Elektrický rozvaděč vodorovně

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #30 kdy: 25. 08. 2021, 14:24:17 »
...

Tipuji, že sběrnicový rozvaděč tomu říkají, protože elektroinstalace se dá řídit po sběrnici, a v rozvaděči jsou pak inteligentní stykače a další prvky určené pro tu sběrnici. V takovém případě je právě potřeba velká skříň.


Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #31 kdy: 25. 08. 2021, 14:32:48 »
BTW, neda mi to, musim se podelit o vtipnout historku z nataceni...

pribuzni dali do podlahy 5cm bilyho polystyrenu, jak byva zvykem, vsichni mne vicemene tlacili (zednici, stavebni dohled), jak 7cm je vic nez dost a ze "clovek si nesmi porizovat kazdou kliku zlatou, jinak na finalni cene zaplace".
jsem dal 10cm sediveho a doted mne mrzi, ze ne vic.

kdy se delala izolace nad SDK u studene chodby, sef zednicke firmy se za mnou prisel pochlubit, ze se jim do 3cm mezery ve strope podarilo stlacit 15cm kamenne vaty. "takze ted mate 15cm izolace nad stropem"

jasne... skoda ze tam nenarvali ty vrstvy dve, mohl jsem mit 3cm vrstvu fungujici jako 30 cm izolace. prakticky pasivni dum vsude.
Jak to tak poslouchám, tak jestli budu někdy plánovat nový barák, tak budu chtít do sklepa pořádnou vrstvu betonu aby tam nešlo kopat a já nemusel bojovat s pokušením. :D

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #32 kdy: 25. 08. 2021, 14:34:52 »
Jak to tak poslouchám, tak jestli budu někdy plánovat nový barák, tak budu chtít do sklepa pořádnou vrstvu betonu aby tam nešlo kopat a já nemusel bojovat s pokušením. :D

Budete především bojovat s tím, jestli sklep vůbec mít :).

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #33 kdy: 25. 08. 2021, 15:02:45 »
joo, zrovna tuhle sobotu jsem byl u kamarada na vesnici. uz  driv mi vykladal, ze behem stavby prisel na nahodnou kontrolu, zapichl klacik do zakladove desky a v nekterych mistech ten beton nebyl silny ani 3cm.
tak po strasnym  rvani je donutil z toho udelat desku zelezobetonovou. takze "nakonec vydelal"

nicmene pokracovani te story po 10 letech je, ze se mu barak zlomil v puli,  jedna pulka klesa. to je ta nepodslepena, co nema tu zelezobetonovou desku. se totiz ukazalo,  ze je to postaveny na zasypane skladce komunalniho odpadu (btw. mirny svah, 200 m od lesa). Ma kolem baraku vykop , nakonec to skoncilo 10 m hlubokymi zelezobetonovymi piloty. (ocividne ta skladka je v hloubce 5-9m nebo tak nejak).

550 000 (a to je na levne moravske vesnici).

BTW, neda mi to, musim se podelit o vtipnout historku z nataceni...

pribuzni dali do podlahy 5cm bilyho polystyrenu, jak byva zvykem, vsichni mne vicemene tlacili (zednici, stavebni dohled), jak 7cm je vic nez dost a ze "clovek si nesmi porizovat kazdou kliku zlatou, jinak na finalni cene zaplace".
jsem dal 10cm sediveho a doted mne mrzi, ze ne vic.

kdy se delala izolace nad SDK u studene chodby, sef zednicke firmy se za mnou prisel pochlubit, ze se jim do 3cm mezery ve strope podarilo stlacit 15cm kamenne vaty. "takze ted mate 15cm izolace nad stropem"

jasne... skoda ze tam nenarvali ty vrstvy dve, mohl jsem mit 3cm vrstvu fungujici jako 30 cm izolace. prakticky pasivni dum vsude.
Jak to tak poslouchám, tak jestli budu někdy plánovat nový barák, tak budu chtít do sklepa pořádnou vrstvu betonu aby tam nešlo kopat a já nemusel bojovat s pokušením. :D

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #34 kdy: 27. 08. 2021, 10:47:05 »
BTW, neda mi to, musim se podelit o vtipnout historku z nataceni...

pribuzni dali do podlahy 5cm bilyho polystyrenu, jak byva zvykem, vsichni mne vicemene tlacili (zednici, stavebni dohled), jak 7cm je vic nez dost a ze "clovek si nesmi porizovat kazdou kliku zlatou, jinak na finalni cene zaplace".
jsem dal 10cm sediveho a doted mne mrzi, ze ne vic.

kdy se delala izolace nad SDK u studene chodby, sef zednicke firmy se za mnou prisel pochlubit, ze se jim do 3cm mezery ve strope podarilo stlacit 15cm kamenne vaty. "takze ted mate 15cm izolace nad stropem"

jasne... skoda ze tam nenarvali ty vrstvy dve, mohl jsem mit 3cm vrstvu fungujici jako 30 cm izolace. prakticky pasivni dum vsude.

Mám stejnou zkušenost. Ať už jde o kabely, chráničky, trubky, izolace, velikost zásobníku na teplou vodu, ... Všichni "odborníci" radí naprostá minima, protože to zákazníci vyžadují. Kdekoliv můžu, dávám víc, a často i tak lituju, že jsem nedal ještě víc rezerv. Stálo by to bývalo prd navíc (ve srovnání s prací a s nepohodlím při předělávání).

Mam stejnou zkusenost s tzv. odborniky ze podcenuji. Vsichni. Od architektu, instalateru po elektrikare. Maji dojem vychoziho uzivatele typ A pokud mozno ze 60tych let. Pomalu jedno umyvadlo na dum bez teple vody... Dodnes vam projektanti stahuji jen jeden privod anteny nebo sitoveho kabelu do obyvaku a to je vse. Privod pokud mozno mezi hromadou silovych kabelu. Dodnes projektanti umistuji kotel do koupelny rodinneho domu. Je moderni trend ze se ani mala technicka mistnost se vubec nedela.
Kdybych nemel tu spasnou myslenku mit dvoji rozvody v dome pro zalozni zasuvky, musel bych ted slozite resit s CEZem hlidani pretoku od hybridni solarni elektrarny ktera nejede v rezimu prodej a neustale se bat pokuty.

Najit cloveka ktery ma zkusenosti s modernimi trendy a resi veci komplexne to je jako hledat v cesku dobreho zubare co vam je schopen udelat komplexni rozpocet s variantami, udela korunku v jednom dni a ma vsechny pristroje u sebe aby clovek nemusel behat na CTcko jak h....o

Pasiv domy. No je to taky trochu kalkulace s cisly. Protoze po instalaci prvniho kolektoru presel oficialnim hodnocenim z nizkoenergeticky do pasiv. Stacilo tohle. Nepridal jsem zadnou izolaci:-)

 Nakonec na maly dum vyslo pres 5km kabelu jen diky tomu ze jsem pridaval. Lituju ze jsem kvuli nabijecce a vedlejsimu energetickemu zdroji nenatahl aspon 2 kabely navic ven. Nastesti z domu kouka 9 chranicek ruznymi smery.
Lituju ze jsem nedal uplne vsude vystupy na ovladani/otevreni oken atd. Lituji ze jsem musel objednavat rypadlo po stavbe zakladu s pneumatickym kladivem na dalsi rozvod plynu k zaloznimu generatoru.
Nelituji vsak rozhodnuti kdy valna cast rozvodu je modularni a je v instalacni predstene, rozvodnych sachtach nebo servisovatelnych podhledech.

Pritom materialove to nevyjde tak draho jako prace, odkryti,bordel kolem, vyklizeni, zaplaceni hospodyne/uklizecky a hlidani deti,  alokace casu protoze doma musi nekdo byt atd.

Kabelaz / site jsou nejvetsi problem predelat - zvlast pokud ma clovek stoupacky nebo hlavni rozvody na hulvata - tj. primo pod omitku nebo pruvrt a pak zaflaknout betonem. Bohuzel i dnes se to tak dela protoze se to tak "delalo vzdycky" a "to nebudete potrebovat". A lidi ani nevi ze to lze delat jinak.
« Poslední změna: 27. 08. 2021, 10:49:48 od Trident Vasco »


M_D

  • ****
  • 319
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #35 kdy: 27. 08. 2021, 14:00:05 »
He, he, musím se smát (už mám 10 let od rekonstrukce). A musím dát už zapravdu kolegovi, že správně si to člověk udělá až když to dělá potřetí. Akorát když konečně dodělal ten třetí barák, tak ho zabil infark v Egyptě. :-(
Názor na  řemeslníky stejné. Pravda, co jsme si i sám sprznil, na to si mohu nadávat sám, ale apsoň vím, jak jsme si to sprznil.... Jen sem tam některý byl naprosto OK a k obdivu.

Trident: Záložní elektrocentrála na plyn je spuper, pokud máš i vlastní zásobník plynu. Pokud ne, tak je to také jak mít elektrocentrálu na benzín, ale mít u ni děravou nádrž, kterou nemůžeš zalepit. Jestli to máš na nízkotlaku, tak kor a bude velmi záležet na tom, jak deleko je to ud tebe k regulaččce středotlak/nízkotlak (respektive jaký je objem nízkotlakého potrubí). Vysvětlení - ta regulačka potřebuje elektriku, snižování tlaku se projevuje poklesme teploty. I teď v létě je na tom regulátoru jinovatka, když je teplo a nic moc odběr. Pokud vypadne elektrika, tak v létě se normálně nic neděje, v té trubce je dost plynu na týden (protože nikdo netopí). V zimě tak na pár hodin. Ten regulátor se vyhřívá - v středotlaku těsně před ním jsou buď přímo elektircké spirály v plynovodu (nic moc pohled pro slabší povahy, jak do ruda žhnoucí spirála je v tom plynu) nebo je tam plynový kotel a nahřívá se plyn přes vodu, ale ten bez elektriky také nejede. Takže když lehne elektrika tobě i té regulačce, tak v létě OK, v zimě tak hodiny, než zamrzne (respektive zamrznou oba, často je to už zdvojeno, pokud nejsi horní/dolní) a plyn se zastaví, pokud bude z toho koncového nízkotlaku větší odběr. Ty kotle nemají UPSku (řešeno jen na předávácích tlakových stanicích). Musíš pak doufat, že dispečer rozhodne o vyslání technika s elektrocentrálou, aby z ní se ta regulačka udržela v provozu. Ale to se dělá pro regulačku z které jede sídliště a ne pár baráků někde. A to ještě musíš být v oblasti, kde ty regulačky jsou už na trvalém dohledu, aby se dispečer dozvěděl, že je problém (což hodně stále není).

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #36 kdy: 29. 09. 2021, 04:08:26 »
To je hlavní rozvaděč, a s "hodinami"?
Tam nějaká lidová tvořivost nepřipadá v úvahu, jsou tam normy které musí elektrikář při osazení a umístění dodržet.
Je-li to podružný rozvaděč musíš se držet norem taky. Jinak, jak se to zpívá v tom valčíku "kdo neměl pojistky...vyhořel...a začal od píky".

Jestli jsi elektrikář tak víš, jestli jsi amatér tak radši někomu zaplať.

MKzB

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #37 kdy: 29. 09. 2021, 12:31:51 »
Zpátky k tématu:
Nebylo by lepší místo jednoho rozvaděče na ležato dát vedle sebe dvě tři nízké skříně s jednou či dvěma din-řadami, co rozměry dovolí?

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #38 kdy: 29. 09. 2021, 22:40:48 »
A tenhle dobry chlap se vrati. Snazte se ocenovat dobre remeslniky za dobrou praci. Dela to hodne pro motivaci.

Tesat. Dělám to přesně tak - když už narazím na někoho pečlivého. A připadám si při tom jako exot :-)

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #39 kdy: 29. 09. 2021, 23:04:14 »
Kamosovi prohodili teplou a studenou vodu. Workaround, "tak proste prohodte vicka a budete tocit jinym kohoutkem" (Jasne, jen se holt bude splachovat horkou vodou, ze jo, je to hygienectejsi).

Což mi připomíná, jak u nás v práci, v horním patře dvoupatrového domu, drnčel (osciloval) termostatický ventil na jednom konkrétním radiátoru. Když jste ho otevřeli úplně, tak dal pokoj. Věděli jsme o tom jako zaměstnanci několik let, a vždycky jsme nad tím jenom pokrčili rameny. Až jednou jsme nad tím začali nějak akademicky dumat, asi dva strojní inženýři a já kutil odvedle, přitom všichni máme cosi společného s průmyslovým MaR... a někoho napadlo, zavřít ventil nadoraz, počkat až přívodní trubky vychladnou, pak ventil otevřít a číhat, odkud přiteče teplá voda. Bingo: první se ohřála spodní trubka. Aneb kolik inženýrů je potřeba k zašroubování járovky.

Radiátor a tedy i ventil byly zapojeny "opačně" = voda tekla v protisměru. Takže proud a tlakový spád vždycky přirazil "kuželku" ventilu proti sedlu, čímž vznikl v potrubí zpětný ráz, který za sebou táhl mžikové vakuum, ventil se na okamžik otevřel, a jak se proud vody znovu rozběhl, děj se opakoval. Prostě krásná klasická oscilace.

Vzniklo to tak, že před lety při rekonstrukci o patro níž proběhla přeložka pár metrů trubek rozvodů topení. A jak to vařili zpátky dohromady, tak tuhle konkrétní svislou stoupačku prostě navařili jak jim to vyšlo pod ruku. Vyřešilo se to tak, že po konci topné sezóny pozvaný topenář vyvařil vkusné "křížení" v místě, kde na trubky není tolik vidět...

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #40 kdy: 29. 09. 2021, 23:24:51 »
stereotypní odpověď je "zavolej odborníka".

Jakožto šroubovák počítačovej mám v práci vyhl.50 na nejnižší paragraf, takže si na NN v omezené míře troufnu. Barák jsem nestavěl (a asi nebudu), ale střihnul jsem si vlastními silami "totální" rekonstrukci elektro ve zděné rekreační chatce. Měl jsem zhruba představu, kolik chci zásuvek a kde, něco jsem si přečetl o instalačních zónách, průřezech a barevném značení vodičů apod. Ale chtěl jsem se s někým poradit - takže jsem si sehnal kontakt na místního revizáka a požádal jsem ho o placenou konzultaci předem - s tím, že si od něj pak nechám i udělat revizi a připojení v kiosku. Poradil mi, řekl si co tam nesmí chybět, taky něco k "úložnému materiálu", já to ještě předem nakreslil a přinesl ke schválení. Pak proběhla příslušná špinavá práce, a nakonec přišel revizák a vcelku uznale pokyvoval hlavou... Našel mi tam asi dvě drobnosti, které jsem rád předělal (tuším vypínač vzhůru nohama a ještě něco) - jenom se uchechtnul, že je vidět, že nejsem od fochu. Ale počet / dimenzování / jištění okruhů, a třeba taky uzemnění, to hodnotil dost vysoko - stejně jako naměřený odpor proti místnímu trafu. Říkal, že po pěti šroubcích mu bylo jasné, že přechoďáky mi tam nenajde. A tři chrániče v zahradní chatce, to prej taky ještě neviděl.

Čili obrátit se na odborníka - za mě určitě ano, ale je dobře, mít předem vlastní představu, podloženou nějakým samostudiem. Kterou ten odborník třeba ještě zkoriguje. Ať jsem se bavil s obkladačem nebo s elektrikářem, vždycky byli jedině rádi, že mi nemusejí vymýšlet můj "umělecký záměr" - že měli jasné zadání, které jenom podle potřeby uvedli na pravou míru.

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #41 kdy: 30. 09. 2021, 00:12:14 »
BTW, neda mi to, musim se podelit o vtipnout historku z nataceni...

pribuzni dali do podlahy 5cm bilyho polystyrenu, jak byva zvykem, vsichni mne vicemene tlacili (zednici, stavebni dohled), jak 7cm je vic nez dost a ze "clovek si nesmi porizovat kazdou kliku zlatou, jinak na finalni cene zaplace".
jsem dal 10cm sediveho a doted mne mrzi, ze ne vic.

K tomu asi dvě věci:

Jednak je velký rozdíl, jestli dáte tepelnou izolaci pod nosnou betonovou konstrukci podlahy, nebo až na ni (pod plovoucí roznášecí vrstvu, na které je krytina). Rozdíl je v tom, že v prvním případě se jedná o zateplení vnější, kdežto v druhém případě o zateplení vnitřní. A vnitřní zateplení je zlo! Vnitřní zateplení podlahy v přízemí způsobí, že Vám kouty podél podlahy budou vlhnout a plesnivět - ledaže byste měl ještě taky kvalitně zateplené základy, a stejně vám tam bude přivádět zimu deska. V příloze k tomu náčrtek (screenshot simulace), který jsem vyráběl jednomu kamarádovi. Tzn. pokud se jedná o zateplení vnitřní, tak silnější vrstvou sice ušetříte nějaké teplo, ale zároveň si zhoršíte problém s vlhnutím koutů podél podlahy.

Pokud se bavíme o zateplení pod nosnou konstrukcí podlahy (tzn. zateplení "vnější", proti rostlému podloží) tak souhlas, 10 cm PS není moc. Pokud chcete mít pocitově pohodu od nohou i bez podlahového vytápění, má smysl dát i víc. Četl jsem zkušenosti od lidí, kteří mají pod základovou deskou (nebo v sendviči mezi základovou deskou a konstrukční podlahou) klidně 20 cm polyše a velice si to pochvalují.

Mám někde doma knížku speciálně o zateplování, kde si autoři dali práci a simulovali řadu všelijakých stavebních detailů a variant jejich zateplení - a konkrétně kladou důraz na zateplení základových pásů zvenčí i zevnitř (a samozřejmě desky odspoda) u nepodsklepených budov. Tzn. toto jsem se ani nenamáhal sám v Agrosu simulovat.

Čistě pro případ, že to po mně čte někdo nadšený a dosud nesečtělý, rád bych připomněl, že sokly a podzemní části budov se mají správně izolovat odolným materiálem XPS (polystyren eXtrudovaný = kontinuálně vytlačovaný a pěněný v celém objemu), tzn nikoli EPS (levnější "normální kuličkatý" polystyren Expandovaný). Kompromisním materiálem je "perimeter EPS" = kuličkatý, ale vyrobený tak, aby měl minimální nasákavost vodou a vysokou pevnost v tlaku.

Druhý možný zádrhel je mechanické hledisko. Polystyren má omezenou nosnost, a je do určité míry stlačitelný. Čím vyšší vrstva, tím "měkčí vůči deformaci zátěží". Dělají se "těžší" varianty, které unesou víc, než se začnou deformovat. Pokud dáte vyšší vrstvu do interiéru, třeba pro dorovnání výšky čisté podlahy, radši si skladbu podlahy nechte navrhnout od někoho, kdo tomu rozumí = jaký přesně polystyren, a jak tlustou na něj plovoucí roznášecí vrstvu a z jakého materiálu, aby unesla běžné použití v domácnosti (nábytek). Kromě toho existuje speciální "elastifikovaný" polystyren jako kročejová izolace (polystyren naschvál částečně zborcený tlakem za studena) - ale toho se tuším dávají nízké jednotky cm pod roznášecí desku. Terminologie a typická skladba viz např. brožurka Jan Werner: "Moderní podlahy" z dnes již neexistujícího nakladatelství ERA. (Knihovna/antikvariát.)

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #42 kdy: 30. 09. 2021, 00:34:14 »
ja jsem neuhlidal, ze vodar dal nedostacujici izolaci na trubky v podlaze. Mozna podle normy, ale ne dost pro 18m trubek, vedoucich vedle sebe a jeste ke vsemu se v mistech krizici s  podlahovym topenim.

na teple vode je ve skutecnosti obehove cerpadlo, takze ta trubka je tam dvakrat plus jedna studena.

takze dokud neodpustim ze "studeneho kohoutku" 18m vody, tak v kuchyni tece jenom tepla. hlavne ze tam mam obehovy okruh, abych nemusel odpoustet "studenou teplou vodu z  tepleho kohoutku" fakt genialni.

Tady se možná tolik neobviňujte (ani toho řemeslníka), ono to nemá jednoduché řešení. Voda ve studené trubce má šanci zůstat studená jenom v úseku, který vede studeným podložím = řekněme venkovním terénem v nezámrzné hloubce cca 120 cm nebo hlouběji. Úseky potrubí studené vody uvnitř budovy konvergují při sebelepším zateplení k teplotě okolí = pokud se v budově topí, bude to něco kolem 20*C. Je jistě otravné, když máte SV a TUV vedeny společnou trasou v těsné blízkosti (navíc s cirkulací teplé vody), takže se Vám studená pitná voda trvale ohřívá od cirkulující TUV. U nás v bytovce se toto děje taky, přestože jsou PPR rozvody ve stoupačkách řádně izolovány Mirelonem. Prostě při té délce potrubí k tomu dojde, změna teploty za jednotku času se izolací nedá odehnat moc daleko. Nevím kolik vrstev izolace by teplé i studené trubky musely mít, aby studená voda v tenké trubce zůstala přes noc studená. Normovaná určitá tloušťka izolace trubek studené vody se samozřejmě snaží vyjít vstříc tomu, aby se SV zbytečně neohřívala v trubkách - a uvažuje se zřejmě "ztráta chladu" v situaci, kdy potrubím odebírá vodu více bytů v domě, takže rozvod SV se pravidelně pohne = studená voda v potrubí se statisticky "nestihne tolik ohřát" od okolí.

V rodinném domku je situace samozřejmě jiná, studená voda zůstává v potrubích stát příslušně déle... a nejde s tím mnoho dělat. Napadá mě, trubku SV zaizolovat více vrstvami a vést ji naschvál jinou trasou / ve větší vzdálenosti od trubek TUV a topení. Pokud máte možnost. Víc pro to asi neuděláte, pokud nechcete cirkulaci ještě taky na studenou (a nějak vyrábět chlad).

BTW moje oblíbené knížky o vodě ve stavařině jsou "Vodovod a kanalizace" a "Odvodnění staveb" od pan Zdeňka Žabičky - bohužel opět ze zaniklého nakladatelství ERA. Všechno hezky podrobně a v kostce.

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #43 kdy: 30. 09. 2021, 01:00:30 »
K té vodě mě ještě napadá:

Cirkulace TUV se dá spínat a vypínat automatem podle denní doby. Takže by rozvod TUV nemusel topit do okolí celý boží den a noc.

Ohledně průřezu potrubí SV uvnitř domu (z paty domu do kuchyně) vidím dvě protichůdná kritéria: voda v tlustší rouře má větší tepelnou kapacitu, takže při shodné tloušťce izolace bude trvat déle, než se ohřeje. Ale jak se jednou ohřeje, tak zas musíte odtočit = vypustit do kanálu větší objem vody.

Ještě jsem neslyšel o tom, že by někdo dělal cirkulaci studené pitné vody :-) ale teoreticky si to dovedu představit, jako zdroj chladu by se dal použít venkovní zemní kolektor = zakopat smyčku pár metrů HDPE trubky venku z baráku do nezámrzné hloubky. Nebo další blbina, pokud pitnou vodou splachujete, tak napájení splachovadel přivést oklikou přes kuchyň. Aby se zvýšil denní průtok úsekem, který chcete udržet studený. A statisticky s trochou štěstí, aby se ušetřila část vody, kterou jinak musíte vytočit rovnou do odpadu, než přiteče studená.

Re:Elektrický rozvaděč vodorovně
« Odpověď #44 kdy: 30. 09. 2021, 09:16:08 »
no, pochopitelne obehove cerpadlo je neco od Grundfosu, ktery je tak chytry, ze po nocich necirkuluje, ale opravuje detem ukoly. (taky je " naveky", jen teda uz v baraku dve odesly behem cca 10 let).

Vytahnout chladici smycku pitne vody ven z baraku je zajimavy napad (cloveka teda nenapadne, ze by neco takovyho potreboval), ale pokud to budu vytahovat z baraku nad zemi a teprve potom to privedu do nezamrzne hloubky, tak uz ma jistotu, ze to proste v tom  kolene zamrzne.