Provoz racku s UPS na sníženou sazbu PRE

alex6bbc

  • *****
  • 1 431
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #15 kdy: 07. 09. 2019, 19:07:35 »
neexistuje nejaky zpusob jak pouzit baterie, ale nemuset generovat ~220V ?
neexistuji napajeni desek, ktere z baterie primo vyrobi +12 V, + 5 V a dalsi napeti co jsou treba na zakladnich deskach.


Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #16 kdy: 07. 09. 2019, 21:01:21 »
neexistuje nejaky zpusob jak pouzit baterie, ale nemuset generovat ~220V ?
neexistuji napajeni desek, ktere z baterie primo vyrobi +12 V, + 5 V a dalsi napeti co jsou treba na zakladnich deskach.

Některé prvky - switche, routery, ..., mají vstup 48 VDC a v datacentrech bývají větve jak 230 VAC, tak 48 VDC.

Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #17 kdy: 07. 09. 2019, 21:59:11 »
Jestli se to vyplatí, to asi nespočítám... ale k technické stránce věci:

Je zajímavé, že má UPSka vstup na externí baterii - to se často nevidí. V této souvislosti by mě zajímalo, jestli má měniče uvnitř tepelně stavěné na trvalý provoz (vs. na 10 minut jednou za půl roku).
Pokud byste vzal normální UPSku a připojil k ní velkou baterku (vyvedl si kabely ven), tak riskujete, že pokud ji zatížíte na vyšší desítky procent po neomezenou dobu, může zahořet :-) Dost UPSek nemá ani ventilátor, některé mají,
některé mají na ventilátor "přípravu".

Jak psal pan Šilhavý, že UPSka nebude mít stavěný nabíjecí obvod na velkou baterku...
Ono nejde o to, že by velká baterka "z nabíječky žrala víc a tím ji přetížila" - baterka si prostě vezme, kolik proudu jí nabíječka pošle. Osobně spíš vnímám jako problém "střídu nabíjecího cyklu" = aby nabíjecí část UPS svým proudem stíhala v cyklu s časovou střídou 66% doplnit do baterie energii, kterou si zátěž=rack vysosá v době mimo nízký tarif.

Dimenzovat v takhle krutém cyklickém provozu baterku přesně na potřebnou kapacitu, to mi přijde krátkozraké. I kdybyste uvažoval jeden cyklus s 8h "zálohou" denně, tzn. počítal byste 8 hodin provozu. Ona kapacita baterek se udává od abs.maxima do abs.minima (práh pro odpojení ochranou proti nadměrnému vybití) což je obecně dost optimistický údaj - jednak kapacita stárnutím baterky ubývá, druhak 100% hluboký cyklus nedělá dobře ani trakčním olověným baterkám (ani autobaterkám).

Pokud by mi šlo o životnost baterií (a účinnost cyklu), asi bych koukal po nějakém Lithiu a využíval bych z něj naschvál tak 20% kapacity :-/ tzn. sehnat nabíječ, kde půjde nastavit cílové nabíjecí napětí podle sebe (= snížit oproti maximu). Tuším se tu už několikrát probírala teorie, jaké napětí a hloubka cyklu dělá LiIonkám dobře...

Ať už lithium nebo olovo, spíš než po počítačových UPS bych možná koukal po "staničních nabíječích". Z místních výrobců Axima, NES, BKE. Z tohoto hardwaru se totiž staví velké bateriové zdroje v datacentrech a původně v tlf. ústřednách.

Přemejšlím, jak moc je problém zrovna s účinníkem. Pokud v tom racku většinu odběru tvoří počítačové zdroje s aktivním PFC, tak by ta zátěž měla mít účinník jako fík. K tomu střídač s čistým sínusem a ta sínusová 230V pornografie bude dokonalá.
Ale jak správně říkáte, ten správný punk je napájet počítač rovnou stejnosměrem. Přesněji řečeno, 48V je spíš nostalgické retro - ale třeba 12V hladina je naopak ten správný zelený grass-roots radikalismus. Až na to, že silnější nabíječe (vyšší stovky W a výš) začínají tuším na 24V. Protože na 12V ty dráty a ztráty vycházejí tlusté.

Opačný extrém je stejnosměr mezi 100 a 220 V. Toto je k vidění třeba v energetice, v trafačkách/rozvodnách.
Chce to speciální variantu jističů a problém je, že tohle napětí když kopne, tak nepustí. (U střídaviny je přece jenom aspoň nějaká šance.) I dobrá zpráva by se našla: přestože to výrobci ATX zdrojů přiznávají spíš vzácně, realita je taková, že snad každý zdroj s aktivním PFC a full-range AC vstupem (100-240V) reálně pojede i na stejnosměr v rozsahu cca 100-350V.

Dají se koupit ATX napájecí zdroje standardního formátu PS/2 se vstupem 24 nebo 48 V ss. (I v některých dalších divnějších formátech.) Není to levná sranda - řádově v tisících Kč. Pokud máte nějaký 1U nebo 2U server tak do něj asi "svůj" stejnosměrný zdroj neseženete - ale do nějaké skládačky s PS/2 zdrojem poměrně snadno.

Do úsporného počítače by patrně stačilo PicoPSU. To je malá destička s ATX konektorem, která pustí 12V skrz, a dovyrobí větve +5V a +3.3V (se skromnou zatížitelností). Dělá se tuším i varianta se širším rozsahem vstupu, cca do 24V = musí snižovat i na 12 V.

Pustit si do počítače přímo bateriové napětí "12V" (reálně v rozsahu 10-14.5 V) teoreticky může zafungovat.
Přímo z 12V dneska na motherboardu už žádná logika neběží, jenom snižující point-of-load měniče pro různé bloky - a tyhle měniče mívají širší rozsah vstupu. Problém by mohl nastat, pokud by deska obsahovala nějakou přepěťovou ochranu (zenerku / transil) třeba na 13 Voltech - opět by patrně unikl dým. Nebo pokud by si BIOS hlídal napětí softwarově podle health monitoru (mimo meze by nemusel projít POSTem.) A třeba PicoPSU obsahuje tuším elektronický hlídač s poměrně úzkým rozmezím - technicky možná i zbytečně, ale baterka se do toho rozmezí nevejde. A pak je tu obecný problém, že kdyby baterka ztratila kapacitu, a nabíječka by nebyla regulací řádně oříznuta někde na 14.5 V, mohlo by dojít i na skutečně smrtelné přepětí (cokoli nad 15 V je nejspíš na druhém břehu). Jo a možná bych se trochu bál o 3.5" disky - tam sice taky 12V větev napájí jenom pohon motoru, logiku těžko, ale neznám podrobnosti a byl bych opatrný.

A pak společná zem v objektu a vedení té 12V siloviny na vzdálenost kratší než nulovou = úbytky na vedení (i zemním) při těch proudech apod. Mimochodem - i bezpečný malý stejnosměr je třeba jistit, nejlíp selektivně per spotřebič. Protože to sice nekope, ale baterka do zkratu snadno taví izolaci na drátech...

--

Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #18 kdy: 08. 09. 2019, 09:23:19 »
300W není nic hrozného.
Myslím, že v celkových nákladech to pro firmu nemůže být nějaká výrazná zátěž, aby se vyplatilo dělat nějaké "pochybné experimenty" s akumulátory.
Kolik vás bude stát, když to celé padne jen proto, že akumulátory nevydržely ?
Někdy je lepší koupit nové servery s menší spotřebou a použít virtualizaci.

Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #19 kdy: 08. 09. 2019, 10:26:17 »
300W není nic hrozného.
Myslím, že v celkových nákladech to pro firmu nemůže být nějaká výrazná zátěž, aby se vyplatilo dělat nějaké "pochybné experimenty" s akumulátory.
Kolik vás bude stát, když to celé padne jen proto, že akumulátory nevydržely ?
Někdy je lepší koupit nové servery s menší spotřebou a použít virtualizaci.

Ja nerikam ze chceme setrit za kazdou cenu, clovek proste jen cas od casu premysli kde by se dalo usetrit, a v ramci toho me to napadlo..


Jose D

  • *****
  • 850
    • Zobrazit profil
Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #20 kdy: 08. 09. 2019, 13:04:34 »
Ja nerikam ze chceme setrit za kazdou cenu, clovek proste jen cas od casu premysli kde by se dalo usetrit, a v ramci toho me to napadlo..

Asi bych si změřil kolik energie sežere UPS na nabití baterie z 50% na 100%, a jak dlouho je z téhle půlky kapacity schopná ta vaše fidlátka napájet. Z ceny elektřiny ti vyjde overhead UPS na cyklus.

Pak bych vzdal cenu baterie a spočítal amortizaci na cyklus při životnosti, řekněme, rok, plus cenu UPS, s životností, řekněme 5 let.

No, a pak vem rozdíl mezi NT a VT a koukni se, jestli se to vyplatí..

IMO to vycházet nebude. Ale změřit je lepší, než si něco myslet.

Re:Provoz racku s UPS na sníženou sazbu PRE
« Odpověď #21 kdy: 10. 09. 2019, 07:35:11 »
Mame v kanclu boiler + elektricke topeni a historicky sazbu D35d od PRE. Cely RACK s IT vecmi zere nonstop cca 300W. UPS (2200kVA) ma masivni vyvod na externi baterii (uvnitr jsou jen dve male). Napadlo me poridit nejakou vetsi externi baterii a usetrit za eletrinu tim, ze UPS napojime na vetev se zlevnenou sazbou garantovanou 16 hodin denne, mimo tento cas by cely RACK bezel z baterky.

Prvni otazka je zda se to vubec vyplati s ohledem na zivotnost baterek. Dalsi otazka je jak pripadne spocitat kapacitu pridavne baterky protoze PRE u tohoto tarifu negarantuje rozlozeni "mezer" v case behem dne. Jedine co garantuje je minimalne 5 zapnuti denne o delce minimalne 1 hodina.

Pripadne jsem koukal ze tento tarif uz nenabizeji a misto neho nabizeji jiny co bezi 20 hod. denne, ale pocitam ze bude mene vyhodny.

Mate nekdo s necim takovym zkusenosti?

A vy tam máte opravdu oddělený elektroměr ( a přívod ) pro ta zařízení s levnějším proudem ? Standardní zapojení v domácnosti je, že je jeden elektroměr co měří 2 sazby a ty určuje pouze signál od distributora. Na základě tohoto signálu se pak spouští stykačem ten okruh pro zařízení typu boiler apod. Nicméně v době kdy je zapnutý ten "levný" proud, tak je v celé domácnosti a nikoliv jen na těch běžících zařízeních. Tak si možná ověřte jak to máte zapojené, pokud mám pravdu, tak Váš rack běží 16hodin za levno a 8 za draho ...

Re:Provoz racku s UPS na sníženou sazbu PRE
« Odpověď #22 kdy: 11. 09. 2019, 11:57:27 »
pokud mám pravdu, tak Váš rack běží 16hodin za levno a 8 za draho ...

Ale jiste, vsak jsem psal ze mi jde o tech drahych 8 hodin denne....

Re:Provoz racku s UPS na sníženou sazbu PRE
« Odpověď #23 kdy: 11. 09. 2019, 12:16:13 »
Ale jiste, vsak jsem psal ze mi jde o tech drahych 8 hodin denne....

Prosímvás, zapojte hlavu a počítejte.

Spotřebujete 300 W.
Za 16 hodin spotřebujete 4,8 kWh denně v nízkém tarifu.
Za 8 hodin spotřebujete 2,4 kWh denně ve vysokém tarifu.

Rozdíl mezi tarifem NT a VT je 0,32 Kč za kWh. (V sazbě D35d).

Takže se zde bavíme o úspoře 2,4 kWh × 0,32 Kč = 0,77 Kč denně.

Kdybyste měl UPS úplně zadarmo, jste schopný za rok ušetřit 281 Kč.

Opravdu myslíte Váš dotaz stále vážně?

Re:Provoz racku s UPS na sníženou sazbu PRE
« Odpověď #24 kdy: 12. 09. 2019, 19:30:42 »
Na to je nejlepší použít ATS, přepíná mezi dvěma větvemi.
Používáme to na přepínání mezi dvěmi UPS.
Ale stejně dobře to jde strčit před UPS a nastavit dva 230V vstupy. Třeba diesel a bez dieselu.

EATON ATS16N

https://powerquality.eaton.com/czech/products-services/power-distribution/cz-ats30-ats16.asp

Má i management.

Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #25 kdy: 13. 09. 2019, 16:51:30 »
Mame v kanclu boiler + elektricke topeni a historicky sazbu D35d od PRE. Cely RACK s IT vecmi zere nonstop cca 300W. UPS (2200kVA) ma masivni vyvod na externi baterii (uvnitr jsou jen dve male). Napadlo me poridit nejakou vetsi externi baterii a usetrit za eletrinu tim, ze UPS napojime na vetev se zlevnenou sazbou garantovanou 16 hodin denne, mimo tento cas by cely RACK bezel z baterky.

Prvni otazka je zda se to vubec vyplati s ohledem na zivotnost baterek. Dalsi otazka je jak pripadne spocitat kapacitu pridavne baterky protoze PRE u tohoto tarifu negarantuje rozlozeni "mezer" v case behem dne. Jedine co garantuje je minimalne 5 zapnuti denne o delce minimalne 1 hodina.

Pripadne jsem koukal ze tento tarif uz nenabizeji a misto neho nabizeji jiny co bezi 20 hod. denne, ale pocitam ze bude mene vyhodny.

Mate nekdo s necim takovym zkusenosti?

pocitejte s nejhorsi variantou, 5x denne po 1 hodine tj. mezera mezi intervaly je 4 hodiny.
takze potrebujete baterii,, ktera vydrzi 4 hodky zasobovat 300W tj. 1200 Wh.
baterie jsou vetsinou 12 V, tj. 1200 Wh / 12 V = 1000 Ah.
autobaterie ma asi 80 Ah, takze odhaduju 10 baterii.
Není nejhorší varianta spíš 5x1h s minimálními pauzami a pak dlouho nic? Takže ta baterie musí v nejhorším případě zvládnout 19h*300W.

Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #26 kdy: 14. 09. 2019, 15:03:07 »
Mame v kanclu boiler + elektricke topeni a historicky sazbu D35d od PRE. Cely RACK s IT vecmi zere nonstop cca 300W. UPS (2200kVA) ma masivni vyvod na externi baterii (uvnitr jsou jen dve male). Napadlo me poridit nejakou vetsi externi baterii a usetrit za eletrinu tim, ze UPS napojime na vetev se zlevnenou sazbou garantovanou 16 hodin denne, mimo tento cas by cely RACK bezel z baterky.

Prvni otazka je zda se to vubec vyplati s ohledem na zivotnost baterek. Dalsi otazka je jak pripadne spocitat kapacitu pridavne baterky protoze PRE u tohoto tarifu negarantuje rozlozeni "mezer" v case behem dne. Jedine co garantuje je minimalne 5 zapnuti denne o delce minimalne 1 hodina.

Pripadne jsem koukal ze tento tarif uz nenabizeji a misto neho nabizeji jiny co bezi 20 hod. denne, ale pocitam ze bude mene vyhodny.

Mate nekdo s necim takovym zkusenosti?

pocitejte s nejhorsi variantou, 5x denne po 1 hodine tj. mezera mezi intervaly je 4 hodiny.
takze potrebujete baterii,, ktera vydrzi 4 hodky zasobovat 300W tj. 1200 Wh.
baterie jsou vetsinou 12 V, tj. 1200 Wh / 12 V = 1000 Ah.
autobaterie ma asi 80 Ah, takze odhaduju 10 baterii.
Není nejhorší varianta spíš 5x1h s minimálními pauzami a pak dlouho nic? Takže ta baterie musí v nejhorším případě zvládnout 19h*300W.

Celkovy cas zlevnene sazby je 16h (z kazdych 24), tech 5×1h se tyka minimalniho poctu a delky useku kdy bude kontinualne pouzita zvyhodnena sazba, neco jako ze celych tech 16h nebude rozsekano do malych casovych useku a zapnuto kdykoliv bude PRE citit ze ma na linkach rezervy.  Proc to je nevim, mozna kvuli akumulackam...

Re:Provoz RACKu s UPS na snizenou sazbu PRE
« Odpověď #27 kdy: 14. 09. 2019, 15:46:53 »
Mame v kanclu boiler + elektricke topeni a historicky sazbu D35d od PRE. Cely RACK s IT vecmi zere nonstop cca 300W. UPS (2200kVA) ma masivni vyvod na externi baterii (uvnitr jsou jen dve male). Napadlo me poridit nejakou vetsi externi baterii a usetrit za eletrinu tim, ze UPS napojime na vetev se zlevnenou sazbou garantovanou 16 hodin denne, mimo tento cas by cely RACK bezel z baterky.

Prvni otazka je zda se to vubec vyplati s ohledem na zivotnost baterek. Dalsi otazka je jak pripadne spocitat kapacitu pridavne baterky protoze PRE u tohoto tarifu negarantuje rozlozeni "mezer" v case behem dne. Jedine co garantuje je minimalne 5 zapnuti denne o delce minimalne 1 hodina.

Pripadne jsem koukal ze tento tarif uz nenabizeji a misto neho nabizeji jiny co bezi 20 hod. denne, ale pocitam ze bude mene vyhodny.

Mate nekdo s necim takovym zkusenosti?

pocitejte s nejhorsi variantou, 5x denne po 1 hodine tj. mezera mezi intervaly je 4 hodiny.
takze potrebujete baterii,, ktera vydrzi 4 hodky zasobovat 300W tj. 1200 Wh.
baterie jsou vetsinou 12 V, tj. 1200 Wh / 12 V = 1000 Ah.
autobaterie ma asi 80 Ah, takze odhaduju 10 baterii.
Není nejhorší varianta spíš 5x1h s minimálními pauzami a pak dlouho nic? Takže ta baterie musí v nejhorším případě zvládnout 19h*300W.

Celkovy cas zlevnene sazby je 16h (z kazdych 24), tech 5×1h se tyka minimalniho poctu a delky useku kdy bude kontinualne pouzita zvyhodnena sazba, neco jako ze celych tech 16h nebude rozsekano do malych casovych useku a zapnuto kdykoliv bude PRE citit ze ma na linkach rezervy.  Proc to je nevim, mozna kvuli akumulackam...
Jo, těch 16h jsem přehlídl. Ale i tak ta maximální možná mezera nebudou 4h ale bude se blížit osmi.