GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #15 kdy: 24. 05. 2018, 09:37:49 »
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.

Abych byl úplně přesný. Náležitosti dokladu definuje jen zákon DPH. U neplátců je to jednoduché, dokladem může být cokoliv. Stvrzenka, potvrzení, kupní smlouva. Neplátce nemusí vystavovat daňový doklad.

Slovo "Faktura" není v zákoně definováno vůbec. To je zvyklost, jak se označují prodejní doklady, s úhradou obvykle jinou, než je za hotové v momentě prodeje.

Takže u neplátců DPH - tam zákonný požadavek neexistuje.

===

U plátců DPH, tam existuje požadavek na tzv. Daňový doklad. Ten musí mít své náležitosti, ale zákon s ním pracuje z pohledu toho, kdo si jej chce uplatnit na vstupu (kdo si odečítá daň). Pokud si chcete odečíst DPH, pak musíte v ruce držet daňový doklad, který splňuje náležitosti. Ten musí prodejce vystavit i s Vaším označením, když to požadujete. Když to nepožadujete, může vystavit fakturu bez vyplnění údajů. On odvede DPH státu, ale Vy si DPH neuplatníte (což Vás, jako spotřebitele stejně nezajímá, to zajímá jen firmy).

A i z tohoto pravidla je výjimka, a to jsou tzv. zjednodušené daňové doklady. Při plnění do 10 000 Kč lze na vstupu uplatnit i doklad, který nemá vyplněné údaje o odběrateli.


Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #16 kdy: 24. 05. 2018, 09:49:13 »
Děkuji vám za rozklíčování :) 

Jsem zvědav kdy potkám první "fakturu" bez mých nebo firemních údajů. Zatím jsem myslím nepotkal.

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #17 kdy: 24. 05. 2018, 10:31:33 »
Mohl bych diskutující poprosit,  jestli by k argumentům mohli přidat i odkazy do zákona o GDPR? Takto není poznat, co jsou vědomosti a co dohady.
Myslím, že každému, kdo na tuto diskuzi kliknul v naději, že tu bude něco objasněno by to pomohlo.
V opačném případě by bylo nádherné najít i po několika hodinách dotaz bez jediné odpovědi.
Upřímně děkuji  :)

Radim63

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #18 kdy: 24. 05. 2018, 11:15:19 »
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.

To právě není pravda. Je to právo kupujícího to požadovat, ale ne implicitní povinnost prodávajícího. Např. když jdete nakupovat do IKEA, můžete nakoupit třeba za 80 000 Kč a doklad se jménem Vám vystaví až na požádání.

Navíc je ze zákona povinnost faktury uchovávat po stanovenou dobu(např. kvůli kontrolám). Čili minimálně po tuto dobu uchovávat musíte.
Podle mne je v GDPR jasně uvedeno, že zákonné požadavky mají přednost, navíc pokud máte jiný dobrý důvod (což už je složitější prokazovat, ale aspoň to musí dle GDPR být být v nějakém dokumentu sepsáno), tak můžete údaje uchovávat i déle.Pokud je máte dostatečně zabezpečeny(přiměřenost,...) - což platí bez ohledu na důvod uchovávání.

Právě proto je rozumné, v zájmu prodávajícího, aby si tyto informace neukládal, pokud to zákazník nepožaduje. Zbytečně pak 10 let musí hlídat únik.

Co se týká doručování, nevím jak pro reklamaci doručení. Ale občas je pro zákazníka důležitější balík najít, než získat finanční náhradu. Takže zjistit kam balík skutečně doručili se hodí.  Občas zazmatkuje i odesilatel a pak je doručovatelská služba a její trackovací systémy jediná možnost jak balík najít.

To ano, ale bavíme se o tom, že dopravce zahodí informaci o adrese a trackingu poté, co je zásilka doručena (+ třeba 3 měsíce pro jistotu).

ad 1) tomu, co dostáváte v IKEI se říká paragon != faktura. Na faktuře v dnešní době musí být uveden prodejce a kupující.

ad 2) pokud firma vydá fakturu, tak je ze zákona o účetnictví povinna uchovat ji 10 let a v tomto případu je zákon nad zákazníkem a ani pokud si zákazník vyžádá smazání dat, tak firma je nesmí smazat!

ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu

Lol Phirae

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #19 kdy: 24. 05. 2018, 21:16:13 »
Hint: Zkus to raději u České pošty! 100GB nur 9 897,80 Kč! Max. velikost souboru 100MB!!! Sdílení souborů - max. 10 souborů až 5 příjemcům - 9,68 Kč!!!!!!

http://www.bezpecneuloziste.cz/kapacity-a-cenik/
https://twitter.com/JakubBoucek/status/999254280430333952

 :D
 ;D ;D
 :P :P :P
 ;D ;D
 :D


Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #20 kdy: 25. 05. 2018, 13:16:21 »
ad 1) tomu, co dostáváte v IKEI se říká paragon != faktura. Na faktuře v dnešní době musí být uveden prodejce a kupující.

ad 2) pokud firma vydá fakturu, tak je ze zákona o účetnictví povinna uchovat ji 10 let a v tomto případu je zákon nad zákazníkem a ani pokud si zákazník vyžádá smazání dat, tak firma je nesmí smazat!

ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu

Máte to popletené. Zákon o dani z příjmů (ZDP) a zákon dani z přidané hodnoty (ZDPH) pracují s tím, že daň odvádíte na základě přiznání. Tedy na dobrovolném aktu, kde státu podle pravdy sdělíte, kolik daně máte platit. Zákon Vám nenařizuje prakticky nic vystavit, zákon požaduje pouze odvést daň.

Situace je jiná z druhého pohledu. Spotřebitel má právo na doklad o koupi i v takové formě, aby vyhovovala odečtení DPH (tzv. na vstupu).

Pokud něco prodáváte, tak z hlediska daňových nebo účetních zákonů nemusíte vystavit žádný doklad. Jedinou povinností je zaevidovat plnění či příjem a z něj odvést daně. Není tedy ani potřeba evidovat odběratele - to nepřikazuje žádný zákon.

V některých případech je ale odběratelem podnikatel (firma), která si chce uplatnit nákup jak v dani z příjmů, tak v DPH. U daně z příjmů není přímo požadována žádná náležitost - takže neplátci DPH nemusí uvádět odběratele ani tak. V případě DPH a plnění >= 10 000 Kč už má odběratel PRÁVO požadovat doklad s uvedením svých údajů, aby si tento doklad mohl uplatnit. Pokud požádá, máte POVINNOST mu vyhovět.

Pokud nejste plátce DPH, nebo jste plátce DPH a odběratel nepožádá o uvedení svých údajů, nemáte vůbec žádnou povinnost shromažďovat údaje o odběrateli. Pokud je shromažďujete, jen si tím zbytečně komplikujete život, protože dalších 10 let (ve skutečnosti i víc, pokud uplatňujete ztráty z předchozích období) budete muset archivovat, a tím pádem chránit citlivé údaje.

Podle mě, dnes každá rozumná firma bude vystavovat doklady bez odběratele, pokud si o to nepožádá. Přesně tak, jak to dělá právě IKEA, OBI, Hornbach a další (kteří mají velká oddělení, která jim to vysvětlila). Je jen zvykem a zažitým omylem, že to musíme dělat všichni, podobně, jako se léta držel ničím nepodložený zvyk, že firma musí mít razítko. (Což dodnes některé správy sociálního zabezpečení nepochopily).

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #21 kdy: 25. 05. 2018, 13:17:51 »
ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu

Záruka je instrument v rukou odběratele. Je v jeho zájmu, aby měl uchované doklady, vy nemusíte evidovat nic. Tedy, reklamující za Vámi přijde a přinese doklad (bez uvedení jména) a to bohatě stačí k vyřízení reklamace. Proč byste potřeboval evidovat jméno odběratele i Vy?

TomBA

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #22 kdy: 25. 05. 2018, 14:18:46 »
#Miroslav Šilhavý
1) Zdá sa mi že to čo píšete má hlavu aj pätu, len si nie som celkom istý či je naša daňová správa schopná takéhoto reálneho a racionálneho uvažovania.
2) Skúsme jednoduchý reálny príklad. Kamarát ma webshop kde ponúka liecivé rastlinky, sadenicky a podobne (nenapíšem ho sem lebo nechcem robiť skrytu reklamu). Jeho klientami sú výlučne fyzické osoby, neplátcovia DPH. On je samozrejme tiež neplátca (brutálny ročný obrat cca. 12000€). Tovar zasiela kuriérskou firmou na dobierku. Takže podľa Vás by v balíku vôbec nemala byť faktúra, ale iba voľajaký, nazvem to "baliaci list" s číslom, so zoznamom a počtami rastliniek a vyčíslenou cenou, bez mena a adresy. A kuriér dá pri doručení doklad o zaplatení. Hotovo.

Ak nebude reklamácia, čo sa zapíše do účtovníctva? Príjem číslo 123 za rastlinky v hodnote 4,5€? A spáruje sa to s príjmom na účte čo príde od kuriéra?To by bolo fajn.

Ako bude prebiehať reklamácia typu "v balíku bolo namiesto 12 kotvičníkov len 5"? Zákazník zavolá, pošle číslo ktoré bolo na baliacom liste a ? Musí sa to dohľadať niekde v eshope kde bude napísané čo tam malo byť. Ak nebude uložená adresa, ako sa dopošle zvyšok? Znova sa bude požadovať od klienta adresa?

Sory za rozpisovanie, ale predstava že by sa nemuseli vystavovať (a ani evidovať) faktúry je veľmi lákavá... bolo by to super....

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #23 kdy: 25. 05. 2018, 14:40:33 »
1) Zdá sa mi že to čo píšete má hlavu aj pätu, len si nie som celkom istý či je naša daňová správa schopná takéhoto reálneho a racionálneho uvažovania.

Vlastním účetní firmu, takže vím, že je.

2) Skúsme jednoduchý reálny príklad. Kamarát ma webshop kde ponúka liecivé rastlinky, sadenicky a podobne (nenapíšem ho sem lebo nechcem robiť skrytu reklamu). Jeho klientami sú výlučne fyzické osoby, neplátcovia DPH. On je samozrejme tiež neplátca (brutálny ročný obrat cca. 12000€). Tovar zasiela kuriérskou firmou na dobierku. Takže podľa Vás by v balíku vôbec nemala byť faktúra, ale iba voľajaký, nazvem to "baliaci list" s číslom, so zoznamom a počtami rastliniek a vyčíslenou cenou, bez mena a adresy. A kuriér dá pri doručení doklad o zaplatení. Hotovo.

Může tam být faktura, ale bez vyplnění údajů nebo třeba s vyplněným údajem "maoobchodní prodej".

Ak nebude reklamácia, čo sa zapíše do účtovníctva? Príjem číslo 123 za rastlinky v hodnote 4,5€? A spáruje sa to s príjmom na účte čo príde od kuriéra?To by bolo fajn.

Přesně tak. Stejně, jako kdybyste prodával na krámě - tam také nemáte údaje o kupujícím.

Ako bude prebiehať reklamácia typu "v balíku bolo namiesto 12 kotvičníkov len 5"? Zákazník zavolá, pošle číslo ktoré bolo na baliacom liste a ? Musí sa to dohľadať niekde v eshope kde bude napísané čo tam malo byť. Ak nebude uložená adresa, ako sa dopošle zvyšok? Znova sa bude požadovať od klienta adresa?

Ano, přesně tak. Nebo můžete, třeba, půl roku, rok, dva roky archivovat dodací adresy. Jde o to, co Vám přijde pohodlné a přiměřené.

Lol Phirae

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #24 kdy: 25. 05. 2018, 14:46:25 »
Záruka je instrument v rukou odběratele. Je v jeho zájmu, aby měl uchované doklady, vy nemusíte evidovat nic.

Cožeeee? Že to nepřišlo? A kam to nepřišlo? My to tady nearchivujeme, ale určitě jsme to doručili. A kdy a komu? No to taky nevím, dyť říkám, že nic nearchivujeme!

Aneb Šilhavý radí jak být naprosto neprofesionálního neschopného debila...

 ;D ::)

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #25 kdy: 25. 05. 2018, 14:49:00 »
Cožeeee? Že to nepřišlo? A kam to nepřišlo? My to tady nearchivujeme, ale určitě jsme to doručili. A kdy a komu? No to taky nevím, dyť říkám, že nic nearchivujeme!

Aneb Šilhavý radí jak být naprosto neprofesionálního neschopného debila...

Pouze říkám, že nemusíte k podacímu číslu evidovat adresu doručení. Podací číslo a doklad o doručení si klidně uchovejte, ale nemusí být spojený s identifikací osoby. Tu poskytne osoba sama, když bude reklamovat: "Dobrý den, před 14 dny jsem u vás objednal zboží, číslo objednávky 123... /// Aha, to bylo doručováno balíkem číslo 456 ... moment prosím ... posílám potvrzení o doručení balíku 456 ///".

Ani v jednom momentu nemusí být evidována adresa.

TomBA

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #26 kdy: 25. 05. 2018, 17:15:41 »
#Miroslav Šilhavý
Myslím že to sedí. Ešte to cez víkend preberiem s účtovníčkou, ale ako tak nad tým rozmýšľam, malo by to byť účtovne aj logisticky OK. Ten e-shop mu upravím a bude skákať od radosti dva metre... vypisovanie faktúr mu takto v sezóne bralo strašne veľa času. Ď.

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #27 kdy: 25. 05. 2018, 17:17:36 »
#Miroslav Šilhavý
Myslím že to sedí. Ešte to cez víkend preberiem s účtovníčkou, ale ako tak nad tým rozmýšľam, malo by to byť účtovne aj logisticky OK. Ten e-shop mu upravím a bude skákať od radosti dva metre... vypisovanie faktúr mu takto v sezóne bralo strašne veľa času. Ď.

Dejte vědět. Škoda, že nejste plátci DPH, protože o slovenském DPH nevím skoro nic (krom toho, že je hotovostní), ale rád bych se dozvěděl.

Lol Phirae

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #28 kdy: 25. 05. 2018, 17:33:00 »
posílám potvrzení o doručení balíku 456 ///".

Ano. Jojo, a na potvrzení bude doručeno (adresát neznámý) + klikihák. No to bude velká paráda!

Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
« Odpověď #29 kdy: 25. 05. 2018, 17:39:46 »
Ano. Jojo, a na potvrzení bude doručeno (adresát neznámý) + klikihák. No to bude velká paráda!

Když to spojíte přes podací číslo s adresou, je to stejně vypovídající, jako kdyby ten údaj byl s klikyhákem na jednom papíře.