...
Ja som v QBasicu programoval cca prvé dva roky môjho programátorského života (1997 - 1999). Už som to obdobie skoro vytesnil zo spomienok ale keď som si teraz po rokoch stiahol ten jazyk - všetky spomienky sa mi obnovili a keď som si pospomínal na niektoré konštrukcie tak som zistil že Basic mi dal celkom dobrý základ do rôznych oblastí programovania.
V Basicu som si prešiel hneď niekoľkými paradigmami... Zo začiatku som mal len 1 knihu - starú knihu z 80s pre mikropočítače kde som našiel zdrojáky jednoduchých hier ktoré som prepisoval do QBasicu v tých zdrojákoch sa používal skoro výlučne len príkaz goto alebo gosub / return. Týmito príkazmi sa nahrádzali jak funkcie tak cykly. A keď sa mi tie prvé aplikácie viac rozrástli pochopil som že používať GOTO je vopruz a že tadialto cesta nevedie z aplikácie sa mi totiž stala jedna veľká špageta.
Ale zistil som pritom že QBasic (narozdiel od basicu na 8-bitoch) obsahuje aj procedúry, funkcie a štruktúry a rôzne low level konštrukcie. A toto mi dalo základ k tomu že som sa neskôr zaujímal aj o low level programovanie. Neskôr som to potom všetko zúžitkoval pri Turbo Pascale, Delphi a ešte neskôr pri C / C++ Keby bol moj prvý jazyk PHP alebo Ruby či Python tak by som sa síce naučil hneď OOP ale vôbec by som nechápal ako funguje HW. Proste by sa stal zo mňa len ďalší lepič ktorý si naťahá 10 libiek a z nich potom vyskladá aplikáciu metódou ctrl+c ctrl+v. Poznám takch dosť.
Prečo mu odporúčam basic?
1. je to dobrý základ pre rôzne oblasti. Ak by si vybral ako prvý jazyk PHP alebo JS či Ruby tak pri webovom vývoji ostane a podľa mňa získa menší rozhľad ako keď začne jazykom ktorý má bližšie k hardwaru. Basic má blízko k hardwaru no zároveň je jednoduchý a ľahko pochopiteľný aj pre začiatočníka - má v sebe low level konštrukcie ktoré sú ale samovysvetľujúce. C / C++ má tie konštrukice tiež, ale pre začiatočníkom sa tie rôzne operátory (pointer, referencia, dereferenciaácia pointera) môžu mýliť.
2. k C / C++ treba poznať kopec teórie, sťahovať knižnice, pochopiť ako funguje pamať, preprocessor, kedy vytvárať objekt na halde a kedy na stacku etc, v QBasicu si s prár tutorialmi (alebo s helpom) dokáže naprogramovať jednoduchú 2D hru bez toho aby sťahoval nejaké libky všetko potrebné je súčasťou jazyka / prostredia - takže hneď vidí výsledok - a to je pre začiatočníka dôležité.
3. Basic bol navrhnutý tak aby bol naozaj zrozumiteľný začiatočníkom na učenie programovanie je imho ešte lepší ako pascal. Okrem toho archaické konštrukcie ako pri práci s pamaťou nutnosť nastaviť segment s ktorým pracuje ho aspoň naučia že pamať je rozdelená na segmenty. Vyššie programovacie jazyky ho od týchto problémov odbremenia lenže on žiaľ potom nebude chápať ako funguje počítač pod kapotou.
4. QB64 obsahuje kompletné vývojové prostredie ktoré je ušité na mieru práve začiatočníkom. Obsahuje aj kvalitný help ktorý ho prevedie prvými krokmi. A obsahuje aj komunitu nadšencov ktorí mu pomôžu keď si s niečim nebude vedieť rady. Obsahuje chybové hlášky ktoré sú zrozumiteľné (omnoho zrozumitelnejšie ako má C++ prekladač). Vývojové prostredie mu automaticky formátuje kód (niečo ako prettier) a chyby sa zobrazujú na mieste kde chyba vznikla.