Jak se zbavit problémového kolegy?

Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #15 kdy: 15. 04. 2025, 10:50:12 »
Jak postupovat:

1. Sepíšeš jeho chování a probereš to se svým nadřízeným
2. Řekneš mu že se to nedá

A teď, začnu tou méně pravděpodobnou variantou:

- Management se zachová tak, že kolegu zpracují, dají jinam, domluví mu atp.

A teď ta pravděpodobnější varianta:

- Management to uhraje do outu a neudělá nic.


Ta poslední varianta když se stane, tak budeš vědět, že tvůj kolega má sice poruchu osobnosti, ale hlavní problém je vedení firmy, a případně pak její stakeholdeři, které nezajímá nic, než zisk.

Když to bude ta poslední varianta, musíš se bránit. Jedna z možností je, že se zdekuješ a půjdeš pryč.


« Poslední změna: 15. 04. 2025, 10:57:37 od registrovany123 »


Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #16 kdy: 15. 04. 2025, 11:05:01 »
A) buď jsi jeho šéf, pak ho prostě nechceš.
B) má svého šéfa, pak za dokončení tásků je zodpovědný ten šéf

Takhle jednoduché to bohužel vždy není. Některé firmy mají velmi plochou organizační strukturu. Zvlášť malé. Kdybych s něčím podobným přišel za naším "šéfem" (čti: majitelem firmy), řekne, ať si to mezi sebou nějak vyřešíme protože to prostě nebude chtít řešit. Stejně, jako špatně udělané úkoly. A řešit to začne asi tak v okamžiku, kdy mu na stole přistane má výpověď. Můžete samozřejmě říci, že je to tedy problém majítele té firmy (a ne malý) ale to pořád nic nezmění na tom, že je to problém i váš. A že v takovém případě není podstatně snažší odejít.

Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #17 kdy: 15. 04. 2025, 11:52:11 »

Ak je to možné, rozdeľte si roly a kompetencie čo najjasnejšie. Ideálne tak, aby ste si navzájom nemenili tickety, kód, dokumentáciu a podobne.

Napr. pri microservice architektúre si podeľte zodpovednosť za jednotlivé services a "stretávať" sa budete iba na úrovni API. Čas potom ukáže, ktoré services sú spoľahlivé a s ktorými je neustále problém.

Pri menšom monolite je to ťažšie. Skúste si ho podeliť "horizontálne" podľa funkcionality tak, aby ste sa príliš nestratávali na úrovni db modelov, services layer-u, frontend-u a podobne. Ak je projet stále v plienkach, skúste zvážiť tzv. "screaming architecture".

Hovoriť o tom s projektovým manažérom má zmysel hlavne vtedy, ak je projekt dosť veľký a on vás môže "rozsadiť". Napr. jednému z vás ponúkne možnosť preorientovať sa na niečo iné, ako napr. DevOps. Na malom projekte je to proste o tom, že kolízie medzi vami budú stále vznikať a jeden bude musieť ísť preč.

Ale inak... aj na to je na projekte manažér, aby presne toto riešil. Ak je to už vyhrotené a on to stále nevidí / nerieši, tak problém je asi v prvom rade on.

Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #18 kdy: 16. 04. 2025, 10:45:12 »
A) buď jsi jeho šéf, pak ho prostě nechceš.
B) má svého šéfa, pak za dokončení tásků je zodpovědný ten šéf

Takhle jednoduché to bohužel vždy není. Některé firmy mají velmi plochou organizační strukturu. Zvlášť malé. Kdybych s něčím podobným přišel za naším "šéfem" (čti: majitelem firmy), řekne, ať si to mezi sebou nějak vyřešíme protože to prostě nebude chtít řešit. Stejně, jako špatně udělané úkoly. A řešit to začne asi tak v okamžiku, kdy mu na stole přistane má výpověď. Můžete samozřejmě říci, že je to tedy problém majítele té firmy (a ne malý) ale to pořád nic nezmění na tom, že je to problém i váš. A že v takovém případě není podstatně snažší odejít.

A ani takto jednoduché to není. Některé firmy žádnou plochou strukturu nemají, jsou to velké firmy, a toxickou osobu protěžují schválně, aby na druhé tlačili. Zcela běžně se vyskytující věc. Viz Dilbert.

CPU

  • *****
  • 1 052
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #19 kdy: 16. 04. 2025, 10:48:47 »
Má pravdu kolega tady:
A ani takto jednoduché to není. Některé firmy žádnou plochou strukturu nemají, jsou to velké firmy, a toxickou osobu protěžují schválně, aby na druhé tlačili. Zcela běžně se vyskytující věc. Viz Dilbert.

Buď ho najmou schválně NEBO jim je lidsky blízký (taky magor jako manažer) NEBO ho vyhodit by znamenalo, že udělali chybu...
« Poslední změna: 16. 04. 2025, 10:52:29 od CPU »


Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #20 kdy: 16. 04. 2025, 20:13:56 »
... po necelem roce ve firme je to s nim utrpeni. nejake stredne slozite tasky zvladal jakz takz, ale je to cim dal tim horsi. vytvari chaos, testovaci instrukce jsou pro nej nesmysl, obvinuje me z toxickeho chovani k nemu...
Co takhle dojít za tvým šéfem, že s tím kolegou máš problém, moc na něj nenadávat, ale že s ním nelze spolupracovat a rozhodl ses, že když nepůjde on, tak podáš výpověď ty? A někde v závětří počkat, až bývalý kolega udělá takovou botu, že ho vyhodí a tebe přijmou zpátky?

Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #21 kdy: 16. 04. 2025, 20:16:42 »
... po necelem roce ve firme je to s nim utrpeni. nejake stredne slozite tasky zvladal jakz takz, ale je to cim dal tim horsi. vytvari chaos, testovaci instrukce jsou pro nej nesmysl, obvinuje me z toxickeho chovani k nemu...
Co takhle dojít za tvým šéfem, že s tím kolegou máš problém, moc na něj nenadávat, ale že s ním nelze spolupracovat a rozhodl ses, že když nepůjde on, tak podáš výpověď ty? A někde v závětří počkat, až bývalý kolega udělá takovou botu, že ho vyhodí a tebe přijmou zpátky?

jasne tohle vsechno s sefikem resime.

spis jsem myslel jestli nekdo ma stejne silenou zkusenost a jak to sam prozival a resil.

Re:Jak se zbavit problémového kolegy?
« Odpověď #22 kdy: 16. 04. 2025, 20:59:59 »
Ano, mam bezpocet takovych zkusenosti. Nejvic se vzdy vyplatil naprosto chladny pristup, dokumentovani toxickeho chovani (doslova screenshoty ze Slacku, z merge requestu apod.), zadne hadky.

Pak je moznosti nekolik:

1. mit spojence, idealne nadrizeneho, s kym to resis prubezne
2. pokud spojence nemas nebo jsou vsichni na nizsi urovni (tudiz nedokazi vyhodnotit technicke preslapy), jit po nasbirani dostatecneho materialu na HR

Urcite se nevyplati na toho druheho jakkoliv utocit. Naopak je nejlepsi vse resit v klidu a klidne se pri tom tvarit i trochu naivnr. A to hlavne proto, ze si casto ten druhy mysli, ze ma navrch a podceni "nepritele". Kdezto kdyz se od zacatku utoci, ten druhy zacne vymyslet daleko sofistikovanejsi uskoky, az se v tom nikdo nevyzna a vyhodi vas oba.

Pak to pusobi i lip u nejakeho "soudu": HR nebo sef si rekne, ze ty's nic neeskaloval a jen jsi chtel zlepsit produkt.

Nejidealnejsi je jasne vysvetlit svuj postoj psanou formou a pak klidne akceptovat reseni toho druheho: kazdy pochopi, ze mas technicky navrch, ale proste se nechces dohadovat, kdyz pak to druhe reseni pohori, muzes jasne demonstrovat, ze jsi mel pravdu