Jak už tu bylo řečeno - u nás mizerně placená, ale přitom v porovnání třeba s Javou náročnější práce. Jinak stačé trochu umět C(++). Bohužel, u spousty projektů je vidět, že to opravdu uměli jen trochu.
Proč je mizerně placená?
40-70% odměny, co se dává javistům - platí to všude, na HPP i na ŽL. Už jsem mockrát odmítal práci, když mi nabízeli danou částku argumentujíce průměrem a tím, že to bohužel není Java a proto mi nemohou dát víc.
Čemu říkáš "naprostá rutina za pár šupů"?
V Cechach radove 35-70 (az nejake ty vyjimky). Navic je k tomu nutne znat spoustu veci mimo obor, minimalne jak cist schemata nebo vedet co je hard-real-time (a proc v nem napriklad vicemene ignorovat navrhove vzory jak se pouzivaji napriklad v Jave)
O par dobrych mistech bych vedel, ale zlaty dul je nutne hledat jinde.
No, ovšem, zlatý důl...
Tak na zbohatnutí to určitě není. Na to je lepší mastit Javu v korporaci, dělat SAP konzultanta nebo kouřit ču*áky.
Nemohu se zbavit dojmu, že u nás embedded je spíš doména nadšenců, kterým nejde až tak o peníze. Resp. uznávají i jiné formy bohatství, než peněžní.
A stran těch znalostí - embedded není IT, to je spíš elektronika.
V souvislosti s tím nemohu nezmínit, že když vidím, co se dnes v IT děje, tvrdím že lidi v IT jsou těžce přeplácní. Je to bublina, která se stále nafukuje. Počkejte hoši, až jednou praskne...
No právě, a ti nadšenci kazí ceny. Jiné formy bohatství jsou sice hezké, ale tady je tou jinou formou bohatství "dobrý pocit" z toho, že na mně zaměstnavatel víc vydělá a že vás vyloženě baví se v tom zadarmo vrtat. A že ty chybky jsou často velice zákeřné! Nestačí jen chytit nějakou výjimku.
To přeplácení je jen vlastní hloupost těch zaměstnavatelů. Zaměstnávají neschopné lidi a diví se, že kvůli takovým se práce množí, a tak potřebují další a další, a protože jich je pořád málo, tak jsou přepláceni. Kdyby zaměstnali jednoho, dva schopné, samozřejmě za více peněz než ty ostatní, tak by 2/3 těch ostatních mohli propustit. U embedded to není tak markantní, z práce embedáře by měl průměrný javista osypky - prostě na to musí mít člověk koule a nestává se tak často, že by se na pozici hlásil někdo, kdo o tom neví vůbec nic, což se jinak třeba u té Javy běžně stává a nějakou dobu trvá, než se na to přijde.
A stran těch znalostí - embedded není IT, to je spíš elektronika.
Elektronik nenaprogramuje složitější embedded aplikaci. Je potřeba přesah do sw inženýrství.
Proto říkám, že to je náročnější práce než kódění v Javě. Člověk musí být jak elektronik, tak softwarář, izolovaně se to nedá dělat. U návrhu HW člověk musí přemýšlet, jak se to pak bude SW obsluhovat, programátor by měl chápat, proč je HW udělaný tak jak je a využívat toho. Běžnou součástí vybavení pracoviště embedded programátora je i mikropáječka, osciloskop a logická sonda, debugování je o dva řády složitější než v Javě a o řád než systémařina na PC. Často se dělá s čistě proprietárními věcmi, různorodost platforem je podstatně vyšší, je třeba sestudovat víc materiálů, než se do něčeho člověk pustí. Často je třeba uvažovat o omezeních, o kterých se na PC a vyšších platformách dávno neuvažuje, jako limitace pamětí, rychlostí procesoru apod.
Mně osobně to vyhovuje víc, není sice třeba znát monády a podobné výdobytky, ale člověk by měl mít cit pro to, jak se asi co přeloží do strojáku, kolik to zabere bajtů, kolik taktů atp. Ale embedář musí být buď softwarář, který se naučil i elektroniku, nebo elektrotechnik, který se naučil softwarařinu - jak kdo chce. Bez těch přesahů to zkrátka nejde.