ad 1) tomu, co dostáváte v IKEI se říká paragon != faktura. Na faktuře v dnešní době musí být uveden prodejce a kupující.
ad 2) pokud firma vydá fakturu, tak je ze zákona o účetnictví povinna uchovat ji 10 let a v tomto případu je zákon nad zákazníkem a ani pokud si zákazník vyžádá smazání dat, tak firma je nesmí smazat!
ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu
Máte to popletené. Zákon o dani z příjmů (ZDP) a zákon dani z přidané hodnoty (ZDPH) pracují s tím, že daň odvádíte na základě přiznání. Tedy na dobrovolném aktu, kde státu podle pravdy sdělíte, kolik daně máte platit. Zákon Vám nenařizuje prakticky nic vystavit, zákon požaduje pouze odvést daň.
Situace je jiná z druhého pohledu. Spotřebitel má právo na doklad o koupi i v takové formě, aby vyhovovala odečtení DPH (tzv. na vstupu).
Pokud něco prodáváte, tak z hlediska daňových nebo účetních zákonů nemusíte vystavit žádný doklad. Jedinou povinností je zaevidovat plnění či příjem a z něj odvést daně. Není tedy ani potřeba evidovat odběratele - to nepřikazuje žádný zákon.
V některých případech je ale odběratelem podnikatel (firma), která si chce uplatnit nákup jak v dani z příjmů, tak v DPH. U daně z příjmů není přímo požadována žádná náležitost - takže neplátci DPH nemusí uvádět odběratele ani tak. V případě DPH a plnění >= 10 000 Kč už má odběratel PRÁVO požadovat doklad s uvedením svých údajů, aby si tento doklad mohl uplatnit. Pokud požádá, máte POVINNOST mu vyhovět.
Pokud nejste plátce DPH, nebo jste plátce DPH a odběratel nepožádá o uvedení svých údajů, nemáte vůbec žádnou povinnost shromažďovat údaje o odběrateli. Pokud je shromažďujete, jen si tím zbytečně komplikujete život, protože dalších 10 let (ve skutečnosti i víc, pokud uplatňujete ztráty z předchozích období) budete muset archivovat, a tím pádem chránit citlivé údaje.
Podle mě, dnes každá rozumná firma bude vystavovat doklady bez odběratele, pokud si o to nepožádá. Přesně tak, jak to dělá právě IKEA, OBI, Hornbach a další (kteří mají velká oddělení, která jim to vysvětlila). Je jen zvykem a zažitým omylem, že to musíme dělat všichni, podobně, jako se léta držel ničím nepodložený zvyk, že firma musí mít razítko. (Což dodnes některé správy sociálního zabezpečení nepochopily).