé kategorie, jež technologie neprodukuje, pouze přijímá), do "výrobní praxe" se ale taky nehodí, protože nemají dost praktických zkušeností.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: mikrom 05. 10. 2012, 11:04:50
Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce.
Ja si myslim, ze je to hlavne ludmi. Skoly nemaju na to ucitelov. Na skolach sa drzia hlavne teoretici (staci si pozriet CV jednotlivych docentov a profesorov). Vacsina z nich nikdy v zivote v praxi nebola, takze tito ucitelia ani nevedia ako prax vypada. Sylaby na skolach sa zostavuju tak, aby ludia ktori tam pracuju mali co ucit.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Nejsem PHD 05. 10. 2012, 11:08:55

Nikde na světě nedostane absolvent bez praxe nástupní plat 10 000 USD jen tak za hlavičku na papíře i kdyby školné stálo jako ugatti Veyron. Rozumné školy proto kooperují s velkými firmami a mají práci na firemních praktických záležitostech již ve studijním plánu. Proto student Standfordu zdánlivě nemusí chodit na brigádu. Tohle u nás zatím prakticky neexistuje.

Tak to není pravda ani omylem.

Na plný úvazek to jistě nejde, ale nějaká praxe je nutná a žádoucí.

Tady nejde o nějaké hacky, tady jde o neznalost tak základních věcí jako práce s TCP/IP a to se tak často nemění.

Nástupní plat absolventů MIT, Caltechu, Stanfordu apod. bývá rozhodně větší než nějakých "žebráckých" 10k $ ročně. Z toho by ani nezaplatil splátky za školné. Ale nemáte pravdu - pokud absolvujete takto slavnou školu, tak vás velké firmy opravdu berou prakticky za tu hlavičku na titulu.

Takovéto školy mají většinou vlastní projekty, které jsou současné výzkumné a novátorské a při práci na nich získáte dostatek praxe. Pro některé projekty si ty školy založí vlastní firmy, anebo spolupracují s firmami, kdy firma dodá např. obchodní know-how a uvede věc na trh, zatímco školní tým pracuje na technické části.

Nemám zkušenosti s jinými školami, ale FEL ČVUT na katedrách řídící techniky a kybernetiky bylo dost projektů, které byly zadány nějakou komerční firmou. Obě katedry mají nadpoloční většinu příjmu z výzkumných grantů. Jistě vám neuniklo, že např. katedra kybernetiky dělala pro pentagon projekt pro řízení většího množství bezpilotních letadel založený na multiagentní technologii.

Pokud mluvíte o skutečně praktických firemních záležitostech, tak na tom se na dobrých školách opravdu s firmami nespolupracuje. Ta spolupráce je na výzkumu a inovacích. Na praktických firemních věcech spolupracují praktické = nevýzkummné školy. Tím neříkám, že škola typu fachhochschule (typický příklad nevyzkumné praktické školy, co patří do kategorie vysokých škol) nemůže být dobrá. Jenom v téhle diskuzi používám "dobrá škola" ve významu, v jakém se obvykle používá.

Moje pointa není, že absolventi dobrých škol nic praktického neumí. To co ten rok dohání, je hlavně efektivita, rychlost a rutina s jakou pracují. A absorbují zvládání ryze provozních věcí.

Zrovna práce s TCP/IP je věc, kterou si studenti dobrých škol umí - osahali si to na nějakém školním projektu. Co absolventi bez praxe umět nemusí je třeba spravovat nějaké konkrétní switche od nějaké konkrétní firmy. Jo pokud někdo studoval nějaké matematické modelování a softwarový vývoj byla pro něj jenom vedlejší věc, aby dokázal nějaké ty modely naprogramovat (spíše ve vyšších programovacích jazycích), tak to je logické, že TCP/IP nemá programátorsky osaháno. To ale není tím, že nemá praxi (kdyby praxi měl, tak by ji stejně měl v jiných věcech než TCP/IP), ale v tom, že holt vystudoval něco jiného, než co teď v praxi dělá. To je úplně jiný problém.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Nejsem PHD 05. 10. 2012, 11:21:33
Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce.
Ja si myslim, ze je to hlavne ludmi. Skoly nemaju na to ucitelov. Na skolach sa drzia hlavne teoretici (staci si pozriet CV jednotlivych docentov a profesorov). Vacsina z nich nikdy v zivote v praxi nebola, takze tito ucitelia ani nevedia ako prax vypada. Sylaby na skolach sa zostavuju tak, aby ludia ktori tam pracuju mali co ucit.

To je častý omyl, že ten problém je v rovině teoretici vs praktici. Ten problém je v rovině kvalitní vs nedobří lidé. Když jsem studoval, tak jsem poznal hodně učitelů, kteří se oháněli praxí, že oni jsou ti praktičtí. Připadali mi dobří. Ale pak jsem zjistil, že oni dobří nejsou, že se schovávají za praxi, protože nejsou schopni impaktovaného článku a ani v té praxi většinou nejsou nijak lepší, než běžný člověk mimo školu. A taky jsem poznal teoretiky, kteří se schovávali za teorii, protože vlastně neuměli nic (jenom přednášet studentům věci, které jsou už desítky let stejné), nebyli schopní praxe a jejich teoretické práce se prosazovaly max. na lokálních konferencích, h-indexy veskrze bídné.
A taky jsem zjistil, že hodně lidí, které jsem vnímal jako teoretiky, jsou ve skutečnosti v praxi jako doma. Že přesně ví, co je v praxi potřeba a proto dělají ten konkrétní teoretický výzkum a že ho nemají problém dotáhnout do praxe (i když samotné praktické programování nechávají na doktorandech a diplomantech).
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 10. 2012, 14:09:03
Co jsi sakra čekal, že budeš dělat? Jak může počítačový expert projít nepoznamenán teorií formálních jazyků?
Jako asi se nemá smysl bavit o úrovni vzdělání, když nerozeznáš rozdíl mezi teorií formálních jazyků a teorií sémantiky programovacích jazyků z hlediska jejich vztahu k využitelnosti v praxi. S tím bych to asi uzavřel.

Fakt mě fascinují lidi ohánějící se tím, že se naučili abstraktně myslet a přitom nejsou schopní pochopit jednoduchou argumentaci. Ještě jednou opakuju: nikdo nemá nic proti náročnému studiu. Nikdo dokonce nemá nic ani proti studiu abstraktních teoretických základů. Ale to studium musí mít nějakou logiku, strukturu, musí směřovat k jasnému cíli a všechny kroky tomu cíli musí jednoznačně směřovat. Absolvent musí být schopen nabyté znalosti uplatnit. Pro praxi je potřeba DOVEDNOST, SCHOPNOST. Samotná ZNALOST je dobrá jenom ke zkoušce a k honění si trika na webu, k ničemu jinýmu.

Bohužel na našich VŠ to pravděpodobně vypadá tak, že si někdo jednoho krásnýho řekne:

A: hele, máme tady specializaci na ty databáze, to bysme jim tam měli prsknout nějakou matiku, ať si nemyslí, že tím jenom tak proplujou
B: no to máš pravdu, dyť nejsme přece žádnej Zlín nebo Pardubice, ne?
C: Ty, Franto, jak teď děláš na těch formálních verifikacích, to bys jim tam z toho něco moh' prsknout, ne?
A: jo, to je dobrej nápad - a uděláme z toho vylejvák, ať se o nás vykládá, jak jsme prestižní obor k posrání

Takže se do studijního plánu prdne nějakej úvodní kurz něčeho, co s databázema nějak okrajově souvisí, a jde se pěkně do hloubky, aby si provinční univerzita (všechny naše univerizty jsou provinční!) udělala jméno, jaká že hóch matika se tam učí. Jelikož se jde takhle do hloubky a pěkně poctivě se probírají všechny důkazy, korektnosti a píčovinky, probere se z dané oblasti jenom naprostý minimum - samozřejmě obvykle to, na co má vyučující grant a co je jeho záliba, o kterou se milostivě se studenty podělí.

Čili dostaneme absolventa, kterej (dá-li Pán Bůh) umí formálně přesně dokázat jeden naprosto marginální titěrnej detail a o zbytku oboru ví kulový. Že tenhle marginální formalistickej detail nebude nijak umět v praxi aplikovat, to ani není potřeba dodávat, protože to je samo sebou. Že se nedostane do takové hloubky, aby byl na špičce oboru, to je taky samo sebou. Čili získá znalost, která je sama o sobě naprosto k ničemu. Využije ji jenom v případě, že se dané věci bude dál na univerzitě věnovat. Ovšem to je tak možná jedno procento studentů. Ostatních 99% to v klidu zapomenou a jede se dál močálem černým kolem bílých skal a všichni se diví, proč že ty naše univerzity nejsou schopný se umístit v mezinárodních srovnáních aspoň na hezkém 250. místě...
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Trdlo 05. 10. 2012, 14:53:33
Já nechápu lidi, kteří napíšou na root.cz svůj dotaz s výběrem školy, pokaždé to končí stejně.

Vždy je průběh diskuse následující "Jakou školu? Doporučíte takovou, kterou chci já? - Škola XY je na houby, jdi do praxe. - ale jo, zkus to, něco se naučíš - ... spousta stránek textu o tom, zda je škola XY lepší než YZ, která ani nepadla v úvahu a na kterou absolvent nemá peníze (koleje, dojezd či cokoliv jiného) - Zkus MIT - Zkus zbořit svět holýma rukama - Studium na škole ABC je k ničemu, protože tam nemá kdo učit a pokud někdo učí, tak jsou to hloupí doktorandi, které nikdo nemá rád a kteří nemají impaktované články"

Autorovi příspěvku dávám +1 za jiskru k flamu, který tady je, ale ukončeme to, nemá to smysl. A pokud se tady někdo chce vyřvávat, jak je škola XY na houby, tak řetězec "Jste nejlepší, víte všechno nejlépe" Vám bude stačit na uspokojení ega.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Jakub Galgonek 05. 10. 2012, 15:24:53
Bohužel na našich VŠ to pravděpodobně vypadá tak, že si někdo jednoho krásnýho řekne:

Jaký obor jsi tam vlastně studoval?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Mirek Prýmek 05. 10. 2012, 15:28:30
Jaký obor jsi tam vlastně studoval?
Regenerace a výživa ve sportu (http://www.fsps.muni.cz/studium/uchazeci/bakalarske-studijni-programy-156.html)
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: klobas 05. 10. 2012, 19:13:36
Já nechápu lidi, kteří napíšou na root.cz svůj dotaz s výběrem školy, pokaždé to končí stejně.

Vždy je průběh diskuse následující "Jakou školu? Doporučíte takovou, kterou chci já? - Škola XY je na houby, jdi do praxe. - ale jo, zkus to, něco se naučíš - ... spousta stránek textu o tom, zda je škola XY lepší než YZ, která ani nepadla v úvahu a na kterou absolvent nemá peníze (koleje, dojezd či cokoliv jiného) - Zkus MIT - Zkus zbořit svět holýma rukama - Studium na škole ABC je k ničemu, protože tam nemá kdo učit a pokud někdo učí, tak jsou to hloupí doktorandi, které nikdo nemá rád a kteří nemají impaktované články"

Autorovi příspěvku dávám +1 za jiskru k flamu, který tady je, ale ukončeme to, nemá to smysl. A pokud se tady někdo chce vyřvávat, jak je škola XY na houby, tak řetězec "Jste nejlepší, víte všechno nejlépe" Vám bude stačit na uspokojení ega.

ROFL. Něco na tom ale bude. Každopádně tu tentokrát bylo dost zajímavých věcí. Například mě zaujalo, že by někdo šel na školu kvůli vědě. Já to tak totiž původně plánoval, ale když jsem viděl tu úroveň všech lidí (učitelé i studenti), bylo zřejmé, že je to nesmysl. Možná je to na MIT jiné, ale zase stejně tam mají lidi jako my v ČR, tak nevím, co by na nich bylo tak jiné. Plno různých pohledů na věc a to je přínosem.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Jakub Galgonek 05. 10. 2012, 19:24:39
Například mě zaujalo, že by někdo šel na školu kvůli vědě. Já to tak totiž původně plánoval

Smím se zeptat, v jaké oblasti jsi to plánoval?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: klobas 05. 10. 2012, 19:37:18
Asi hlavně fyzika. Měl jsem rád fyziku i matematiku a s tím jsem šel na VŠ. Chtěl jsem se dostat k něčemu, co prostě je fakt zajímavé a ne každý to může dělat. Možná je to blbost, ale vždy jsem chtěl dělat něco kvalitního a také pro to něco udělat. Dělat něco, co je teoreticky velmi zajímavé, ale prakticky to většina firem nezaplatí, protože v tom nevidí ten potenciál.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Jakub Galgonek 05. 10. 2012, 19:48:48
Asi hlavně fyzika. Měl jsem rád fyziku i matematiku a s tím jsem šel na VŠ.

To mne docela překvapuje. Dost mých známých dělá vědu právě ve fyzice a nepřišlo mi to (z toho, co jsem tak od nich slyšel) nějak marné. Ale tohle nemohu moc dobře posoudit, fyziku jsem nestudoval.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Richard 06. 10. 2012, 09:15:51
Před léty jsem absolvoval UPOL v Olomouci. Mým cílem bylo, naučit se programovací jazyk Pascal, který bych pak uplatnil v praxi. Bohužel jsem musel absolvovat v průběhu studia spoustu teoretických předmětů (například Prolog a Lisp), které jsem musel nějakým způsobem proplout, abych se dostal až k cíli.
Později jsem vyučoval noblesním způsobem Pascal na jedné renomované nejmenované střední škole, před pár lety se bohužel přešlon na C/C++.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: w4rr10r 15. 10. 2012, 13:03:00
Hold, MFF UK a FI MU jsou vedecky zamerene fakulty/skoly, proto je i jejich intelektualni narocnost vysoka. Takove skoly mame v CR jen dve, tak si jich vazme! :) ...
Tři. KMI UPOL je vědecky zaměřená jak sviňa.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Karel 13. 10. 2018, 18:13:14
Dobrý den, ačkoliv se jedná o staré vlákno, nemá někdo z vás informace jak kvalitní je vyuka matematiky na této škole?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: mikrom 14. 10. 2018, 00:40:58
Dobrý den, ačkoliv se jedná o staré vlákno, nemá někdo z vás informace jak kvalitní je vyuka matematiky na této škole?
Nestudoval som tam sice, ale VŠB urcite neni zamerana na matematiku. Je to technicka skola takze matematika tam bude a bude jej asi dost, ale bude zhustena, nepojde do hlbky. Na technike ide o to dat buducemu inzinierovi prehlad o matematike, t.j. ziska prehlad ake matematicke nastoje existuju, ako sa asi pouzivaju, ale nejde to tak do hlbky ako pri studium matematiky. Na technike neni na to ani priestor, lebo krem matematiky sa musi buduci inzinier ucit este vela inych predmetov. Ak ta bavi iba matematika, tak sa radsej podivaj na ine skoly.
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Karel 14. 10. 2018, 01:12:35
Vláko z 2012? To jako vážně?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Pep 14. 10. 2018, 01:22:05
Vláko z 2012? To jako vážně?
No a?
Název: Re:VŠB obor výpočetní matematika
Přispěvatel: Kiwi 14. 10. 2018, 16:26:25
Dobrý den, ačkoliv se jedná o staré vlákno, nemá někdo z vás informace jak kvalitní je vyuka matematiky na této škole?
VŠB obecně není považována za kvalitní školu. Chodí tam obvykle ti, které jinde nevzali, odjinud vyhodili nebo jim jde jen o titul a mají to blíž. Chápal bych ještě, kdyby někdo šel na VŠB studovat vyloženě báňský obor, ale ptát se na kvalitu tamější matematiky je asi jako ptát se, jak kvalitní fotbal se hraje v TJ Sokol Horní Dolní.

Nestudoval som tam sice, ale VŠB urcite neni zamerana na matematiku. Je to technicka skola takze matematika tam bude a bude jej asi dost, ale bude zhustena, nepojde do hlbky. Na technike ide o to dat buducemu inzinierovi prehlad o matematike, t.j. ziska prehlad ake matematicke nastoje existuju, ako sa asi pouzivaju, ale nejde to tak do hlbky ako pri studium matematiky. Na technike neni na to ani priestor, lebo krem matematiky sa musi buduci inzinier ucit este vela inych predmetov. Ak ta bavi iba matematika, tak sa radsej podivaj na ine skoly.
Řekl bych, že existence FJFI-ČVUT dokazuje, že nemáš pravdu.