A musí se školáci na prvním stupni učit programovat? Tedy pokud k tomu sami neinklinují. [...] Spíš bych viděl, že by se žáčci měli seznamovat s tím, jak lze počítače využívat.
To je hodně dobrá otázka po vůbec smyslu výuky informatiky, na kterou nejspíš nikdo ve školství neumí dát rozumnou, něčím podloženou odpověď. Protože ji neumí dát ani u daleko "tradičnějších" předmětů. Zkuste se prvně zeptat, jaký smysl má třeba výuka výčtů (!!!) děl obrozenců. A pak se dá bavit o tom, jaký smysl má výuka Wordu, Karla, Scratche...
Imho se dá informatika pojmout třemi základními způsoby:
1. výuka ve stylu "řidičák na počítač" - tj. klasika Word, Excel, maily, ... Prostě předat základní znalosti, o kterých si myslíme, že to je nutné minimum pro každého.
2. výuka "programování" ve stylu "kuželosečky" - tj. naučíme vás Pascal, kdyby náhodou někdo z vás chtěl být programátor - a ti ostatní to nějak přetrpte, ono vás neubude, když to budete znát (stejně nebudou, protože to nedaj).
3. výuka "algoritmického myšlení", zapojení kreativity. Tady máte nějaké elektronické věcičky, ukážeme vám, co asi tak umí, a zkuste vymyslet, jak by se daly použít k řešení nějakého problému, který vás zajímá.
První i druhý způsob mi přijde zbytečný a neefektivní. Třetí je skvělý, protože nejde ani tak o konkrétní znalosti jako o naučení se řešit problémy "informatickým" způsobem - analyzovat problém, abstrahovat, použít dostupné prostředky, zapojit kreativitu, pochopit, že krása a zároveň záludnost počítačového světa je v tom, že stroje jenom otrocky (ale spolehlivě a přesně) dělají to, co jim člověk řekne. Vyzkoušet si tenhle pohled na svět se bude perfektně hodit i budoucímu operátorovi CNC strojů, který není žádný Einstein ani Goedel... A pokud by byl skvělý učitel (což bohužel většinou není), tak to může děcka i dost bavit a polapit do tenat informatiky