Nejsem obchodníkem, ale musím přiznat, že požadavek onoho "obchodního partnera" mi vyrazil dech, takovou nehoráznost jsem ještě neslyšel. Je to to samé, jako byste jemu na oplátku navrhnul, že si v jeho kancelářích v rámci bezpečnosti obchodních vztahů nainstalujete odposlechy. Zajímalo by mě, jak by se na to tvářil. Něco jiného by bylo, jak tu jiní píší, kdyby dodal vlastní zařízení pouze pro účely obchodu.
Můj názor: Nepřipustit, případně ještě poslat či nakopat do pr-dele (okovanou botou, pochopitelně).
To je slušný blábol. Ten požadavek zákazníka (v podstatě jej chápu jako návrh na dodatek smlouvy) je legitimní. Mají k němu nějaké důvody, ať už naprosto konkrétní a nebo jim jen z HQ přišel požadavek, že takto musí být zabezpečené všechny PC, na kterých jsou firemní data, nebo se připojují do firemní sítě, případně na nich pracují externisté.
Jediná správná reakce ze strany kontraktora je zeptat se zdvořile na důvod tohoto požadavku a očekávané přínosy, zamyslet se a navrhnout řešení. Možností je samozřejmě více. Některá řešení budou představovat jen jednorázové náklady, jiná i navýšení sazeb a nebo můžete navrhnout i to, že v rámci udržení dobrých vztahů zvýšené náklady absorbujete. A stejně tak jsou i řešení bez nákladů na straně kontraktora. A legitimním řešením ze strany kontraktora je i to, že s novými požadavky nesouhlasí a zákazník buď udělá v tom konkrétním případě výjimku, nebo dojde k ukončení spolupráce.
Easy peasy...
Většina lidí si tady myslí, že správný přístup je takový, kontraktor je kovaný ajťák se vším, co k tomu patří. A že zákazník je ten, kdo to musí respektovat.
Ale kontraktor musí být v první řadě hlavně dobrý obchodník, který rozumí potřebám zákazníka a tomu, co si může dovolit.
Kontraktoři, kteří tohle nechápou, jsou k smíchu zákazníkům. A momentálně jen díky tomu, že je v některých oborech nedostatek lidí, jsou schopni fungovat. Jakmile se situace na trhu trochu vyrovná, budou to oni, kdo bude tahat za kratší konec.