reklama

Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?

Honza

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #15 kdy: 07. 05. 2018, 10:01:39 »
...shodíte Airbus řízený po sběrnici. Nikomu se nechce riskovat jen kvůli tomu, že nevydržíte chvíli po telefonu.

Zajimave je, ze Ryan Air se jeden cas snazil na nekterych letadlech cestujicim nutit mobilni spojeni. Mali v letadlech vlastni BTS nejak napojenou do telefonni site. Ale Ryan leta s Boeingy, netusim, jestli maji byt mene citlive na pripadne ruseni.
To vůbec není zajímavé. Naopak. To je jedno z opatření pro to, aby zapnuté telefony cestujících co nejméně rušily palubní systémy. BTS na palubě s dostatečně silným signálem zajistí, že všechny mobily jedou s nízkým výkonem (kvalitní signál). A celková energie je mnohem nižší, než kdyby se mobily snažily neustále max výkonem spojit s pozemními BTS...

reklama


romanz

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #16 kdy: 07. 05. 2018, 10:02:11 »
Benzín v kapalném stavu nejen že není výbušný ale dokonce ani tak jednoduše zapálitelný, jak by si někteří mohli myslet. Vysoce nebezpečné jsou právě ty páry a je otázka, kolik se jich v té zkušební chatrči nahromadilo.


tak jasně..  ale tam evidentně byly výpary smíchaný se vzduchem, když to bylo rozlitý všude a ne pár minut.
Uzavřený prostředí tam a prostředí na benzínce venku se vlbec nedá srovnat, ale je jasný že si případnej problém nevezme provozovatel benzínek na triko a proto to tím zákazem hází na nás..  :)   (a stejně pořád vídám jak při tankování někdo telefonuje)

kkt1

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #17 kdy: 07. 05. 2018, 10:05:18 »
Nevím jak ty úplně nejnovější, ale Airbus zavedl už dříve fly-by-wire, Boeing se držel klasických (posilovaných) lanovodů.

No, spis asi hydrauliky, on takovy 30 a vice metru dlouhy bowden neni tak uplne idealni, presneji receno stoji dost za hovno. A tu hydrauliku asi bude mit i Airbus, ledaze by misto hydraulickych serv narvali elektromotory a podarilo se jim zachovat spolehlivost.

Fly by wire neznamena, ze neco je rizeno po nejake sbernici, ale ze do toho rizeni keca pocitac a joystickem pilot tomu pocitace pouze dava najevo, jake ma umysly. V Boeingu pilot vse ovlada primo.
Jak to myslis, ze v Boeingu ovlada pilot vse primo? Myslis primo pres tech 6 clusteru?

Honza

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #18 kdy: 07. 05. 2018, 10:36:12 »
Jak to myslis, ze v Boeingu ovlada pilot vse primo? Myslis primo pres tech 6 clusteru?
Nemyslí, jen tlachá...

TVL

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #19 kdy: 07. 05. 2018, 10:40:38 »
1) Není nutné vypínat mobil v blízkosti všech míst se zvýšeným rizikem výbuchu. Ale výrobce považuje za nutné se pojistit, že kdyby nedejbože k něčemu došlo (ať je pravděpodobnost minimální), tak aby mohl říci, že on zákazníka varoval, že to dělat nemá. Normální právní alibismus. Ale oceňuji poznámku zde v diskuzi, že by se zákazník měl zamyslet, že když mu to výrobce zakazuje, že nějaké nebezpečí hrozí. Riziko výbuchu zdánlivě bezpečných prachů si IMHO většina populace neuvědomuje.

2) FBW airbus vs boeing je celkem složitější, dle definice používají FBW už docela dlouho oba dva, airbus jenom začal dříve a došel hlouběji. Ale například u posledního B787 nahradil výrobce servomotory některé systémy, které má airbus zatím plně hydraulické (a pak měl problémy se záložníma baterkama pro ty serva).
Nějaké shrnutí je třeba zde.
https://aviation.stackexchange.com/questions/21679/airbus-is-to-fly-by-wire-as-boeing-is-to


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #20 kdy: 07. 05. 2018, 11:32:33 »
Jak to myslis, ze v Boeingu ovlada pilot vse primo? Myslis primo pres tech 6 clusteru?

V tom smyslu, ze zmena polohy ovladaciho prvku pilotem primo odpovida zmene ridici plochy letadla. Na Airbusu ne.

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #21 kdy: 07. 05. 2018, 11:56:30 »
V tom smyslu, ze zmena polohy ovladaciho prvku pilotem primo odpovida zmene ridici plochy letadla. Na Airbusu ne.

To už je jenom následek té technologie. Zatímco u Boeingu po navrácení ovládacího prvku do neutrální polohy, vrátí se do neutrální polohy i kormidlo a křidélka - a letoun letí dál ve stejném náklonu atd. U fly by wire je ovládání rozšířeno ještě o to, že netrální poloha ovladače vede ke srovnání letounu do neutrální polohy (vrátím joystick nebo berany do neutrální polohy, letoun začne letět rovně).

U Boeingu opravdu dlouhou dobu byly (nevím jak dnes) ovládací prvky mechanicky spojené. Takže v nouzové situaci, při výpadku hydraulických posilovačů oba piloti vzali vší silou za berany a letadlem hnuli.

MasoxCZ

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #22 kdy: 07. 05. 2018, 13:53:12 »
Nevím jak ty úplně nejnovější, ale Airbus zavedl už dříve fly-by-wire, Boeing se držel klasických (posilovaných) lanovodů.

No, spis asi hydrauliky, on takovy 30 a vice metru dlouhy bowden neni tak uplne idealni, presneji receno stoji dost za hovno. A tu hydrauliku asi bude mit i Airbus, ledaze by misto hydraulickych serv narvali elektromotory a podarilo se jim zachovat spolehlivost.

Fly by wire neznamena, ze neco je rizeno po nejake sbernici, ale ze do toho rizeni keca pocitac a joystickem pilot tomu pocitace pouze dava najevo, jake ma umysly. V Boeingu pilot vse ovlada primo.

Fly-by-wire ve skutečnosti znamená řízení bez mechanické vazby mezi ovládacími prvky a řídicími plochami, a to konkrétně po metalickém vedení. Pokud se používá optika, označuje se to jako fly-by-light. Jestli do toho kecá počítač není relevantní.

A s tím bowdenem není problém ani tak kvůli ovládacím silám (protože pokud je ovládací plocha navržena tak, že plocha před vs. plocha za osoou otáčení jsou 1:1, je aerodynamický odpor proti vychýlení nulový, a síly v řízení jsou dány pouze odpory v mechanismu), nýbrž kvůli:
- hmotnosti
- náročnosti na údržbu a seřizování
- tepelné dilataci
- nutnosti antikorozní ochrany
- nutnosti revizí fyzického stavu
- riziku zablokování a mechanického poškození při tvarových změnách lanového kanálu
- riziko poškození při nevhodném parkování v místě, kde na stroj zezadu můžou působit výtokové plyny z motorů ostatních letadel, nebo při nárazu větru na stojánce (představ si, co se stane když ti do řídicích ploch v nedefinované poloze někdo zezadu foukne motorovou zkoušku; nedávno běžel díl "Leteckých katastrof", kde ukazovali jak na to na Bahamách zařvalo přes 30 lidí, protože se utrhl načatý lanovod výškovky)
atd.

FBW/FBL je proti tomu (při správné volbě konektorů a způsobu montáže) relativně bezúdržbová záležitost a před letem víceméně stačí automaticky změřit kabely a provést kontrolní kalibraci výchylek.

Zákaz používání elektroniky během vzletu a přistání platí kvůli minimalizaci rizik v důsledku rušení řízení a přístrojů; v hladině s tím problém není a moderní letadla mají zákaz provozu bezdrátových rozhraní jen jako doporučení.

MarSik

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #23 kdy: 07. 05. 2018, 14:11:49 »
Zákaz používání elektroniky má ještě jeden důvod. Čistě neelektronický. V případě problémů při startu (nebo přistání) budou všechny neupevněné předměty nekontrolovaně létat prostorem. Rána laptopem nebo telefonem do hlavy bolí. Nevhodný náraz telefonu do překážky může poškodit baterii a způsobit např. požár. A nepoužívaný mobilní telefon obvykle není v ruce, ale "bezpečně" uložený.

Honza

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #24 kdy: 07. 05. 2018, 14:39:19 »
Zákaz používání elektroniky má ještě jeden důvod. Čistě neelektronický. V případě problémů při startu (nebo přistání) budou všechny neupevněné předměty nekontrolovaně létat prostorem. Rána laptopem nebo telefonem do hlavy bolí. Nevhodný náraz telefonu do překážky může poškodit baterii a způsobit např. požár. A nepoužívaný mobilní telefon obvykle není v ruce, ale "bezpečně" uložený.
A co mobily v režimu "letadlo"?

Radovan.

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #25 kdy: 07. 05. 2018, 17:00:45 »
Takze jsou to plany kecy asi jako zakaz zapnutyho telefonu v letadle.
Ono sice zatím není stoprocentně prokázané, že by mobilní telefony měly přímý vliv na řídící systémy letadla, ale zato se dost často stává že piloti zaslechnou ve sluchátkách ťukání, jak se mobil nějakého dementa spojuje s BTS. On je totiž start letadla v dnešním provozu dost stresující záležitost, podobná událost může narušit koncentraci pilotů nebo přehlušit důležitou informaci z řídící věže, a pak snadno může dojít k něčemu jako na tenkrát Kanárech, kde z pouhého zachrčení v éteru bylo skoro 600 mrtvých: https://cs.wikipedia.org/wiki/Letecké_neštěstí_na_Tenerife_1977

Takže zákaz zapnutého telefonu v letadle opravdu smysl má, a jen debilové ho nerespektují.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #26 kdy: 07. 05. 2018, 17:06:25 »
A co mobily v režimu "letadlo"?

Tak pokud se pamatuju, tak pred startem a pristanim vzdy zadaji o vypnuti veskere elektroniky.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #27 kdy: 07. 05. 2018, 17:11:04 »
On je totiž start letadla v dnešním provozu dost stresující záležitost, podobná událost může narušit koncentraci pilotů nebo přehlušit důležitou informaci z řídící věže, a pak snadno může dojít k něčemu jako na tenkrát Kanárech, kde z pouhého zachrčení v éteru bylo skoro 600 mrtvých

Ale prdlajs. Tam slo hlavne o nepovoleny start a nervzniho kapitana, kteremu hrozilo, ze mu kvuli cekani vyprsi povolene hodiny a vynuceny odpocinek do druheho dne, takze by neodstartoval. Nejake chrceni sem netahejte, pokud nekdo poklada chrceni za ovel k odletu, aniz by se zeptal, jak to mysleli, tak je proste pako.

lobo

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #28 kdy: 07. 05. 2018, 18:17:28 »
A co mobily v režimu "letadlo"?

Tak pokud se pamatuju, tak pred startem a pristanim vzdy zadaji o vypnuti veskere elektroniky.
Nie.  Flight mode je OK.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #29 kdy: 07. 05. 2018, 18:42:10 »
A co mobily v režimu "letadlo"?

Tak pokud se pamatuju, tak pred startem a pristanim vzdy zadaji o vypnuti veskere elektroniky.
Nie.  Flight mode je OK.

Aha, tak to tedy vymekli.

 

reklama