Studovat IT ?

Pepa

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #90 kdy: 05. 05. 2018, 11:22:49 »
Už teď kdejaký primitiv píše "(kdy/aby)by jste" apod., to ale neznamená, že se to má povolit.

Používání slova "bysme" se datuje nejmíň k Janu Husovi, a "by jsme" je také historicky používaný tvar.
To, že se tyto způsoby vyjádření podmínky nějakému obrozenci nelíbily není důvod někoho za jejich používání hejtovat.

"Tvary kondicionálu prošly ve staré i nové češtině zajímavým vývojem a ten pokračuje i v češtině současné. Konstatoval-li Jan Hus, že někdo užívá tvar bychme a jiný bychom, o více než půl tisíciletí později pozorujeme, že jazyková variantnost zůstala na tomto místě gramatického systému češtiny zachována: vedle tvaru bychom nacházíme v dnešní češtině tvar bysme." (bychme ->byhme -> bysme)
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7815

"Vyjadřování kondicionálního významu ve staré češtině bylo oblastí plnou variování. Jak uvádí Gebauer "místo já bych nesl" se používá "by sem nesl" nebo jen "já by nesl", místo "my bychom nesli" se používá "by jsme nesli" nebo jen "my by nesli" (parafrázováno, aby mu bylo rozumět)

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7815


Kiwi

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #91 kdy: 05. 05. 2018, 12:24:58 »
Zaprvé zapomínáš na to, že soušasná spisovná čeština je konstrukt postavený na českých nářečích. Víceméně je to to, co se Dobrovskému a spol líbilo v tehdejší češtině. Tehdejší obrozenci byli ti, kteří uměle přetvářeli jazyk.
Tohle platí prakticky o všech moderních jazycích, čeština není žádnou výjimkou.

Citace
Mohli jsme mluvit německy a byl by pokoj. (A německá minimální mzda.)
Nesmysl, historie očividně nepatří mezi tvé silné stránky.

Citace
Zadruhé, já tady říkám, že Pravidla nepostihují to, jak rodilí mluvčí uvažují o jazyce, protože UJČ stále bazíruje na věcech jako jsou chytáky (rizí, lecos, vyjímka). UJČ prostě chce lidem předepisovat. Na druhou stranu UJČ tohoto svého silového přístupu nevyužívá pozitivním způsobem. Klidně by mohli říct, že tam, kde se píše ů lze psát i ú, a hned se při výuce češtiny ušetří mnoho hodin, které lze využít lépe.
To nejsou žádné chytáky, to jen někdo neumí mluvit. Nebo snad říkáš "ryzá žena"? Já teda nikoho takového neznám. Pravidlo "ryzí píšu stejně jako ostatní slova, která se skloňují stejným způsobem, např. jako slovo jarní" je naprosto triviální, pochopí i debil. Jestli ti alternativa "ryzý, protože... ehm... protože třebaže se skloňuje stejně, budeme ho psát jinak.. totiž... no, protože mám dojem, že tak je to správnější, ačkoli to jinak nemá vůbec žádnou logiku" připadá vhodnější, tak to teda sorry, ale mně rozhodně ne. Já myslel, že chceš věci zjednodušovat a ne komplikovat.

Jestli někomu trvá mnoho hodin pochopení pravidla, že ů se píše jedině uvnitř slova s výjimkou slov cizích s dlouhým "u" i v původní podobě a slov složených na začátku kmene, tak by mě zajímala výše IQ takového jedince. I když tady by mě zrušení ů asi nijak zvlášť netrápilo.

Citace
Já bych řekl, že její současný stav je způsoben tím, že Ústav pro jazyk anglický dlouhodobě hájil neobhajitelné jazykové názory.
Současný stav anglického "pravopisu" je důsledkem živelného vývoje a velký podíl na něm mají holandští knihtiskaři, kteří do Anglie přišli v průběhu 16. století. Žádná obdoba našeho ÚJČ v Anglii nikdy neexistovala a neexistuje. V Americe se o odstranění některých nejkřiklavějších nepravidelností angličtiny zasadil především Webster vydáváním svých slovníků, ale ani on nebyl žádnou institucí, jež by mohla něco kodifikovat.

Citace
Na y/i ve skutečnosti záleží jen u jednotek slov v několika málo kontextech
Ale kdepak. Tady je krásně vidět, jak o tom vůbec nepřemýšlíš, jak neuvažuješ nad dopady. Jednak "i" má ve většině slov palatalisační efekt, takže odbourání "y" by znamenalo nahrazení diakritikou, což opět za zjednodušení nepovažuji. A v koncovkách, kde "i" palatalisační efekt nemá, takže by teoreticky bylo možné jím všude nahradit "y", ho tam píšeme stejně, jako by ho mělo. Je to naprosto triviální pravidlo - deklinační i/y se po obojetné souhlásce píše podle stejné logiky jako po tvrdé, netřeba nad tím hluboce přemýšlet. Tvá alternativa - "pokud nepalatalisuje, tak výjimka - platí pro psaní úplně jiná pravidla: všude i". To má být jako zjednodušení, prznit to celé nějakými nesmyslnými výjimkami?

Citace
Používání slova "bysme" se datuje nejmíň k Janu Husovi, a "by jsme" je také historicky používaný tvar.
A právě proto se řeklo, že spisovné budou tvary "bych, bys, by, bychom, byste, by" a hotovo - zjednodušení. Takže navrhuješ to zkomplikovat tím, že se dětičky budou muset učit i další možnosti? To je teda zjednodušení jako Brno.

Citace
Cítím v tvých názorech takový to "jazyk by měl být něco krásnýho a složitýho, čím se může prokazovat pravej intelektuál".
To cítíš právě špatně, protože o tom nepřemýšlíš. Ve skutečnosti jsi to ty a tobě podobní, kteří by to svými nedomyšlenými změnami celé zkomplikovali a znepřehlednili.

Rozšířená představa o komplikovaném pravopisu češtiny je mýtus. Ano, máme více pravidel oproti jiným jazykům, ale díky nim si narozdíl od těch jiných jazyků nemusíme pamatovat každý jednotlivý případ zvlášť, což si spousta lidí neuvědomuje.

Pepa

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #92 kdy: 05. 05. 2018, 13:02:05 »
@Kiwi
Možná ti v životě pomůže, když o lidech přestaneš mluvit jako o debilech.

Pepa

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #93 kdy: 05. 05. 2018, 13:16:05 »
@Kiwi
Možná ti v životě pomůže, když o lidech přestaneš mluvit jako o debilech.
Stejnětak ti pomůže, když si ten příspěvek přečteš ještě jednou, a pokusíš se pochopit, co jsem tím vlastně myslel.
Chytrý jsi prý dost, tak se trochu snaž.

lojzak

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #94 kdy: 05. 05. 2018, 13:23:52 »
ani som si neni vedomy toho, ze by som povedal, ze som chodil na gymnazium, ale hladat to tu nebudem..

Psal jsem snad někde, že chodíš na gympl?

Pardon, ze som spravil preklep..

Nemyslím, že to byl překlep. Překlep je, když chceš napsat jeden znak, ale špatným úderem do klávesnice napíšeš jiný, než bys chtěl. Nebo špatným úderem do klávesnice prohodíš pořadí znaků.

Oproti tomu pravopisná chyba vzniká jinak. Dotyčný napíše všechny znaky tak, jak chtěl, protože si chybně myslel, že to tak je správně.

Překlepy jsou pochopitelné, pravopisné chyby jsou ostuda. Zlášť u člověka, který tak vyzdvihuje úroveň gymplů a haní průmyslovky.

mrzi ma, ze to co som napisal beries takto osobne, nechapem to moc..

Vůbec to neberu osobně, jen mi to přišlo v kontextu tvých ostatních komentářů vtipné, tak jsem na tu chybu upozornil. Není nic lepšího než setřít arogantního člověka.

ze ceske vysky su lepsie, jak vacsina slovenskych...

Nemám osobní zkušenost s VŠ na Slovensku a u nás mám osobní zkušenost jen s jednou VŠ, takže nebudu hodnotit.

tak netusim, co to s tym ma spolocne, fakt nechapem, cim som ta tak nasral, som sa snazil, myslim si, jednat slusne

Nenasral jsi mě, jenom pobavil.


lojzak

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #95 kdy: 05. 05. 2018, 13:26:38 »
@Pepa

Citovat vlastní příspěvek a navíc hned ten předchozí?  ;D To je dobré k čemu?

kojot4

  • ***
  • 216
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studovat IT ?
« Odpověď #96 kdy: 05. 05. 2018, 14:18:49 »
Ono, zpětně, potom co jsem studoval vysokou ekonomku (ale nedochodil jsem jí) a střední průmku, bych si vybral obchodní akademii, i kdybych se v budoucnu chtěl budovat IT.

Pro mě moje střední průmka byla zbytečně obtížná škola, kde jsem se učil věci spíše o elektronice, které s IT souviseli velmi podobně, jako makro ekonomické teorie na ekonomce, jen s tím rozdílem, že ekonomie je snadnější a učitelé většinou normálnější.

Opravdu tu hrůzu těch exponátů, co si říkali učitelé na průmyslovce (největší odpad techniků pohromadě, co jsem kdy viděl), učitelé co smrděli, učitelé co nechali půlku třídy propadnout, de fakto každý druhý učitel technických předmětů byl retard, takové množství retardů mezi ekonomy a dalšími učiteli prostě nepotkáš.

Nemůžeš se divit, v době, kdy průměrný plat seniorního člověka v IT byl 40.000 Kč, měl učitel 15-20.000 Kč, kdo si myslíš, že tu práci šel dělat?

Na průmce jsem se z IT nenaučil téměř nic, všechno jsem stejně jel samostudiem, kdybych studoval obchodku, měl bych na samostudium víc času a pohody. Upřímně řečeno, když jsem chodil na vysokou ekonomku, byl jsem rád, že jsem si jí vybral místo ČVUT. Kdybych se jen trošku víc učil a úplně na to nesral, tak jí asi dodělám, hlavně spousta holek a i normálních spolužáků, netřeba být génius, aby se člověk ujal, stačí se jen normálně učit, IT se člověk může věnovat ve svém volném čase, stejně na to žádná škola nenaučí.

Já si při ekonomce udělal akademii Cisco CCNA, která byla pro studenty ekonomky zdarma (a byla větší šance se tam dostat než na ČVUT), a právě díky ní jsem ulovil první zaměstnání v oboru.

jdusizasvym

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #97 kdy: 05. 05. 2018, 15:27:32 »
Na střední si vyber spíš technickou školu, tam probereš základy, na které pak můžeš v pohodě navazovat sám. VŠ už tak důležitá není, tam je spíš stejně teorie a masa matematiky, ale je fajn si prodloužit studentský život. Tam už bych doporučil i tu obchodku kvůli socializaci (pokud jsi hetero).
Tvrdit, že VŠ už není tak důležitá, to může jedině člověk, který byl asi na velmi špatné VŠ nebo ji vůbec nedokončil a trpí nějakým mindrákem.

Studoval jsem na FEL ČVUT a dokončil jsem ji. Takže jsi střelil vedle. Důležitost VŠ (nyní neuvažuji ani medicínu ani právnickou školu) spočívá jen a pouze v tom získat titul a získat základní informace o různých termínech. Důležitější je najít si během studia nějakou praxi, kde člověk skutečně něco dělá, protože dovednosti jsou mnohem cennější než znalosti a poučky - člověk by se neměl učit fakta a teorii podrobně, ale jen povrchně, aby věděl, že existuje, zbytek se najde na wikipedii, internetu, či v knihovně. A to, co je skutečně důležité, tak si člověk už zapamatuje.

Kiwi

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #98 kdy: 05. 05. 2018, 15:44:55 »
@Kiwi
Možná ti v životě pomůže, když o lidech přestaneš mluvit jako o debilech.
Je to trochu silnější, to uznávám. Stejně jako když tito lidé, přesvědčeni o své vlastní genialitě, nevnímají nedostatky u sebe, ale zásadně ve svém okolí. Matematika je k ničemu, protože ji nechápu a jsem líný vynaložit úsilí k pochopení. Maturitní test ověřuje pro život zbytečné schopnosti (čtení textu s porozuměním), protože jsem s ním měl problémy. Na test bylo málo času, protože ve svých 19 letech čtu rychlostí žáka prvního stupně základní školy. Pravopisné pravidlo je zbytečné, protože ho neznám. Dějepis je k ničemu, protože mě nebaví...
(tento odstavec nebyl úplně offtopic)

Svět není ideální a člověk není ideální, vždycky je co zlepšovat a je naší povinností tak činit, ale než k tomu přikročíme, bylo by dobré si uvědomit, že status quo je výsledkem snažení všech našich předchozích generací, že ti lidé nebyli o nic hloupější než my, takže by nebylo od věci se nejprve zamyslet, co je vedlo k tomu, že věci jsou v současnosti tak, jak jsou. Ono se pak může ukázat, a stává se to ve většině případů, že ta navrhovaná inovace je ve skutečnosti nějakou slepou uličkou, kterou prošli a zavrhli už kdysi dávno, jen se na to už pozapomnělo. Jako třeba při "zjednodušování" pravopisu - jestli bychom se tím třeba nevrátili o pár století zpět, někam do středověku, kdy co text, to jiný pravopis, kdy "bych" má tu význam kondicionálu, tu 1. osoby sg. minulého času slovesa "být", a člověk aby místo přemýšlení nad obsahem textu přemýšlel nad textem jako takovým.

Forma psaného textu je určitým projevem kultivovanosti, ale hlavně slušnosti vůči konsumentům toho textu - chci, aby jeho čtení bylo co nejpříjemnější, aby byl konsistentní, nerušil, aby se mohl čtenář plně soustředit na obsah a pravopis aby mu pomáhal ten obsah rozpoznat, protože chybí osobní kontakt a vlastní text představuje jen zlomek informace, kterou by k nám mluvčí vysílal např. při osobním projevu. Je to podobné jako v divadle - vykoupu se, použiju kolínskou, obléknu se slušně, protože nechci své okolí obtěžovat či rozptylovat svým zevnějškem. Oni přišli na divadlo, ne kvůli mně. Ovšem to neznamená, že to oblečení bude komplikované. Sako nebo smoking je přeci úplně jednoduché oblečení, i když formální. Stejně jako pravopis je ve skutečnosti poměrně jednoduchý, stačí jen vynaložit určité úsilí k jeho osvojení - banální v porovnání s úsilím potřebným kupř. k osvojení si řešení diferenciálních rovnic.

Proto jsem někdy nevybíravý v tomto ohledu. Protože to považuji za projev arogance, bezohlednosti. Vystudoval jsem ČVUT, ale to přece pro mě není žádná omluva, abych mohl psát jako prase, nebo vymýšlel rádoby zjednodušení pravopisu, protože při své inteligenci nejsem schopen vstřebat a používat pár jeho pravidel.

Na střední si vyber spíš technickou školu, tam probereš základy, na které pak můžeš v pohodě navazovat sám. VŠ už tak důležitá není, tam je spíš stejně teorie a masa matematiky, ale je fajn si prodloužit studentský život. Tam už bych doporučil i tu obchodku kvůli socializaci (pokud jsi hetero).
Tvrdit, že VŠ už není tak důležitá, to může jedině člověk, který byl asi na velmi špatné VŠ nebo ji vůbec nedokončil a trpí nějakým mindrákem.

Studoval jsem na FEL ČVUT a dokončil jsem ji. Takže jsi střelil vedle. Důležitost VŠ (nyní neuvažuji ani medicínu ani právnickou školu) spočívá jen a pouze v tom získat titul a získat základní informace o různých termínech. Důležitější je najít si během studia nějakou praxi, kde člověk skutečně něco dělá, protože dovednosti jsou mnohem cennější než znalosti a poučky - člověk by se neměl učit fakta a teorii podrobně, ale jen povrchně, aby věděl, že existuje, zbytek se najde na wikipedii, internetu, či v knihovně. A to, co je skutečně důležité, tak si člověk už zapamatuje.
Ono taky záleží, co nakonec děláš. Jestli jdeš na stavárnu, abys skončil jako zedník, co se specialisuje na klenby, tak sice svým způsobem jsi také odborník, ale potenciál daný tou školou naprosto nevyužíváš. Což ovšem není chyba té školy.
Na internetu nebo v knihovně si najdeš ledacos, co už někdo před tebou vymyslel. Ale i k pochopení toho často potřebuješ znát jazyk, kterým je to napsané - v naší technické branži nejčastěji matematika. A tu si ad hoc, bez základů ze školy, budeš sestudovávat z internetu a knížek dost obtížně. Ne, že by to nešlo, ale projít několikasemestrovou nalejvárnou na škole je jednodušší a jistější než to pak lepit po kusech za pochodu. VŠ ti má poskytnout kostru, na kterou si pak v praxi nalepíš, co budeš potřebovat. Ona nakonec ta kostra ani nebude vidět, to tak bývá i u těch staveb. Ale bez ní by to celé nemohlo stát. Když ji využiješ jen do druhého patra - je to na tobě. Problém je, když potřebuješ jít do osmičky, ale ty máš jen přízemí. Věř, že v tu chvíli je to mnohem větší problém než ten opačný. Na to už se nějaký ten pátek v branži pohybuju, abych to viděl jak u ostatních, tak u sebe. Snažte se do té hlavy narvat co nejvíc toho nejtrvanlivějšího, dokud je čerstvá.

Polak

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #99 kdy: 05. 05. 2018, 16:16:03 »
Polštinou bych se tu taky příliš neoháněl. Nic proti Polákům, ale náš pravopis je logičtější a elegantnější.
Psia krew cholera!

By sem se z toho...

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #100 kdy: 05. 05. 2018, 16:31:48 »
Už teď kdejaký primitiv píše "(kdy/aby)by jste" apod., to ale neznamená, že se to má povolit.
Používání slova "bysme" se datuje nejmíň k Janu Husovi
No a? V dialektech se používá dodnes. Ale do písemného projevu nepatří.

jk

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #101 kdy: 05. 05. 2018, 17:00:02 »
Důležitost VŠ (nyní neuvažuji ani medicínu ani právnickou školu) spočívá jen a pouze v tom získat titul a získat základní informace o různých termínech. Důležitější je najít si během studia nějakou praxi, kde člověk skutečně něco dělá, protože dovednosti jsou mnohem cennější než znalosti a poučky - člověk by se neměl učit fakta a teorii podrobně, ale jen povrchně, aby věděl, že existuje, zbytek se najde na wikipedii, internetu, či v knihovně. A to, co je skutečně důležité, tak si člověk už zapamatuje.
To je tvoje chyba, ze jsi se na skole nesocializoval, netribil kognitivni schopnosti, ani nevyuzil jedinecnou prilezitost vystoupit z komfortni zony.

jdusizasvym

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #102 kdy: 05. 05. 2018, 18:52:08 »
Důležitost VŠ (nyní neuvažuji ani medicínu ani právnickou školu) spočívá jen a pouze v tom získat titul a získat základní informace o různých termínech. Důležitější je najít si během studia nějakou praxi, kde člověk skutečně něco dělá, protože dovednosti jsou mnohem cennější než znalosti a poučky - člověk by se neměl učit fakta a teorii podrobně, ale jen povrchně, aby věděl, že existuje, zbytek se najde na wikipedii, internetu, či v knihovně. A to, co je skutečně důležité, tak si člověk už zapamatuje.
To je tvoje chyba, ze jsi se na skole nesocializoval, netribil kognitivni schopnosti, ani nevyuzil jedinecnou prilezitost vystoupit z komfortni zony.

Spíš jsem byl už na takové úrovni, že mi VŠ nebyla schopna toho moc předat (možná lepší školy jako MIT by mi daly více, ale tam bych je zase nedokončil, to už je vyšší liga). Ale dva nebo tři předměty ze třiceti mi nabídli trochu jiný pohled na řešení problému a z toho jeden předmět učil metodou flipped classroom, což považuji za metodu budoucnosti. Navíc s progresivním přednášejícím. Ale většina byla spíš nalejvárna, kdy si člověk našprtal před zkouškou miliardu pouček, u zkoušky je ze sebe dostal ven a pak vše zapomněl. Má to svůj smysl, když se člověk s nějakým termínem setká, vzpomene si, že něco takového na přednášce kdysi zaslechl, např. duplex, póly systému, stavové matice. Ale poučky učí na každé škole. Důležitější jsou dovednosti - osvojit si nějakou schopnost a tu dělat dobře. A sem patří i logické myšlení, analytické myšlení, sociální cítění, emoční vnímání, i trocha praktické psychologie. Když si člověk stanovuje svoji hodnotu, musí umět přesvědčit druhého, že jeho hodnota hodiny je skutečně taková, jaká je. Že není programátorský dělník, který maká za 150 kč/hodinu. Mimochodem 150 kč/h je podhodnocená mzda i u programátora začátečníka.

jk

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #103 kdy: 05. 05. 2018, 20:51:00 »
Se spoluzaky jsi se nebavil, nezajimal jsi se, co delali vyucujici, kdyz neucili, do knihovny jsi nechodil, predmety mimo studijni plan sis nezapsal...

jdusizasvym

Re:Studovat IT ?
« Odpověď #104 kdy: 05. 05. 2018, 23:29:54 »
Se spoluzaky jsi se nebavil, nezajimal jsi se, co delali vyucujici, kdyz neucili, do knihovny jsi nechodil, predmety mimo studijni plan sis nezapsal...

Když chodíš do školy, kde polovina spolužáků jsou autisté, tak tam těžko navážeš sociální interakce. Pro ně sociální interakce prostě neexistují. Co dělají vyučující mi je tak trochu u ******. Proč bych měl chodit do knihovny, jsem člověk budoucnosti, ne minulosti. Předměty mimo studijní plán jsem si zapsal, bohužel tam člověk narazí na tu nedostatečnou úroveň. Fakta jsou taková, že v práci jsem se naučil více než ve škole, což je dost tristní když vezmu v úvahu, že primárním cílem školy je studenty něco naučit a primárním cílem firmy je vydělat prachy. To jen dokazuje, jak školství v ČR je úplně v píči a nikdo s tím nic neudělá. Podhodnocené školství? Nasrat jako, řepka podpořená dotacemi vydělá Capo di Tuti capi Babišovi a Consiglierovi Faltýnkovi víc...