Jediná VŠ z ČR kterou znají v zahraničí je UK.
To je zcela nesmyslná paušalizace.
A zatím všechno co mě přišlo pod ruce z MFF UK mělo výkon v praxi IT horší než lidé z ČVUT, ZČU a podobně, není to o lidech, ale o tom že mnoho teorie a málo praxe.
Moje zkušenost je zcela opačná - je to o lidech. A MFF je statisticky lepší minimálně v tom, že tam chodí mnohem méně studentů s cílem, tím nějak proplout, nějak to proflákat a tak.
Školy samozřejmě z finančních důvodů nemají ani na současné technologie, nemají na to ani lidi a už vůbec na to není prostor ve výuce. A i když dostanou grant a mohou si vyhodit z kopýtka, tak studenti denního prezenčního studia se k tomu stejně nedostanou, protože grantů je málo a akademiků hodně, možná něco zbude na postgraduální studenty. A absolventi nedostávají velký plat za papír o absolvování, ale za to že při studiu chodili roky brigádničit do velké firmy spřátelené se školou a mají tak léta praxe, papír dneska díky inflaci titulů nikoho moc nebere.
Chybějících třeba 5 let praxe se nedá dohnat za 1 rok, to je oblíbený omyl, nelze 10 000 hodin zkušeností získat za 2 000 hodin.
Tak asi budete velmi překvapen, ale absolventi skutečně špičkových škol (kteří jak už jsem psal, bývají velmi dobří a špičkové firmy jim nabízí velké platy) vůbec nemívají praxi. A je to i logické - když krucinál jednou platíte šílené školné (a je jedno, jestli ze svého, nebo z nějakého stipendia) a když jste na místě, kde je kolem spousta špičkových lidí a kolem sebe máte dosažitelné skvěle vybavené laboratoře, tak toho využíváte - a všechn čas věnujete škole, abyste se toho naučil co nejvíc (nad rámec osnov).
Kdybyste jakožto čerstvý absolvent třeba Stanfordu dělal pohovor do nějaké špičkové firmy, tak by se na vás dívali hodně divně, kdybyste se chlubil, že jste při studiu každý pracovní den věnoval 8 hodin chození do práce, kde jste bouchal e-shopy, nebo něco takového.
Všichni studenti pochopitelně ze školy umí dost prakticky programovat, aby všechny své teoretické poznatky dokázali nakódovat. Že takový absolvent neumí třeba jednat se zákazníkem a nemá prakticky osahané, které IE6 hacky jsou lepší, než jiné? To je fakt detail a to za ten rok opravdu dožene.
Ano, školy v Česku nejsou tak náročné, aby se při nich nedalo pracovat a většinou ani nenabízejí tolik, aby člověk těch "volných" 8 hodin denně trávil tam - a zaměstnavatelé s tím počítají a naopak se divně dívají na člověka, co při studiu praxi nezískal. Ale že by někdo chtěl vysokoškoláky proto, že mají 5 let praxe, to je fakt nesmysl. Nemluvě o tom, že neznám nikoho, kdo celé VŠ studium na těžké české škole pracoval na plný úvazek. Řekl bych, že průměrný student těžké školy pracoval tak od třeťáku na poloviční úvazek (s tím, že někdo začal dříve, někdo později, někdo pracoval na větší úvazek někdo na menší...).
Uvědomte si, že spousta těch praktických zkušeností, které nabere v praxi ten hypotetický student prvního ročníku, bude za 5 let zcela zastaralých. Zmínil jsem IE6 hacky. Cože? Kdo dneska ještě dělá weby pro IE6? K čemu je, že v tom někdo před 5 lety měl dobrou zručnost? A že nějaký balík je nekompatibilní s nějakou verzí nějakého OS a řeší se to nějakým workaroundem? Jak moc chybí současnému absolventovi, že to neví, když se s tím v praxi už nesetká?
To porovnání čísel, jaké jste předvedl, nemá smysl.