Já bych přivítal odkaz na nějaký slovníček nečeských pojmů nejčastěji používaných kolem počítačů.
Tohle jsem si v průběhu let stáhnul z internetu:
----------
Manažeři ve všech firmách mají ve zvyku zkracovat výrazy na úspornější délku. Největší kapky dostává čeština hlavně v pražských kancelářích, tedy "
ofisech", kde se mluví "
menedžr spíkem".
V ofisech můžete například slyšet: "
Během krismesu se lončovala spousta ofrů a promo stíhalo promo. Byl jsem tak byzy, že jsem nestíhal ani pořádný lanč!"
Atraktivní pekyčBalíček výhod k platu. Zamilovaný výraz lidí z ejčár, kteří se jeho nadužíváním v náborových inzerátech snaží zastřít skutečnost, že nedostanete zrovna moc keš. V praxi má atraktivní pekyč nejčastěji podobu stravenek Gastroturky.
AutsorsingPitva firmy zaživa. Nucený výsek fungujícího oddělení a jeho nahrazení externí partičkou šéfových kamarádů, kteří budou dělat tu samou práci, jen trošku dráž a pomaleji.
BadžetRozpočet. Musí to být ta nejmenší věc na světě, protože ať už přijdete s jakýmkoli nápadem, do badžetu se nikdy nic nevejde.
BrejnstormingBouře mozků. Módní výraz pro mítink, během něhož jeden borec stojí u flipčartu a vyzývá ostatní ke kreativitě s tím, že žádný nápad není špatný, zatímco skupinka jeho kolegů ho opakovaně usvědčuje ze lži.
ByzyVytížený. Správný člověk v ofisu si neustále stěžuje, že je totálně byzy. Na druhou stranu kdyby nebyl byzy, tak by z něj byl lúzr, což je ještě horší. Vzniká tak začarovaný kruh, který ukončí až milosrdný infarkt někdy kolem roku 2050.
ČelinžVýzva. Přátelské označení pro evidentně nesplnitelný úkol, který vám zadal váš manažer. No a protože tomu hajzlíkovi nemůžete říct do očí, že byste ho i s tím jeho rozmarem nejradši poslali někam, řeknete prostě jen, že je to tak trošku čelinž.
DedlajnOkamžik, kdy začínáme na projektu OPRAVDU pracovat.
FMCG (EFEMSÍDŽÍ)
Rychloobrátkové zboží a s ním spojený propagandisticko/nátlakový průmysl. FMCG tvoří banda uštvaných frikulínů, jejichž životním posláním je vnutit vám v srpnu o 1,7 procenta víc psích granulí Arnold než v červenci. Roky strávené v FMCG se u marketingového pracovníka počítají jako očistec – kdo prožil pár let jako džúnjr brend menedžer, jde po smrti rovnou do nebe, popřípadě (u východoasijských firem) se v příštím životě narodí jako elegantní kolie z reklam na psí granule a další pamlsky.
Ejčár (HR)
Lidské zdroje. Jediné oddělení, které bere práci snad ještě ležérněji než marketing. Přesto vám v ejčár nikdy nezvednou telefon ani neodpoví hned na e-mail – oblítat všechny kadeřnice a solárka totiž stojí hodně času.
HedhantrLovec lebek, přesněji člověk, který žije z úspěchu jiných. Záludnější a lépe placená obdoba kanibalů z tichomořských ostrovů, kam ostatně úspěšní hedhantři často létají na dovolenou.
ImičNejdůležitější majetek každého člověka v ofisu. Imič je třeba pěstovat tím, že chodíme v kůl botách, hodně mluvíme o sobotním golfu v Mariánkách, a když voláme mamince, jestli už nám vyprala prádlo, jdeme raději na chodbu.
Kerír menedžmentJistota, že pokud z firmy neodejdete, budete až do šedesáti dřepět na stejné židli a plat se vám bude zvyšovat o 0,25 procenta ročně.
KešPrachy. Jediná, a tedy i nejušlechtilejší pohnutka k práci v korporaci. Keš se o víkendech směňuje ve vybraných podnicích za elegantní svetříky a elektronické hračky, čímž vzniká už kolem 25. dne v měsíci silná motivace zůstat u firmy a pracovat dál.
KonzultantČlověk, který v kariéře dospěl do bodu, kdy už má tolik známých, že nemusí pracovat a stačí mu jen plkat v podnicích svých přátel. Největší přínos konzultantů spočívá v tom, že když někam dorazí, lidé ve firmě se proti nim spojí jako proti společnému nepříteli, a v podniku tak znovu zavládne lepší atmosféra.
KorporaceForma sociálního násilí, kterou zákony a vlády tolerují, protože odvádí pěkné daně a přes den koncentruje spoustu arogantních lidí, kteří by jinak dělali nepříjemnou atmosféru na ulici.
KostyNáklady. Katování kostů je první rozhodnutí, ke kterému ve své genialitě dospěje každý nový sííou. V dalších letech se kosty zase nenápadně šplhají nahoru, ale o tom se nemluví, dokud nepřijde jiný sííou, který je bude katovat.
KrismesHlavní roční období v marketingu. Začíná v září, ideálně hned po velkém svátku bektůskůl. Během krismesu se lončuje spousta ofrů a promo stíhá promo. Jsme tak byzy, že kolikrát nestíháme ani pořádný lanč.
KůlUniverzální pozitivní výraz. Kůl člověk se pozná podle toho, že má kůl džíny, pořádá kůl akce a vůbec vede kůl život. Nad 30 let je možné být kůl, ale už to leze dost do peněz a výsledky jsou diskutabilní. Nad 40 let už na stav kůlovitosti není možné pomýšlet.
LončovatSpustit nějaký proudžekt, promo či produkt. Třeba když starou známou sušenku napatláme z jedné strany marmoškou a zároveň snížíme váhu o 25 gramů, můžeme říct, že jsme právě lončli nový produkt Happy Active Kids With Fruits.
LúzrČlověk, který není jako my a naši kamarádi. Častým znakem je, že ještě nejedl v Hergetově cihelně, byl málo v Thajsku a vůbec tak nějak zaostává.
MarketingSkupina halasících lidiček, kteří jsou ambiciózní, ale nechtělo se jim studovat obtížnou školu.
Midl menedžmentStřední menažerie. Lidé, kteří mají tak vysoké splátky na hypotéku, že pro svou kariéru musí udělat cokoli – bez ohledu na páteř a centrální nervovou soustavu.
MítinkPorada. Kus vorku bez surfování, často spojený s posloucháním cizích prezošek a především kreslením kytiček, autíček a obličejíků do poznámkového bloku.
OfsajtVýjezdní zasedání. Pro dnešní mladé a úspěšné je ofsajt tím, čím byl pro pionýry Artěk. Přes den se ručkuje přes potok (neboj, tým tě podrží!), večer je ideologie a družba s tou kočkou z reklamního.
Pablik rílejšns (PR)
Parta usměvavých lhářů, kteří tráví dopoledne čtením novin a odpoledne proplácením paragonů za včerejší mecheche s novináři.
PrezoškaBudovatelské nadšení a smělá sci-fi převedená do podoby slajdů. V mnoha firmách jediný způsob, jak něco odkomunikovat šéfům.
ProudžektChaotický sled prezošek a mítinků, který může skončit lončem nějakého proma.
RepPěšák marketingu, ve staročeštině prodavač. Zatímco rep by skoro vždycky zvládl práci svých šéfů, jeho šéfové by nasazení v terénu obvykle nepřežili.
SoljúšnŘešení. Prodávat zboží nebo nabízet služby už není in, teď je třeba poskytnout komplexní soljúšn. Třeba minerálka je komplexní soljúšn žízně a tak podobně.
SpamNevyžádaná pošta, nejčastěji od lidí, kteří si myslí, že na velikosti záleží. Nejvýznamnější položka firemní korespondence vůbec. Pokud naše společnost sama rozesílá spam, neříká se mu spam, ale ímejlový ňůsletr.
Technolodži/ajtýOddělení IS/IT. Spolu s financemi jediné oddělení, jehož členové opravdu studovali. Odhaduje se, že až čtyři pětiny seznamovacích inzerátů a dvě třetiny diskusí na netu tvoří členové IS/IT, což vysvětluje i chronicky nízkou produktivitu tohoto oddělení.
TýmSada dynamických floutků, kteří přemýšlejí, jak svou práci dynamicky přesunout na jiné týmmembry.
Vebidnes.cz či lidovky.cz, místa, kam si chodíme na 2–3 hodinky denně odpočinout od vorku. Veb bystří naše smysly tím, že nás nutí bleskově překlikávat okna, jakmile se objeví šéf.
-----------------------------------------------------------------
Průvodce vědeckým žargonemje již dlouho známo = nezjistil jsem si původní pramen
projevuje se tu určitý trend = tyto údaje jsou v podstatě bezcenné
ačkoliv nebylo možné přinést na tyto otázky jednoznačnou odpověď = pokus se nezdařil, ale i tak doufám, že jej budu moci publikovat
k podrobnému studiu byly vybrány tři vzorky = ostatní výsledky nedávaly smysl
typické výsledky jsou zobrazeny = tenhle graf se mi obzvláště vyvedl
tyto výsledky budou obsahem příští studie = jednou se snad do ní pustím, jestli mě k tomu někdo dokope / poskytne finanční prostředky
z vlastní zkušenosti = jednou
v několika případech = dvakrát
v řadě případů = třikrát
panuje názor = já si myslím
panuje všeobecný názor = pár kolegů si to myslí taky
platný v řádu daných veličin = neplatný
podle statistického průzkumu = říká se
statisticky vyjádřený odhad významu těchto zjištění = pustý odhad
pečlivá analýza dosažitelných údajů = tři stránky poznámek se mi rozpily, když jsem na ně zvrhnul pivo
je jasné, že bude třeba vykonat ještě mnoho další práce, než budeme schopni porozumět tomuto jevu v jeho úplnosti = já mu nerozumím
po následné práci mých kolegů = ani oni mi nerozumějí
děkuji Petrovi X za asistenci při pokusu a Haně Y za přínosné konzultace = Petr X udělal práci a Hana Y mi vysvětlila, o co jde
nesmírně významná oblast výzkumné práce = naprosto zbytečný úkol, který mi zadala komise
doufám že tato studie podnítí další výzkum v dané oblasti = já s tím končím
Průvodce vědeckým žargonem 2Téma zatím nebylo v odborné literatuře zpracováno = je to na nic / nikoho to nezajímá / našli jsme mezeru na trhu, abychom měli co publikovat
Téma by si zasloužilo podrobnější analýzu multidisciplinárního týmu = dejte mi grant a odborníky, já už jim řeknu, co mají dělat
Cílem výzkumu bylo = tohle mi vyšlo, i když jsem původně zamýšlel něco jiného
Vlastnímu výzkumu předcházel nestrukturovaný kvalitativní explorační výzkum, který byl základem pro formulování hypotéz = probrali jsme v hospodě, o čem budeme psát
Výzkum potvrdil / vyvrátil hypotézu = když už to tak vyšlo, tak jsme to asi chtěli / hypotézy jsme včera přeformulovali podle závěrů
Výzkum je prvním souhrnným zmapováním problematiky = a taky posledním
Výzkum měl za úkol zobecnit základní principy problematiky = myslíme si, že to tak je
Zobecnění je pouze východiskem pro další specifické analýzy = protože u vás to možná neplatí
Výzkum pracuje s reprezentativním vzorkem přes 1000 respondentů = Kde bychom je vzali, těch 200 získaných odpovědí jsme multiplikovali.
Pro výzkum byl zvolen nepravděpodobnostní výběrový soubor / soubor vhodné příležitosti = taková lepší anketa
Výsledky jsou kvantifikovány v relativních četnostech = v procentech, víc neumíme
Přínosem bude aplikace závěrů výzkumu do praxe = je to na nic, ale publish or perish
Tohle je taky pěkné:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45219