V čem učit programovat školáka na prvním stupni?

V čem učit programovat školáka na prvním stupni?
« kdy: 20. 02. 2018, 22:49:16 »
Mate nejake zajimave tipy na cem ucit prcka na prvnim stupni zaklady logaritmizace, automatizace apod?
https://twitter.com/marekl/status/966040708074409984
Kdyz uz u toho nejaky cas travi tak at je to neco smysluplneho.
« Poslední změna: 21. 02. 2018, 11:35:53 od Petr Krčmář »
Děkuji za možnost editace příspěvku.



tisnik


jk


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #4 kdy: 20. 02. 2018, 23:08:48 »
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.

Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.


mmm

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #5 kdy: 20. 02. 2018, 23:30:47 »
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.

Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.

Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #6 kdy: 20. 02. 2018, 23:37:56 »
Mozno strelim vedla, ale kedysi som videl naku hru, tusim sa volala lightbot a myslim, ze je viac takych podobnych, v podstate ide o to, aby bol panak, na zaklade prikazov, co mu na zaciatku das, schopny prejst mapu. A potom som tiez za nieco typu Logo alebo inu korytnacku, popripade ten scratch. Napriek tomu, ze v Logu neposunie problematiku ai vyrazne v pred myslim slo o naucenie algoritmizacie..

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #7 kdy: 20. 02. 2018, 23:50:10 »
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.

A co je komu do toho, co se uci v USA? Tamni skolstvi bych ve slusne spolecnosti vubec nezminoval, protoze z nej leze spousta analfabetu (doslova) a tamni vysokoskolaci maji v lepsim pripade uroven ceske stredni skoly, nechame-li stranou nekolik vyjimek pro lepsi lidi, kteri chodi do drahych soukromych skol a pak jdou na MIT nebo neco podobneho.

U prcka je nejdulezitejsi ho necim napred zaujmout a prave moznost kreslit si zelvou, je jednou z moznosti, jak probudit prvotni zajem, po kterem, az se zelva omrzi, lze zkusit neco jineho.

Ostatne u programovani je nejdulezitejsi naucit se myslet v algoritmech, ne naucit se konkretni jazyk, ktery stejne uz treba nikdo nebude pouzivat, i kdyz je ted moderni, ale nebude moderni, az prcek vyroste. Uplne nejlepsi zpusob, jak prcka otravit, je posadit ho pred Java IDE a vyvolavat mu zaludecni krece recnenim o tridach.

Jazyky lispoveho typu mozna nejsou dnes moc moderni, ale Lisp je mohutny jazyk, ktery dnes vetsina programatoru vubec nechape a neovlada. Nemyslim, ze by nekomu uskodilo, kdyby Lisp pochopil. Krome toho, kolik umis jazyku, tolikrat jsi clovekem.

Labrat

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #8 kdy: 21. 02. 2018, 00:14:05 »
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.

Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.

Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Taky to s inteligencí Američanů podle toho vypadá...

mmm

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #9 kdy: 21. 02. 2018, 00:15:09 »
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.

A co je komu do toho, co se uci v USA? Tamni skolstvi bych ve slusne spolecnosti vubec nezminoval, protoze z nej leze spousta analfabetu (doslova) a tamni vysokoskolaci maji v lepsim pripade uroven ceske stredni skoly, nechame-li stranou nekolik vyjimek pro lepsi lidi, kteri chodi do drahych soukromych skol a pak jdou na MIT nebo neco podobneho.

U prcka je nejdulezitejsi ho necim napred zaujmout a prave moznost kreslit si zelvou, je jednou z moznosti, jak probudit prvotni zajem, po kterem, az se zelva omrzi, lze zkusit neco jineho.

Ostatne u programovani je nejdulezitejsi naucit se myslet v algoritmech, ne naucit se konkretni jazyk, ktery stejne uz treba nikdo nebude pouzivat, i kdyz je ted moderni, ale nebude moderni, az prcek vyroste. Uplne nejlepsi zpusob, jak prcka otravit, je posadit ho pred Java IDE a vyvolavat mu zaludecni krece recnenim o tridach.

Jazyky lispoveho typu mozna nejsou dnes moc moderni, ale Lisp je mohutny jazyk, ktery dnes vetsina programatoru vubec nechape a neovlada. Nemyslim, ze by nekomu uskodilo, kdyby Lisp pochopil. Krome toho, kolik umis jazyku, tolikrat jsi clovekem.

Nemůžete soudit americké školství podle kvality nejhorších škol.

Proč nezačít používat programovací jazyk jako chytrou kalkulačku v matematice? Na druhém stupni i ve fyzice. Programování pro programování moc dětí nezaujme.

Labrat

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #10 kdy: 21. 02. 2018, 00:16:11 »
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.

A co je komu do toho, co se uci v USA? Tamni skolstvi bych ve slusne spolecnosti vubec nezminoval, protoze z nej leze spousta analfabetu (doslova) a tamni vysokoskolaci maji v lepsim pripade uroven ceske stredni skoly, nechame-li stranou nekolik vyjimek pro lepsi lidi, kteri chodi do drahych soukromych skol a pak jdou na MIT nebo neco podobneho.

U prcka je nejdulezitejsi ho necim napred zaujmout a prave moznost kreslit si zelvou, je jednou z moznosti, jak probudit prvotni zajem, po kterem, az se zelva omrzi, lze zkusit neco jineho.

Ostatne u programovani je nejdulezitejsi naucit se myslet v algoritmech, ne naucit se konkretni jazyk, ktery stejne uz treba nikdo nebude pouzivat, i kdyz je ted moderni, ale nebude moderni, az prcek vyroste. Uplne nejlepsi zpusob, jak prcka otravit, je posadit ho pred Java IDE a vyvolavat mu zaludecni krece recnenim o tridach.

Jazyky lispoveho typu mozna nejsou dnes moc moderni, ale Lisp je mohutny jazyk, ktery dnes vetsina programatoru vubec nechape a neovlada. Nemyslim, ze by nekomu uskodilo, kdyby Lisp pochopil. Krome toho, kolik umis jazyku, tolikrat jsi clovekem.

Nemůžete soudit americké školství podle kvality nejhorších škol.

Proč nezačít používat programovací jazyk jako chytrou kalkulačku v matematice? Na druhém stupni i ve fyzice. Programování pro programování moc dětí nezaujme.
On to soudí podle průměru.

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #11 kdy: 21. 02. 2018, 00:20:38 »
Mate nejake zajimave tipy na cem ucit prcka na prvnim stupni zaklady logaritmizace, automatizace apod?
https://twitter.com/marekl/status/966040708074409984
Kdyz uz u toho nejaky cas travi tak at je to neco smysluplneho.
Scratch je mocný, ale imho mírně uživatelsky nepřívětivý. Lightbot 2 je fajn. Obojí je ale flash.

Nejskvělejší, na co jsme zatím s děckama narazili, je https://code.org/ - široká nabídka, mají zjevně drive, jenom tak se to neokouká a nevyčerpá, dá se pokračovat dál a dál.

mmm

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #12 kdy: 21. 02. 2018, 00:26:17 »
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.

Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.

Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Taky to s inteligencí Američanů podle toho vypadá...

inteligenci lze rovíjet i praktičtější činností než hraním si s makry v Lispu.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #13 kdy: 21. 02. 2018, 00:26:52 »
Nemůžete soudit americké školství podle kvality nejhorších škol.

Ne, ja je soudim podle skol typickych, ne nejhorsich. Neni moje vina, ze obvykle typicka=nejhorsi.

Labrat

Re:v čem "učit" skolaka na prvnim stupni
« Odpověď #14 kdy: 21. 02. 2018, 00:40:21 »
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.

Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.

Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Taky to s inteligencí Američanů podle toho vypadá...

inteligenci lze rovíjet i praktičtější činností než hraním si s makry v Lispu.
Jo, gender studies od školky ;)