A tohle je milí studenti ukázkový příklad pasti.
Zákazník má nějaký fungující program, ale nemůže ho nasadit na více počítačů. Proč? Nějaké HW omezení? Možná - spíše se ale bude jednat o licenční omezení, takže zákazník nejspíš nebude ochoten zaplatit tolik, kolik je obvyklá cena - tomu nasvědčuje i nabízená cena, ale k tomu později.
Zákazník nejspíš nebude ani vědět, jak detailně program funguje - okamžitě ale pozná, že program funguje jinak, než ten starý. A to bude považovat za vážnou chybu. A to pozná to okamžitě - to znamená okamžitě poté, co si to vyzkouší - s nějakým jasným zadáním předem nelze počítat. Pokud nějaké zadání předem bude a program ho bude splňovat, ale ukáže se, že oni chtěli vlastně něco jiného, tak je to chyba programu a programátora, že je na to neupozornil, že oni vlastně chtějí něco jiného.
Zákazník má spoustu dat ve stávající databázi. Nejspíš sám přesně neví co a jak se mu tam ukládá. Ale rozhodně bude požadovat, aby nový program pracoval se starými daty na první dobrou. Dump databáze vám vydat odmítnou (a pojmou podezření, že jim chcete udělat něco strašného), ale snad tam pracuji někdo alespoň trochu IT sběhlý a ten vám to nějak neoficiálně vydá.
Zatím není vůbec jasné, jak má to telefonování fyzicky probíhat - jestli si každé PC obsluhuje vlastní analogový modem, kterým volá. Nebo jestli každé PC vytváří TCP nebo UDP spojení do firemní digitální ústředny, ale to jsou detaily, telefonovat umí přece každý.
Program musí fungovat na všech verzích windows, které ve firmě jsou a v budoucnu budou. Což obvykle není problém, dokud se neukáže, že na některých starých počítačích běží windows 98/ME a oni vám tvrdili, že nejstarší jejich windowsy jsou XP SP2/3.
Zákazník nabízí 10 000 Kč, což jak tu už někdo rozpočítal odpovídá tak 70 hodinám při levné studentské sazbě. Ale je velmi pravděpodobné, že skutečný čas strávený tímhle bude mnohem větší. Nemluvě o tom, že studenti, kteří jsou schopni takovýto projekt samostatně (!) dotáhnout do konce (!), berou obvykle víc, než 150 Kč/hod.
V průběhu realizace se zjistí, že je nutno nahradit nejenom "operátorský" program, ale i "manažerský" program, který z databáze komplikovaně (tedy pomocí pravidel, která není nikdo schopen smysluplně sepsat) doluje data a nějak je prezentuje a vyhodnocuje a exportuje a kdovíco. Jenže je krize, vyčleněné peníze jsou 10 000 Kč a musí se to vejít do toho.
Zákazník velkomyslně nabízí proplacení cesty do sídla v případě konzultace. Zákazník si zřejmě vůbec neuvědomuje, že takový program se bude také nasazovat - a to nasazování (odladění na jejich podmínky a jejich HW/SW) také nějakou dobu potrvá. A jelikož si student neudělá sám žádné větší testy, tak to nasazování bude vyžadovat zkušební provoz u kterého bude studentík sedět a bude několik dní chrlit hotfixy.
Na druhou stranu - zákazník nejspíš oželí opravdovou dokumentaci. Ale to je velmi chabá náplast v téhle jinak velmi nebezpečné pasti na nebohého studenta, který netuší, do čeho půjde :-)
Třeba to tak vůbec není a ve všem se pletu. Třeba. Ale tohle je prostě první věc, která mne napadla, když jsem si přečetl, že "hledáme studentíka za 10 000" :-).