Obnovovací frekvence u pracovního monitoru

Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« kdy: 10. 02. 2021, 22:14:07 »
Ma smysl porizovat pracovni monitor s vyssi frekvenci nez 60Hz? Bude mene zatezovat oci? Mate zkusenosti s prechodem z 60 na dejme tomu 120 az 144?
« Poslední změna: 11. 02. 2021, 00:13:45 od Petr Krčmář »


bmn

  • ***
  • 191
    • Zobrazit profil
Re:Frekvence u pracovniho monitoru
« Odpověď #1 kdy: 10. 02. 2021, 23:51:34 »
Pri CRT monitoroch sa islo za vyssou frekvenciou aby sa potlacilo blikanie (ktore sposobuje unavu). Dobre urobene podsvietenie LCD monitora ale neblika https://youtu.be/3BJU2drrtCM?t=269

Re:Frekvence u pracovniho monitoru
« Odpověď #2 kdy: 10. 02. 2021, 23:54:09 »
Pokud vaší prácí není testování akčních her, tak to smysl nemá.

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #3 kdy: 11. 02. 2021, 01:00:34 »
hlavně u lcd obnovovací frekvence obrazu neznamená, že samotné podsvětlení nemá frekvenci daleko nižší. Jak ale psal bmn, lcd funguje jinak než crt, obraz se obnovuje stálou frekvencí bez ohledu na vstupní signál, při obnově obrazu nebliká.

Rhinox

  • ***
  • 116
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #4 kdy: 11. 02. 2021, 04:03:58 »
Rekl bych, ze u LCD nejde o "obnovovaci", ale spis o "prekreslovaci" frekvenci. A jelikoz v praci ma clovek vetsinou statickej obraz (pokud neni zrovna pro-gamer), tak vubec nema smysl hnat se za 120 nebo 144Hz. To uz bych se radsi zajimal o vernost barevneho podani...


_Jenda

  • *****
  • 1 624
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #5 kdy: 11. 02. 2021, 05:00:29 »
Velmi populární byl jednu dobu tento článek: https://tonsky.me/blog/monitors/. Argumentuje plynulejším GUI a rychlejší odezvou (protože u 60 Hz se průměrná odezva prodlužuje o 8.3ms). Na druhou stranu Tonsky má někdy dobré názory, ale někdy je divnej.

Nevím, co si o té odezvě myslet. Například nepoznám do ~40ms, jestli píšu přes SSH nebo v lokálním terminálu. Ale někde se ten čas přece musí projevit, a pokud „na počítač“ čekám milionkrát ročně (jenom v bash_history na svém stroji mám za rok 100k záznamů, a to mám ignoredups; pak tu jsou remote stroje a samozřejmě každá druhá interakce s GUI; takže to možná bude i víc), tak je 120 Hz ušetřená hodina :-) (ale zase se možná počítač zpomalí když se musí překreslovat častěji?)

Pak mi trochu vadí, když přehrávám na 60 Hz video, které má třeba 35 FPS a samozřejmě se škube. Tam bych ale spíš zvážil FreeSync - pokud už to teda v Linuxu funguje…

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #6 kdy: 11. 02. 2021, 09:08:47 »
tohle mi připadá nějak zmatený, v drtivé většině případů refresh rate je jen technikálie na pozadí a řiká jak často posílá grafická karta nový obraz do minotoru. Kolikrát to ani nemusí znamenat, že se samotný obraz takhle rychle stíhá přepočítávat v OS, typický problém jak Windows, tak i Linuxu, kdy obraz stíhají přepočítávat pomaleji. HDMI třeba podporuje snad jen 60Hz. Při vyšší obnovovací frekvenci musíš najednou myslet i na lepší kabel, aby neměl rušení.

Pořád se tady bavíme o ušetřené jedné ms při zvýšení obnovovací frekvence, nevím jak chceš při tomhle ušetřit hodinu. Obnovovací frekvence mi ale pořád neřiká nic o tom, jaké je samotné zpozdění vykreslení informací, které chci vidět. U her to musí jít ruku v ruce s FPS a podporou samotné hry a když se naakumují veškerá zpoždění, může dělat rozdíl zobrazení nějakého objektu na monitoru 3 - 8 ms, to už je při hraní hodně podstatné. Desktopové aplikaci ale zrovna nejsou přeborníci v rychlosti vykreslování, terminály zejména, takže práci v bashi ti to podle mě neurychlí.

Mám monitor na 144Hz, ale spíše omylem, jde vidět plynujelší pohyb při skrolování, ale že by mě to jinak uchvátilo se říct nedá, převáže čtu statický obsah, tam raději chci vyšší DPI a nižší reálné rozlišení, fonty jsou pak daleko lépe prokreslenější. Stejně tak se u monitorů pro kancelářskou práci chce zaměřit na blikání při nízkém jasu, bohužel touhle vadou trpí spoust z nich.

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #7 kdy: 11. 02. 2021, 15:05:43 »
Ok dekuji za nazory.

_Jenda

  • *****
  • 1 624
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #8 kdy: 11. 02. 2021, 16:36:58 »
Tohle mi připadá nějak zmatený.
Kolikrát to ani nemusí znamenat, že se samotný obraz takhle rychle stíhá přepočítávat v OS
To samozřejmě.

HDMI třeba podporuje snad jen 60Hz
Právě teď jsem přes redukci HDMI→VGA z AliExpressu pustil 75 Hz a funguje.

Při vyšší obnovovací frekvenci musíš najednou myslet i na lepší kabel, aby neměl rušení.
Ve skutečnosti závisí pouze na pixel clock.

Pořád se tady bavíme o ušetřené jedné ms při zvýšení obnovovací frekvence
Bavíme se o 4 ms (60 Hz → průměrná prodleva mezi událostí a zobrazením 8.3 ms, 120 Hz → 4.1 ms).

nevím jak chceš při tomhle ušetřit hodinu
To jsem také napsal, ale pro jistotu to zopakuji: na tento interval čekáš za rok milionkrát. 4ms * milion = hodina.

Obnovovací frekvence mi ale pořád neřiká nic o tom, jaké je samotné zpozdění vykreslení informací, které chci vidět.
Ano, o tom jsem také psal (poznámka o 30ms u SSH). Obnovovací frekvence k tomu ale přidává dost jasně definované zpoždění.

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #9 kdy: 11. 02. 2021, 20:44:57 »
Právě teď jsem přes redukci HDMI→VGA z AliExpressu pustil 75 Hz a funguje.

to je možné, nevím, kde je u hdmi strop, ale matně pamatuji, že v tomhle zaostával za dp. S verzi 2.1 se to ale snad vyrovná, nesleduji to.

Bavíme se o 4 ms (60 Hz → průměrná prodleva mezi událostí a zobrazením 8.3 ms, 120 Hz → 4.1 ms).
Jak tohle počítáš? Děláš si srandu nebo opravdu myslíš, že tím čas ušetříš? 1/60s mi vychází na 16ms. Máš pak nějaký input lag na klávesnici/myši, nějaký čas trvá zpracování na cpu/gpu, pak to musí chytnout obnovovací frekvenci do monitoru a nakonec samotnému monitoru trvá nějaký čas pixel překreslit, specky uvádějí dnes snad jen G2G (gray to gray) změnu, u kontrastního písma to ale bude více. Bylo by zajímavé to změřit, ale tipuji, že to celé zabere klidně 20 - 25 ms.

jouda2

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #10 kdy: 12. 02. 2021, 00:05:36 »
Jak tohle počítáš? Děláš si srandu nebo opravdu myslíš, že tím čas ušetříš? 1/60s mi vychází na 16ms. Máš pak nějaký input lag na klávesnici/myši, nějaký čas trvá zpracování na cpu/gpu, pak to musí chytnout obnovovací frekvenci do monitoru a nakonec samotnému monitoru trvá nějaký čas pixel překreslit, specky uvádějí dnes snad jen G2G (gray to gray) změnu, u kontrastního písma to ale bude více. Bylo by zajímavé to změřit, ale tipuji, že to celé zabere klidně 20 - 25 ms.
Ale vtip je v tom že tohle je doba, která se k tomu všemu navíc přičte. Výpočet je dobře, spíš bych případnou chybu v úvaze hledal jinde - kolikrát je následující příkaz/akce/... spuštěna výsledkem předchozí, a naopak kolikrát prostě píšeme / klikáme "podle sebe" a změníme to jen když mezitím vypadne error nebo něco nečekaného?

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #11 kdy: 12. 02. 2021, 00:55:03 »
Pokud monitor schopnost běžet na vyšší frekvenci má, tam má smysl ji používat. LCD sice neblikají, ale mají např. ghosting, který se typicky s vyšší frekvencí zmenšuje. Já používám 165Hz s GSync i na desktopu, a rozdíl i na běžném pohybu myši je oproti 60Hz obrovský. Logicky to méně unavuje oči (třeba na scrollováni textu je to dost vidět).
Ono totiž výběr frekvence není jen frekvence, je to spíš režim řídící elektroniky (schválně nezacházím do detailů, zas tak moc tomu nerozumím). Proto je to ale kus od kusu, a nejlépe vyzkoušet.
Obecně bych ale doporučil LCD provozovat na frekvenci, na jakou je určené.

A pro práci bych si ještě ověřil, že podscvícení je "flicker-free" (výrobci tomu říkají různě, v praxi to znamená, že je jas řízen napětím, a nikoliv levnou PWM, tedy nebliká).

PS: Na nižší frekvenci to určitě méně žere, ale jestli je to vůbec statisticky významné, nedokážu posoudit.

_Jenda

  • *****
  • 1 624
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #12 kdy: 12. 02. 2021, 01:40:31 »
Ale vtip je v tom že tohle je doba, která se k tomu všemu navíc přičte. Výpočet je dobře, spíš bych případnou chybu v úvaze hledal jinde - kolikrát je následující příkaz/akce/... spuštěna výsledkem předchozí, a naopak kolikrát prostě píšeme / klikáme "podle sebe" a změníme to jen když mezitím vypadne error nebo něco nečekaného?
Ano, tohle samozřejmě nedokážu ověřit. Ale myslím, že takových akcí je hromada - v CLI jakýkoli cat/ls/..., to přece spouštíš proto, abys na výstup koukal a rozhodl se podle něj. V GUI jakékoli přepnutí oken či tabů, otevření souboru…

jouda2

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #13 kdy: 12. 02. 2021, 08:45:41 »
Ano, tohle samozřejmě nedokážu ověřit. Ale myslím, že takových akcí je hromada - v CLI jakýkoli cat/ls/..., to přece spouštíš proto, abys na výstup koukal a rozhodl se podle něj. V GUI jakékoli přepnutí oken či tabů, otevření souboru…
Tak teda díky, no, teď při práci aspoň den nebudu dělat nic jiného než sledovat kdy na co čekám ;-)

Re:Obnovovací frekvence u pracovního monitoru
« Odpověď #14 kdy: 12. 02. 2021, 12:42:24 »
Větší kravinu jako že ušetříte čas čekáním na refresh monitoru z konzole serveru, jsem tu neviděl.
Jinak taky záleží na tom, jestli má monitor gsync. To se pak monitor snaží překreslit  obraz hned jak mu přijde z grafické karty (pokud taky podporuje gsync). Tzn. 165Hz monitor může být bez gsync horší než 120Hz s gsync, pokud zrovna nastane to, že se obraz aktualizuje těsně předtím, než přijde z grafické karty. Ale zásadní je to spíš u náročných fps her, kde pc nedosáhne maximální frekvence monitoru.